Hoe denken jullie over vega?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Hoe denken jullie over vega?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 23:11

Ik was altijd gek op vlees, maar sinds mijn 11e braaf vegetariër ! Iedereen vraagt maar of het niet moeilijk is, maar ik heb er geen problemen mee! (: vis eet ik ook niet, want dat is idd evengoed een dier.
Bont komt er niet , maar lederen rij laarzen heb ik wel. Ik zal niet gauw 'onnodige' lederen producten kopen.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 23:14

lianne484 schreef:
een vraagje bij deze topic, Geen bont dragen, maar het leren tuig op je pony/ paard is toch ook van dieren? Of heb ik het verkeerd. Want jassen enzo worden er wel van gemaakt

Leer is een afval product , wil je dat het goed gebruikt word of het weggegooid word ...?

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 23:25

Sorry maar wat is mulesing? :o?

Mona81

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 23:35

Ik ben sinds een jaar ongeveer vegetariër. Of eigenlijk ben ik meer een flexi-tariër :+ Als ik uit eten ben en er is biologisch vlees op de kaart (alleen rund), dan eet ik dat. Ik ga niet uit eten om een of andere gestoofde prei schotel te eten :D

Verder ben ik vegetariër omdat er veel dierenleed is, in de vleesindustrie. Ik kan mezelf niet recht in de spiegel kijken en mezelf dierenliefhebber noemen, terwijl ik plofkip eet. :n Ik wil daar gewoon niet aan meewerken. Doordat ik vegetariër ben geworden, zijn er een aantal mensen in mijn omgeving overgestapt op alleen nog maar biologisch vlees. Dat vind ik mooi meegenomen. Maar ook als dat niet zo was, dan nog steeds ben ik blij dat ik in elk geval niet bijdraag aan het dierenleed.

s1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 09:18

Ik ben geen vegetariër, maar eet wel (als ik thuis eet), 2-5 dagen per week vegetarisch :) Gewoon omdat ik sowieso niet heel erg een vleeseter ben en vegetarisch eten lekker vind, elke dag vlees eten helemaal niet nodig is en het daarnaast ook beter is voor het milieu.
Ik zou wel biologisch vlees willen eten, maar als student heb ik daar het geld gewoon niet voor (of iig er zijn dingen die ik belangrijker vind om het aan te besteden dan biologisch vlees)

Champie_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 09:26

Ik eet nu inmiddels 4 jaar vega en mis niks... Moet wel zeggen dat ik geen vis/vlees eet omdat ik het niet lekker vind. Ik denk ook zeker dat als we met zn allen wat minder vlees zouden eten het in (op de fokker van vleesvee, de slachterij en de slager na) ieder zijn voordeel is. Door mij eten mijn ouders (waarvan mn pa echt n vleeseter is) ook af en toe vleesloos, eerder vonden ze dit nog een soort van vervelend maar tegenwoordig hoor je ze er niet over :-)

Zeg altijd; volg je hart en doe wat goed voelt voor je, voel jij je goed bij het eten van vlees of juist het vega eten? DOEN

Nena_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 09:29

Ik ben zelf onderhand een veganist :+ Ben allergisch voor Melk (van elk dier), kippen vlees, varkensvlees & koeienvlees (en nog veel meer, maar dat heeft niks me dieren te maken). Eet zelf veel vervangers, anders blijf je niet gezond. Ik draag ook geen bont oid. Als er minder vraag naar is, dan worden die dieren minder geslacht op gruwelijke wijzen.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 09:38

Ooit ergens gelezen, vond het wel leuk bedacht:

"Vegetariër" is een modern woord voor "slechte jager" _O-

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 09:39

Ik ben geen vegetarier, maar ik denk wel na over wat ik eet.
Verreweg het meeste vlees wat wij eten komt van dieren die een goed leven hebben gehad, in ieder geval in Nederland en het liefst echt in de buurt.
Het heeft niet allemaal officieel het stempel biologisch, maar zit er ook niet ver vanaf.
In de vriezer heb ik een hele voorraad rundvlees en lamsvlees. Varkensvlees komt helaas nog wel uit de supermarkt (wel biologisch, ben nog op zoek naar een goed adres hiervoor) en kip is nooit plofkip.
En dat vlees uit de vriezer is echt heerlijk, niet te vergelijken met de kwaliteit die de meeste mensen eten, of wat in de meeste restaurants op de kaart staat.

