Doe demotiveer je jongeren om te gaan sparen....

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 16:19

Kwijtschelding is voor als je het niet kan betalen. Jullie kunnen het wel betalen. Zo simpel is het nu eenmaal. Dat je dat stom vindt en zonde van je spaargeld is begrijpelijk maar geen reden om anderen er voor op te laten draaien. Bovendien kan je nog vrij makkelijk extra bezuinigen. Boodschappen kunnen goedkoper en zorgverzekering voor 170 euro is ook veel (al zie ik iets over wajong dus wellicht ben je heel uitgebreid verzekerd, dan is het wel logisch. Maar alleen basis kan echt veel voordeliger).

_SantOs_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-13 16:22

We hebben het goedkoopste abbo voor zowel internet als tv. Abbo voor telefoon loopt nog een jaar. Die van mij (50 euro) word nog betaald door mijn ouders. Ik heb gemiddeld qua extra kosten nog eens 50 euro in de maand voor eigen risico en het betalen van mijn eigen medicijnen. Ik draai lenzen, want een bril kan niet ivm verschillende sterktes, dit is maandelijks zo'n 20 euro. Het reizen naar de fysio is maandelijks 30 euro. Dit moet ivm gezondheid.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 16:22

Dani schreef:
Kwijtschelding is voor als je het niet kan betalen. Jullie kunnen het wel betalen. Zo simpel is het nu eenmaal. Dat je dat stom vindt en zonde van je spaargeld is begrijpelijk maar geen reden om anderen er voor op te laten draaien. Bovendien kan je nog vrij makkelijk extra bezuinigen. Boodschappen kunnen goedkoper en zorgverzekering voor 170 euro is ook veel (al zie ik iets over wajong dus wellicht ben je heel uitgebreid verzekerd, dan is het wel logisch. Maar alleen basis kan echt veel voordeliger).

Die tip over verzekering vind ik nou weer niet handig.
Mijn vriend kan bijvoorbeeld niet alleen basisverzekering hebben maar moet ook tandarts verzekering bij ivm zeer zwak gebit.
Ik ben ook in bepaalde dingen extra verzekerd, door mijn beperking kan ik snel mijn armen breken. Heb al eens eerder gehad toen was ik nog niet extra verzekerd, moest fysio hebben en mocht dat zelf betalen maar kon dat niet.

Toverbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 16:26

Ja het is erg vervelend, maar indd. iedereen moet het betalen.
Je kan wel kiezen voor een betaling in termijnen, dat komt de meeste mensen beter uit. ;)

Huurtoeslag daarvoor kan je pas vanaf je 23ste voor in aanmerking komen, weet niet hoe oud de vriend van ts is?

_SantOs_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-13 16:27

wemkelover schreef:
Dani schreef:

Die tip over verzekering vind ik nou weer niet handig.
Mijn vriend kan bijvoorbeeld niet alleen basisverzekering hebben maar moet ook tandarts verzekering bij ivm zeer zwak gebit.
Ik ben ook in bepaalde dingen extra verzekerd, door mijn beperking kan ik snel mijn armen breken. Heb al eens eerder gehad toen was ik nog niet extra verzekerd, moest fysio hebben en mocht dat zelf betalen maar kon dat niet.

Dit klopt. Qua verzekering kan ik echt niet minderen. Ik slik per dag zo'n 5 euro aan medicatie. Moet regelmatig voor controles naar het ziekenhuis (gesprek van een half uurtje daar is 800 euro). Heb ik het goedkoopste pakket, dan moet ik dat allemaal zelf betalen en dat gaat dus niet lukken. Ik moet 2x in de week naar de fysio en in het pakket wat ik nu heb moet ik de eerste aantal zelf betalen en dan gaat het van de aanvullende verzekering.

Toverbal; mijn vriend is bijna 22. Dus daar vallen we net buiten.

