Emetofobie, ff m'n verhaal kwijt!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 12:12

Duke schreef:
Ik had er nog nooit van gehoord! Moest topic lezen om te begrijpen wat emetofobie is.

Ik heb twee kleine kinderen en dan heb je helaas vaker te maken met buikgriep. Ons hele gezin doet altijd gezellig mee. Ik zit juist altijd uit te kijken naar het moment dat ik kan overgeven. Ben ik het kwijt en voel ik mij gelijk een stuk beter. Die opluchting daarna en de misselijkheid (even) weg. Kan ik weer de kinderen hun haar vasthouden en bakje voor ze houden.

Dat baart mij dus serieus weleens zorgen.. Wij hebben nog geen kinderen en voorlopig zullen ze er niet komen ook denk ik (even cru gezegd). Maar ik zou dat echt niet kunnen, maarja hoe doe je dat dan met kleine kinderen := ..?

Enne TS, het heeft geholpen hoor :))

Zinn

Re: Emetofobie, ff m'n verhaal kwijt!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-13 12:21

Ik heb het wel dat ik het bij baby's niet erg vind, dat is maar gewoon pap...dus ik hoop dat als ik ooit kinderen heb, er geleidelijk aan kan wennen :P

Bij dieren kan ik er ook rustig naar kijken trouwens!

Niki_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 12:54

Oh pff TS wat een held ben jij, ik had alleen nog maar zitten flippen en huilen denk ik := Dieren en baby's kan ik ook al niet hebben, hoewel bij baby's de paniekfactor wat minder hoog is :+
Echt heel knap van je dat je zo rustig bent gebleven. _/-\o_

Phormicola: :(:) hopelijk voel je je snel weer beter!

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 13:08

De melk bij baby's vind ik ook minder erg, maar vanaf dat ze vast voedsel krijgen (en da's best snel...)..

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 13:13

Ik vind je eigelijk best dapper ts! Ikzelf heb geen emetofobie, behalve dat ik het gewoon vies vind om naar braaksel te kijken. Dus ik weet niet hoe het voelt. Zou waarschijnlijk zoiets zijn als ik die een spin in mijn handen neem ofzo... Dat is namelijk mijn fobie. Maar nogmaals volgens mij heb je al vooruitgang geboekt zo aan je verhaal te lezen.

Zinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-13 13:36

Dankje, ik ben zo blij dat jullie ook vinden dat ik het goed doe en niet overdrijf, haha! Ik ga zo naar huis...hij voelt zich weer helemaal beter en heeft de lakens enzo in de wasmachine gedaan en het toilet en dingen die hij gebruikt heeft schoongemaakt met dettol :) Ik weet dat de kans erin zit dat ik alsnog besmet word of al ben, maar ik voel me nu nog steeds goed en veilig genoeg, dus ik ga ervoor, we zien wel wat er gebeurt :D

Gelukkig hebben mijn ouders enzo er nu ook meer begrip voor en vinden ze mijn reactie niet raar, dat was vroeger wel anders...toen moest ik maar gewoon ophouden met me aan te stellen !

Lara_Silver, je zal het idd kunnen vergelijken met wat jij voelt bij spinnen dan :) Ik ben totaal niet bang voor spinnen, vind ze alleen vies :D

Zinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-13 13:38

Destino schreef:
De melk bij baby's vind ik ook minder erg, maar vanaf dat ze vast voedsel krijgen (en da's best snel...)..

ja, dat helaas wel, maar ik hoop echt heel erg dat als het mijn eigen kinderen zijn, ik me er wel over kan zetten...ik kan van mijn eigen vriend ook veel meer hebben dan van andere mensen, dus dat zullen we dan maar gewoon moeten zien...Ik heb me wel voorgenomen dat als het ooit weer erger wordt, of ik heb ooit kinderen en het lukt me niet, ik wel een intensieve therapie ga volgen...ik weet nu hoe het is om met een fobie te leven en je kan zulke dingen niet voorkomen, maar ik zal er wel alles aan doen om te zorgen dat mijn kinderen geen fobie krijgen van iets natuurlijks, en helaas voor iedereen onaangenaams, als overgeven...

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 13:52

Zinn schreef:
Destino schreef:

ja, dat helaas wel, maar ik hoop echt heel erg dat als het mijn eigen kinderen zijn, ik me er wel over kan zetten...ik kan van mijn eigen vriend ook veel meer hebben dan van andere mensen, dus dat zullen we dan maar gewoon moeten zien...Ik heb me wel voorgenomen dat als het ooit weer erger wordt, of ik heb ooit kinderen en het lukt me niet, ik wel een intensieve therapie ga volgen...ik weet nu hoe het is om met een fobie te leven en je kan zulke dingen niet voorkomen, maar ik zal er wel alles aan doen om te zorgen dat mijn kinderen geen fobie krijgen van iets natuurlijks, en helaas voor iedereen onaangenaams, als overgeven...

