Wonen in Friesland, zou jij je daar thuis kunnen voelen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 18:40

Ik kom uit het westen en woon dit jaar al weer 10 jaar in friesland. Ik vind het hier mooi, de ruimte is fijn. Ik mis alleen wel dat alles dichtbij was aan andere grote steden etc. Ook mis ik soms de drukte/hectiek van de randstad, ik hou wel van een beetje actie haha.

Toch hoef ik niet meer perse terug. Ik woon in een super gezellig buurtje, maar ik zou echt niet overal om friesland willen wonen :n leeuwarden wil ik bv nog niet dood gevonden worden haha.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 18:42

Leeuwarden en Drachten heb ik (ook )echt niks mee , Sneek ook niet bepaald maar Heerenveen is wel uit te houden. En natuurlijk [plaats] dat prachtig ligt , en de bossen van gaasterland zijn mooi maar meer naar boven trekken ben je echt nergens zonder auto (Dokkum etc)

__denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 18:45

Heb je dat al bij Arnhem Rebecca? :))

Ik woon zelf ook bij Arnhem en vind het prima hier. Of ik in Friesland thuis zou kunnen voelen... hmmm, denk het eerlijk gezegd niet zo. Wat mij irritant lijkt is de lange afstanden naar de rest van het land en de grote steden zeg maar. Als ik rust wil kan ik ook wel midden op de hei gaan zitten, dat is lekker dichtbij. :))
Al ben ik ook echt geen stadsmens, maar dat is natuurlijk heel anders als je er getogen bent.

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 18:45

Nou dames, ik woon in Leeuwarden in een buurt buiten het centrum en daar is het écht wel uit te houden. :))
En als jullie me niet geloven, kom maar checken, de 24e heb ik hier een borrelmeeting. :')

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 18:46

Blanket schreef:
Geboren en getogen in Amsterdam. Niet per definitie een stadsmens, zou soms best wel wat meer ruimte willen hebben. Echter biedt de stad zoveel qua scholing en werkgelegenheden dat ik voorlopig sowieso hier zou blijven. Bovendien hebben we in en om Amsterdam ook ruim genoeg weiland, rust en mogelijkheden tot eindeloos wandelen, je moet er misschien wel wat meer moeite voor doen. Niet om de 'taal' of het dialect, maar de gehele (uit)hoek Friesland, Groningen, Drenthe, Overijssel en Gelderland spreken mij niet echt aan. Dus om antwoord op je vraag te geven: ik denk niet dat ik mij thuis zou voelen in Friesland. :)

Dit idd, was laatst in Zwolle en gingen uit, nou dat werd niks want er was gewoon niks :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 18:46

__denise schreef:
Heb je dat al bij Arnhem [naam]? :))

Ik woon zelf ook bij Arnhem en vind het prima hier. Of ik in Friesland thuis zou kunnen voelen... hmmm, denk het eerlijk gezegd niet zo. Wat mij irritant lijkt is de lange afstanden naar de rest van het land en de grote steden zeg maar. Als ik rust wil kan ik ook wel midden op de hei gaan zitten, dat is lekker dichtbij. :))
Al ben ik ook echt geen stadsmens, maar dat is natuurlijk heel anders als je er getogen bent.

Uhuh ja , Amsterdam waag ik me nog niet aan.. Gat in de markt voor friezen een Amsterdam experience cursus :')

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 18:47

Haha kom maar langs hoor!

Roosch

Re: Wonen in Friesland, zou jij je daar thuis kunnen voelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 18:48

En ik voel me dus ábsoluut niet thuis in Amsterdam. Ik ga er gewoon niet meer heen, ik vind het een rotstad. :')

Zo zie je maar, smaken verschillen. Gelukkig maar, want anders was het hier in Friesland zo vol. :+

K_im

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 18:48

Als niet mijn gehele familie in mijn huidige omgeving had gewoond, zou ik wellicht na mijn studie wel naar het noorden van Nederland gegaan.

Ik woon nu in een dorp, op nog geen 15 minuten rijden/treinen van Amsterdam. Wat voor nu heel fijn is, aangezien ik mijn studie gewoon in Amsterdam kan volgen, maar in mijn vrije tijd kan genieten van de rust en landelijkheid van het dorp. Ik heb niets met de stad, te druk, te dicht op elkaar etc.

