lesbisch of homo zijn en je kind laten dopen . kan dat?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 22:48

Aprils_joke schreef:
stel he dat mijn kind hartstikke gelovig wordt ! (kan het me niet inbeelden met lesbische ouders maar stel.
dan zou het zonde zijn als ze niet gedoopt is.

maar goed dit topic gaat niet om mij of mijn relatie ,
ik vind het leuk om het met jullie te delen en vind het intressant hoe jullie erover denken

Tja en voor hetzelfde geld wordt jouw kind hopeloos verliefd op een Marokkaan en bekeert ze zich tot de Islam :P .
En dopen kan je àltijd. Je moet niet als kind gedoopt zijn. Zelfs als je 60 bent mag het nog.

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-13 22:52

kijk ik wist dus niet dat je als ouder persoon nog gedoopt kon worden :')
en tegen ons is verteld dat je zonder doop ook geen peetouders kan kiezen.
wat ik wel belangrijk vind.

@suuzepuus ; als een kind niet met het geloof wordt opgevoed. zal het ook weinig trekken ernaar hebben ( denk ik ) ik hoor maar heel weinig dat iemand naar het geloof toetrekt.

Aprils_joke

Re: lesbisch of homo zijn en je kind laten dopen . kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-13 22:53

wel jammer dat er nog geen reacties zijn van lesbische of homo koppels.
of over ervaringen daarmee

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-13 22:54

Kwanyin schreef:
Aprils_joke schreef:
stel he dat mijn kind hartstikke gelovig wordt ! (kan het me niet inbeelden met lesbische ouders maar stel.

ik vind het leuk om het met jullie te delen en vind het intressant hoe jullie erover denken

Tja en voor hetzelfde geld wordt jouw kind hopeloos verliefd op een Marokkaan en bekeert ze zich tot de Islam :P .
En dopen kan je àltijd. Je moet niet als kind gedoopt zijn. Zelfs als je 60 bent mag het nog.

hihi dat zou wat zijn :') ahja ik denk dat ik daar weinig problemen mee zou hebben verliefd is verliefd daar kun je niks tegen doen

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 22:55

Dat heeft niks met homoseksualiteit te maken....
een kind van homo ouders kan ook een gelovige partner treffen en zich dan bekeren toch! heeft echt niks met de ouders te maken. net als een kind wat zich afkeert van het geloof. dat heeft echt niet altijd met foute vrienden te maken of een ongelovige partner.

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 22:56

Aprils_joke schreef:
@suuzepuus ; als een kind niet met het geloof wordt opgevoed. zal het ook weinig trekken ernaar hebben ( denk ik ) ik hoor maar heel weinig dat iemand naar het geloof toetrekt.

Moet je misschien toch eens bij ons in de kerk komen navragen ;) Of in een andere niet-RK kerk. Er zijn er veeellll meer dan je denkt!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 22:56

Natuurlijk kun je wel 'peetouders' kiezen zonder doop, het heet dan gewoon anders waarschijnlijk.
Gewoon bij een notaris laten vast leggen wie de voogd wordt bij overlijden van beide ouders.

Bij de doop beloof je hardop voor de kerk om het kind een christelijke opvoeding te geven.
Weet je van te voren al dat je dat niet doet dan vind ik het nogal raar om dan in feite openlijk te gaan staan liegen voor een hele gemeente :o

Aprils_joke

Re: lesbisch of homo zijn en je kind laten dopen . kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-13 23:01

oei oei . nu ik jullie reacties allemaal lees , denk ik dat ik toch maar afzie van een doop.
ik ben zelf echt totaal niet gelovig
vind het wel mooi als mensen dat wel zijn en er naar leven.

en inderdaad ik kan niet liegen datlukt mij niet dus dat zou dan een heel fiasco worden in de kerk.
dan vraagt de pastoor het aan mij en moet ik eerlijk zeggen dat dit niet zo zal zijn.
nee dat lijkt mij geen goed idee.