En een goede vegetarische maaltijd eet ik ook graag trouwens, alleen niet iedere dag :n

iefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 09:59

LZP -> VT

Mona81

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 10:03

Ik stond bij een boer op stal, die had van die dikbil-koeien. Terwijl de rest in de zomer op het land stond, stond deze stier zijn laatste zomer in zijn eentje aan de ketting in een schuur. De HELE zomer hebben we het geloei van dat beest aan moeten horen, het ging de hele dag door. Aan het eind van de zomer, toen hij blijkbaar vet genoeg was, moest hij in de trailer naar de lokale slager. Omdat hij zo zwaar was, kon het dier amper lopen en is letterlijk de trailer in geslagen. Het was afschuwelijk. Terwijl het beest onderweg is naar de slager, vraagt de boer doodserieus aan ons, of we een paar kilo biefstuk van deze stier wilden bestellen bij hem. We konden het dan de volgende dag bij hem ophalen.... nee, bedankt :n Uiteindelijk is dat de reden geweest om geen vlees meer te eten.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 10:05

antje_vip schreef:

haha. De enige die anno 2013 nog jagen zijn oekoeboekoes dus dat klopt ook niet helemaal. Tenzij daar ook vega's tussen zitten maar dat lijkt me sterk. Larven zijn ook dieren haha.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 10:59

Poiuytrewq schreef:
antje_vip schreef:

haha. De enige die anno 2013 nog jagen zijn oekoeboekoes dus dat klopt ook niet helemaal. Tenzij daar ook vega's tussen zitten maar dat lijkt me sterk. Larven zijn ook dieren haha.

Zijn genoeg mensen die nog jagen hoor. Ook gewoon in Nederland.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 11:22

Leuk, en interessant topic :)

Mona81 schreef:
Ik ben sinds een jaar ongeveer vegetariër. Of eigenlijk ben ik meer een flexi-tariër :+ Als ik uit eten ben en er is biologisch vlees op de kaart (alleen rund), dan eet ik dat. Ik ga niet uit eten om een of andere gestoofde prei schotel te eten :D

Verder ben ik vegetariër omdat er veel dierenleed is, in de vleesindustrie. Ik kan mezelf niet recht in de spiegel kijken en mezelf dierenliefhebber noemen, terwijl ik plofkip eet. :n Ik wil daar gewoon niet aan meewerken. Doordat ik vegetariër ben geworden, zijn er een aantal mensen in mijn omgeving overgestapt op alleen nog maar biologisch vlees. Dat vind ik mooi meegenomen. Maar ook als dat niet zo was, dan nog steeds ben ik blij dat ik in elk geval niet bijdraag aan het dierenleed.

Jij gaat al totaal de mist in :=

Je eet biologisch vlees, maar je noemt jezelf vegetariër!? := Totaal niet logisch.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 12:22

Ik ben geen vegetariër, maar word me wel steeds bewuster waar het vlees dat ik eet vandaan komt. Ik probeer daar rekening mee te houden. Als het even kan koop ik biologisch vlees, maar vaak alleen als het in de aanbieding is. Verder eet ik bewust twee à drie dagen in de week geen vlees. Ook eet ik geen grote portie vlees, als we bijvoorbeeld kip eten, delen mijn vriend en ik één kipfilet.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 13:16

Ik vind vlees vies dus dat scheelt een hoop. Ik ben sinds twee jaar echt vega, daarvoor at Ik sporadisch wel kip.

