Hulp nodig, gereformeerde bruiloft wat moet ik aan?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-13 14:22

Tja, die laatste foto... die kleren zijn leuk, maar voor zulke korte rokjes in zo'n gelegenheid ben ik toch echt iets te oud, dat kan in die omstandigheden niet meer. Sowieso zou ik op geen enkele bruiloft of min of meer chique feest niet meer in rokken boven de knie verschijnen tenzij coctail is voorgeschreven. Die leeftijd heb ik gehad, dan wordt het snel ordinair en dat wil ik ook niet.

De ellende is ook dat niet zozeer mijn schoonfamilie (als je het zo mag noemen al) zo gereformeerd is, maar de familie van de bruidegom en die heb ik helemaal nog nooit gezien. Wel weet ik dat ze soort van leven volgens de gereformeerde kerk maar ik heb de bruid en bruidegom net zoals m'n schoonouders pas 2 keer in m'n leven vrij kort gezien.

De kleren die ik heb uitgekozen is een net avondsetje, ooit gekocht voor kerst en met subtiele glimmertjes. Zeker geen rouwkleding, al helemaal niet met mooie, nette en subtiele sierraden erbij en het past goed bij mijn speciale anthraciete parelketting, armband en oorbellen. Met een mooie, bewerkte shawl erbij voor over m'n schouders en armen ziet dat er wel heel netjes uit. Maar ik heb dus geen idee of dat wel kan/ mag want ben totaal niet thuis in die wereld. Die shawl kan ik eventueel ook nog over mijn hoofd doen mocht dat nodig zijn. Make-up draag ik zelden, en was van plan een heel klein beetje, hele neutrale make-up te gebruiken. Zodat het er net even mooier uit ziet zegmaar. Broek is me wel verboden haha. Had wel een keurige top, maar helaas is die onlangs overleden na een discussie met een kat. Dat was wel even goed balen.

Mijn haar steek ik netjes op, in de (ijdele) hoop dat het blijft zitten met een diadeem erbij en een berg speldjes en een spuitbus haarlak om mijn onwillige krullenbol in bedwang te houden.

En als ik mezelf ben komt het zeker weten niet goed, ik ben vrij alto zegmaar en heb een opvallende/ opmerkelijke stijl en ernstig gebrek aan smaak. Dan sta ik waarschijnlijk in het middelpunt in plaats van de bruid en dat lijkt me niet helemaal de bedoeling. Maar lichte en vrolijke kleurtjes past ook totaal niet bij mij, en heb nou ook weer niet zoveel geld dat ik eventjes voor eenmalig een setje kan gaan kopen.

Ik ben trouwens 38 jaar oud, en wil me ook wel een beetje kleden naar mijn leeftijd. Ondanks dat ik qua uiterlijk gerust voor 10 jaar jonger (of meer) door kan. Maar ga me niet in kleren hijsen die eigenlijk voor begin 20-ers zijn en ook niet in kleren voor senioren.

Ben trouwens niet echt "uitgenodigd" in de standaard zin. Mijn vriend en ik zijn nog niet zo lang samen, maar hij zegt dat ik zijn meisje ben en er dus bij hoor en dat hebben alle partijen (dus zowel de bruid, zijn zus dus en haar aanstaande, zijn familie en ik maar te accepteren haha). Ik ga dus mee voor hem, de rest van de aanwezigen heb ik hooguit 2 x eerder gezien en het grootste deel zal ik niet eens kennen. Kijk er dus ook niet bepaald naar uit maargoed, je moet wat over hebben voor je vriendje (en hij heeft meer dan genoeg over voor mij, daar mag best iets tegenover staan wat ik niet leuk vind).

HarriesHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 14:27

wees gewoon jezelf en laat zien dat de bruiloft je interesseert en dat je hun respecteert.

maar ik vind het vooral raar dat gereformeerde mensen worden gezien als mensen die geen kleur (mogen) dragen. Het ligt er natuurlijk wel aan hoe zwaar gereformeerd, dan dragen de mensen wel weinig kleuren omdat ze denken dat dat beter is. maar kleur en patroontjes in je kleren en make-up en hakken.. dat wordt echt wel gedragen!

mick75

Re: Hulp nodig, gereformeerde bruiloft wat moet ik aan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-13 14:30

het geen kleur dragen is meer mijn ding. Ik ben niet van de kleurtjes, en heb niet genoeg geld om een leuk gekleurd setje aan te gaan schaffen voor iets wat ik eenmalig ga gebruiken en daarna nooit meer. Ik moet het uit financiele redenen dus ongeveer doen met wat ik heb, en dat is nou eenmaal zwart. Omdat al mijn kleren zwart zijn haha. Als ik nou een geldboom in de tuin had was er geen probleem geweest, maar nu moet ik toch echt improviseren

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 14:31

ja echt hoor.... op bruiloften moet je juist feestkleding dragen en een feestje maken... :)

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 14:31

Toen ik de OP las, dacht ik gelijk: KLEREN :+

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-13 14:33

Maar Harryshorse, hoe laat ik nou zien dat ik ze respecteer, zonder meteen op de een of andere manier compleet over the top te zijn en zelf het onbedoelde middelpunt te worden? Daar heb ik al een ernstig handje van, en dat wil ik nou net voorkomen.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 14:35

Tja, kleur... Op de enige gereformeerde bruiloft waar ik ben geweest viel ik aardig uit de toon met mijn fuchsia shirt. Bruid gaf aan dat rok en hoed in kerk gewenst waren, dus had me daar netjes aan gehouden. Kleur helemaal niet over nagedacht. Witte rok, bruid trouwde zelf toch niet in wit (wist ik).

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 14:42

Op mijn bruiloft waren er zelfs mensen in broek prima zolang hetmaar netjes is.

Terwijl ik, volgens anderen, zwaar gereformeerd ben :P
Maar wij dragen geen zwarte kleding en hoedjes.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 14:42

Beetje sober houden, neutrale kleuren, blauw (marineblauw) is een goede in combi met creme of wit.
Rok tot op of over de knie, net topje erop, geen decolleté. Niet teveel make-up, haren vast in ieder geval, opgestoken. Nette schoentjes, geen hele hoge hakken.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 14:43

Lijkt mij goed hoor.

Sjaal over je hoofd zou ik niet doen. Dat is erg katholiek ;). Dan maar beter niks. Heb je niet iets dat je in je haar kunt doen, zoals Maxima wel eens heeft? Dat kan dan door voor hoofdbedekking, maar is toch geen hoedje.

Ik zou voorzichtig zijn met sieraden. Oorbellen kan wel als het geen grote hangers zijn. Een glimmertje in de kleding zouden ze zelf nooit dragen naar de kerk, maar als jij dat wil moet je het gewoon doen.

Eigenlijk draait het allemaal om calvinistische bescheidenheid. "Doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg". 'Plain' zoals het bij de Amish heet. Jezelf vooral niet uitsloven en 'pimpen' met make-up, sieraden, hoge hakken en blote kleding. Nederigheid, daar draait het in hun geloof om, vooral in de kerk.

Misschien heb je wat aan deze 'richtlijn'.
(Dat ze wel kapitalen uitgeven aan het duurste hoedje of het mooiste beige rokje, daar hebben we het even niet over. Het is hier op zondag één grote modeshow naar de kerk. :D)

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 14:46

Gereformeerden heb je in alle soorten en maten. Mijn vaders familie is synodaal gereformeerd (huis-tuin en keuken zeg maar, volgens mij valt dat tegenwoordig onder PKN) en ze hadden geen hoed, geen blote schouders en geen diep décolleté... wel vaak rokken, hoewel nette lange broeken ook geen probleem vormden... maar ja er zijn ook wat zwaardere varianten van gereformeerde kerken, in het algemeen zou ik zeggen: geen décolleté, geen doorkijkbloes (tenzij er een degelijke top of zo onder zit) en geen blote schouders. En rok een eind boven de knie zou ik ook niet doen.