loes-freke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 23:02

ik vind dat iedereen zijn eigen geloof mag kiezen en (ook van en voor iedereen) in elkaar waarden laten.
en als ouders hun kind willen dopen, moeten ze ook de belofte waar maken, en niet van dopen en niks mee doen.
ik sta open voor alle soorten geloven maar ze moeten me niet dwingen om ook te gaan geloven.
ik laat hun in hun waarde en verwacht dat ze dat ook bij mijn doen.

dus mooi als je je kind wild laten dopen, doe het alleen voor jullie zelf en niet voor jullie ouders of andere naaste.
maar dan moet je ook bedenken, voed ik ook na het geloof op.
dus ook geregeld met kind de kerk bezoeken en vertellen over wat het geloof in houd.
doe je of kan je het niet, zou ik zeggen doop niet, in de hemel komt toch iedereen en begraven worden ook.
of er leven na de dood is, is wat je zelf wilt geloven.
niemand kan je dat vertellen.
en als ze later toch gedoopt willen worden kunnen ze het altijd nog.

ik zeg alleen wees eerlijk tegen je zelf en tegen god als die toch bestaat.
ik geloof niet dus doe ik niet iets in geloof omdat (schoon)ouders wel willen hebben.
stel dat deze persoon wel bestaat??? dan ben ik schijnheilig, zo'n gevoel geeft het mij.

en wat sizzle zegt hebben wij ook gedaan dat noemen ze voogd bij de notaris vast leggen waar de kinderen heen gaan als er wat met ouders gebeurd.

loes-freke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 23:03

Aprils_joke schreef:
oei oei . nu ik jullie reacties allemaal lees , denk ik dat ik toch maar afzie van een doop.
ik ben zelf echt totaal niet gelovig
vind het wel mooi als mensen dat wel zijn en er naar leven.

en inderdaad ik kan niet liegen datlukt mij niet dus dat zou dan een heel fiasco worden in de kerk.
dan vraagt de pastoor het aan mij en moet ik eerlijk zeggen dat dit niet zo zal zijn.
nee dat lijkt mij geen goed idee.

je was me voor :P

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 23:06

Blue_Eyes schreef:
Tigra_ schreef:
Okey beetje offtopic maar hoezo moet je je uitschrijven? Ik ben gedoopt, heb me communie gedaan en me vormsel maar heb verder niets met het geloof maar ik zou dus nog wel ingeschreven zijn? Dat is een beetje raar. Niet dat het me wat uitmaakt maar heb er nog nooit van gehoord eigenlijk. Dacht eigenlijk dat je eerder jezelf zou moeten aanmelden dan afmelden. Als kind heb je geen keus dus beetje vreemd.

Newsflash: je doop is je inschrijving. :)* Communie en vormsel (zeker die laatste!) zijn daar de bevestiging van, voor het vormsel kies je namelijk zelf. Wil je later niet meer, kun je je uitschrijven. Ik vind er weinig vreemds aan.

Ik heb anders weinig gekozen communie was voornamelijk voor de cadeaus en vormsel weet ik eigenlijk niet dat deed ik omdat iedereen het deed. Ik vind het dus wel vreemd omdat je er dus niet zelf voor kiest hoe oud ben je met je vormsel jaar of 12 veel te kiezen heb je dan toch niet. Maar goed maakt verder niet uit ga niet de moeite doen om me uit te schrijven.

Verder zie ik ook niet zoveel in om je kind te laten dopen als je niet gelovig bent. Maar ik denk best dat het kan zat kerken die het ook doen omdat het geld in het laatje brengt. Zeker omdat het toch in die sfeer is en er ook duidelijk naar voren komt met dopen. Je hoeft natuurlijk niet heel gelovig te zijn of heel strikt maar ik zou denken dat je toch iets met de kerk of het geloof moet hebben.