Ik word misselijk bij het idee van een dier eten. Er is nog zoveel mis mbt dieren welzijn, ook in Nederland.

Mona81

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 19:30

eenitraM schreef:

Mona81 schreef:

Je eet biologisch vlees, maar je noemt jezelf vegetariër!? := Totaal niet logisch.

Er staat niet voor niets flexi-tariër :D Je kunt met dit soort dingen niet "de mist in gaan". Er zijn namelijk geen spelregels... Bovendien, die 2 of 3 keer per jaar dát ik een keer uit eten ben en wellicht een stukje biologisch vlees neem, maakt dat ik mezelf een vegetariër noem.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 19:39

Lieshorses schreef:
Tegenwoordig zie ik steeds vaker discussies over het vegetarisch zijn.
Dat bont verkocht word, vlees dat gekocht word etc. etc.
Ik zelf ben geen vega maar ben benieuwd naar jullie idee over het vega
zijn.

Ik heb zelf het idee van, bont ligt al in de winkel. Ik draag het nooit, maar
het word toch wel gedragen. Hetzelfde denk ik bij vlees, al eten wij wel
altijd biologisch vlees. Ik zie ook vega's die geen vlees maar wel vis eten.
Dit vind ik apart, want eerlijk is eerlijk. Vis is evenmin een dier.

Hoe denken jullie hierover? Hebben jullie aparte verhalen meegemaakt? Deel het hier. :)

Heel jammer dat er zoveel mensen zijn die denken 'het wordt toch wel gedragen of geslacht.' Want je helpt wél mee als je het niet koopt :j

Ik ben zelf geen vegetariër omdat dat mijn lichaam helaas niet lukt. Ik eet wel heel bewust. Weinig vlees, wel biologisch, evenals mijn melk en eieren (of vrije uitloop oid) en alles waarbij dat kan.

Mona81

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 19:49

Het is een goede ontwikkeling vind ik, dat er meer wordt nagedacht over wat en waarom we iets eten. Dingen zoals plofkip vind ik echt heel bizar, hetzelfde als veel van die dikbilkoeien. Het is vaak gewoon echt niet natuurlijk meer. Ik krijg ook altijd de rillingen als ik langs een varkenstransport op de snelweg rij :(

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 22:43

_Tara_ schreef:
Poiuytrewq schreef:

je reactie doet me denken aan doomsday preppers. :+
Volgens mij zitten er geen hele stammen in nederland die 'wild' leven? Daar doel ik meer op

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 23:18

eenitraM schreef:

Mona81 schreef:

Vindt dit een heel rare opmerking.
Aller eerst omdat ze zich een flexi-tarier noemt maar
Volgens mij ben jij niet degene die bepaald hoe een ander hier mee om zou moeten
Gaan en dus ook niet degene die bepaald dat iemand "de mist" in zou gaan.
Zoveel mensen, zoveel meningen. Een ieder moet doen waar ie zich goed bij voelt.
En die lach emoticons komen op mij wel erg denigrerend over...
Ben benieuwd hoe goed jij dan kennelijk bezig bent dat je commentaar kan leveren op een ander?

sanne140

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 02:24

Ik ben vegetariër sinds mijn 9de. Persoonlijk kan ik niet geloven dat mensen vlees eten. Je eet een dier dat anders nog in het weiland gras zou eten. Hoe kun je dat eten zonder schuldgevoel!

De meeste dieren leven in vreselijke omstandigheden, ook hierom snap ik niet dat iemand vlees kan eten! Werkelijk, veel mensen denk gewoon niet na (niks persoonlijks)!

Veganisme vind ik echt super, zelf ben ik verslaafd aan (biologische) kaas, dat gaat hem dus niet worden. Als ik op mezelf woon wil ik wel om de dag vegan eten.

