huurproblemen...arg!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 21:58

_Charlotte schreef:
Vreselijk! Ik huur nu particulier, 500 euro voor een kamer van 20m2. Heb een vast inkomen en wil heel graag iets groters met iig een balkon maar het is gewoon niet te betalen in de regio Haarlem. Sta nu 3 jaar ingeschreven bij de woningbouw dus nog zeker wel 2 jaar wachten.

:wow: :wow: :wow: :wow:

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 22:02

Je moet geluk hebben, de juiste mensen kennen etc. Wachtlijsten zijn te lang, anti-kraak wilde ik ook niet... Dus mjah.... Ik heb toen via via een huisje (nouja, huisje, vrijstaand huis, 4 slaapkamers, 6 stallen) kunnen huren voor een bedrag van 650,-... Dus mjah... (voor het weiland werd nog apart betaald, maar dat deed degene die er nog 4-5 paarden had staan)

Cerilene_

Re: huurproblemen...arg!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 22:18

Tsja, voor een dubbeltje op de eerste rij is er helaas niet bij als het om wonen gaat in populaire gebieden...

Zelf heb ik me op mijn 20ste ingeschreven bij de woningbouw en heb daarna eerst een jaar anti-kraak gewoond en daarna 3 jaar particulier een prijzig en slecht onderhouden zolder gehuurd (670 euro p.m. incl. voor een vierkante meter of 40). Ik heb wel vanaf het begin samengewoond, dus dat scheelt enorm in de kosten.
Vorig jaar waren we eindelijk aan de beurt bij de woningbouw en nu hebben we een mooi, ruim nieuwbouwappartement voor een soortgelijk bedrag als waar we eerst voor op dat zoldertje zaten. En wat zijn we er blij mee!!!

Het is een lange zit om aan de beurt te komen bij de woningbouw. Maarja, er zijn nu eenmaal meer mensen die een mooie betaalbare woning van de woningbouw willen... Fatsoenlijk en betaalbaar wonen heeft nu eenmaal wat toekomstperspectief en lange termijnplanning nodig.

_Charlotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 22:58

KimD schreef:
_Charlotte schreef:
Vreselijk! Ik huur nu particulier, 500 euro voor een kamer van 20m2. Heb een vast inkomen en wil heel graag iets groters met iig een balkon maar het is gewoon niet te betalen in de regio Haarlem. Sta nu 3 jaar ingeschreven bij de woningbouw dus nog zeker wel 2 jaar wachten.

:wow: :wow: :wow: :wow:

Is wel in het centrum, all in met eigen keuken trouwens, maar het blijft onwijs veel geld.

JodieR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 23:36

Astaloca

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 23:39

Hier in het oosten lukt het je vrij snel := Ook kamers..

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 23:40

is huren in Nederland dan zo duur?

conejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 23:47

Wij zitten ook met dat probleem, particulier komen we bijna niet voor in aanmerking, te laag inkomen. En via de woningstichting hier in de omgeving zou dit jaar qua inkomen nog kunnen, maar zodra ik werk heb niet meer wand dan is ons gezamenlijk inkomen te hoog, maar wel weer te laag om particulier te huren.

Wij gaan maar zodra ik werk heb gevonden eens kijken naar de mogelijkheid om te kopen. (zijn nu al aan het oriënteren qua mogelijkheden)

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 00:41

Woogy schreef:
de mensen die het langste staan ingeschreven krijgen eerste keuze, pas als die afwijzen maken volgende mensen een kans...

je schrijft je in een voor een huis, als je lang staat ingeschreven heb je dan wel meer kans. Maar ik sta vanaf mijn 18e ingeschreven, nooit gereageerd en toen ik op mijn 25e reageerde op een te vet pand in de binnenstad kreeg ik het. Zo werkt het gewoon.

PureSG

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 03:01

Ik wil je toch graag even bedanken voor het openen van dit topic.
Doordat ik dit topic zag besloot ik even te kijken naar mijn actuele reacties bij huurwoningen en ben ik er net achter gekomen dat ik en mijn vriend een loting woning gewonnen hebben. :D

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 08:47

Mijn man en ik hebben ook gehuurd toen we nog niet getrouwd waren. Ik heb een leuke nette advertentie op MP gezet, en binnen een week konden we kiezen uit meerdere particulieren huurwoningen, vooral van mensen die hun eigen huis niet kunnen (of willen in deze moeilijke tijd) verkopen en huurders zoeken. En ook voor langere, onbepaalde tijd. De prijzen waren ook geen fantasieprijzen, voor een eengezinswoning. betaalden we 600,- dus het kan ook goedkoper.
Ik zou zeker een advertentie plaatsen, er staan ook veel leuke appartementjes te koop/huur.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 09:11

Woogy schreef:
Dank zij de mensen die op de lijst staan zonder dat ze een huis zoeken komen mensen die wel serieus een huis willen niet aan bod.

