Vanaf welke leeftijd mogen kinderen wat?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Def

Re: Vanaf welke leeftijd mogen kinderen wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 14:03

Ik mocht alleen naar school fietsen toen ik ongeveer 9 was denk ik. Maar mijn moeder herhaalde iedere dag weer waar ik op moest letten en wat ABSOLUUT niet mocht :)
Op mijn 14e was ik ook diep in de nacht te vinden in de feesttent... vonden mijn ouders prima. Het kon ze niet schelen hoe laat ik thuis was, als er maar een bekende mee naar huis fietste. Beter om 4 uur thuis met een groep vrienden/vriendinnen dan om 2 uur alleen naar huis fietsen.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 14:04

Ligt ook helemaal aan de kinderen zelf, de een is er aan toe en de anderen niet.
Qua fietsen naar school ligt het er erg aan waar je woont, bij mij moesten ze twee drukke wegen oversteken waar er ook regelmatig door rood werd gereden en daarna een stuk langs het water dus heb ze altijd weggebracht. Ik vind het belangrijk om een goede vertrouwensband met je kinderen te hebben dan komt het metnhet uitgaan ook wel goed. Weet uit eigen ervaring dat als je om een bepaalde tijd thuis MOET zijn niet werkt, bij mijzelf niet in ieder geval. Heb mijn meiden altijd vrij gelaten met de grens van niet in de ochtend thuiskomen als ik al wakker ben, niet dronken en met de taxi naar huis. Moet zeggen dat dat prima gegaan is.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 14:10

LadyMadonna schreef:
Even voorop: ik ben geen moeder ;)

Eergisteren moest ik even snel naar de winkel, dus hop, op de scooter. Halverwege het dorp kom ik twee meisjes tegen, op de fiets, op de weg. Als ok ze vergelijk met mijn nichtje van 5, schat ik dat deze een jaar of vier waren. Binnen de bebouwde kom. Achter me reed een vrachtwagen, tegemoet kwamen diverse auto's. Ik vond het maar niks, dus ik ben er maar achter blijven rijden.... Ze waren twee turven hoog! Brrrrr

Dan meiden van 14 die om twee uur thuis komen uit de plaatselijke feesttent :?
Toen ik 16 was mocht ik uit, en dan moest ik om 1 uur thuis zijn.

Wordt ik nou zo oud?

Overigens totaal niet als verwijt bedoelt, maar iets wat ik me afvraag

he ho, nee, want als jij oud aan het worden bent, ben ik bijkans antiek ;)

ik mocht dat niet in ieder geval en ik woonde in een trutdorpje wat nog geen kwart is kwa grootte tov waar jij woont.
stappen, ja vanaf een jaar of veertien en toen moest ik vroeg thuis zijn(voor 12 en niet alleen fietsen)
als ik nageslacht zou hebben ook mooi niet dat die al zo vroeg los door het dorp zou mogen :n

SienenIvo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 14:12

Ik mocht vroeger vanaf mijn 7 of 8 wel alleen naar school fietsten. Maar mijn basisschool lag dan wel maar 2 minuten van hier.. :) Middelbare is normaal dat ik alleen fiets.

Ik mag al op stap gaan ja.. (niet dat ik iedere week ga) en ja ik ben 13. Tijd maakt dan op zich ook niets uit,maar ik ga meestal met mijn nicht. En die krijgt da een tijd van 1 of 2 uur. Drinken mag ik ook.. 1 of 2,maar meestal is het een slokje van mijn vrienden of vriendinnen. Mijn zus daar in tegen moet om 2 uur thuis zijn er mag 2 alcoholische dingen drinken ( daar houd ze zich meestal niet aan). Bij mijn zus zijn ze wel strenger dan bij mij en dat weet ik ook. Daarom ga ik ook niet later of meer drinken dat mag. :)

Nooor_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 14:15

Ik ben 16 en moet na uitgaan ook altijd nog uiterlijk half 2 thuis zijn (aka 1 uur op de fiets stappen)
Vind ik heel redelijk, snap echt wel waarom enzo. (niet dat ik vaak uitga, dus ik mis nou ook niet veel voor als ik wel later zou willen blijven)
Maar ik ging ook al vroeg zelf fietsen, naar vriendinnetjes (maar die woonden hooguit 200 meter verderop dan, en dan ging ik alleen fietsen omdat ik dat leuker vond xD)

mirtedl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 14:18

ik ben ook 16 (naja bijna 17 :Y) )

ik moet gewoon om 2 uur thuis zijn als ik thuis slaap
verder is mijn moeder best wel tegen alcohol maar als ze standaard vraagt of ik nog wat gedronken heb en als ik dan iets zeg waar alcohol is zit is het ooh en vond je t lekker haha :+

sommige ouders snap ik ook niet hoor, kleine kinderen van 4/5 alleen laten fietsen, meiden van 14/15 allemaal piercings en die bij wijze van spreken volgegoten worden met alcohol door ouders... -O- -O-

GrumpyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 14:19

SienenIvo schreef:
Ik mocht vroeger vanaf mijn 7 of 8 wel alleen naar school fietsten. Maar mijn basisschool lag dan wel maar 2 minuten van hier.. :) Middelbare is normaal dat ik alleen fiets.