Wow! Wat mooi gezegd! _/-\o_

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 13:55

Knap van je hoor,je hebt je nog aardig rustig gehouden!
Ik voel gewoon al een wee gevoel in mijn buik/maag door dit te lezen. :o Ik heb dus zelf ook last van etemofobie...
En ik ken je gevoel maar al te goed! Wij wonen nu door verbouwingen al 9 maanden in bij mn schoonouders,met het ganse gezin,terwijl er maar 1 toilet is. Dit alleen al vind ik verschrikkelijk :o
1 x ben ik aardig misselijk geworden 's nachts,en als kers op de taart zaten mijn schoonouders dan nog steeds wakker in de living. Er slaapt altijd wel iemand op de bank daar,dus ik kon niet eens aardig uitzieken alleen.
Bah...nog een paar maanden,en hou aub die buikgriep ginder.. :o

als het een geruststelling kan zijn,ik heb een zoontje van 5,en laat die als baby nu héle zware reflux gehad hebben. Die deed niet anders dan teruggeven/overgeven. Overal hingen spuugdoeken en we roken er zelf ook constant naar.
En toch heb ik het overleefd, 16 lange maanden. Je raakt het een soort van gewoon en het is toch heel anders dan een volwassene die overgeeft.
Intussen is hij 5 en als hij ziek is,is dat ook wel niet zo leuk :o Meestal moet de papa het dan overnemen,al komt het gelukkig tot nu toe heel weinig voor dat ie moet overgeven en hij rent ook al naar het toilet,flink!

LS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 14:01

Goed van je dat je zo rustig bent gebleven.

Ik ben ook panisch voor overgeven, ik word helemaal gek als ik het nog maar hoor van iemand anders. Ik hoop voor jou dat je niet ziekt wordt, maar voor het geval dat wil ik je al wat moed inspreken.

Ik heb het zelf ook gehad vorige week en ik heb het overleefd. De eerste keer was echt héél eng, nadien heb ik het gewoon allemaal maar laten gebeuren, mijn angst nam eigenlijk af. Soort van exposure therapie? :+
Ik merk nu bij mezelf dat ik al veel beter omga met maagpijn ed. Vroeger begon ik dan al te stressen en nu kan ik echt denken van, achja als het eruit wil dan komt het er toch uit, niets erg aan.
Tot vorige week had ik al bijna 10 jaar niet meer overgegeven :Y)

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 15:05

Wat goed dat je zo rustig bent gebleven!
Kan je als je dit hebt ook niet goed verhalen erover lezen?

Zelf kan ik écht niet tegen overgeven. Als manlief het moet dan spaart hij mij ook door te zeggen dat ik beter boven kan blijven, muziek aan kan zetten etc. En hoe ziek hij ook is, hij maakt de wc daarna zo goed schoon dat ik niks zie :(:)

Wij hebben inmiddels 2 kindjes, en ik kan wel tegen babyspuug, maar dus ook niet als ze vast voedsel krijgen.
Onze dochter (over 2 weken 2 jaar) heeft nog nooit gespuugd *klopt af*, maar ik ben best bang voor de dag dat dat ooit gaat komen := Want als ik dan alleen thuis ben durf ik dat vast niet op te ruimen. Dus hoop maar dat áls ze het ooit doet dat manlief er is!

Kan trouwens ook niet tegen dieren braaksel!

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 15:12

Ik heb serieus nog geen kinderen door m'n emetofobie :o Ik ben bang voor zwangerschapsmisselijkheid, overgeven tijdens de geboorte en het ziek worden van eventuele kinderen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 16:14

Ik kan er prima tegen en kijk altijd ernaar als het eruit is :o ,lastige angst lijkt me..

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 16:23

Ik kijk nog niet eens naar m'n poep, laat staan naar braaksel :=

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 21:56

Ik heb ook emetofobie, tenminste dat denk ik wel.
Ik ben bang om overgevende mensen te zien en te horen, ook ben ik heel erg bang om zelf over te geven, ook ben ik bang voor overgevende dieren. Ik vind het gewoon een naar iets.

Bij het lezen van je verhaal dacht ik alleen maar ieeeeeeeeeehhh.
Hopelijk word je niet ziek........

