wat te doen met courgette

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Serendip90

Re: wat te doen met courgette

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 20:29

Mocht er iemand in Zwijndrecht nog een courgette willen...

Ik krijg elke week mega-courgettes mee van paps :') Heb er nu nog 2 liggen waarvan er morgen weer 1 opgaat... dus nog 1 over :D

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 20:38

pol013 schreef:
15 planten :wow:
Wij krijgen met 2 personen al een courgette overschot met 2 planten. En wij plukken ze zelfs al heel klein.

Maakt nog wel uit of je ze in pot of in de volle grond hebt staan. Ik heb 5 planten in pot (en pas eind juni geplant... laat dus) en haal momenteel 3 kleine courgette's (15cm) per week eraf, maar daarbij moet ik wel zeggen dat 2 van de 5 het eigenlijk niet zo goed doen (blijven klein).
In aarde kunnen de planten groter worden en produceren ook meer.

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 22:57

bruceandnoon schreef:
courgette soep! mijn favoriet. recept eigenlijk zoals hierboven al beschreven maar laat die 2!! flesjes kookroom maar achterwege, veel beter en ook lekkerder vind ik om een paar gekookte kruimige aardappels mee te pureren. Dit maakt de soep ook gebonden en vult heel goed. Wat ook heel goed smaakt is er een flinke hoeveelheid dille doorheen doen. de combinatie courgette dille pakt heel goed. Serveren met snippers gerookte zalm. ( of verse geitenkaas er door heen brokkelen)

Even ter aanvulling, die 2 flesjes room gaan in een gigantische grote soeppan, ik maak op de zorgboerderij voor minimaal 20 man soep :p zoals gezegd moet je het een beetje aanpassen op grootte van je pan, als je voor 4 man soep maakt kan dat veel minder :)

Niiennke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-13 23:39

Klinkt erg lekker allemaal!
15 planten...pff...waar laat je al die courgettes, ben niet zo creatief met deze groente. Vind m wel lekker. Dus ga toch maar de soep proberen van de week.
Aangezien hij erg groot is, en dus waarschijnlijk niet heel denderend van smaak..

CharlievdH

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 23:43

Ik zou soep maken van één van de courgettes, overgebleven soep kan je dan invtiezen.
De andere zou ik met van die chippolata worst in stukjes gesneden en aardappelen in de pan bakken, wat bijkruiden en je hebt een lekkere pan. Als er dan nog wat over is lekker pasta van maken.

_l_amanda_l_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 23:44

*\o/* wat een goed idee dit topicje TS!
Heb ik eindelijk inspiratie voor al die courgettes die hier nog liggen te wachten.
De soep die we geprobeerd hadden te maken zag er uiteindelijk niet erg.... aantrekkelijk... uit :')
(recept van buurvrouw=geen succes)

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 23:45

Mochten er nog mensen in Amersfoort zijn die van hun courgettes af willen: mijn plant doet het niet :-( en wij vinden ze erg lekker!

In schuine plakken snijden, olijfolie en kruiden erover en dan in de oven of grillpan. Jammie!

Amira_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 23:46

Wij eten vaak courgette geroerbakt met ui, knoflook en champignons. Heel simpel maar echt heel lekker. :j

Marsu

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 23:49

GrumpyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 23:51

Courgette is heerlijk door pasta's! Bij voorkeur penne met een saus van (groene)pesto, roomkaas, kip, champignons en courgette. Heeerlijk! :D

Prince

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 08:42

Fairytales schreef:
Courgette is heerlijk door pasta's! Bij voorkeur penne met een saus van (groene)pesto, roomkaas, kip, champignons en courgette. Heeerlijk! :D

Haha die maak ik ook altijd alleen dan met crème fraiche ipv roomkaas en spekjes ipv champignons ;).

berthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 08:56

Wij maakten vroeger (bij mijn ouders thuis, toen ze nog een hele grote moestuin hadden) de grote courgettes in, in plakjes ( als augurk) of........ We maakten courgettecake. Echt lekker! Er ging walnoot in en kaneel. Heb even gegoogeld ( heb het recept niet meer) en dit recept lijkt er volgens mij nog het meest op: http://cecilekooktvoorjou.blogspot.nl/2 ... aneel.html
Alleen wij gebruikten gewone olie, geen olijfolie. Er staan best veel recepten van courgettecake en - taart op internet.

berthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 08:59

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 09:31

Met de dunschiller reepjes snijden en die als tagliatelle gebruiken

Pikkepor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 09:47

Schijfjes snijden, door de bloem halen en bakken in een pan met fkink olie of frituren, na het omdraaien een beetje feta of mozzarella erop laten smelten.. jumjum!

Of een pak knorr wereldgerechten voor risotto halen. Met courgette!

Maaiike94

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 10:27

Niiennke schreef:
Klinkt erg lekker allemaal!
15 planten...pff...waar laat je al die courgettes, ben niet zo creatief met deze groente. Vind m wel lekker. Dus ga toch maar de soep proberen van de week.
Aangezien hij erg groot is, en dus waarschijnlijk niet heel denderend van smaak..

Ja idd 15 planten :')
We verkopen ze op moment, we hebben namelijk ook nog een heel veld pompoenen/calebassen die we na de oogst in een karretje aan de straat zetten voor de verkoop.

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 14:28

Courgette in plakjes.
Pan met flink wat boter, daar courgette bij in doen. Paar scheppen suiker erbij. Ze zijn klaar als ze zacht zijn.
Yum :9

Daenerys

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 17:27

benangelique schreef:
Met de dunschiller reepjes snijden en die als tagliatelle gebruiken

Dat is zooo lekker! En veel gezonder dan normale tagliatelle :j

Ik maak ook graag courgettesoep :9

anne3000

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 17:34

De grote courgette zijn vaak een beetje voos van binnen en minder lekker om te bakken.

Op de website van jamie oliver staat een hele lekkere soep die makkelijk te maken is. Ik had dit jaar 1 courgette van 3 KL in de tuin, dus heb nog steeds bakjes met soep in de vriezer. Wel makkelijk.
Ik had gekozen voor courgettesoep met munt (citroen, room enz).

Yank

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 17:59

Courgette in schuine plakken snijden, beetje olijfolie, zout en peper erop en grillen maar. Lekker op een broodje houmous met sla of bij een gerecht met couscous.

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 18:03

wij hebben een heel lekker recept van de allerhande:
http://www.ah.nl/allerhande/#/recepten/ ... =courgette

Ik zet alleen de plakjes rechtop en dan om en om, en we doen er gewone geraspte kaas overheen omdat mijn broers niet van 'gekke' kaas houden :P

als je plakjes courgette overhoud kun je ze in geklust ei dopen en vervolgens bakken, beetje zout en peper erop en dat is echt super lekker.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 18:04

Gewoon rauw in de salade, veel lekkereder dan gekookt of gebakken vind ik persoonlijk :)

Soort vervanging van komkommer.

Deborah2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 18:17

Groene curry maken (bakje kant en klare pasta van Conimex geloof ik), met kipfilet en courgette en rijst erbij. Of frittata maken van plakjes courgette (even aanbakken), uitje erbij evt. wat uitgebakken chorizo en plakjes voorgekookte aardappel, vervolgens 6 eieren kloppen met geraspte kaas er door en kruiden naar smaak. Eimengsel laten stollen (+/- 10 min.) en vervolgens omkeren op bord en andere kant nog 3 min. bakken.

Wij komen ook echt om in de courgettes :D Vooral die curry is erg verrassend en makkelijk voor door de week!

huppelz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 18:19

dit ga ik eens volgen :)

nienke555

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 18:21

Ik zou er soep van maken! Schijnt heel lekker te zijn.

Toen ik de titel zag dacht ik echt aan wilde courgettes die overal heen liepen ofzo, of dat je paard courgette heet :)