hoe ga je hier nu mee om ?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Tieneke

Re: hoe ga je hier nu mee om ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 11:00

Ga je dan eeuwig bij je moeder blijven wonen?

TsarinaZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-13 11:03

Tieneke schreef:
Ga je dan eeuwig bij je moeder blijven wonen?

nee helemaal niet maar ik ben 17 jaar ik denk niet dat dat de normale leeftijd is om op jezelf te gaan wonen

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 11:06

Weet je, mijn moeder heeft ooit een relatie gehad met een man die twee vastklampende dochters had. Nu, jaren later, hoort ze dat hij weer een nieuwe vriendin heeft, lieve vrouw, maar oh, die dochter die nog thuis woont, zo lastig. Alles laat hij voor haar vallen, ze is altijd overal bij, ze bemoeit zich bij elke beslissing die hij neemt... en hij laat het nog toe ook. Alles deelt hij met zijn dochter, ook over de relatie, geen privacy dus, altijd een derde partij in het spel. Het lijkt meer een driehoeksverhouding dan een gewone relatie.

Op kot gaan is perfect normaal, ga je verder studeren of ga je je laatste jaar middelbaar in?

TsarinaZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-13 11:09

Tieneke schreef:
Weet je, mijn moeder heeft ooit een relatie gehad met een man die twee vastklampende dochters had. Nu, jaren later, hoort ze dat hij weer een nieuwe vriendin heeft, lieve vrouw, maar oh, die dochter die nog thuis woont, zo lastig. Alles laat hij voor haar vallen, ze is altijd overal bij, ze bemoeit zich bij elke beslissing die hij neemt... en hij laat het nog toe ook. Alles deelt hij met zijn dochter, ook over de relatie, geen privacy dus, altijd een derde partij in het spel. Het lijkt meer een driehoeksverhouding dan een gewone relatie.

Op kot gaan is perfect normaal, ga je verder studeren of ga je je laatste jaar middelbaar in?

ik ga naar de hogeschool na mijn middelbaar ja dus full time gaan werken zit er nog niet in :\ nou zoals je hierboven beschrijft ben ik echt niet hoor inderdaad ik ben altijd wel betrokken bij elke beslissing die men moeder maakt maar dat is haar keuze soms denk ik ook 'waarom moet ik daar weer in getrokken worden?" ze moet gewoon altijd mijn mening hebben en zegt mij zelf alles :n

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 11:14

Fulltime werken, daar gaat het niet om. Als je studiebeurs krijgt, kans is heel groot, kan je daar wel zeker (deels) een kot van betalen.

Het kan zijn dat jij zo niet bent, maar dat wil niet zeggen dat het voor de partner niet zo kan overkomen. Als jij zelf het gevoel hebt dat je overal in betrokken wordt door je moeder, terwijl je dat ook niet altijd wilt, lijkt het me dat jullie toch niet zo op dezelfde lijn zitten als dat je denkt. Een goede band hebben is ook mekaars grenzen respecteren, en een normale moeder-dochter-relatie bewaken. Je kan veel delen met je dochter/moeder, maar je geeft zelf aan dat de mate waarin dat gedaan wordt niet altijd gewenst is. Dan lijkt me er dus wel een probleem te zitten in jullie relatie met elkaar.

Eskimo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 11:15

Op je 17e het huis uit? Dat vind ik eigenlijk wel een beetje vroeg eerlijk gezegd, tenzij je er zelf helemaal klaar voor bent en je het natuurlijk kan bekostigen. Ik zelf ben 19, en ik ben al zo'n 12 keer verhuisd. Bijna nooit normaal een schooljaar kunnen afmaken omdat ik altijd weer ging verhuizen. En dan heb ik het niet dat ik maar een half uurtje verder weg ging wonen, maar ook echt aan de andere kant van Nederland en zelfs in het buitenland. Nee, ik heb het niet altijd leuk gevonden, maar ik ben er nu wel sterker door geworden.