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-13 23:07

ik zit nu al op te hikken tegen de doop van mijn toekomstig peet kindje.
laat staan als het mijn eigen kindje is.
(ik hoef hier geen gelofte af te leggen hoop ik ? )
ouders van dit kind zijn overigens wel gelovig

zal oma lief toch maar uit gaan leggen dat dit toch echt niet gaat.
ik had mezelf niet verdiept in het dopen.
na jullie uitleg weet ik zeker dat ik dit niet kan doen.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 23:08

Mijn ouders hebben me echt eindeloos voorgehouden: vormsel doe je voor jezelf, wil je dat, dan kies je dat. Zo niet, dan niet. Voor ons hoef je het niet te doen en cadeautjes krijg je echt niet zoveel als toen je communie deed.
Ik zie hier kinderen van twaalf die er bewust voor willen kiezen om de volwassendoop te ondergaan. Ja, die zijn er echt wel mee bezig en niet omdat iedereen het doet, want dat is meestal juist niet zo. Op je twaalfde kun je echt wel zelf kiezen.
Maar goed, ieder zijn eigen situatie.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 00:43

Aprils_joke schreef:

Dan kan ze altijd nog beslissen om zich te laten dopen.
Mijn moeder is ook op volwassen leeftijd nog gedoopt.

Oeps. Ik zie dat je dat al weet!

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 07:51

Blue_Eyes schreef:
Mijn ouders hebben me echt eindeloos voorgehouden: vormsel doe je voor jezelf, wil je dat, dan kies je dat. Zo niet, dan niet. Voor ons hoef je het niet te doen en cadeautjes krijg je echt niet zoveel als toen je communie deed.
Ik zie hier kinderen van twaalf die er bewust voor willen kiezen om de volwassendoop te ondergaan. Ja, die zijn er echt wel mee bezig en niet omdat iedereen het doet, want dat is meestal juist niet zo. Op je twaalfde kun je echt wel zelf kiezen.

Maar waren jouw ouders niet ook heel gelovig? En woonde je misschien ook nog eens in een gelovig dorp? Want ja, als mijn ouders echt geloofden zullen ze dat ook gezegd hebben. Maar zij hadden het gewoon van thuis meegekregen en waren zeg maar blij dat ze nu ze het ouderlijk huis hadden verlaten de voor hun hele "kermis" niet meer moesten doen. Als je ouders niet zoveel waarden hechten aan geloof en het enkel zien als "het is traditie, iedereen doet het of anders krijgen oma en opa een toeval als hun kleinkind er niet bij hoort", dan vertel je je kinderen niet eindeloos "dat kies je zelf" maar "welke fiets wil je graag hebben?" :P .

En trouwens zelfs als mijn ouders dat gezegd hadden, hoe ver het dan mijn eigen keus was...ik was 12, mijn enige aanraking met wat het christendom zou zijn was wat ik op één basisschool en één kerkje geleerd had...ik zag dat alle anderen een leuk feest zouden krijgen met cadeautjes dus ik zal alsnog gezwicht zijn voor die cadeautjes en de belangstelling. Het is pas véle jaren later dat ik echt een kritische blik heb gekregen en dat ik denk "moest het vandaag geweest zijn, dan dank ik vriendelijk".

Aprils_joke schreef:

Dat is al heel zeker niet waar ;) . In de kinderjaren is die kans inderdaad klein, meestal zijn mama en papa dan heilig. Maar je kind gaat in de loop van zijn tijd heel wat andere mensen tegenkomen, meer kennis over geloof, kritisch leren denken, andere meningen horen...en wat ook vaak gebeurd is dat ze op een bepaald moment in de knoop geraken met zichzelf, of iets ernstigs meemaken, en dan hun troost gaan vinden in geloof.
Het gebeurt toch ook al te vaak dat mensen die uit zeer strenge christelijke nesten komen, de deur achter zich dichttrekken, en een leven vol "zonden" beginnen ;) . Soms zelfs als dat betekent dat heel hun familie hun verstoot. En met het hele syriëdrama zijn hier al verschillende gewone Vlaamse jongens uit gewone ongelovige gezinnen naar radicale groeperingen getrokken om zicht te "bekeren" en mee te vechten. Geloof ontwikkel je, en zeker als jij als ouder duidelijk maakt "wat je ook doet, we blijven van je houden", dan zal je kind uiteindelijk wel vinden wat goed voor hem is.

