Op jezelf wonen als single jong volwassense... Hoe dan?!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

love_wiepke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 15:51

Dan alsnog.. als ik de keuze moet maken of elke dag buiten de deur lunchen en daardoor bij mijn ouders wonen..
Of mensen in mijn eigen huis uitnodigen waardoor ik weer bespaar (valt niet weg.. maar besparen..) en wel op me zelf kan..

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 15:51

Je komt nu dus ongeveer 200 euro per maand te kort, maar er staan een paar dingen op die wel lager kunnen. Rioolrecht is volgens mij voor de verhuurder, 160 boodschappen voor een alleenstaande kan makkelijk naar beneden, goed op de aanbiedingen letten en voor meer koken en restjes invriezen :) 150 euro recreatie en kleding kan ook naar beneden, al is het maar om de eerste periode te overbruggen tot je inkomen omhoog gaat. Verder kun je als je zuinig bent met energie je elektra en gasrekening wel lager krijgen, en 20 euro per maand water is het dubbele van wat ik hier verbruik (met 2 volwassenen en 3 huisdieren).

Het enige waar ik even mee zit is eventueel vakantiegeld, is dat al meegerekend is je inkomsten? Want anders is die 150 euro per maand aan kleding/recreatie ineens misschien niet zo heel veel, ik neem aan dat je toch weleens er tussenuit wil.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 15:53

Ik kan ook geen woning betalen :n

Doe een super dure studie, heb 2 banen om deze en mijn paard te betalen en een woning
kan ik er echt niet bij hebben qua kosten. Balen.. Maar ik wacht tot ik afgestudeerd ben
en een beter betaalde baan heb. Kosteloos bij een vriend inwonen vind
ik echt zwak en ga ik nooit doen.
Laatst bijgewerkt door xApple op 19-08-13 15:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 15:54

En TS.... een studentenkamer dan?! Ik betaal nu €250 incl. voor m'n studentenkamer. Gedeelde internetkosten is een tientje per maand.

En deze kosten:
Gas: 50
Elektra: 50
Water: 20
Afvalstoffenheffing/Reinigingsrecht: 20
Waterschapsheffing: 18
Rioolrecht: 11

heb ik dus al niet. edit: en samen met goedkoper huur is dat €309 euro die ik niet betaal.
Laatst bijgewerkt door Maartje1990 op 19-08-13 15:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 15:54

Muisbal schreef:
Totaal inkomsten inclusief toeslagen: 1295

Uitgaven:
Huur: 390
Gas: 50
Elektra: 50
Water: 20
Afvalstoffenheffing/Reinigingsrecht: 20
Waterschapsheffing: 18
Rioolrecht: 11

Voor dit stuk zou ik een particuliere studio zoeken waar alles incl is. Wij hadden een beneden woning en dat was 550 euro incl p/m
Daarbij zijn veel dingen niet maandelijks

Telefoon/kabel/internet: 50
Zorgverzekering: 130
Kan echt goedkoper imo. Ik betaal 112 bij FBTO incl tandarts en fysio

Inboedelverzekering: 9
Waarom? Meestal begin je met tweedehandsspul/ikea enz En wat is het risico dat ze inbreken voor laptop enz.

Aansprakelijkheidsverzekering: 5
Studie: 200

Abonnementen: 50
Erg veel en opzeggen zou ik zo zeggen

Verzekering scooter: 60
Onderhoud: 20
Brandstof: 50
Overig vervoer: 10

Kleding ed / recreatie: 150
p/m is ook aardig veel denk ik. Als je op jezelf gaat zal je toch vooral in dit opzicht zuiniger moeten leven. Kleding halen van bijvoorbeeld vakantiegeld/eindejaarsuitkering en som wat tussen door
Uitjes vervangen door gezellig thuis wat te doen

Niet-vergoedde ziektekosten: 35
Is per maand denk behoorlijk hoog als je verder goede gezondheid hebt

Boodschappen: 160
Overig huishoudgeld: 20

Totaal uitgaven: 1508

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 15:57

de cijfers die ik langs zie komen zijn wel echt heel realistisch! De vraag is: hoe veel wil je laten voor een eigen huisje? want voor dat geld zit je waarschijnlijk in een klein kamertje....