Het liefst zou ik hier altijd blijven wonen, maar de huizenprijzen liggen hier echt heel hoog. Het is echt kiezen tussen twee kwaden.. Of bij mijn familie en in mijn vertrouwde omgeving blijven en de hoge huizenprijzen accepteren. Of na mijn studie toch eens gaan kijken naar de mogelijkheden om naar het Noorden/Oosten te verhuizen. Gelukkig heb ik nog wat jaren om daarover na te denken :)

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 18:51

Ik denk dat ik het ook niet kan.
Ik woon nu op de grens Overijssel Drenthe.
Maar zou niet hoger op willen.
Liever juist richting twente.
Ik voel mij erg thuis op plaatsen zoals Hengelo of Enschede.
Ik moet wel een beetje drukte om mij heen hebben.
Maar daarnaast ook het simpele gezellige volk.

Klasien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 18:51

Ik ben geboren en getogen in hetzelfde dorp in de omgeving van Drachten. Hier in het dorp woont veel "import". Niet alle dorpen zijn makkelijk met het accepteren van niet-friezen, in ons dorp is dat totaal geen probleem.
De meeste friezen praten ook prima nederlands. Ik zelf kan echt niet tegen iemand die nederlands praat fries praten, dat lukt gewoon niet ;)

Ik zou nooit uit friesland weg gaan. Ik hou van de rust en ruimte. Leeuwarden is mij al te druk ;)

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 18:52

Vanaf zuiden van Friesland ben je in 1,5 uur in Amsterdam of bij Schiphol. Het is echt de wereld niet uit. Vind het grappig te horen van Amsterdammers die doen of je een wereldreis hebt gemaakt om Amsterdam te bereiken. De tijd die daar in een bus trein of metro wordt doorgebracht, doen Friezen in de auto. Mij bevalt Friesland te goed om het in te gaan ruilen voor een grote stad. Geef mij die rust maar en de buren wat verder weg. Geen hoogbouw.

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 18:53

Afstand is maar relatief. :)

Ik heb het stuk Zuid-Limburg - Friesland zo'n 4 jaar op en neer getreind en ook dat is redelijk te doen. :)

Smee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 18:54

Ik vind de afstand ook wel meevallen.. Helemaal nu er een rechtstreekse treinverbinding is tussen Leeuwarden en Almere ben ik straks in het weekend helemaal snel thuis :)) En met de auto is het ook maar een uur en een kwartier :=

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 18:57

Friezen moeten al snel wat verder rijden naar een winkel of dergelijk. Zeker in kleine dorpjes met geen supermarkt, die zijn gewend wat langer in de auto te zitten en vinden een ritje naar Amsterdan geen probleem. Wij crossen zo overal heen hoor.

Aantal weken terug naar Limburg gereden, ben je 2 uurtjes zoet, maar da's een eitje. Dan vragen ze zich af of je dan helemaal vanuit Friesland daarheen bent komen rijden, want dat is wel een héééél eind. :D

geshahquille

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 18:58

Hangt er ook echt af welk deel van friesland je hebt daar hele mooie plekken om te wonen maar ook dan zeggen mijn man en ik altijd ik zou hier nog niet dood willen worden gevonden. Maar de rust zou mij persoonlijk verder wel aan spreken het is inderdaad wel erg druk hier in Noord Holand!

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 19:01

Roosch schreef:
Afstand is maar relatief. :)

Ik heb het stuk Zuid-Limburg - Friesland zo'n 4 jaar op en neer getreind en ook dat is redelijk te doen. :)

Ik heb weinig problemen met reizen, trein regelmatig van A'dam naar Groningen op en neer. Maar zo hebben wij bijv geen auto simpelweg omdat we er geen nodig hebben, alles is hier zo dichtbij :) terwijl in kleinere dorpjes winkels, werk etc. vaak toch wat verder weg zit.

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 19:03

Ik zou het niet kunnen, nee. Ik heb op de grens van Friesland en Drenthe gewoond (wel aan de Drentse kant), maar ben een aantal jaar terug naar de randstad verhuisd. Ik vond het een verademing! In Friesland/Drenthe is alles zo ontzettend ver weg. Ik moest ruim 25km reizen voor ik bij mijn middelbare school was. Datzelfde gold voor alle leuke dingen. Avondje bios? Alleen als je bereid bent eerst minstens een half uur te reizen.
Nee hoor, doe mij maar lekker alles in de buurt, veel culturele diversiteit, en lekker gezellige drukte :)

K_im

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 19:07

Het is natuurlijk geen wereldreis, maar als ik het vergelijk met nu, waarbij ik met een ruim half uur fietsen bij (bijna) iedereen uit mijn familie/vriendengroep zou kunnen zijn, is dat anders wanneer ik in het Noorden zou wonen. Dan ga je niet even snel langs, tenminste, ik niet denk ik!