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 16:28

_SantOs_ schreef:
We hebben het goedkoopste abbo voor zowel internet als tv. Abbo voor telefoon loopt nog een jaar. Die van mij (50 euro) word nog betaald door mijn ouders. Ik heb gemiddeld qua extra kosten nog eens 50 euro in de maand voor eigen risico en het betalen van mijn eigen medicijnen. Ik draai lenzen, want een bril kan niet ivm verschillende sterktes, dit is maandelijks zo'n 20 euro. Het reizen naar de fysio is maandelijks 30 euro. Dit moet ivm gezondheid.

dan geldt nog steeds dat jullie genoeg geld hebben om rond te komen.
Kwijtschelding is er voor mensen die niet rondkomen.
Zou t och te gek zijn als mensen die wel spaargeld hebben en wel gewoon voor 300! euro boodschappen kunnen doen vaste lasten kwijtgescholden krijgen.

als je dingen niet kunt betalen dan is internet een overbodige luxe..niet je vaste lasten.
een auto (of wat moest er vervangen worden komend jaar) is een overbodige luxe tov vaste lasten

zo is het nou eenmaal. ze demotiveren mensnen iet om te sparen..zem otiveren je om naar je prioriteiten te kijken..zo kun je het ook zien he

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 16:29

Ik vind dat jullie knap kunnen sparen uit jullie loon... Met 20 uur van je vriend heb je nooit een vetpot lijkt me.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 16:30

Blabla1980 schreef:
mwoa zolang jullie voor 2 personen 300 euro aan boodschappen kunnen uitgeven eneen mobiel abbo van 30 euro per maand hebben en niet het goedkoopste internet en tv abbo hebben ben ik het met ze eens (ongeacht wat je op je spaarrekening hebt staan) dat jullie geen kwijtschelding nodig hebben.

dat is voor mensen die het echt niet kunnen betalen en dus ook geen internet of mobiel hebben en al helemaal geen 300 euro per maand aan boodschappen kunnen doen

Dit dus :j

Het is zuur, maar met niet betalen laat je anderen ervoor op draaien. Is ook een beetje banketstaaf... Daarnaast als je 300 euro per maand uit kan geven aan boodschappen...

Apple

Re: Doe demotiveer je jongeren om te gaan sparen....

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 16:32

300 euro per maand is niet zo veel hoor, dan heb je het over 70 euro per week met zn tweeen. Dat is echt geen raar bedrag om boodschappen van te doen.

_SantOs_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-13 16:33

Ik ben allergisch voor meerdere dingen dus qua boodschappen word het daardoor ook duurder. En daarbij loop ik wegens medische dingen bij een diëtiste en dit kost ook meer geld qua boodschappen.

Internet heeft mijn vriend nodig voor het doen van zijn school opdrachten en ik voor het zoeken naar een baan.

Auto ligt eraan. Als mijn vriend straks aan de andere kant van NL stage moet lopen, kan auto nog wel eens voordeliger zijn dan het OV.

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 16:34

Apple schreef:
300 euro per maand is niet zo veel hoor, dan heb je het over 70 euro per week met zn tweeen. Dat is echt geen raar bedrag om boodschappen van te doen.

wij doen met zn drieen boodschappen voor 60 euro per maand en we leven echt niet in armoede..dus met 2 man kan het zeker met minder

_SantOs_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-13 16:35

Apple schreef:

Idd, gemiddeld 10 euro per dag. En dat voor ontbijt, lunch en avondeten. Tuurlijk het kan vast goedkoper. Maar niet met wat ik mag/kan eten... We doen boodschappen bij de lidl dus het komt al goedkoper uit dan bij bijv. de appie.

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 16:37

_SantOs_ schreef:
Ik ben allergisch voor meerdere dingen dus qua boodschappen word het daardoor ook duurder. En daarbij loop ik wegens medische dingen bij een diëtiste en dit kost ook meer geld qua boodschappen.

Internet heeft mijn vriend nodig voor het doen van zijn school opdrachten en ik voor het zoeken naar een baan.

Auto ligt eraan. Als mijn vriend straks aan de andere kant van NL stage moet lopen, kan auto nog wel eens voordeliger zijn dan het OV.

tja..zo kun je natuurlijk heel veel dingen aankaarten die je nodig hebt.
Maar het blijft zo dat er nog steeds gezinnen zijn die ook dingen nodig hebben en die echt niet kunnen betalen.

ik vindt persoonlijk gewoon dat mensen tegenwoordig maar te snel roepen dat ze het slecht hebben en recht hebben op bepaalde dingen. En vooral jongeren..

