Hoever gaan in zekerheid? Student -> paard

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 13:50

pluisje88 schreef:
Ik heb 3 jaar een arabier bijgereden (5 keer per week, soms vaker) op dezelfde stal als mijn eventuele paard zou komen te staan. Ik deed alles alleen en zelf, alleen had de kosten niet van het paard. Na de verkoop van dat paard heb ik driekwart jaar een kwpn ruin bijgereden voor iemand die zwanger was.

Bijrijdpaarden zijn op dit moment erg lastig te vinden, en als ze er al zijn is het lastig om er 1 te vinden door mijn gewicht, dat net iets meer is dan dat van de gemiddelde. zeker nu met de hype om niet meer dan 40 kilo op je paard te willen hebben kom ik dus niet meer aan een paard. Daarbij ben ik het zat om me telkens te hechten aan een paard, en dan afscheid te moeten nemen door keuzes van de eigenaar. Ik wil graag zelf het zeggenschap hebben over een paard..

Lessen doe ik niet meer, aangezien ik op het punt ben aangekomen dat ik niks meer leer van gewoon lessen op maneges e.d.

En het wordt steeds herkenbaarder.

Ik had inderdaad ook dat ik er klaar mee was continu afscheid te moeten nemen van dieren. Of dat ik het gewoon totaal niet eens was met keuzes van de eigenaren en ja dan heb je pech. Hierdoor verloor ik het plezier in de paarden. En inderdaad gewone manegelessen had ik ook geen zin in want ik wil verder komen met één paard en een band opbouwen.

Ik denk dat je soms gewoon een gok moet nemen. Ook denk ik dat er in de meeste gevallen altijd wel een oplossing te vinden is..

manzano

Re: Hoever gaan in zekerheid? Student -> paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 13:52

Ik denk dat dat voor elke verzorger/bijrijder wel herkenbaar is helaas.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 13:54

Tja als je van plan bent lekker thuis te blijven wonen (en je ouders dat ook goed vinden), zou ik zeggen zoek een baan en dan een paard! Je zou dan bijvoorbeeld kunnen sparen (paar honderd euro in de maand) en dus kunnen kijken hoe haalbaar het is voor jou om later eventueel op jezelf te gaan met een paard in je bezit.
Het geld wat je spaart kun je meteen als onvoorziene kostenpotje gebruiken mocht het paard een keer flinke DA kosten maken oid.
(Uiteraard allemaal suggesties, maar dacht eraan omdat je graag zekerheid hebt dit wel een goede was?)

Ik weet ook niet wat voor paard je zoekt en wat je er mee wilt gaan doen, maar een goede dressuurbasis is voor elk paard goed (qua gezondheid), ongeacht wat je er mee wilt gaan doen. En een goede dressuurbasis krijg je meestal niet op de maneges. (Een paard leren van achteren naar voren te lopen, soepel in het lijf te laten zijn, buikspieren trainen zodat het paard de rug los kan laten etc.)
Instructie hoeft uiteraard niet elke week, maar ik zou het zeker niet weglaten. (Zoek dan ook een instructrice die op die dingen richt, en niet op een paard in de krul)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 13:55

Mijn plezier is ook weer van 20% naar 100% gegaan door de mijne! Ze is namelijk alles wat ik zocht èn het belangrijkste: Ze gaat niet weg! Dat geeft nogmaals een enooorme rust!

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 13:59

studiemiep schreef:
tijdstechnisch is een fulltime baan en een paard killing. Of je moet heel veel support uit je omgeving hebben. Ik heb juist mijn paard verkocht vanwege chronisch tijdgebrek!..was echt niet te combineren, dan kon ik er 0,0 ander sociaal leven naast hebben.

Daar heb ik totaal geen moeite mee.

Ik werk 40 uur per week, rij/verzorg minimaal 5 dagen in de week zelf mijn paard en heb daarnaast een huishouden dat ik draaiende houdt (ex doet niets), een sociaal leven enz.

Ja het is een kwestie van plannen af en toe maar ik vind het prima te combineren.

TS, of het nu verstandig is of niet is heel erg je eigen beslissing. Sommige mensen zouden het gelijk doen en anderen juist niet. Ik zeg: bij twijfel niet oversteken.
Als je nooit een paard hebt gehad dan doet dat laatste half jaar er ook niet meer toe en zou ik lekker tegen het einde van de winter als je klaar bent met school en een baan in zicht hebt gaan zoeken.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 14:01

Vanwege je eigen onzekerheid en het feit dat je geen idee hebt hoe je leven er over een jaar uitziet zou ik er nu niet voor kiezen om zelf een paard te kopen, maar om eerst eens te kijken hoe het bevalt als je een paard voor bijvoorbeeld drie of vier dagen in de week least. Dat geeft je wel de gelegenheid om te kijken of het bevalt, maar zit je er niet meteen aan vast.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-13 14:02

In principe zou ik er nu ook niet voor gekozen hebben om een paard aan te schaffen, wil het niet dat ik een aanbod heb gehad dat ik eigenlijk bijna niet kan weigeren. Een buitenkans van een heel gaaf paard voor een nette prijs...

