Schade gereden met auto door hond

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

ano0uk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 19:46

Een AVP verzekering (= Aansprakelijkheidsverzekering Voor Particulieren) is een verzekering die de schade vergoedt die je toebrengt aan (de spullen van) een ander.
Schade die je eigen huisdieren of bijvoorbeeld je minderjarige kidneren toegebracht hebben valt hier ook onder. Schade die toegebracht is aan een ander door jouw auto of boot valt hier dan weer niet onder. Daar heb je weer andere verzekeringen voor.

Als je bijvoorbeeld wijn morst op de bank bij een vriendin vergoedt deze verzekering dat.

Myca

Re: Schade gereden met auto door hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 20:08

Zo'n AVP verzekering is dan toch wel handig als je huisdieren en kinderen hebt.

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 20:17

_Nadia_ schreef:
Konstantine schreef:
Ofwel: TS had gas moeten geven en het beest plat moeten rijden, dan was er geen probleem? Belachelijk weer...

Ik hoop dat de eigenaren uit eigen zak (mee)betalen TS, als wat in de posts boven me staat klopt.

In principe wel ja, werd me ook tijdens mijn rijexamen gezegd, stop niet voor dieren, want dan zak je.

Mits noodzakelijk. Mocht je geen verkeer achter je hebben, mag je best afremmen/gas loslaten om een dier de kans te geven van de weg te gaan. Denk niet dat je examinator het fijner vind als jij vol gas over een kat heen rijd, terwijl je geen auto of wat om je heen hebt. Een ander verhaal is het natuurlijk als jij op een drukke 80km baan zit en er zit een vogel op de weg, dan gaat nog steeds de veiligheid van de medemens voor en zul je dus niet 'mogen' remmen.

Wat een schade zeg TS! Balen zeg, ik ben ook bang dat je dat niet verzekerd krijgt.
Immers is het jou keuze geweest uit te wijken, want er was nog 'niks gebeurt'..

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 20:20

Mijn paard heeft een auto stukgetrapt. Binnen 2 weken hadden de mensen het geld. Ik denk dat je het wel vergoed gaat krijgen!

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 20:23

wwillemijn, daarbij was jou paard schuldig, het hondje van TS' verhaal heeft niks aangeraakt en dus in feite 'onschuldig' ben ik bang.
Of je moet met de eigenaar van de hond zo overeen komen dat je het verhaal kunt ombuigen tot het wel verzekeringswerk word.

_Nadia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 20:23

Loiz schreef:
_Nadia_ schreef:

In principe wel ja, werd me ook tijdens mijn rijexamen gezegd, stop niet voor dieren, want dan zak je.

Mits noodzakelijk. Mocht je geen verkeer achter je hebben, mag je best afremmen/gas loslaten om een dier de kans te geven van de weg te gaan.

In Belgie was dat dus niet zo, als er ineens een dier overstak moest ik gewoon doorrijden, omdat je volgens instructeur geen kans had om snel te kijken hoe dicht het verkeer achter je zat.

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 20:38

Ik denk dat de moeilijkheid ligt in wie nou precies de schade heeft aangebracht. Je hebt een hond ontweken die voor je liep.2 x keer zelfs maar die hond heeft jouw auto niet beschadigd, dat heb je zelf gedaan door naar rechts te sturen, en dus verkeerd in te schatten omdat er een onduidelijk uitsteeksel zat. Imo is de vraag meer wie er verantwoordelijk is voor dat uitsteeksel. Jij omdat je schijnbaar niet goed gekeken hebt, of de bewoner omdat hij het niet duidelijk heeft aangegeven, aangezien dat op zijn eigen erf was en niet op de openbare weg denk ik niet dat hij daar verantwoordelijk voor gehouden worden. En mag je dit mooi zelf gaan bekostigen.

Maar ik ben geen verzekeringsexpert of iets dat daarmee te maken heeft dus misschien sla ik de plank wel mis.

Brainfail

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 20:47

Even voor de duidelijkheid de hond was niet op eigen terrein. (ze pasten daar op hem omdat zijn baas een paar dagen weg was)

Dit zal denk ik een eindeloze discussie zijn want het is gewoon heel moeilijke situatie.... :/

MissDD

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 23:37

Geen discussie nodig, het is gewoon geen verzekerde gebeurtenis.
(Ik ben schadebehandelaar geweest ;) )

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 23:58

Je kunt wel het waarborgfonds benaderen, dan moet je etst aangifte doen bij de politie en vervolgens met dat rapport richting waarborgfonds gaan. Je hebt altijd een eigen risico van €350,- dat moet ten ten alle tijden zelf betalen. Of je schade nu €450,- is of €1500,-. Via de verzekering ga je dit niet regelen. En als ik de auto zo zie is dit toch wel voor minstens €1300,- minstens!

MissDD

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 00:16

Het waarborgfonds is hier niet voor. Het waarborgfonds keert alleen schade uit als bijvoorbeeld de veroorzaker is doorgereden na aanrijding of als hij (het motorvoertuig) niet verzekerd is. Ook schade die is veroorzaakt met een gestolen motorvoertuig kan vergoed worden.
Laatst bijgewerkt door MissDD op 29-08-13 00:18, in het totaal 2 keer bewerkt

ano0uk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 00:17

Waarborgfonds zal niks uitkeren.
1 van de voorwaarden voor vergoeding is dat de schade ontstaan moet zijn met een motorrijtuig. Dus een motorrijtuig tegen de auto van TS. Dat is hier niet het geval.