En peetouders kan je inderdaad gerust zonder doop hoor :j . Misschien niet voor de Kerk, maar als je niet trouwt voor de Kerk ben je in de ogen van de Kerk misschien niet getrouwd maar nog steeds voor de wet hoor. Als het je gaat over voogdij enzo, even bij de notaris regelen. Als het je gaat over "andere kinderen van de klas krijgen ook cadeautjes van hun peter en meter en ik wil niet dat mijn kind zo niemand heeft", even vragen aan de mensen die je voor ogen hebt of ze dat willen zijn en zeggen dat je het wel "zonder de zegen van de kerk" wilt maar gewoon puur voor het kind zelf. Dat is niet strafbaar hoor :D .

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 08:12

Aprils_joke schreef:
ben overigens katholiek :)

maar moeder heeft dat ook om die reden bij ons gedaan.

alleen ik ben wel gelijk bij de doop afgekeurt zeg ik altijd (ben wel gedoopt maar mn vader is vergeten de doopnamen door te geven :')

Nu zit jij wel net in een bisdom met een ongelofelijk conservatieve *piep* van een bisschop, die hard bezig is het iedere pastor die ook maar enigsinds progressief is het leven aardig zuur te maken in de kerk (spreek uit 2de hands ervaring, van iemand die nabij mij staat en die dolblij is dat die inmiddels ander werk heeft gevonden en die dit met alle liefde gedaan had en zich ook hard maakte voor homo's en lesbienes binnen het geloof)

Ze zijn er wel hoor, de pastors die dit gewoon willen doen, maar ze vinden kan in deze tijd mogelijk lastig zijn.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 09:09

Kwanyin schreef:
Blue_Eyes schreef:

Maar waren jouw ouders niet ook heel gelovig? En woonde je misschien ook nog eens in een gelovig dorp? Want ja, als mijn ouders echt geloofden zullen ze dat ook gezegd hebben. Maar zij hadden het gewoon van thuis meegekregen en waren zeg maar blij dat ze nu ze het ouderlijk huis hadden verlaten de voor hun hele "kermis" niet meer moesten doen. Als je ouders niet zoveel waarden hechten aan geloof en het enkel zien als "het is traditie, iedereen doet het of anders krijgen oma en opa een toeval als hun kleinkind er niet bij hoort", dan vertel je je kinderen niet eindeloos "dat kies je zelf" maar "welke fiets wil je graag hebben?" :P .

Nee, absoluut niet, mijn ouders geloven helemaal niet. Dat wil zeggen - ik ben gedoopt voor mijn opa en oma, mijn moeder is boeddhist en mijn vader atheist. En in het dorp waar ik vandaan kom was RK zijn wel normaal, maar niemand doet er iets mee. Zoals in de rest van Zuid-Nederland, basically :D

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 10:03

Tigra_ schreef:
kirri schreef:
Dat uitschrijven is me een vervelende klus :') ik heb dat gedaan! Ik heb ook echt niks met geloof :j daarom heb ik me direct laten uitschrijven toen ik 18 jaar werd. (katholiek)

Ben wel gedoopt overigens. :)

onze kerk accepteert alles, in het kader iedereen die niet lid is wordt lid :+

edit: de kerk waar mijn opa oma en fam nog heen gaat :P

Okey beetje offtopic maar hoezo moet je je uitschrijven? Ik ben gedoopt, heb me communie gedaan en me vormsel maar heb verder niets met het geloof maar ik zou dus nog wel ingeschreven zijn? Dat is een beetje raar. Niet dat het me wat uitmaakt maar heb er nog nooit van gehoord eigenlijk. Dacht eigenlijk dat je eerder jezelf zou moeten aanmelden dan afmelden. Als kind heb je geen keus dus beetje vreemd.

