Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
150 euro recreatie en kleding kan ook naar beneden, al is het maar om de eerste periode te overbruggen tot je inkomen omhoog gaat. Verder kun je als je zuinig bent met energie je elektra en gasrekening wel lager krijgen, en 20 euro per maand water is het dubbele van wat ik hier verbruik (met 2 volwassenen en 3 huisdieren).
Muisbal schreef:Totaal inkomsten inclusief toeslagen: 1295
Uitgaven:
Huur: 390
Gas: 50
Elektra: 50
Water: 20
Afvalstoffenheffing/Reinigingsrecht: 20
Waterschapsheffing: 18
Rioolrecht: 11
Voor dit stuk zou ik een particuliere studio zoeken waar alles incl is. Wij hadden een beneden woning en dat was 550 euro incl p/m
Daarbij zijn veel dingen niet maandelijks
Telefoon/kabel/internet: 50
Zorgverzekering: 130
Kan echt goedkoper imo. Ik betaal 112 bij FBTO incl tandarts en fysio
Inboedelverzekering: 9
Waarom? Meestal begin je met tweedehandsspul/ikea enz En wat is het risico dat ze inbreken voor laptop enz.
Aansprakelijkheidsverzekering: 5
Studie: 200
Abonnementen: 50
Erg veel en opzeggen zou ik zo zeggen
Verzekering scooter: 60
Onderhoud: 20
Brandstof: 50
Overig vervoer: 10
Kleding ed / recreatie: 150
p/m is ook aardig veel denk ik. Als je op jezelf gaat zal je toch vooral in dit opzicht zuiniger moeten leven. Kleding halen van bijvoorbeeld vakantiegeld/eindejaarsuitkering en som wat tussen door
Uitjes vervangen door gezellig thuis wat te doen
Niet-vergoedde ziektekosten: 35
Is per maand denk behoorlijk hoog als je verder goede gezondheid hebt
Boodschappen: 160
Overig huishoudgeld: 20
Totaal uitgaven: 1508
imd schreef:150 aan kleding én recreatie hè...
Moet zeggen dat ik dat zo ongeveer ook wel uitgeef. Vrij actief sociaal leven, veel buiten de deur koffie drinken, wijntje doen, af en toe uit eten. Kleding koop ik weinig maar ik ben wel picky, dus soms wel wat duurder. Ben bang dat ik niet veel lager uit kom. Als je echt wilt is het mogelijk om er minder aan uit te geven, maar ik wil wel een beetje genieten en voor mij houdt dat dus in geld uitgeven aan dit soort dingen.. Hoe graag ik ook minder uit zou geven..
Shiloh schreef:150 euro voor kleding en recreatie is echt niet veel hoor. Ik ben nu ook behoorlijk zuinig aan het leven, maar op zo'n 150 euro zit je echt zo en ik denk bij alles serieus na of ik het wel nodig heb. Zeker als je niet helemaal goed in je kleren zit en hier en daar eens wat nieuws nodig hebt, of als je ook moet reizen om eens iets te doen. Maanden achtereen geen leuke dingen kunnen doen omdat je geen geld hebt is ook niks.
) 6 konijnen en ik bekostig alles zelf, 1 x per jaar kan ik in het buitenland op vakantie en nee ik heb geen zeemantruitjes (ook al is daar niets mis mee), en heb ik ook gewoon mooie spullen in huis. Dus het kan wel. Kwestie van hard werken en de juiste keuzes maken. Ik werk trouwens 5 dagen per week.
Kan natuurlijk minder, wat je niet uitgeeft is spaargeld, want dat is nergens in meegenomen.
love_wiepke schreef:Je kunt best leuke dingen doen met minder geld toch? Goedkopere kleding kopen bijvoorbeeld..
Maar zoals al eerder gezegd.. de gezelligheid in huis halen.. waarom altijd de kroeg in of uit eten? kunt het thuis ook gezellig maken.. toch?
Thats_Me schreef:Al het begin is moeilijk en het zal zeker geen vetpot zijn. Toch denk ik dat het voor jou wel haalbaar moet zijn. Het blijft een kwestie van keuzes maken. Daarbij zul je toch wat luxe moeten laten gaan wat je als thuiswonende wel hebt. Al krijg je daar weer meer vrijheid voor terug.
Ik denk dus dat je, jezelf meer moet afvragen of je dat op dit moment wel wilt opgeven want financieel gezien, afgaande op je voorbeeld, zou het toch echt wel mogelijk moeten zijn.
Ik leef nog te graag zeg maar.
Verder voordeel van kamers is dat daar gas water en licht bij in zit
en dus niet echt onverwachte kosten. Ook woon ik trouwens in het oosten en is het hier niet heel duur ookal woon ik midden in de stad 
En tjah.. de vrijheid is heerlijk! 
maar ik zou zeggen, blijf nog even thuiswonen en spaar! Heel veel sparen zolang dat nog kan
En ga daarna eens verder kijken wat je kunt.
Kon me prima hiervan redden.
Ik vond dit in ieder geval erg prettig!