Ik mag al op stap gaan ja.. (niet dat ik iedere week ga) en ja ik ben 13. Tijd maakt dan op zich ook niets uit,maar ik ga meestal met mijn nicht. En die krijgt da een tijd van 1 of 2 uur. Drinken mag ik ook.. 1 of 2,maar meestal is het een slokje van mijn vrienden of vriendinnen. Mijn zus daar in tegen moet om 2 uur thuis zijn er mag 2 alcoholische dingen drinken ( daar houd ze zich meestal niet aan). Bij mijn zus zijn ze wel strenger dan bij mij en dat weet ik ook. Daarom ga ik ook niet later of meer drinken dat mag. :)

Alcohol drinken op je 13e? :oo
Ben ik nou zo ouderwets? Dat vind ik echt véél te jong. Ik heb altijd geleerd dat alcohol drinken op jonge leeftijd kan leiden tot hersenschade, en dat jongeren dan sneller verslaafd raken. Bovendien zijn je organen op die leeftijd nog in ontwikkeling! :x

SienenIvo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 14:21

Maar daarom ik drink nooit niets.. Dat is het juist.. Mijn vrienden drinken er echt 3 of 4..
Ik was dit weekend in Duitsland en daar gingen we ook opstap en daar mochten we ook niet drinken,maar we (de rest) kregen gewoon bier mee.. En toen heb ik alleen geproeft of dat het daar lekker bier was. :)

lisannehorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 14:23

Zo jong fietsen zou ik nooit mogen vroeger... ik wou dat ook helemaal niet!
zouden die ouders dat weten?
Vorig jaar (15) mocht ik tot een uur of 2 maar wel ophalen of met heel veel terug fietsen
Nu (16) moet ik rond 3 u thuis zijn, maar samen terug fietsen.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 14:41

Ik denk echt dat hoe meer gedoe er over dingen als drank, roken etc. wordt gemaakt, hoe interessanter het allemaal wordt.
Soms heb ik ook het idee dat ouders even vergeten dat ze zelf ook jong zijn geweest en wat ze toen zelf allemaal uitspookten :D
Tegen mij is nooit gezegd dat ik niet mocht drinken, drugs gebruiken, roken of laat mocht thuis komen. Dat werd vrij gelaten. Tja dan kwam je op je 17e wel eens behoorlijk aangeschoten thuis... maar daarvoor echt niet hoor. Terwijl het mij nooit verboden is.
En gek genoeg viel het allemaal reuze mee hier. Drugs nooit aangeraakt zelfs.
Ik ken genoeg kinderen/jongeren die om 1 uur thuis moesten zijn, geen druppel alcohol mochten drinken etc etc en die in hun studententijd 24/7 lazerus voor de kroeg lagen, omdat ze hun eigen grens niet kenden. Dat is ook niet erg gezond.
Communicatie is belangrijk. Weten met wie je kind omgaat en wat hij of zij doet. Praten erover en niet op een manier dat er met het vingertje wordt gewezen, maar uit oprechte interesse.
Toen ik mijn eerste sigaret rookte heb ik dat direct aan mijn moeder verteld. Was voor mij logisch. Ze zei: wat vond je ervan? Ik zei: nou niet veel aan. Ze vroeg of ik t nog eens zou doen. Ik denk het niet, zei ik. En daarmee was de kous af.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 15:06

Voordat wij gingen verhuizen moest ik alzelf naar school lopen, ik zat in groep 2 ( 6 jaar), ongeveer 5 minuten lopen geloof ik. Toen zijn we verhuist naar een dorp en voor school moesten we twee km fietsen, en toen zat ik in groep 5 (9 jaar). Ging allemaal prima.

jadeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 00:07

WHUT ? :oo
Op je 13 naar feesten?
Ik ben nu 12 en NO WAY dat ik op mijn 10 naar school fietste :')
Ik,mocht pas vanaf het laatste jaar
Elk jaar zijn er verschillende fabrieksconcerten hier waar ik en m'n ouders steeds naar toe gaan
Ik ken daar 2 meisjes (13,15) en ik loop standaard bij hen hoor , anders zou ik absoluut niet mogen !
Met hen gaan we dan 's avonds naar de nachtwinkel etc .
Er lopen ook altijd een paar jongens bij waarvan 1tje redelijk oud is en wat een enge figuren zijn me dat :o
1 jongen van 15 drinkt bier en rookt !
Weten die ouders wel waar hun kinderen mee bezig zijn?

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 00:28

_sharonnn schreef:
Hmm ik was al wel vrij vroeg zelfstandig, bepaal ook al sinds mn 14e waar ik heenga en hoelaat ik thuis kom.
En ik ben totaal geen losgeslagen type dat elk weekend compleet lam thuiskomt en ben niet eens elk weekend weg.
Mn ouders zijn er makkelijk in zolang ik hun vertrouwen niet schaad.
Maar ben het met je eens, kinderen zijn wel steeds jonger met dingen..

Zelfde :)

Maar die kleine kindjes zo jong op de fiets in het verkeer.. Nee, dan mis je gewoon nog inzicht denk ik, dat kán gewoon niet..
De ouders van mij en mijn vriendin en alle broertjes en zusjes werden altijd naar school gelopen. Was niet ver maar wel een drukke weg met autos die soms niet stoppen.

Mies1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 00:47

Ik denk dat het ook heel erg ligt aan het kind. Wat voor een type het is en hoe zelfstandig. Mijn ouders laten mijn broer, zus en mij redelijk los. (Bepaalde grens natuurlijk) En tot nu toe gaat dit goed: Niemand rookt, is elk weekend ladderzat of weet ik veel wat.
Ik ga bijna elk weekend uit, mag zelf bepalen hoe laat ik thuis ben en wat ik drink, zolang ik maar veilig thuis kom en mijn grens ken,(ze zijn dan ook niet beroerd me op te halen) en het gaat altijd goed. Het is echt niet zo dat ik elk weekend om 5 uur eens richting huis ga na me helemaal vol gezopen te hebben .Tuurlijk kunnen sommige dingen echt niet: 4 jarige op zo'n drukke weg. Maar ik denk dat het soort kind ook een hoop bepaald.