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 19:13

Mij kunnen ze overal neerzetten :) Ben niet zo moeilijk :') Zit nu in de Randstad, vermaak me er ook wel.... Maar als het aan mij ligt zit ik over een paar jaar toch richting Drenthe/Friesland... Gewoon qua huizen... tis alleen even studie afmaken, vervolgstudie, werkervaring opdoen hier en dan lekker verder hoor...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 19:14

Wel grappig dat wij heel vaak horen dat mensen het te ver vinden om naar Friesland te rijden (mijn familie vinden het te ver weg) maar andersom verwachten ze wel van ons dat we daar vaak ff komen.
Want voor ons is het niet ver euhm :') volgens mij is de afstand dan nog gewoon het zelfde.

Met 5 min ben ik bij winkels voor boodschappen en met 8 a 10 min ben ik in het centrum als ik meer wil dan boodschappen doen.
Daar tegen over ben ik met 15 min ook al op het platteland.

Dancer ik heb ook in de Trisken gewoond :D woon nu op drachtster vaart.

Ik vind de authentieke dorpjes echt geweldig zoals Olderberkoop, Makkinga, Oldenboorn etc.
Daar waar je echt de oude dorps kern nog hebt met die leuke klinkers.
Maar het mooist aan Friesland is denk ik toch wel het water :j

Promo filmpje :+
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 10-08-13 19:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Miesjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 19:16

Ik ben geboren in Utrecht, heb daar 19 jaar gewoont.. ik ben op mijn 19de verhuisd naar Friesland, het is hier rustiger maar de mensen zijn veel gemoedelijker. Huizen zijn goedkoper, en werk kun je vast wel vinden. Ik heb het hier aardig naar mijn zin en wil ook niet meer weg! heerlijk de ruimte en vrijheid

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 19:17

Alsof Friesland een 1 of ander gesticht is.
Ik ben 10 jaar geleden bewust verhuisd van Noord Holland naar Friesland voor de rust en de ruimte. Inmiddels woon ik iets over de grens in Drenthe midden in mijn geliefde gebied: het Drents Friese Wold. Het liefste zou ik hier wel willen blijven wonen maar ik heb een vriend in Brabant dus weet nog niet hoe en wat. Natuur om me heen vind ik het belangrijkste. Ja, alles is verder weg maar autorijden vind ik geen probleem. Eerste winkel ligt 12 km bij me vandaan. Ik ga 1 keer per week en heb een goede vriezer. Ik heb een hekel aan boodschappen doen dus dat komt wel uit. Even een avond ut is inderdaad wel met de auto op pad maar daar heb ik geen moeite mee. En afstanden in Nederland: je rijd overal zo heen. In de randstad ben je ook zo een uur onderweg met de files.
Mijn werk is op een half uurtje rijden. Lekker radio op en rustig wakker worden in de auto. Het fries was soms even wennen maar het is een leuke taal en tegenwoordig spreken alle jongeren ook gewoon nederlands. Zelf spreek ik nauwelijks fries.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 19:22

Ik zou absoluut niet in friesland kunnen aarden,wellicht wel in de grotere steden misschien trouwens,maar in de kleinere dorpjes vind ik de mensen erg stug en onvriendelijk,sorry :o

Ik kom uit Amsterdam en daar voel ik me thuis,helaas omdat het wonen te duur werd naar West-friesland verhuisd,al vond ik het daar ook flink wennen,maar ik heb me goed aangepast.

jamieblont

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 19:24

Ik ben Fries :D Geboren in Heerenveen, en woon nu in een klein dorpje vlakbij Joure.
Thuis en met de meeste vrienden spreek ik Fries, maar op school en
met familie en vreemden eigenlijk altijd Nederlands. Ik vind Friesland soms erg saai, maar als ik een dagje
naar bijvoorbeeld Amsterdam geweest ben, ben ik toch altijd stiekem wel weer blij om thuis tussen de weilanden, koeien en schapen te zitten. :D