Kinderen mee naar een festival

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 21:40

Lara_Silver schreef:
En dan miepen en huilen als er iets met het kind gebeurd... 8)7 Nee kinderen horen niet op festivals thuis. Uitgaan in de discotheek mag je toch ook niet zo jong, is te vergelijken.

Ja, zo moest ik werken op een festival (Reggae geel, niet écht de plek voor jonge kinderen..) en daar kwam dus een meisje van een jaar of 10 aan bij de security. Ze kon de tent van mama niet meer vinden. En het duurde best lang voor er iemand kwam opdagen omdat ze een kind mistte, wij hadden al zoiets van, voor hetzelfde geld ligt mama gewoon ergens dronken of stoned tussen de tenten. Gelukkig was dit niet het geval en kwam mama een half uur later huilend aan maar toch, je weet maar nooit.
Dit is overigens het eerst jaar dat ik ook echt baby's heb gezien op festivals, en dat waren nu niet echt festivals waar ik denk, goh hier kan wel een kind naartoe komen...

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 21:44

Tja, loopt het kind daar omdat ze zelf meewillen, of omdat ze mee moeten omdat de ouders zo graag willen en geen oppas kunnen vinden.

Ik heb het wel heel leuk meegemaakt bij big rivers festival in Dortrecht(is een gratis festival). Bij Doe maar net alsof(doe maar coverband) mochten kinderen aan het einde op het podium dansen. was geweldig om ze allemaal los te zien gaan haha.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 21:46

Enkele jaren geleden toen ik op LL was zag ik ook elk jaar zat kinderen, die hadden de tijd van hun leven! Lekker gek doen, bekers rapen voor muntjes. Wij gaven die kids gerust onze lege bekers als ze met een vragende blik naar onze bijna lege bekers keken, schattig toch? Ouders blij, kids blij en een super tolerant publiek (zou mijn kids liever daar rond laten lopen dan in het centrum van Utrecht ofzo). Dat is voor mij het ultieme festival gevoel, niet kids op een festival, maar al die verschillende mensen die toch allemaal zo tof met elkaar omgaan. Ik weet niet of LL nog steeds zo is, maar als de wereld wat meer zoals zo'n festival is, zou de wereld een stuk leuker zijn! En stiekem ben ik gewoon jaloers op die kids, hadden mijn ouders me vroeger maar meegenomen :D

dwaallicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 21:48

Ik was bij Roepaen Reggae gisteren en daar waren ook een paar gezinnetjes. Die ouders stonden ook op de camping en ze wisselden elkaar af. Ik denk dat het bij festivals als deze best kan. Maar het publiek is dan ook anders. Iedereen houdt die kleintjes ook in de gaten en de ouders nemen hun verantwoordelijkheid (kindjes gehoorbescherming, op tijd gaan slapen, lekker spelen op de camping e.d.)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 21:49

PocoGaucha schreef:
Ik heb het wel heel leuk meegemaakt bij big rivers festival in Dortrecht(is een gratis festival). Bij Doe maar net alsof(doe maar coverband) mochten kinderen aan het einde op het podium dansen. was geweldig om ze allemaal los te zien gaan haha.

Da's wel heel leuk inderdaad! :j

Denk dat we een beetje kunnen concluderen dat het afhangt van de ouders :j Wat ik ook wel eens zie is kinderen in een grotere groep van volwassenen, kan er even afgewisseld worden met oppas zodat papa ook eens de moshpit in kan :P

Anoniem

Re: Kinderen mee naar een festival

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 22:30

Ik heb het ook regelmatig gezien. Ligt inderdaad wel een beetje aan de aard van het festival, het aantal bezoekers/hoe omvangrijk en druk het terrein is, evt voorzieningen of programmering voor kinderen, etc... maar over het algemeen hadden de kids het prima naar hun zin voor zover ik kon oordelen en vond ik het dus zeker geen kindermishandeling. Wel vind ik dat ouders in het bijzijn van luide muziek altijd zouden moeten zorgen voor gehoorbescherming. Wat ze hun eigen gehoor aandoen moeten ze zelf weten, maar een kindje van een paar jaar oud een permanente gehoorbeschadiging laten oplopen vind ik erg asociaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 23:07

Gisteren was ik op een evenement in Maastricht. Het was daar ook superdruk. Zo druk dat je nog niet fatsoendelijk kon lopen. Liep daar een vrouw met een baby in een draagdoek van (ik schat) een aantal weken. Vonden we allemaal schandalig.