Ik doe de opleiding doktersassistente en ben bang dat ik er ooit wel weer mee te maken krijg, wil er zo graag vanaf.... maar weet gewoon niet hoe....

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 22:00

Ooo ik herken het zo Ts :=

Arme vriend ook haha, maar ja... Als je zo beroerd bent, wil je toch het liefste alleen zijn dus dat is het geluk.

Door in de zorg te werken kan ik er nu goed tegen; kon niet thuisblijven bij een rondje buikgriep immers (ik was niet ziek) dus 2 week lang spugende mensen en dat was mijn exposure therapie. Ik kan er nu zelfs naast staan met een emmer!
Ik kan wel slecht tegen zelf misselijk zijn; geef mij maar pijn :o

_Patriciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 22:11

Wow ik wist niet dat er een naam voor m'n angst was..
Ik herken me zo in je verhaal.. Ik ben als de dood voor overgeven..
Zodra iemand zegt ik ben misselijk bekruipt me een eng gevoel.. Ik schaam me er best wel voor dat ik het heb.. Maar kan er niks aan doen.. Zodra ik iemand hoor overgeven wil ik het liefst wegrennen, zo ver mogelijk..
Ik vind het vreselijk.. Als ik zelf moet overgeven doe ik dat ook met mn ogen dicht en mn vingers in m'n oren :o

Hebben jullie tips om er aan te wennen?
Als het weer eens voorkomt denk ik, nu kan ik het aan.. Maar zodra iemand zegt ik ga overgeven raak ik weer totaal in paniek.. :(

Melisjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 22:12

Jeetje TS, dat lijkt me nog best wel eens lastig :oo .
Zo te lezen ben je ook zeker niet de enige... Nooit geweten dat zoveel mensen hier last van hadden.

Inmiddels vind ik overgeven niet zo heel erg meer, prettig is natuurlijk anders ;) . Maar met migraine-aanvallen komt het bij mij 9 vd 10 keer samen met overgeven, soms als ik een lichte migraine dreig te krijgen, geef ik liever over want dat scheelt vaak veel in pijn.. Klinkt vreemd zo :') .

Maar wat is dan precies waar je bang voor bent, of van in paniek raakt?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 22:13

Patriciaa: Loop maar met mij mee als er buikgriep heerst, dan komt het uit alle hoeken en vluchten is geen optie :+

Overigens kun je hier prima voor naar de psycholoog; Google maar eens op exposure therapie. Werkt echt goed :) is heftig, maar de kans is zeer groot dat je iig niet gillend weg wil rennen zodra iemand al wat wit wegtrekt, begint te zweten en te boeren...

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 22:15

Is dat niet zo'n therapie dat ze plaatjes en geluiden enzo laten zien??? Dat lijkt me echt verschrikkelijk :')

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 22:17

Ruby1995 schreef:
Is dat niet zo'n therapie dat ze plaatjes en geluiden enzo laten zien??? Dat lijkt me echt verschrikkelijk :')

:j
Is ook verschrikkelijk, maar zeer succesvol! Dus t is stevig doorbijten, maar op langer termijn wel zo prettig. Al worden spugende mensen nooit leuk vrees ik :')
(Ik heb ook liever dat het via de onderkant eruit komt dan de bovenkant...)

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 22:18

Ik heb ook ongeveer een jaar lang bij een psycholoog gelopen, maar ik heb geen exposuretherapie gehad, heb daar nooit het nut van in gezien, sorry :P

Ik heb wel veel baat gehad bij gesprekstherapie en EMDR werkt ook bizar goed.
Maarja, dat is ook per persoon verschillend natuurlijk :)

Morrow_Less

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 22:20

Zo herkenbaar, als ik in jou situatie zat was ik al lang aan het hyperventileren en pillen aan de lopende baan aan het slikken. Ik zou me zo opjagen voor de angst om griep te krijgen dat ik gewoon ziek werd van de zenuwen.
Ik ben zo trots op je dat je je zo rustig hebt gehouden, echt top meis !

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 22:21

Er leiden meerdere wegen naar Rome! :j

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 22:21

Niobe schreef:
Ik heb ook ongeveer een jaar lang bij een psycholoog gelopen, maar ik heb geen exposuretherapie gehad, heb daar nooit het nut van in gezien, sorry :P

Ik heb wel veel baat gehad bij gesprekstherapie en EMDR werkt ook bizar goed.
Maarja, dat is ook per persoon verschillend natuurlijk :)

Kan je vertellen wat dit inhoud? :)