Ik let echt wel op de prijzen met booschappen doen, neem altijd mn eigen eten mee ipv dingen te halen in de kantine enz. en ik ben gewoon tussen de 35 en 40 euro per week kwijt (afhankelijk van of ik wasmiddel enz moet hebben) dat X52 : 12 = 160 euro per maand

Je moet niet je scooter weg doen, want OV Is duurder. is er een manier om meer inkomsten te genereren?

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 15:57

imd schreef:
150 aan kleding én recreatie hè...

Moet zeggen dat ik dat zo ongeveer ook wel uitgeef. Vrij actief sociaal leven, veel buiten de deur koffie drinken, wijntje doen, af en toe uit eten. Kleding koop ik weinig maar ik ben wel picky, dus soms wel wat duurder. Ben bang dat ik niet veel lager uit kom. Als je echt wilt is het mogelijk om er minder aan uit te geven, maar ik wil wel een beetje genieten en voor mij houdt dat dus in geld uitgeven aan dit soort dingen.. Hoe graag ik ook minder uit zou geven..

Ik geef het ook wel uit hoor maar ja wij kunnen het ook goed missen. Als dat niet zo was zou ik daar wel als eerste op korten.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 15:58

150 euro voor kleding en recreatie is echt niet veel hoor. Ik ben nu ook behoorlijk zuinig aan het leven, maar op zo'n 150 euro zit je echt zo en ik denk bij alles serieus na of ik het wel nodig heb. Zeker als je niet helemaal goed in je kleren zit en hier en daar eens wat nieuws nodig hebt, of als je ook moet reizen om eens iets te doen. Maanden achtereen geen leuke dingen kunnen doen omdat je geen geld hebt is ook niks.

love_wiepke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 16:01

Shiloh schreef:
150 euro voor kleding en recreatie is echt niet veel hoor. Ik ben nu ook behoorlijk zuinig aan het leven, maar op zo'n 150 euro zit je echt zo en ik denk bij alles serieus na of ik het wel nodig heb. Zeker als je niet helemaal goed in je kleren zit en hier en daar eens wat nieuws nodig hebt, of als je ook moet reizen om eens iets te doen. Maanden achtereen geen leuke dingen kunnen doen omdat je geen geld hebt is ook niks.

Je kunt best leuke dingen doen met minder geld toch? Goedkopere kleding kopen bijvoorbeeld..
Maar zoals al eerder gezegd.. de gezelligheid in huis halen.. waarom altijd de kroeg in of uit eten? kunt het thuis ook gezellig maken.. toch?

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 16:03

Ik ben 22 en woon al sinds mijn 18e op mezelf, tot vorige maand in een twee kamer woning met tuin en sinds vorige maand een drie kamer woning met een grote tuin. Ik heb een hond, een shetlander ( :+ ) 6 konijnen en ik bekostig alles zelf, 1 x per jaar kan ik in het buitenland op vakantie en nee ik heb geen zeemantruitjes (ook al is daar niets mis mee), en heb ik ook gewoon mooie spullen in huis. Dus het kan wel. Kwestie van hard werken en de juiste keuzes maken. Ik werk trouwens 5 dagen per week.

Inboedelverzekering is zeker belangrijk, dat is ook voor als er brand uitbreekt oid. De kans is klein maar die 9 euro zal je heus wel kunnen missen. Zal je maar gebeuren, dan krijg je niks verzekerd.

Muisbal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-13 16:04

Ben gelukkig niet helemaal de enige met dit 'dillema' hihi

De kosten van die studio is op basis van een sociale huurstudio waar ik nu 4e op sta, dus ik begin zo langzamerhand kans te maken. Huurtoeslag is mogelijk.