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 14:03

Zou je het paard dan nu moeten kopen of kan het ook nog wachten?

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 14:04

Prrrr schreef:
Vanwege je eigen onzekerheid en het feit dat je geen idee hebt hoe je leven er over een jaar uitziet zou ik er nu niet voor kiezen om zelf een paard te kopen, maar om eerst eens te kijken hoe het bevalt als je een paard voor bijvoorbeeld drie of vier dagen in de week least. Dat geeft je wel de gelegenheid om te kijken of het bevalt, maar zit je er niet meteen aan vast.

Ik wilde juist niets liever dan eraan vast zitten. :D

Pluisje als je ook nog eens een buitenkansje hebt, ga je denk ik spijt krijgen als je het niet doet. Liever spijt van dingen die je wél gedaan hebt dan van dingen die je niet gedaan hebt zeg ik dan. :D

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-13 14:07

Jildau schreef:
Pluisje als je ook nog eens een buitenkansje hebt, ga je denk ik spijt krijgen als je het niet doet. Liever spijt van dingen die je wél gedaan hebt dan van dingen die je niet gedaan hebt zeg ik dan. :D

Helaas ken ik dat maar al te goed -O- vandaar mijn twijfels. Ik heb ooit mijn ware liefde (paard met een enooorme klik!) laten lopen en heb daar nog altijd spijt van

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-13 14:07

Sassol schreef:
Zou je het paard dan nu moeten kopen of kan het ook nog wachten?

Geen idee, maar hij is nu te koop, en denk dat er wel meer mensen op zullen azen.
Het gaat om een goedgekeurde dekhengst voor een heel zacht prijsje

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 14:11

Pfoe een dekhengst, daar haal je je wel wat mee op de hals. Hengsten worden niet overal aangenomen op de stallen en hij kan dus ook niet met de andere paarden op de wei. (Wat dus wel lastig is als je fulltime werkt, gezien het paard overdag dan niks te doen heeft)
Heb je ervaring met hengsten?

femke_harley

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 14:14

Ik heb mijn pony nu 2,5 jaar en ga nu het 3e jaar van het hbo in. Betaal mijn stalling, voer, hoefsmid, dierenarts, zadelmaker (morgen nieuw zadel) zelf. Nu moet ik wel zeggen dat mijn moeder mijn studie, boeken, zorgverzekering, auto verzekering enzo betaalt. Verder zijn mijn inkomsten mij bijbaan, stufi en zorgtoeslag. Ik moet zeggen dat ik het altijd wel red. Soms krijg ik wel wat geld van mijn moeder, maar eigenlijk betaal ik mijn paard zelf. En ook alle DA rekeningen (die geregeld komt). Het is dus soms wel gepuzzel en moet soms dingen even laten. Minder stappen, uiteten etc.

Nu moet ik zeggen, ik kreeg de keuze om mijn verzorgpony over te nemen die ik al 7jaar verzorgde. Dus voor mij was toen de keuze makkelijk. Ik zou, denk ik, geen ander paard zelf hebben gekocht. Maar mijn pony zou voor geen goud weg gaan. Mijn moder stond en staat gelukkig achter mijn beslissing en als ik het niet zou redden, staat ze er ook.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-13 14:17

Niet persé, maar hij wordt gewoon tussen de merries gereden e.d. Netjes opgevoed en allemaal geen probleem volgens de eigenaar. Op de stal die ik voor ogen heb zijn hengsten welkom en hier hebben ze veel ervaring met paarden.

Waarom zal een hengst totaal anders zijn? het is toch gewoon een mannetjes paard?

Hij is wel al wat op leeftijd dus de wilde haren is ie kwijt ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 14:22

femke_harley schreef:
Ik heb mijn pony nu 2,5 jaar en ga nu het 3e jaar van het hbo in. Betaal mijn stalling, voer, hoefsmid, dierenarts, zadelmaker (morgen nieuw zadel) zelf. Nu moet ik wel zeggen dat mijn moeder mijn studie, boeken, zorgverzekering, auto verzekering enzo betaalt. Verder zijn mijn inkomsten mij bijbaan, stufi en zorgtoeslag. Ik moet zeggen dat ik het altijd wel red. Soms krijg ik wel wat geld van mijn moeder, maar eigenlijk betaal ik mijn paard zelf. En ook alle DA rekeningen (die geregeld komt). Het is dus soms wel gepuzzel en moet soms dingen even laten. Minder stappen, uiteten etc.