Lestria

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 16:38

Het is altijd balen als je moet betalen. Mij doet het ook ieder jaar zeer als ik de rekening in de bus krijg. Maar ik zie niet helemaal in waarom dat voor jou erger zou zijn dan voor mij?
Jullie kunnen prima leven en nog wat sparen ook. Waarom zou je dan in vredesnaam recht willen hebben op kwijtschelding (wat per saldo betekend dat de rest van de inwoners jouw deel nog eens extra moeten ophoesten). Snap niet hoe je zo'n topic kunt openen zonder jezelf daarbij af te vragen of dat wellicht wat asociaal is...

Tiffany

Pff wat een gezeur zeg, ik moet het hele jaar sparen om die klote rekeningen te kunnen betalen in januari, dit gaat dus van mijn spaargeld en ik heb geen recht op kwijtschelding.

Winged

_SantOs_ schreef:

Je denkt in 'kan niet'. Wees creatief! Ook met een allergie kan dat.

Lestria

Citaat:
ik vindt persoonlijk gewoon dat mensen tegenwoordig maar te snel roepen dat ze het slecht hebben en recht hebben op bepaalde dingen. En vooral jongeren..

Helemaal eens. Het is tegenwoordig maar normaal dat je alles op een presenteerblaadje aangereikt krijgt blijkbaar...

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 16:39

Dat wil overigens niet wat zeggen, dat lidl perse goedkoper is dan de appie. Ik weet niet hoeveel verschillende supermarkten jullie er hebben zitten maar aanbiedingen in de gaten houden en continu vergelijken waar wat goedkoper is. ;) Kun je toch ook een hoop mee besparen..

Maar kunnen jullie niet aan jullie ouders vragen om bij te springen? :)
Voor de rest blijf ik toch van mening dat als je het gewoon kunt betalen je het ook gewoon moet betalen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 16:41

_SantOs_ schreef:
Apple schreef:

Idd, gemiddeld 10 euro per dag. En dat voor ontbijt, lunch en avondeten. Tuurlijk het kan vast goedkoper. Maar niet met wat ik mag/kan eten... We doen boodschappen bij de lidl dus het komt al goedkoper uit dan bij bijv. de appie.

Kan je niet of heb je nooit kritisch boodschappenlijsten vergeleken? :) het is bijna een topsport :D
Voor 50 euro voor 2 personen kan ik bv al prima boodschappen doen en mijn lijst met voedselintoleranties en allergieën zijn indrukwekkend :')
Dus met besparing daarmee kun je wel elk jaar fluitend de gemeentebelastingen betalen.

Blanket

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 16:44

Focussed schreef:
Tijd om alles weer in een sok onder het matras te stoppen....

Je haalt de woorden uit mijn mond. :j

Lestria

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 16:45

Citaat:
Focussed schreef:
Tijd om alles weer in een sok onder het matras te stoppen....

Je haalt de woorden uit mijn mond. :j

Ik verbaas mij echt een beetje over dit soort reacties. Beseffen jullie ook dat jullie eigen gemeentelijke bijdragen daardoor verhogen? Dus als iedereen dat gaat doen de overblijvers steeds meer betalen?

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 16:50

Volgens mij begrijp je niet helemaal wat er gebeurt. Als jij je eigen rekeningen niet betaalt, dan zal toch echt iemand anders dat moeten doen. Kosten vervallen niet ineens als jij kwijtschelding krijgt. Dus omdat jij lekker geld op de bank wil houden, moeten anderen maar meer betalen :?

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 16:50

Ja ik snap het ook niet, ts kan het makkelijk betalen, ik lig een half jaar krom voor die klote zooi.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 16:53

Denk dat je het nog niet goed begrepen hebt, TS, zo leer je jongeren hun verantwoording nemen, op eigen benen staan en hun rekeningen te betalen in plaats van een poging te doen op de zak van de maatschappij te teren ;)

Kwijtschelding is voor mensen die het niet hebben, ook niet onder hun matras of in een oude sok ...

Traiectum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 16:54

Tja, dat hoort nou eenmaal bij volwassen zijn en op jezelf wonen. Je spaart niet alleen voor leuke dingen, maar juist ook voor dit soort zaken. Gemeentelijke belastingen horen gewoon bij je vaste lasten, net als huur en abbonementen.
Kwijtschelding is voor mensen die het geld simpelweg niet hebben, niet voor mensen die het liever aan andere zaken uitgeven.