elske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 23:08

Ik vind ook dat het heel erg ligt aan het festival, veel festivals zijn prima voor kinderen (bv ITGWO/bevrijdingsfestival). Zelfs op een grote meerdaags festival zoals lowlands zijn er rustigere campingplekken of kan je thuis slapen. Vaak is een festival één grote speeltuin voor de kinderen (en de volwassenen). Het belangrijkste wat sommige ouders vergeten is inderdaad de gehoorbescherming, vooral bij baby's-kinderen onder de 12 (Eigenlijk zou iedereen aan de gehoorbescherming moeten, maar dat is een ander punt ;) ). Als de ouders verder verantwoordelijk zijn en de drukte niet opzoeken is het toch prima?

Heb ooit gewerkt bij een concert waar een moeder haar kind van 3 maanden mee had genomen, met als reden dat ze geen oppas had := Dat vind is in mijn ogen wel kindermishandeling. Gelukkig zijn dit uitzonderingen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 23:10

Bij zwarte cross is er zelf een blagenparadijs. Speciaal voor kinderen.

Mijn zusje (nu 13) gaat enkele jaren met mij mee naar Zwarte cross en tentfeesten. En ze vind het elk jaar weer geweldig. En er komt geen enkele vent aan haar. Maar misschien komt het dan ook wel door mijn blik van: Als je maar ook met 1 vinger aanraakt dan heb je een probleem :')

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 23:23

_lauraaa_ schreef:
Gisteren was ik op een evenement in Maastricht. Het was daar ook superdruk. Zo druk dat je nog niet fatsoendelijk kon lopen. Liep daar een vrouw met een baby in een draagdoek van (ik schat) een aantal weken. Vonden we allemaal schandalig.

Waarom dan? Sorry maar als die vrouw dat kind gewoon bij zich droeg valt ze er toch niemand mee lastig... En als het kind nou keihard lag te blèren ( = het er niet mee eens was) maar dat maak ik niet op uit je verhaal :)

elske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 00:32

Magrathea schreef:
_lauraaa_ schreef:

Waarom dan? Sorry maar als die vrouw dat kind gewoon bij zich droeg valt ze er toch niemand mee lastig... En als het kind nou keihard lag te blèren ( = het er niet mee eens was) maar dat maak ik niet op uit je verhaal :)

Als het een muziekfestival is is er behoorlijke kans op gehoorschade bij hele kleine baby's. :\ Daarbij is de hoeveelheid indrukken/geluiden/geuren voor een baby teveel van het goede, ze horen inderdaad niet meegenomen te worden..

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 00:40

Evenement =/= muziekfestival, dus dat weet je niet :) Ik denk bij een 'evenement' aan een jaarmarkt oid...
Verder snurkte ik overal doorheen als baby, waarschijnlijk zoiets net zo goed, ze zijn niet van suiker hoor, die baby's (vroegâh in elk geval nog niet :+ )

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 00:50

Of ze nu van suiker zijn of niet, die keiharde muziek is al niet goed voor onze oren en al hélemaal niet voor een baby...ik verbaasde mij ook eens toen ik iemand met een baby in haar armen zag staan tussen een van de eerste rijen van een optreden, maar ik ben dus blijkbaar niet de enige. Als je een kind hebt, wil dat zeggen dat je ook bepaalde opofferingen moet doen en ook niet meer alles kan gaan doen wat je voorheen je deed. Kan je dat niet dan had je geen kind moeten krijgen. En dat wil niet zeggen dat je niks kan doen, ik ben ook op evenementen en festivals geweest die heel erg kindvriendelijk waren (mits je als ouder het er dan ook naar maakt), maar dingen zoals met je baby redelijk dicht bij het podium te gaan staan om middernacht omdat je dat voorheen ook altijd deed kan imo niet. Het is niet dat je eigen leven gewoon maar verder gaat als altijd en jij je kind overal maar gewoon meesleept, je moet dan ook rekening met hem houden.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 01:46