Je hebt al heel wat mee gemaakt maar ik zou hier wel open voor staan als ik jou was... Gun je moeder ook het geluk en waarschijnlijk valt het uiteindelijk allemaal reuze mee. Een half uur met de auto is echt niet zo ver, en lang leven het openbaar vervoer!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 11:57

Tieneke schreef:
Maar dat is jouw zaak niet, zelfs al springt ze in het kanaal, dan is dat nog haar zaak. Ze is een volwassen vrouw die haar eigen keuzes mag maken.

Ik denk persoonlijk dat het beter is dat je je leven niet aan dat van haar koppelt en dat je dus wel zoekt wat de mogelijkheden voor jezelf zijn.

Hier ben ik het zo niet mee eens. Ik vind juist dat zolang je thuis woont je ouders ook met jou rekening hebben te houden, of je dan 13, 17 of 27 bent.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 12:00

Rekening houden, ok, dat zeg ik ook, maar dat wilt niet zeggen dat dat automatisch betekent dat je ook doet wat de ander wilt.

TsarinaZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-13 12:03

persoonlijk vind ik dat toch ook.. als je als ouder niet met je kinderen rekening houd vind ik dat best wel erg en dan krijg je van die probleem kinderen, vind ik. dat ze het samenwonen helemaal uit haar hoofd zet wil ik dan ook weer niet, zoals ik zei wil ik gewoon dat ze gelukkig is :j maar hij kan even goed ook naar hier komen er is nog genoeg plek in ons appartement

danielle_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 12:30

Ik vind vastklampen hier helemaal niet op zijn plaats TS is 17 en heel logisch dat ze nog niet het huis uit wil.
Mijn ouders zijn ook gescheiden en ik zou zeker een gesprek aangaan met mijn moeder als ze het binnen 2 maanden in een nieuwe relatie heeft over samenwonen.
Het zou bij mij een benauwd gevoel oproepen. Je moeder heeft ook nog rekening te houden met jou want je moet wel alles opgeven omdat je moeder daar heen wil. Een half uurtje van je vriendin vandaan wonen lijkt misschien ver maar valt reuze mee :) Mijn vriend woont ook een half uur bij mij vandaan met de auto (ov een uur) je kan niet zo snel even langs bij elkaar maar dat gaat denk wel goed komen hoor! En ik snap ook dat je het geluk van je moeder niet wilt ontnemen maar als het voor jou allemaal te snel gaat geef het aan.

xMarloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 13:27

Ik vind ook dat de moeder van TS rekening moet houden met TS.
En ik vind ook hier vastklampen niet op zijn plaats, als je 17 bent is het toch normaal om thuis te kunnen wonen. Denk voor de moeder van ts ook een lastige situatie. Je wilt allebei gelukkig zijn. Maar dan moet er misschien naar een middenweg gekeken worden? Zou het er gewoon heel goed over hebben met je moeder :)

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 13:29

Tuurlijk moet ze normaal thuis kunnen wonen, maar ts haar moeder moet ook normaal bij haar partner kunnen wonen als zij dat wenst. Veel opties qua middenwegen heb je in zo'n situatie niet.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 14:23

Tieneke schreef:
Tuurlijk moet ze normaal thuis kunnen wonen, maar ts haar moeder moet ook normaal bij haar partner kunnen wonen als zij dat wenst. Veel opties qua middenwegen heb je in zo'n situatie niet.

Nee?
Ze wonen nu toch ook alleen in dat appartement.
Haar moeder kan ook besluiten nog een jaar te latten.
Als de situatie stabiel is en blijkt dan kun je altijd nog verhuizen.
Vind niet dat een dochter de dupe moet zijn van een nieuwe vlam.
Ts zit ook niet als n slaaf met ja en amen knikkend aan mams vast omdat moeder volwassen is..