Ik hoor wel eens, 'er zijn toch veel te veel koeien en varkens'. 'Ehmmm... Ja, die worden gefokt door de mens'.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 07:39

Poiuytrewq schreef:
_Tara_ schreef:

je reactie doet me denken aan doomsday preppers. :+
Volgens mij zitten er geen hele stammen in nederland die 'wild' leven? Daar doel ik meer op

Nee ok, op die manier niet idd. Ik doelde meer op hobby-jagers.

sanne140 schreef:
Ik ben vegetariër sinds mijn 9de. Persoonlijk kan ik niet geloven dat mensen vlees eten. Je eet een dier dat anders nog in het weiland gras zou eten. Hoe kun je dat eten zonder schuldgevoel!

De meeste dieren leven in vreselijke omstandigheden, ook hierom snap ik niet dat iemand vlees kan eten! Werkelijk, veel mensen denk gewoon niet na (niks persoonlijks)!

Veganisme vind ik echt super, zelf ben ik verslaafd aan (biologische) kaas, dat gaat hem dus niet worden. Als ik op mezelf woon wil ik wel om de dag vegan eten.

Ik hoor wel eens, 'er zijn toch veel te veel koeien en varkens'. 'Ehmmm... Ja, die worden gefokt door de mens'.

De reden die jij geeft om je kaas niet op te willen geven, is precies dezelfde reden die andere mensen gebruiken waarom ze hun vlees niet op willen geven. Dat is allemaal niet erg. Maar een veganist zal misschien zeggen dat ze niet snapt waarom mensen kaas eten. En dan zeg jij: ja maar ik ben er verslaafd aan, het is zo lekker! Hetzelfde dat jij niet snapt waarom mensen vlees eten. Die vinden dat net zo lekker als jij je kaas.
Nogmaals, maakt allemaal niet uit. Maar misschien dat je de vleeseters dan wat beter begrijpt :P

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 08:18

Nou, laat ik dan eens een knuppel in het hoenderhok gooien: Een mens is een omnivoor en daarmee niet "gebouwd" om enkel plantaardig voedsel te eten. Ons lichaam is simpelweg niet in staat om uit enkel plantaardige voeding vodoende bouwstoffen te halen. Wij zijn, net als bijvoorbeeld beren, gebouwd om zowel plantaardige als dierlijke voeding te gebruiken om uit die combinatie alles te halen wat je lichaam nodig heeft.

Strikt genomen is "bio-industrie" als argument volstrekte onzin. Het kost wat meer moeite, maar je kunt uitstekend op een verantwoorde wijze vlees eten. Dat we veel meer vlees en andere dierlijke produkten gebruiken dan noodzakelijk is, is nog steeds geen argument om dan maar geen dierlijke produkten te gebruiken. Dat is een vorm van zwart-wit-denken dat geen inhoud heeft. Je kunt gewoon minder dierlijke produkten gebruiken, letten op verantwoorde herkomst en alles met mate.

Als milieu het argument is: hoe vaak kopen jullie een nieuwe telefoon? Hoe vaak kopen jullie een nieuwe auto? Hoe vaak koop je nieuwe kleding?
De spullen die je hebt, gebruik je die ook tot ze daadwerkelijk van ellende uit elkaar vallen?
Al eens nagedacht wat al die produkten voor invloed hebben op ons milieu? Daar kun je een hele hoop koeien en varkens en andere dieren verantwoord van laten opgroeien en opeten.......

En dan nog iets: paarden worden lekkerder naarmate ze ouder worden. Waarom laten we dan massaal onze paarden ophalen door de destructor en brengen ze naar een crematorium? Juist je eigen paard opeten zou een hele goede stap zijn in de richting van verantwoord gebruik van dierlijke produkten.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 08:50

ikke schreef:
En dan nog iets: paarden worden lekkerder naarmate ze ouder worden. Waarom laten we dan massaal onze paarden ophalen door de destructor en brengen ze naar een crematorium? Juist je eigen paard opeten zou een hele goede stap zijn in de richting van verantwoord gebruik van dierlijke produkten.

Dit zou ik dus echt niet doen... Zitten hardstikke veel medicijnen in.