Ik vermoed dat het allemaal wel mee zal vallen. Ik verwacht eigenlijk niet dat je tussen een stel zure in het zwart geklede doodgravers terechtkomt. :D

Maar voor de zekerheid kun je vragen wat er eventueel wel en niet gewenst is, hoewel sommige gereformeerden het allemaal heel vanzelfsprekend vinden dat iedereen begrijpt wat ze bedoelen als ze bijvoorbeeld "degelijke kleding" zeggen. En wel of geen hoed is ook nog de vraag.

Dancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 14:46

Ik weet niet of je wat leuke kleurige sieraden hebt maar daar kun je je outfit ook mee "opleuken".

kimmie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 14:48

Ik heb er geen verstand van maar vind de mensen op Hannemarie haar foto er allemaal leuk/gezellig uitzien hoor.

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 14:49

Neem eens een kijkje op de website van college style. Daar kun je heel goed zien wat voor soort kleding er gedragen wordt in refo land.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 14:49

Gereformeerden lopen er vaak ook erg mooi bij!

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-13 14:50

Tja, ik heb dus geen idee wat de bruid aan trekt en wat de gewenste kleuren zijn. Het kaartje was daar ook (voor mij) niet erg duidelijk over, maar was wel duidelijk bedoeld voor mensen die het stel goed kennen. En dat doe ik dus zeker niet! Vriendlief is wat dit betreft zo behulpzaam als een stonede gorilla, dus daar heb ik ook verdraaide weinig aan en volgens hem lopen z'n ouders rond als kippen zonder koppen, dus het daaraan vragen zou alleen maar meer stress bij die arme mensen bezorgen en ik ken ze domweg niet goed genoeg om dat te durven onder deze omstandigheden. Schoonzus zelf heeft natuurlijk wel wat anders aan haar hoofd. En ik doe maar mijn uiterste best om niet uit de toon te vallen, terwijl ik geen clou heb van wat die toon nou eigenlijk wel niet is haha. Volgens mij is het zoeken naar een speld in een hooiberg nog makkelijker!

Dit is toch echt wel een nadeel hoor, van een nieuwe relatie! Zoek nooit een vriend uit wiens naasten binnenkort gaan trouwen zou ik zeggen!

Maar ik ga zo nog wel even de stad in, kijken of ik een aardige top kan vinden voor een acceptabele prijs die niet zwart is, wel bij mij past en binnen het (lage) budget valt. De rok staat vast, die is gewoon mooi en feestelijk van snit en de schoentjes ook. De hak is trouwens een cm of 8. Niet heel laag, maar ook niet extreem hoog en wel een keurig, klassiek model pump.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 14:53

wendyenbram schreef:
Neem eens een kijkje op de website van college style. Daar kun je heel goed zien wat voor soort kleding er gedragen wordt in refo land.

Klopt. Dat is hier DE winkel waar ze naar toe gaan.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 14:57

Ik denk dat je prima tussen de gasten past met het stelletje wat je zelf nu al hebt.
Zolang het netjes is geen blote schouders, knieen etc ben je al een heel eind op weg!
NIet te druk maken hoor.
(ik vind hoge hakken prima kunnen hoor)

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 15:16

blokje schreef:
Gereformeerden lopen er vaak ook erg mooi bij!

Zeker! Vooral de getrouwde dames. Niet-refo's veranderen na hun eerste kind al snel in hun broer :D. Ze worden dik, knippen hun haar kort ("lekker pittig" :r ), dragen onflatteuze kleding in een poging hip te zijn, of gaan sportief doen met bergschoenen en windjack. Dan zie ik toch liever mooie slanke refo-dames met lang haar in een mooie, nette jurk.