Nu moet ik zeggen, ik kreeg de keuze om mijn verzorgpony over te nemen die ik al 7jaar verzorgde. Dus voor mij was toen de keuze makkelijk. Ik zou, denk ik, geen ander paard zelf hebben gekocht. Maar mijn pony zou voor geen goud weg gaan. Mijn moder stond en staat gelukkig achter mijn beslissing en als ik het niet zou redden, staat ze er ook.

Wat zeg jij veel! :D

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 14:22

Het verschilt natuurlijk per paard maar de meeste hengsten zijn echt wel meer mans dan een ruin. Je zult dus bij de meesten zeer duidelijk en consequent moeten zijn en de juiste lichaamstaal uitstralen. Waarbij een ruin zichzelf meestal niet hoeft te bewijzen en wat gemoedelijker is. Ruinen zijn oha zelfs makkelijker dan merries en dat kun je van een hengst niet bepaald zeggen ;)
Al wezen kijken dan?

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-13 14:28

Nee nog niet. Heb er pas gisteren van gehoord en hij staat in portugal ;)
Het gaat om een lusitano :o

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 14:29

pluisje88 schreef:

Persoonlijk zou ik, als je twijfelt, enkel voor het paard gaan als het hét paard is dat je niet kan laten lopen. Van een paard dat je nog niet ontmoet hebt, weet je dat natuurlijk niet. Toch niet of het qua karakter klikt etc. Dan zou ik in dit geval eerder wachten.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 14:31

Je wilt wel gaan kijken in Portugal dan? Ik zou nooit een paard kopen zonder hem in m'n handen gehad te hebben.

En waarom wil je dit paard? Omdat hij zo mooi is? Begrijp me niet verkeerd hoor, als je het wilt doen moet je het doen maar ik denk dat je ook van een hele koude kermis thuis kan komen als het sprookje niet zo mooi blijkt te zijn. (Omdat het paard toch niet het karakter heeft wat jou ligt, misschien wel hengstenstreken heeft of jij niet consequent genoeg bent etc.)

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-13 14:35

Ja uiteraard ga ik kijken. Ik ga hem dan ook vaak uitproberen hoor. Neem niet zomaar een beslissing. Je koopt immers geen pakje boter

Nee niet vanwege dat hij zo mooi is. Het is een mooi dier, maar niet uitzonderlijk.
Ik heb altijd al gezegd een lusitano te willen, en dit lijkt een mooie kans. Vroeg of laat was ik toch richting portugal vertrokken om een paard uit te zoeken, maar dat was dan waarschijnlijk over een half jaar, een jaar oid. geweest. Een hengst was niet perse de bedoeling, maar hoeft voor mij ook niet echt een reden te zijn om het niet te doen..

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 14:37

pluisje88 schreef:

Neem dan eens contact op met Lusitana hier op bokt, nog nooit een eigen paard en dan meteen een goedgekeurde dekhengst, pfff.
Bij mij gaan trouwens wel altijd veel alarmbellen rinkelen bij de woorden ggk hengst voor een zacht prijsje. En koop je hem en kan hij niet met de merries hier dan heb je straks een paard dat je op latere leeftijd moet castreren of een andere plek voor moet zoeken.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-13 14:38

Het is via lusitana. Daarom heb ik er ook wel vertrouwen in. Als het niet deugt dan zou ze het niet adviseren of te koop aanbieden :j

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 14:43

Tja als je de kans hebt om te kijken en dus ook om te zien hoe hij met de merries is als jij hem vasthoudt/berijdt, en dat gaat allemaal goed zie ik niet in waarom niet.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-13 14:45

Sassol schreef:
Tja als je de kans hebt om te kijken en dus ook om te zien hoe hij met de merries is als jij hem vasthoudt/berijdt, en dat gaat allemaal goed zie ik niet in waarom niet.

De eigenaar heeft aangeboden dat ik hem mag proberen. Hij wil me ophalen van het vliegveld en een slaapplaats voor me regelen zodat ik hem zo vaak kan proberen als ik wil :j

Ik ga echt niet over 1 nacht ijs. Het is alleen een hele, hele, hele moeilijke keuze

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 14:47

Ik heb de sprong juist precies andersom moeten maken.
Vanwege studie besloten om de paarden te verkopen. Wil me volledig kunnen focussen op school, diploma halen, stage in de USA, centjes opbouwen en samen wonen. Pas als ik die dingen op een rijtje heb ga ik weer op zoek. Tenzij de relatie uit gaat, dan blijf ik nog een poosje thuis wonen, centjes sparen en een paardje erbij :))