Dit is echt onzin. Ik sta vanaf mijn 18e ingeschreven, heb nog nooit gereageerd en dus heb ik ook nog nooit kansen weggehaald voor iemand die wél een huurhuis zoekt.
Waarom ik toch sta ingeschreven? Omdat als ik mijn huis, om wat voor reden dan ook, ooit moet verkopen ik niet op straat wil staan en met deze optie toch redelijk snel een huisje kan krijgen.

Overigens, met mijn 8 jaar inschrijftijd, krijg ik ook nog steeds geen leuk huurhuis in de regio waarin ik wil wonen. Ik reageer dan nooit, maar ik blijf nieuwsgierig naar het aanbod :).
Omdat het huurgebied ontzettend groot is en de stadsmensen veel naar de omliggende dorpen komen (waar ik dus ben opgegroeid en wíl blijven) én er al ontzettend weinig huurhuizen in deze regio worden aangeboden. Dus niet alleen voor de mensen die kort staan ingeschreven is het lastig hoor ;).

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 12:27

tessyke schreef:
is huren in Nederland dan zo duur?

Ik denk dat in Nederland het sowieso allemaal al anders geregeld is dan bij ons in België. Ik heb al eens in een eerder topic opgevangen dat je maar een beperkt inkomen mag hebben voor je je ergens mocht inschrijven op zo'n woningbouw, maar als ik zie hoeveel mensen hier alleen al recht hebben op zoiets vraag ik mij wel eens af wat eigenlijk dat maximum is?

Ik als Belg kan in elk geval alleen maar particulier huren en dat is inderdaad frustrerend. De meeste verhuurkantoren willen alleen maar iets verhuren als je vast werk hebt, en laat dat nu net iets zijn wat ze tegenwoordig niet meer uitdelen op de arbeidsmarkt. Of ze stellen belachelijke inkomensregels zoals je mag maar 1/3de van je loon afstaan aan je huur. Als je een laag inkomen hebt is dat natuurlijk soms ook geen slecht idee, maar als je zoals een kameraad van mij werd afgewezen voor een nieuwbouw(en dus bijna volledig energiezuining)appartementje voor 700 euro wordt afgewezen omdat je alleen 'maar' 1700 netto verdient(zonder alle extralegale voordelen) en dat dus niet een/derde is...met 1000 euro over in een appartementje dat nauwelijks energie verbruikt geraak je heus wel de maand rond hoor :x .

Ik las trouwens iemand iets schrijven over met een vriendin iets te gaan huren om de kosten te drukken...ik heb dat van dichtbij meegemaakt en ik zou dat écht afraden tenzij je echt niet anders zou kunnen...laten we zeggen dat dat schitterend ging totdat de liefde in het spel kwam :Y) .

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 12:32

Het maximale jaarinkomen (toetsingsinkomen van uw huishouden, kinderen niet meegerekend) waarmee u op een sociale huurwoning kunt reageren is vastgesteld op € 34.229. Verdient u meer, dan heeft u geen recht op een sociale huurwoning.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 12:34

Hier is het volgens mij ook zo dat je wordt ingedeeld in bepaalde categorieen, verdeeld naar inkomen.
Want toen ik voordat ik mn huis kocht een keer heb gekeken, kwam ik alleen in aanmerking voor dure eensgezinswoningen. Sloeg echt nergens op, in mn uppie zo'n groot huis. Er stonden trouwens wel een paar (nieuwbouw)appartementjes bij waar ik ook op mocht reageren, maar qua prijs waren die hetzelfde als een eensgezinswoning. Weet niet of dit overal zo is hoor, uberhaupt niet of dit ondertussen alweer is aangepast.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 12:35

lieveli schreef:
Het maximale jaarinkomen (toetsingsinkomen van uw huishouden, kinderen niet meegerekend) waarmee u op een sociale huurwoning kunt reageren is vastgesteld op € 34.229. Verdient u meer, dan heeft u geen recht op een sociale huurwoning.