Je doop is je inschrijving :), je kunt je altijd uitschijven. Ik heb het gedaan omdat ik niks met het geloof heb en ik het dus hypocriet vind om toch ingeschreven te staan :j

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 10:10

Aprils_joke schreef:

Je dacht dat je zonder dopen geen voogd kan aanwijzen voor je kids mocht jij (en je partner) onverhoopt komen te overlijden? Was dat o.a. waarom je wou laten dopen?

Ik zie dat je van dopen wilt afzien, ik weet dat een bokker hier op bokt haar kindjes wilt laten dopen voor de katholieke kerk (voor andere redenen dan de jouwe ;) ) Ik zal je wel even pb'en met haar naam, weet namelijk niet of ze het prettig vindt als ik dat hierzo plaats :) Mocht je er toch nog interesse in hebben

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 10:11

Mijn nichtje is gedoopt maar wordt absoluut niet gelovig opgevoed. Is geen must ofzo hoor, als jij je kind wil laten dopen dan dhoeft dat toch geen probleem te zijn? je moet doen waar jij je goed bij voelt, wat maakt het uit wat anderen ervan vinden?

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-13 10:29

Maartje1990 schreef:
Aprils_joke schreef:

Je dacht dat je zonder dopen geen voogd kan aanwijzen voor je kids mocht jij (en je partner) onverhoopt komen te overlijden? Was dat o.a. waarom je wou laten dopen?

juist om die reden wilde ik het dan laten dopen.
en omdat oma lief erg gelovig is (gaat zeker 1 keer in de week naar de kerk),
evenals een deel van de familie van mijn vriendin.
en omdat het zo 'hoort' .

Edit: met over opvoeden met het geloof , doelde ik niet persee op lesbische ouders hoor :')
meer op . als je geen gelovige ouders hebt, en dan ook nog eens ouders die met een schuin oog worden aankeken door een deel van de kerkelijke gemeenschap.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 10:32

Wel nee joh.. Peter en meter (alleen binnen de RK-kerk) is tegenwoordig alleen maar een formeel ding. Als er iets met jullie beiden gebeurd en je kind blijft over dan moet je dat alsnog wettelijk vastleggen als je zelf een persoon aan wil wijzen. Dan kijken ze echt niet naar wie peter en meter waren bij de doop :) (dat hoeft nl geen echtpaar te zijn)

Vroeger hadden peters en meters een veel belangrijke taak/functie, daar is tegenwoordig niet veel meer van over. Anders dan een leuk gebaar van de ouders en een speciaal gevoel voor dat ene kind :P

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 10:34

Nou, bij deze, (zoals ook aangegeven door andere), je kunt bij de notaris gewoon laten vastleggen wie je als voogd zou willen hebben mocht jij (en je partner) onverhoopt komen te overlijden. Ik weet niet eens of dat peetouders meteen per definitie ook de voogd is. Volgens mij niet eens, dit moet je echt laten vastleggen bij een notaris (geloof ik).

Ik ben zelf niet gedoopt, godzijdank (leuke woordspeling :') ) En zou er ook nu niet voor kiezen! Heb wel op een katholieke school gezeten, maar stoorde me niks dat ik de communie etc. niet deed, oke, cadeautjes, jammer, volgens mij hebben m'n ouders wel iets leuks gedaan met ons toen ter compensatie (naar de efteling oid). En ik en m'n broertje zouden naar m'n oom en tante gaan als m'n ouders zouden overlijden :)

_Covergirl_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 10:35

Ik ben ook niet gelovig, mijn vriend is katholiek. Wij hebben onze oudste zoon laten dopen. (In Italië, bij de kerk in het dorp van mijn vriend) Dat was eerst even onderhandelen, omdat ze eigenlijk wilden dat ik zelf eerst gedoopt zou worden, communie zou doen en alles...
Uiteindelijk is het goed gekomen, we hebben de priester wat geld toegestopt :o en toen kon het ineens wel. Hypocriete bende. :D
In Italië zijn ze over het algemeen wat strenger in het katholieke geloof dan hier, dus ik zou denken dat het hier wel zou kunnen. Hoe ze echter denken over homo/lesbi-stellen die willen laten dopen weet ik niet.
Je kan het altijd vragen, en als je uitlegt dat je het voor het kind belangrijk vindt om een band met het geloof te hebben zullen ze je vast niet weigeren.