Ik neem al jaaaaaren mijn kinderen mee naar het bevrijdingsfestival en LL zou ik ze ook zo mee naartoe nemen. Ook de TT/pinksterraces enz. vinden ze geweldig. Ze gaan liever naar een festival dan naar een drukke braderie. Daar is soms geen ontkomen aan de drukte terwijl dat op een festivalterrein meestal niet zo moeilijk is. En gehoorschade kunnen ze in de Efteling met allemaal van die schreeuwende mensen in de achtbaan of gewoon in de gymzaal ook oplopen. Natuurlijk zet ik ze niet pontificaal voor de boxen neer... FOD vonden ze ook super. ZC zou ik ze ook rustig mee naartoe nemen. Dronken mensen zijn er ook op een buurtbarbeque of een simpele verjaardag. Daar komen ze toch wel mee in aanraking. Dat is alleen maar een mooi leermoment hoe maf je van drank kan gaan doen en hoe beroerd je ervan kan worden.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 02:34

Nee zelf zou ik mijn kinderen er niet mee naar toe nemen, omdat ik persoonlijk vind dat kinderen daar niet horen.
En ik zou daar zelf ook niet met een goed gevoel rondlopen als ze daar ook zouden zijn.
En ja mijn kinderen zouden graag daar naar te gaan.

Brievenbus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-13 08:01

MyrtheJ schreef:
Vivian__ schreef:
Wat vinden jullie als mensen hun kinderen meenemen naar een festival?
Ik was toevallig gister op een festival waar ik een jongen en meisje (rond en nabij 10 jaar) zag rondhobbelen.. tussen de plastic bekers en het bierzuipende volk. Ik vind het ronduit zielig als je kinderen van die leeftijd laat rondlopen terwijl je zelf loopt te feesten. Een beetje egocentrisch...
Wat vinden jullie hier nou van? En zouden deze festivals niet vanaf een bepaalde leeftijd moeten zijn? Ongeacht of er volwassenen bij zijn of niet?

Gokje, was je ook op Zand gister? :D dan heb ik die kinderen ook gezien. Ben er geen voorstander van en ze zagen er ook niet uit alsof ze het leuk vonden.. .

Ja, golden circle? :') Ze waren een beetje aan het zwemmen en schelpen zoeken.. :/

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 08:56

Magrathea schreef:
Evenement =/= muziekfestival, dus dat weet je niet :) Ik denk bij een 'evenement' aan een jaarmarkt oid...
Verder snurkte ik overal doorheen als baby, waarschijnlijk zoiets net zo goed, ze zijn niet van suiker hoor, die baby's (vroegâh in elk geval nog niet :+ )

Evenement was een met keiharde feestmuziek en zo druk dat je platgeduwd werd. Daar ga je naar mijn inziens niet met een baby tussenlopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 08:57

love_western schreef:
Mijn zusje (nu 13) gaat enkele jaren met mij mee naar Zwarte cross en tentfeesten. En ze vind het elk jaar weer geweldig. En er komt geen enkele vent aan haar. Maar misschien komt het dan ook wel door mijn blik van: Als je maar ook met 1 vinger aanraakt dan heb je een probleem :')

Ik vind het wel vreemd dat je blijkbaar denkt dat mannen het leuk zouden vinden om aan kinderen te zitten, tenzij ze zo'n blik hebben..... Het is niet alsof festivals verzamelplekken zijn voor pedo's hoor :D Het overgrote deel van de mensheid vindt (gelukkig) kinderen helemaal niet op een dergelijke manier interessant....

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 09:02

Joyce_ schreef:
Het ligt inderdaad heel erg aan hoe de ouders zich gedragen: komen de ouders voor een weekend keihard losgaan, dan vind ik het niet verantwoord. Maar vinden de ouders het leuk om rustig aan te doen, van een afstandje te kijken, wat kraampjes te bekijken, nieuwe mensen te leren kennen en hun kind goed in de gaten houden, vind ik het op (sommige) festivals geen probleem. :)

Inderdaad.. Ik ging ook vanaf een jaartje of 9/10 mee naar de TTnacht. Gewoon op een afstandje dingen bekeken, even naar de kermis en weer naar huis.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 09:05

Anne_GTI schreef:
En gehoorschade kunnen ze in de Efteling met allemaal van die schreeuwende mensen in de achtbaan of gewoon in de gymzaal ook oplopen.

Naaaah. Korte momentjes in de achtbaan of een uurtje in de gymzaal is wel even wat anders dan een hele dag op een muziekfestival ;) Ja, schreeuwende kinderen in een gymzaal kunnen ook flink lawaai produceren, maar dan is het alsnog van korte duur en alsnog aanzienlijk minder dan het volume uit de PA bij een concert of festival. En de duur (hele dag versus korte momenten) doet ook heeeeel veel.