Moeders leven is nu ook nog dochters leven.
Dat betekend het beste voor beide, wensen aangeven, schipperen en samenwerken.

Praat met je moeder.
Zeker als dit vaker gebeurd is.
Je bent bang dat deze relatie zo weer over is.
Dat is je goed recht.

danielle_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 16:47

Mijn mening is kinderen staan altijd en overal op de eerste plaats hoe verliefd je ook ben.
Bij mij thuis gaat mijn moeder nog niet samen wonen met haar vriend voor ons. Ze hebben al is samen gewoond maar dit ging niet goed waardoor ze beide weer een eigen huis hebben. Maar mijn moeder wil het ons niet weer aandoen om te verhuizen en weer allemaal veranderingen te ondergaan. Als alle kinderen het huis uit zijn gaan we weer samenwonen :)
En dat kan nog wel even duren maar dat vind ze totaal niet erg tot die tijd latten ze.

Lijkt me verstandig als je moeder ook zoiets zal doen. Ook voor de rust voor jou.
Denk als je het met je moeder bespreekt ze het wel zal begrijpen als ik je berichten zo lees.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 17:51

Jij wilt je moeders geluk niet in de weg staan, maar zij mag haar dochters geluk wel in de weg staan?
Kijk als je nou 10 was, dan was het een heel ander verhaal en had jij kortweg niet zoveel te willen. Je bent nu 17 en dat vind ik toch iets anders. Je moeder stort zich voor de tweede(en misschien wel voor de derde,vierde) keer in het diepe en pakt haar spullen en verhuisd zonder pardon naar haar nieuwe vlam.
Ik vind dat ze dit als eerste had kunnen over leggen met jou. JIJ hoort bij haar, want jij bent haar dochter. Die vent is natuurlijk afzonderlijk van jullie maar ja, liefde maakt blind en je moeder wil 24/7 bij hem zijn en denkt niet aan jou en jouw leven.
Je moet gewoon mee.

Je bent 17 dus eigenlijk ben je gewoon nog een 'kind' en val je onder je moeders verantwoordelijkheid.
En heb je gewoon naar haar te luisteren.
Maar goed, in dit geval zou ik toch kijken naar d emogelijkheden om bv bij je vriendin in te trekken, met haar samen te gaan wonen(appartementje huren ergens) of zelf ergens n kamer huren ofzo.
Ik weet niet wanneer je 18 wordt, of je studeerd, etc(sorry heb niet het hele topic doorgelezen) maar wellicht is er iets te regelen zodat je je eigen leven in de hand houdt en inderdaad niet alles kwijtraakt door een impulsieve actie van je moeder(ook al denkt ze er misschien heel goed over na, volgens mij zijn ze nog niet zolang bij elkaar)/

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 18:20

Er is een discussie ontstaan of TS haar moeder wel of niet mag vragen rekening te houden met haar wensen. Volgens mij draait dit verhaal echter om veiligheid en vertrouwen in moeder. Moeder is bedrogen in haar vorige relatie en TS is mishandeld (en ik krijg de indruk dat dit is gebeurd door de vorige partner van moeder). Nu heeft moeder sinds eind juli een nieuwe relatie en denkt ze aan samenwonen en trouwen. Dit gebeurt allemaal binnen een maand. Dit lijkt me wat snel en impulsief. Moeder is misschien een vrouw die niet altijd de beste relaties aangaat en hierdoor haar dochter helaas niet altijd de veiligheid en continuïteit kan bieden die nodig is. TS vertrouwt de situatie niet en dat kan ik me voorstellen.