Studentenkamers kom ik vaak niet voor in aanmerking want ik ben geen 'gewone' student aan een reguliere hogeschool. Bovendien zit ik niet heel erg te wachten op party-all-night-long huisgenoten :+

Vakantiegeld heb ik ook expres niet meegenomen omdat ik vind dat dat geld is voor vakantie of iets wat je graag wil hebben of anders wil doen of desnoods voor grotere uitgaven als je bv een nieuwe wasmachine nodig hebt oid.

150 euro voor uitstapjes en kleding vind ik persoonlijk wel meevallen :o Kan natuurlijk minder, wat je niet uitgeeft is spaargeld, want dat is nergens in meegenomen.

En hoe weet je of je kwijtgescholden wordt van bepaalde heffingen, kan dat zo gauw niet vinden, maar denk dat dat meer is voor de echte minima.

En ik ben niet van plan om van/voor een minimum te leven als het niet hoeft. Dan houdt ik m'n papa en mama nog even wat langer gezelschap, tot nu toe vinden ze het helemaaal niet erg dat ik nog thuis woon :)

Tuttebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 16:05

Ik ben 23 en student (was ik niet toen ik uit huis ging). En heb een huisje met een huurprijs van €329 daar komt gas water licht nog boven op wat bij elkaar zo'n €113 per maand is.
Naast mijn studiefinanciering heb ik een bijbaantje met inkomsten a €200 per maand ongeveer. Huurtoeslag heb ik veranderd want stond nog op €18 per maand aangezien ik eerst werkte en nu ga ik €94 per maand krijgen.

Ik kom altijd net rond en over leuke dingen moet ik 2 x nadenken. Maar ik heb normaal eten op de plank en ben dolblij met mijn eigen plekje

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 16:20

love_wiepke schreef:
Je kunt best leuke dingen doen met minder geld toch? Goedkopere kleding kopen bijvoorbeeld..
Maar zoals al eerder gezegd.. de gezelligheid in huis halen.. waarom altijd de kroeg in of uit eten? kunt het thuis ook gezellig maken.. toch?

Ik ben sinds ik ben afgestudeerd en op zuinig-stand leef misschien 2 keer savonds 1 of 2 drankjes in een kroeg gaan doen en hooguit 3 keer ergens uit wezen eten.

Mijn familie en beste vrienden wonen 30 retour met de trein van huis af. Die rit maak ik toch wel 1 a 2 keer per maand gemiddeld, dan was laatst mijn printer stuk, en de maand ervoor had ik voor het solliciteren toch een nette outfit nodig, dat ondanks schappelijk bij H&M gekocht toch weer alles bij elkaar zo'n 60-70 euro was. Deze maand waren mijn schoenen écht versleten. Goed schoeisel vind ik belangrijk, krijg nogal snel last van mijn knieën. Kwaliteitsschoenen koop je nu eenmaal niet voor een euro of 30. Bovendien moet ik toch echt naar de kapper, waar ik al een half jaar niet meer ben geweest. En dan heb ik het nog niet eens gehad over cadeautjes en dergelijken. Of de reiskosten voor elke sollicitatie die ik doe (dat krijg je wel weer terug, maar daar gaat vaak ook weer ruim een maand overheen)

Oftewel, die 150 euro is echt heel redelijk als je het mij vraagt. Ik ben echt geen geld smijter, en probeer elke maand zoveel mogelijk op mijn spaarrekening te zetten. Maar die 150 in de maand is echt zo op.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 22:22

Tja het is net wat je wilt. Als ik jouw inkomsten zou hebben, zou ik een huur van 400/maand kunnen betalen. En dan voer ik mijn hond en kat nog voor zo'n 60euro per maand én spaar ik zo'n 100 euro per maand voor eventuele onkosten voor de dieren.
Koop ik echt niet het goedkoopste brood en heb regelmatig chips e.d. in huis.
Dan heb je nog de gemeentelijke belastingen, waar ik dus ook hondenbelasting moet betalen.