Zie ook bijv. dit grafiekje, je kunt dus 2 uur naast voorbijrazende vrachtwagens gaan staan voor je gehoorschade oploopt maar bij een 120/130 DB gebeurt dat al direct (laat staan als je de hele dag onbeschermd in de herrie staat).

Afbeelding

(Kleine nuance is wel dat geluid bij de FOH/geluidsman gemeten wordt, en dat dat daar tegenwoordig meestal nog ongeveer 100DB is, vaak zelfs iets er onder. Dat wetende kun je daar natuurlijk ook rekening mee houden wanneer je, met of zonder kinderen, je plek op het veld of in een zaal bepaalt.)

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 09:15

Nog erger neem je baby mee naar een festival 8)7 ... ik zou een oppas regelen want echt genieten op zo'n festival met een baby op je armen ergens in de buurt van de muziek terwijl de rest van je vrienden leuk uit hun dak staat te gaan zou voor mij niet werken. :n

Rumina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 10:26

Het is een kwestie van je kids goed kennen. Sommigen vinden er niets aan en kunnen niet goed tegende drukte, anderen vinden het geweldig en genieten intens van alle prikkels. Wij hebben net gisteren besloten om komend weekend met de kids (1 en 6) naar manana manana te gaan (rustige tegenhanger van de zwartecross). Afgelopen weekend kwamen we nog om half 12 terug 's nachts na een evenement met luchtballonen en vuurwerk. Vinden ze heerlijk dat soort uitjes.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 12:02

Boompje1985 schreef:
Nog erger neem je baby mee naar een festival 8)7 ... ik zou een oppas regelen want echt genieten op zo'n festival met een baby op je armen ergens in de buurt van de muziek terwijl de rest van je vrienden leuk uit hun dak staat te gaan zou voor mij niet werken. :n

Voor jou niet, maar voor anderen blijkbaar wel.

Ik was op Solar, echt een electrofestival met veel drugs, daar zijn kinderen niet gewenst. Maar Lowlands is zo'n chill festival, daar gaan al sinds jaar en dag kinderen mee, relaxed toch? Zolang de oortjes maar beschermd worden, als die kids het leuk hebben waarom niet?

BoefJMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 12:09

Ben ik nou de enige die zich afvraagt of het normaal is dat het uberhaupt is toegestaan om kinderen mee te nemen naar een festival?

Voor Lowlands staat toch ook een minimum age?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 12:13

Nouks schreef:
Anne_GTI schreef:
En gehoorschade kunnen ze in de Efteling met allemaal van die schreeuwende mensen in de achtbaan of gewoon in de gymzaal ook oplopen.

Naaaah. Korte momentjes in de achtbaan of een uurtje in de gymzaal is wel even wat anders dan een hele dag op een muziekfestival ;) Ja, schreeuwende kinderen in een gymzaal kunnen ook flink lawaai produceren, maar dan is het alsnog van korte duur en alsnog aanzienlijk minder dan het volume uit de PA bij een concert of festival. En de duur (hele dag versus korte momenten) doet ook heeeeel veel.

Zie ook bijv. dit grafiekje, je kunt dus 2 uur naast voorbijrazende vrachtwagens gaan staan voor je gehoorschade oploopt maar bij een 120/130 DB gebeurt dat al direct (laat staan als je de hele dag onbeschermd in de herrie staat).

[ Afbeelding ]

(Kleine nuance is wel dat geluid bij de FOH/geluidsman gemeten wordt, en dat dat daar tegenwoordig meestal nog ongeveer 100DB is, vaak zelfs iets er onder. Dat wetende kun je daar natuurlijk ook rekening mee houden wanneer je, met of zonder kinderen, je plek op het veld of in een zaal bepaalt.)

Ben blij dat je die laatste toevoeging doet, ik ben hobbymatig geluidstechnicus en 120 dB zal je op geen enkel professioneel festival terugvinden. 110 is meestal het maximum als je recht voor je stacks staat (daarboven wordt het pijnlijk), als het harder staat komt dat door een overenthousiaste DJ ofzo (en wij maar het volume omlaag draaien :') )
Maar, gelukkig neemt het geluidsniveau met +-3dB af per verdubbeling van de afstand, dus als je op 64m afstand gaat staan is het niveau nog maar maximaal 99 dB (maar meestal minder aangezien er allemaal mensen tussen staan = veel water = demping). Kan je het nog steeds goed horen (als het een goed geluidssysteem is in elk geval) maar gehoorschade, nee hoor... :)