Naranga

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 00:30

Ik zou maar eens gaan informeren bij de sloop wat een nieuwe deur en evt ander plaatwerk daar kost...
Lijkt me niet dat dit vergoed gaat worden, de hond heeft de schade niet daadwerkelijk veroorzaakt zoals bij het paard wat hierboven ergens genoemd wordt.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-13 00:40

De eigenaar van de hond heeft een avp verzekering en wil die ook inschakelen. Mijn verzekering dekt inderdaad de schade niet. Ik heb geen omnium meer. Ik heb tot voor deze ellende 32 schadevrije jaren gehad.

Tja, openbare weg, eigen erf is wat discutabel. Omdat het hondje mij op de openbare weg tegemoet kwam was ik al naar rechts uitgeweken toen ik het erf opkwam. Toen het hondje vervolgens weer voor mij opdoemde was ik op eigen erf en heb ik daardoor nog eens gedraaid met alle gevolgen van dien.

Als ik op de snelweg had gezeten had ik nooit aan mijn stuur gedraaid. Heb helaas een paar weken terug een duif doodgereden maar als ik die had ontweken had ik een aanrijding veroorzaakt.

De schade expert uit de kennissenkring zegt dat het heel erg zal afhangen van hoe ik het uitleg. Ik wil uiteraard wel eerlijk zijn maar verzekeringen zoeken natuurlijk graag naar redenen waarom ze niet hoeven te vergoeden.

Ik heb gelukkig een hele fijne garage en we zullen ook zeker op de sloop gaan zoeken naar onderdelen maar dan nog, het is een hele dure grap. Daarnaast moet mijn auto zeer binnenkort naar de jaarlijkse keuring en ik weet niet of ze deze schade accepteren. Ik kan hem niet missen, het is onze trekauto en die moet zeer regelmatig het paard verplaatsen.

MissDD

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 01:35

Die meneer kan zijn avp in willen schakelen (wat heel goedbedoeld is) maar echt TS, de verzekering gaat niet uitkeren zoals de feiten er nu liggen en ook ik weet waar ik over praat.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-13 01:13

MissDD: ik weet dat de kans dat de verzekering gaat uikeren niet zo groot is oftewel gewoon klein. Feit is en blijft dat ik zonder dat hondje die schade niet had gereden.
Mijn ervaring met de avp verzekering in Nederland is ook al dat hoe je het verwoordt heel veel uitmaakt. We gaan wel een poging wagen omdat ik dus echt fikse schade heb die ik niet had gehad als dat hondje niet in eerste instantie mij op de openbare weg tegemoet was gekomen.

Trouwens: ontzettend lief. Ik kreeg vandaag uit naam van het hondje een prachtige bos bloemen en een kaartje waarin het hondje mij bedankte dat ik hem niet omver had gereden :D Hondlief zelf heb ik vandaag weer gezien en die blijft nu uit de buurt van mijn auto.

MissDD

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 01:56

Ik wilde je alleen de teleurstelling besparen, that's all ;)
Ik heb bijna 10 jaar voor een verzekeringsmaatschappij gewerkt en ken het reilen en zijlen.
Ze kunnen gewoon zich beroepen op de polisvoorwaarden en zijn daar vaak onwrikbaar in.
Coulance halve kunnen ze je tegemoet komen, maar ik denk dat daar de schade te fors voor is. Ik hoop voor je dat ik het mis heb, succes!

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 20:48

Schade veroorzaakt door huisdieren en hobbymatige landbouwdieren wordt verzekerd..... De hond was de oorzaak toch?

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 20:49

Of de ruk die ze zelf aan het stuur gaf?

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 20:59

DonCamillo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 21:16

petpa: dat artikel gaat over schade die door een auto aan iets anders toegebracht wordt, bijvoorbeeld je rijdt iemand zijn tuinhuis omver. Schade die door een hond aan een auto toegebracht wordt is wel gedekt. Echter hier was het niet de hond zelf die de auto beschadigd heeft, maar de bestuurster in haar uitwijkmanoevre, of, zo je wilt, het uitsteeksel...

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 21:47

DonCamillo schreef:
petpa: dat artikel gaat over schade die door een auto aan iets anders toegebracht wordt, bijvoorbeeld je rijdt iemand zijn tuinhuis omver. Schade die door een hond aan een auto toegebracht wordt is wel gedekt. Echter hier was het niet de hond zelf die de auto beschadigd heeft, maar de bestuurster in haar uitwijkmanoevre, of, zo je wilt, het uitsteeksel...

Beter lezen! Dit gaat over de AVP en de uitsluitingen.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 21:56

Nee jij beter lezen. ;)

ano0uk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 01:33

Iris82 schreef:
Nee jij beter lezen. ;)

Inderdaad.

De AVP geldt in dit geval voor de hondeneigenaar (meneer X). AVP dekt schade toegebracht door meneer X, of zijn kinderen of zijn huisdieren.
Dan ga je kijken naar de uitsluitingen van de AVP:
Schade die gemaakt is met een motorrijtuig, dóór meneer X (of de kinderen) is niet gedekt. Maar dat is hier helemaal niet het geval.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 09:35

is dit niet een gevalletje gevolg (of vervolg) schade?