Maar dat zal wel bruto zijn zeker?

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 12:37

Yv, dit is bij mijn woningbouw niet zo. Ik heb overigens wel een belachelijk lage huur, zeker omdat ik 'op stand woon' in deze straat. Met huren vanaf 1000 euro _O- Ik zit ruim onder de 250 incl huurtoeslag.

Ik raad echt iedereen aan om jezelf in te schrijven als je onder de 18 bent.

Kwanyin schreef:
lieveli schreef:

Maar dat zal wel bruto zijn zeker?

Staat er niet bij maar de rest van de website gaat over netto.

http://www.woningnetregioamsterdam.nl/n ... oning.aspx

FriesRoosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 12:42

Jeetje wat een bedragen hier :O

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 12:54

Als ik zo vlug eens kijk zie ik dat in België de maximumgrens lager ligt (ongeveer 20.000 euro voor een alleenstaande), maar ik denk dat de huurcultuur ook helemaal anders is. Hier schrijven eigenlijk alleen maar mensen die écht problemen hebben zich in voor een sociale huurwoning. Mensen zoals ik, die geen werk vinden maar wel een hoger diploma hebben, wat spaarcentjes opzij en een goede thuishaven hebben daar feitelijk niks zoeken. Maar particulier huren mag je dan ook weer niet omdat je geen inkomenszekerheid heb, dus het nest verlaten wordt kwasi onmogelijk :Y) . Ik ken in mijn omgeving werkelijk niemand die zich al op zijn 18de heeft ingeschreven "just in case", het is hier gewoon heel normaal om particulier te huren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 13:04

Herkenbaar hoor TS :j

Hier is de wachttijd 8 tot 24 jaar... Ja, tot 24 (!!!) jaar!
Dus ondanks dat mijn partner hier al jarenlang ingeschreven stond, moest hij nog minimaal een jaar of 3 wachten tot hij aan die ondergrens van 8 jaar zou komen.
Hij heeft wel een paar keer gereageerd op een aanbod, maar dan was hij nummer 550 op de lijst ofzo. _O-

En qua inkomen zat hij net aan een grens, waardoor we eigenlijk voor vrijwel niets in aanmerking kwamen.
Terwijl de particuliere sector hier belachelijk duur is (zo vlakbij schiphol).
Prijzen rond de 1.500 euro per maand voor een simpel rijtjes huis zijn hier geen uitzondering.

Wij hebben de eerste 1,5 jaar alleen kunnen wonen door illegaal te huren.
Onderhuur bij familie. In het 2e huis werd dat ontdekt en werden we 't huis uit geschopt :P

Uiteindelijk hebben we een huis kunnen vinden omdat een familie lid dat gekocht heeft, zodat wij dat van hem kunnen huren.
Anders hadden we nu nog steeds zonder woning gezeten. Belachelijk eigenlijk...

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-13 14:02

Tsja hoor hier een aantal mensen zeggen dat samen wonen makkelijker is...niet dus. we wonen nu al bijna vier jaar samen maar dan verwachten ze dat het maand inkomen belachelijk hoog is en kom je alsnog nergens voor in aanmerking.

We hebben zelfs geprobeerd met mijn ouders samen een hypotheek te nemen en dan een opknap huisje kopen van anderhalve ton...mooi niet dus.

Christadk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 15:15

Mijn vriend en ik hebben gelukkig een leuk appartement kunnen kopen want ook wij konden niet huren. Stonden te kort ingeschreven of ons inkomen was te laag. Werd er ook echt gek van. Wij betalen nu nog geen 500 p.m. aan hypotheek, voor ons zeer goed betaalbaar.

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 17:02

Niet alle particulieren hanteren een inkomensminimum. Of in ieder geval niet zo'n buitenproportionele. Je moet wat harder zoeken naar eentje die dat niet doet inderdaad, maar het bestaat zeker. Vooral onder 'echte' particulieren die gewoon 1 pandje hebben om te verhuren.
Wij hebben jaren gehuurd van een man die zijn ouderlijk huis had overgenomen en opgedeeld voor de verhuur, hij had geen minimum inkomenseisen. De huurprijs was een zeer groot deel van onze maandelijkse inkomsten, maar zolang hij op tijd zijn geld kreeg vond hij het allemaal wel prima. Hij zocht zijn huurders uit op hoe betrouwbaar ze overkwamen, want dat zegt meer over eventueel te verwachten wanbetalingsproblemen dan een bepaald minimum inkomen.