Ik koop af en toe wat nieuwe kleren, maar alleen in de uitverkoop met zo'n 70% korting :+
Ik heb een prepaid telefoon, dus bepaal zelf hoeveel ik uitgeef per maand.
Ik ga zelden uit en ga al helemaal nooit buiten de deur wat eten/drinken, omdat ik dat dus bizar duur vindt. (2 kopjes koffie voor 5 euro, daar koop ik een heel pak voor!)

Het kan dus wel, maarja je moet niet denken dat je kan leven als je ouders ;)

furious

Re: Op jezelf wonen als single jong volwassense... Hoe dan?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 22:34

Ik mis zorgtoeslag. Als je recht heb op huurtoeslag dan heb je al helemaal recht op zorgtoeslag.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 23:00

Al het begin is moeilijk en het zal zeker geen vetpot zijn. Toch denk ik dat het voor jou wel haalbaar moet zijn. Het blijft een kwestie van keuzes maken. Daarbij zul je toch wat luxe moeten laten gaan wat je als thuiswonende wel hebt. Al krijg je daar weer meer vrijheid voor terug.

Ik denk dus dat je, jezelf meer moet afvragen of je dat op dit moment wel wilt opgeven want financieel gezien, afgaande op je voorbeeld, zou het toch echt wel mogelijk moeten zijn.

Astaloca

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 00:16

Thats_Me schreef:
Al het begin is moeilijk en het zal zeker geen vetpot zijn. Toch denk ik dat het voor jou wel haalbaar moet zijn. Het blijft een kwestie van keuzes maken. Daarbij zul je toch wat luxe moeten laten gaan wat je als thuiswonende wel hebt. Al krijg je daar weer meer vrijheid voor terug.

Ik denk dus dat je, jezelf meer moet afvragen of je dat op dit moment wel wilt opgeven want financieel gezien, afgaande op je voorbeeld, zou het toch echt wel mogelijk moeten zijn.

Precies dit.

Ik woon nu ook op mijzelf en bij het begin is het inderdaad afwegen en budget kijken. Al het begin is moeilijk dus ook wanneer je op jezelf gaat. Ook qua financiën. Of je moet een held in sparen etc zijn, maar dat ben ik niet :+ Ik leef nog te graag zeg maar.
Ik heb momenteel een uitwondende stufi + zorg toeslag. Omdat ik op kamers zit geen recht op huur toeslag. Daarnaast bekijk ik ieder jaar weer naar de zorgverzekeringen want daar kan je heel vaak op besparen. :j Verder voordeel van kamers is dat daar gas water en licht bij in zit :j en dus niet echt onverwachte kosten. Ook woon ik trouwens in het oosten en is het hier niet heel duur ookal woon ik midden in de stad :)

Misschien moet je met woningen ook je straal wat uitbreiden en dus ook in dorpen kijken als je in het westen woont?
Voor mij was uit huis gaan gewoon belangrijk om simpelweg de relatie met mijn ouders goed te houden. Als je ouders beide afgekeurd zijn word het huis snel te klein :) En tjah.. de vrijheid is heerlijk!

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 00:49

Jeetje wat een gedoe. Balen van die stufi, want dat is waar ik mijn appartement van betaal. Succes ermee!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 02:00

Ik kon pas op mezelf gaan wonen toen ik 31 was, en een eigen vaste baan had. En dat is meer dan 25 jaar geleden.
Gezien de situatie op de woningmarkt dat zelfs startende koppels moeite hebben om een betaalbare woning te krijgen, denk ik dat je je gelukkig mag prijzen met een veilige thuishaven waar je nog wat jaartjes mag vertoeven. Ik denk dat je voorlopig er nog niet aan toe bent om op jezelf te gaan. Als je niet in een of ander krot wilt wonen....