Ts, ik veronderstel dit, als het niet waar is, mijn excuses. Je bent loyaal aan je moeder en terecht. Jullie zijn blijkbaar een sterk team samen! Je verandert je moeder niet van karakter. Je durft niet te vragen om haar plannen uit te stellen. Wellicht durf je wel over je gevoelens te praten? Zeg maar dat je je bang voelt, en onzeker. En dat je momenteel eindelijk het gevoel hebt dat je even rustig kunt ademen en dat je voorlopig geen risico's meer wilt lopen. Je bent bang om haar te kwetsen. Het is mijn ervaring als je jezelf niet uitspreekt, er op een gegeven moment een groter conflict kan ontstaan. Het is de opgave aan jou om jezelf uit te spreken en jezelf kwetsbaar op te stellen. Grote kans (als je moeder echt naar je luistert) dat jullie band juist sterker wordt!

Monica24

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 18:37

Als moeder en kind ben je onlosmakelijk verbonden met elkaar. Je vraagt je moeder niet om de relatie te verbreken, je vraagt haar alleen om het samenwonen nog even uit te stellen. Over een half jaar kan dat ook altijd nog, en dan is de relatie met haar vriend misschien wel veel stabieler en dan durf je de stap wel aan (en dan heb je misschien al je rijbewijs zodat de bezwaren minder groot worden). TS, spreek je gevoelens uit naar je moeder, zeg dat je de relatie niet afwijst, maar alleen de tijdplanning, en vraag haar rekening te houden met jouw gevoelens. Op jezelf gaan wonen is niet de oplossing denk ik als je pas 17 bent. Een van de taken van een ouder is om een stabiele leefomgeving te creëren voor het kind (binnen de mogelijkheden van diegene), en dat is wat je nu wil. Veel sterkte en succes, je kunt het!

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 21:44

ik vind dat je gevoel geheel terecht is hoor TS. ik ben van mening dat je rekening moet houden met elkaar. als ouder ben je verantwoordelijk voor je kinderen ook als ze 17 zijn. nieuwe liefdes, het geluk.. maakt allemaal niet uit.. je kinderen staan voor mijn gevoel op nummer 1.

verder zou ik proberen meer in mogelijkheden te denken dan in onmogelijkheden.
volgens mij zijn er de volgende mogelijkheden:
- je moeder gaat nog een jaar latten en daarna gaan jullie of verhuizen of je gaat het huis uit
- je moeder houdt het appartement aan, maar trekt bij vriend in. jij kunt dan schipperen tussen beide huizen (wel duur en je bent alleen, maar wel een fijne uitvalsbasis)
- je gaat bij je vriendin in wonen (afhankelijk van de relatie en alles erbij)
- je gaat samen met je vriendin op zoek naar een pleke
- je gaat op kamers (kot), (kost ook weer centen)
- je verhuist mee en slaapt vaak bij je vriendin in de weekenden, of als er wat is

TsarinaZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-13 23:19

net even weer bijgelezen ik was er net even een weekje tussenuit met men vriendin maar natuurlijk kwam moeder met vlam ook mee en met die vlam dan ook weer dochter en haar vriendje.. wat een lekker rustige vakantie moest zijn was eigenlijk niet zo rustig.

dochter is bijna 16 en gedraagt zich als een klein kind en heeft dag in dag uit lopen zagen tot ze haar goesting kreeg over de kleinste dingen. men moeder zat ook al op haar tanden te bijten en de vader is dan effe boos maar zodra dochter begint te seuten krijgt ze haar zin.

ook voel ik me helemaal niet lekker in het bijzijn van de vriend van men moeder en erger ik me echt aan hoe hij dingen aanpakt.

de situatie word er dus zeker niet beter op en ik zit nu echt met men handen in het haar

Imala

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 12:38

Ga gewoon een gesprek aan met je moeder. Of zet alles op papier hoe je je voelt en hoe je over de situatie denkt. Hoe langer je dit uitstelt omdat je bang bent je moeders geluk in de weg te staan hoe dichter je bij een eventuele verhuizing komt.
Geef hierin ook aan hoe je de week weg ervaren hebt.
Met zijn alle bij elkaar is natuurlijk al heel anders als je moeder en haar vriend samen die plannen aan het maken zijn.