Suzanne F. schreef:
wendyenbram schreef:

Klopt. Dat is hier DE winkel waar ze naar toe gaan.

Ja zeg! Geniaal gewoon! Vooral de Blue River Look vind ik erg herkenbaar.
Dit is wel de najaarscollectie, in de zomer heb je veel meer wit. En de kleur groen zie ik eigenlijk nooit. De laatste paar vind ik wel vrij heftig.

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 15:19

Inderdaad leuke winkel. en verzorgd gekleed (zelf ga ik vaak naar de outlet store)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 15:38

mick75 schreef:
Maar Harryshorse, hoe laat ik nou zien dat ik ze respecteer, zonder meteen op de een of andere manier compleet over the top te zijn en zelf het onbedoelde middelpunt te worden? Daar heb ik al een ernstig handje van, en dat wil ik nou net voorkomen.

Door gewoon jezelf te blijven ;) Trek gewoon aan waarin jij je goed voelt en waarvan jij vind dat je mee op een bruiloft kunt verschijnen.
Gereformeerden zijn ook maar mensen hoor. En als ze echt zo belangrijk vonden wat mensen aantrokken hadden ze er wel een dresscode opgezet ;)

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 15:42

Ik kom ook uit een streng gereformeerd milieu. Het hangt er vanaf hoe je zelf bent. Ik vind dat je lekker aan moet doen waar jij je goed bij voelt. Voel je je er goed bij om je aan te passen? Trek dan een niet te kort rokje/jurkje aan en neem een jasje/vest oid over je topje.
Heb je lak aan wat anderen van je vinden? Doe dan voor part een strakke jumpsuit aan ;) Het ligt er aan hoe je zelf bent.
Ik vind niet dat je van iemand kan verwachten om een rok aan te doen terwijl ze er misschien wel een hekel aan heeft.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 15:51

LindyH schreef:
Zijn ze zo erg gereformeerd dat de bruid in het zwart trouwt? Dan zijn ze heel erg. Trouwt ze in het wit (of iets wat daarop lijkt) dan valt het mee

Bij de aantal gemeente gereformeerden hebben ze dan 'vies' gedaan. :P oud Ger en Ger gem Ned. mogen ze niet in t wit, want wit staat voor reinheid en dat zijn mensen niet.

Ze zijn gereformeerd, maar van welke gemeente? Oud, gereformeerd vrijgemaakt? Gereformeerde gemeente Nederland, gereformeerde gemeente, christelijke gereformeerd kerk, gereformeerd, gereformeerd synodaal?

Bij oud gereformeerd kun je het beste een rok tot op of over de knie. Schouders bedekken en een hoekje op. (Sommige kerken hebben zelfs wat hoedjes liggen) Haar mag los, maar een beetje opsteken mag ook. Overweldaad aan make up wordt niet gewaardeerd. Maar of je er echt commentaar op zal krijgen is een tweede.. De meeste andere gemeentes zijn stuk luchter, maar aangezien gereformeerd meestal gebruikt wordt voor de oud gereformeerd denk ik dat je t zo wel hebt.

Hang je er niet teveel aan op met oh heb ik wel t juiste aan. Je bent daar voor de bruid en -gom en je moet t wel heel bont maken willen ze je in de kerk weigeren.

HarriesHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 16:08

mick75 schreef:

Door een mooi, niet al te kort, jurkje met een leuk kleurtje te kiezen waar je je goed in voelt, en voor in de kerk bijvoorbeeld een vestje of blazertje erop, als je blote schouders hebt.
en het allerbelangrijkste, wees gewoon jezelf. net wat verootjoo zegt, als ze het echt heel belangrijk vinden wat je aantrekt, zetten ze er wel kleding advies op ;)

Imitador

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 16:49

Geen spijkerstof?? Ik zie toch best wel vaak knielengte spijkerrokken voorbij komen?