Reformer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 04:38

Ik ben 21, heb geen recht op huurtoeslag omdat mijn huur voor mijn leeftijd boven de norm ligt. Heb een paard die voor mijn doen vrij luxe gestald staat, en een auto. En dus een huurwoning, een kamer appartement, in Wassenaar, vrijgezel haha. Het is zeker te doen, ik doe geen studie maar heb wel twee banen, en geen vakanties, luxe etentjes of uitjes. Het is waar je voor kiest, het kost een hoop geld maar ik zou nooit meer anders willen, vind het heerlijk op mezelf. Ik zit met mijn vaste lasten van auto, huis, paard en telefoon etc op +-1000 per maand en daar zitten dus nog niet de boodschappen, wedstrijden of hoefsmid bij.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 07:27

Ik ben 23 en woon al sinds mijn 18de op mezelf.
Ben ook alleenstaande en woon in een studio, krijg huurtoeslag maar dat is niet veel.
Elk maand 350 euro kale huur en de energie kosten.
Heb 2 pony's die gelukkig gratis staan.

Verder de andere vaste lasten kom ik op zo'n ruim genomen 700 a 800 euro per maand.
Ik werk fulltime en verdien ongeveer 1300 netto per maand.

Vraag me niet hoe maar het kan. ..belangrijkste is een goede fulltime baan en jezelf zo weinig mogelijk op kosten jagen.
Spaar zodra het ff kan.

MMIDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 07:58

Ik woon al enige tijd op mijzelf ;) maar ik zou zeggen, blijf nog even thuiswonen en spaar! Heel veel sparen zolang dat nog kan :) En ga daarna eens verder kijken wat je kunt.

KiMmK

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 09:47

1200 euro vind ik qua inkomsten wel veel geld. Ik kreeg een loon van +- 950 euro. Mijn huur incl. was 400 euro. Daarnaast kwamen mijn *vaste lasten* zo rond de 300 euro (boodschappen niet bij inbegrepen, wel mijn auto). De rest was vrij om uit te geven :) Kon me prima hiervan redden.

* misschien een tip. Zoek een woning waar alles inclusief is. Ik heb in een huis gewoond waar je alles zelf moest betalen en een woning waar alles al bij de huurprijs in zat. Als je alles zelf moet betalen, ben je meestal toch duurder uit. Bij een huurprijs alles incl. weet je gelijk waar je aan toe bent :) Ik vond dit in ieder geval erg prettig!

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 09:54

Ik woonde al veel eerder op mezelf. Dat was best schrapen. Ik kon me enkel een studentenkamer veroorloven. Dat scheelt al heel veel geld. Verder vind ik jouw bedragen best hoog, je permitteerd jzelf best veel luxe. Vooral voor kleding, recreatie en eten. Je geld voor abbonementen vind ik echt onnodige luxe.
Ik snap ook niet waarom je maar 4 dagen werkt? Ik zou voor 5 dagen gaan en dan kun je daarnaast nog een bijbaantje nemen, bijv. schoonmaken op de avond of in het weekend.

Het is gewoon een kwestie van keuzes maken. Nergens woon je zo goedkoop als bij je ouders. Als je zelfstandig wilt zijn is dat best even knokken. Je ziet ook steeds meer jongeren lang bij hun ouders wonen omdat ze het luxe leventje dat ze hebben niet willen opgeven. Op jezelf wonen is echt duur.

Humphry

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 09:54

Daarom roepen ouders al vroeg dat hun kind moet gaan werken en sparen :)

Dacht je dat dat was om je te pesten?

Zo had je maandelijks het x bedrag wat je tekort zou komen, aan kunnen vullen en had je heerlijk opjezelf kunnen wonen.

Ik heb vanaf mn 14e hard gewerkt buiten schoon om, ging op mn 23ste het huis uit,
kon alles helemaal zelf betalen.

Huur 600,-
Vaste lasten 400,-
Auto 150,-
Paard 250,-

En nee had geen wereld salaris, werkte toen gewoon in een supermarkt dus het is echt wel mogelijk
alleen had je daar wat eerder aan moeten denken :)