Oh, en onze peter en meter hebben niks te zeggen over onze kinderen, mocht ons wat overkomen. Die zijn alleen een beetje speciaal voor het kind, zoals Sammie zegt.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 11:51

Kimbers schreef:
Mijn nichtje is gedoopt maar wordt absoluut niet gelovig opgevoed. Is geen must ofzo hoor, als jij je kind wil laten dopen dan dhoeft dat toch geen probleem te zijn? je moet doen waar jij je goed bij voelt, wat maakt het uit wat anderen ervan vinden?

Natuurlijk mag dat, zelfs als je 100% overtuigd atheïst bent mag je je kind laten dopen. Je mag alles beloven om braaf te doen en thuis met je partner in een hilarische lachbui schieten omdat je alles wat er verteld werd zo'n vreselijke onzin vindt.

Maar de vraag is waarom wil je het dan eigenlijk? Gewoon, omdat iedereen het doet? Ik snap dat zo niet. Bij mij in de omgeving is het ook nog doodnormaal dat iedereen gedoopt wordt, iedereen staat de springen op de communie van het kind..maar als je vraagt of ze geloven..ben je gek, God bestaat toch niet en zijn dienaren zijn pedofiele priesters, een kerk bezoeken? Enkel als we een begrafenis hebben en niet anders kunnen uit respect ja }:0 . Of ja, als er nog ergens een doop of trouw of communie is, maar verder blijven we daar ver weg hoor :D . Dan vraag ik me af waarom je tijd en geld verdoen voor die hele show? Als iedereen die niets met de Kerk te maken wil hebben hun kinderen eens niet zou laten dopen, zou er misschien ook een sterk signaal gegeven worden over wat de gemiddelde mens tegenwoordig er eigenlijk van denkt.
Zelfde als trouwen, dat snap ik ook nooit. Heb al een paar mensen van mijn leeftijd in mijn omgeving die getrouwd zijn, en allemaal met Kerkelijk huwelijk erbij. Maar in heel hun leven nooit naar de Kerk geweest behalve als het verplicht was, openlijk toegeven niet te geloven, meestal al alles wat verboden is gedaan (en dat geld allemaal voor beide partijen dan). Waarom wil je dan zo graag horen dat God het goed vindt dat je trouwt? Omdat jullie grootouders anders gaan denken dat je gaat branden in de hel ofzo? Ik wil niet voor de Kerk trouwen, omdat ik helemaal niet christelijk ben en voor mij heel die dienst en al die verhaaltjes gewoon een saaie vertoning is, omdat ik me totaal niet ermee kan associëren. Ik zorg wel voor een niet-kerkelijke ceremonie als ik graag symbolisch mijn liefde wil laten zien. Maar wat andere mensen daar wel zo geweldig aan vinden terwijl ze de hele Kerk uitspuwen als ze terug buiten staan, mij een raadsel :? .

Overigens mag ik hopen dat ik niet per se bij mijn peter of meter moest gaan als mijn ouders verongelukt zijn toen ik een kind was. Mijn meter heb ik al sinds mijn 10de niet meer gezien omwille van een grote familieruzie en mijn peter heeft nogal eh..vreemde ideeën over het leven die mijn opvoeding niet zo bevorderd zouden hebben :P .
Maar officieel vastleggen bij de notaris, dan kan je beter doen als je je daar zorgen over maakt. Want als dat niet is, dan gaat Jeugdzorg zich er des te meer mee moeien, krijg je familievetes wie deze "erfenis" mag gaan grootbrengen, kortom niets dan ellende en als je duidelijke afspraken met iemand hebt waarvan je weet dat je kind goed terecht komt en vastgelegd bij een notaris, dan zullen er heel wat minder problemen zijn.
Hier staat wat info http://www.jetestament.nl/nl/left/waaro ... ordt-wees/