Pesten zelf in de hand?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 16:53

bello2005 schreef:
maar als je je eigen laat pesten, ben je ook niet goed bezig.
ik vind dat je moet laten zien wat je in huis hebt, dus laat zien dat je er niet van gediend bent.
als je de 'baas' eruit pakt is het zo afgelopen met die onzin.

mensen die zich laten pesten moeten, vind ik, niet zeuren
als je er niets aan doet om het te stoppen, mag je ook niet klagen

Precies. + 1
Dat is ook precies wat ik toen gedaan had.
Die gozer liet me struikelen in de pauze, uiteraard iedereen hard lachen.
Uit woede heb ik hem bij zijn keel gegrepen en tegen de kluisjes aan gegooid. Ik wist niet eens dat ik het in me had. haha

Toen heb ik laten zien dat ik me niet laat pesten. 1 Kleine ingreep wat de hele pestende groep kon zien.
Had ik dat niet gedaan, was het alleen maar erger geworden. En door mijn actie was het gepest helemaal over. Voorbij.

Dus ja, ik ben echt van mening dat je het zelf in de hand hebt.
Laatst bijgewerkt door HorseTopShop op 10-08-13 16:53, in het totaal 1 keer bewerkt

idsie

je hebt zelf in de hand of je het effect laat hebben (wel vanaf een zeker leeftijd uiteraard) ik ben me sufgepest vroeger, maar bij mij ging de knop om, ze kunnen banketstaaf wat ze willen and i dont give a oliebol^^

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-13 16:53

Citaat:
hier ook alle ervaringen mee dat school niets doet, dus heb ik het toen zelf opgelost
en wat hier boven ook al eens is genoemd, meestal word het daarna alleen maar erger

Maar er zit verschil tussen pesters en pesters?

Vereentjex

die Arme jongen Tim van laatst heeft voor hopelijk heel wat pesters de ogen geopend, want pesten kan zelfs daar toe leiden :n

Geryon

SindyKaya schreef:
Geryon schreef:

Met school gepraat? Met de groepen gepraat? De hyves aangegeven? Negeren?

Toen hebben we inderdaad met school gepraat. Helaas was ik echt een buitenstaander van het dorp en school, en de directie deed er niks mee.
Daarna ben ik naar een andere school gegaan.
De hyves hebben we aangegeven en is ook vrij snel verwijdert

Wat erg zeg dat de school er niets aan deed..

Bij mij op school zijn ze daar echt heel erg in. Er was een meisje die mij probeerde te pesten. Moet je niet flikken bij mij dus maakte haar even het leven zuur op school. Moest ik meteen op gesprek, was zelfs met handtekeningen etc. etc.

Vroeger op de basisschool waren er altijd van die irritante jongens die anderen ook altijd pestten. Ik heb dat altijd zelf opgelost (boem boem ;)) want van een paar gesprekken houden zulke mensen toch bijna nooit op..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 16:54

Vereentjex schreef:
[naam] schreef:
Ik ben van mening dat je het over het algemeen niet zelf in de hand hebt, op sommige situaties na.
Het klinkt heel makkelijk als andere mensen zeggen dat je terug moet vechten, maar in de realiteit is dat veel moeilijker.
Pesten is iets wat overal voorkomt, er zit geen leeftijd aan verbonden en het is ook totaal onnodig.
Ik heb er een grote hekel aan.

100% mee eens, maar in sommige gevallen helpt het indd wel om er over te praten en het zo op te lossen, want als niemand iets weet kan niemand je helpen :)
Dat heb ik zeker gedaan, alleen net met de verkeerde leraar die mij vertelde dat 'kinderen nou eenmaal zo zijn'.
Toen ik naar de MBO ging, was het pesten gelukkig grotendeels voorbij en deden de andere leerlingen echt hun best om me erbij te betrekken, maar door mijn pestverleden, was ik er toen ZELF niet toe in staat om er ook daadwerkelijk bij te horen.
Pesten maakt veel meer kapot dan je lief is.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 16:54

bello2005 schreef:
ik vind dat je moet laten zien wat je in huis hebt, dus laat zien dat je er niet van gediend bent.

En dat is het juist, want dat KAN je niet als je gepest wordt!!!! Dat is mooi praten als je zelf gezegend bent met een sterk karakter en een grote mond, maar niet iedereen is daarmee gezegend!

Ik ben ook gepest geweest, en had ik toen het zelfvertrouwen gehad en het karakter dat ik nu heb, dan had ik het nooit zover laten komen. Dan had ik inderdaad perfect geweten wat ik moest terugzeggen, hoe ik het moest aanpakken, wat ik wel en niet moest doen om het te vermijden. Maar op dat moment was ik maar een timide meisje en al die mooie praatjes van "je moet je maar niet laten pesten" zijn heel mooi maar daar was ik vet mee, want ik durfde het gewoonweg niet.

Dus had ik het zelf in de hand dat ik gepest werd? Misschien wel, want het kwam door mijn manier van ermee om te gaan dat het gebeurde. Maar kon ik er iets aan doen? Helemaal niet.

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-13 16:56

Kwanyin schreef:
bello2005 schreef:

En dat is het juist, want dat KAN je niet als je gepest wordt!!!! Dat is mooi praten als je zelf gezegend bent met een sterk karakter en een grote mond, maar niet iedereen is daarmee gezegend!

Ik ben ook gepest geweest, en had ik toen het zelfvertrouwen gehad en het karakter dat ik nu heb, dan had ik het nooit zover laten komen. Dan had ik inderdaad perfect geweten wat ik moest terugzeggen, hoe ik het moest aanpakken, wat ik wel en niet moest doen om het te vermijden. Maar op dat moment was ik maar een timide meisje en al die mooie praatjes van "je moet je maar niet laten pesten" zijn heel mooi maar daar was ik vet mee, want ik durfde het gewoonweg niet.

Dus had ik het zelf in de hand dat ik gepest werd? Misschien wel, want het kwam door mijn manier van ermee om te gaan dat het gebeurde. Maar kon ik er iets aan doen? Helemaal niet.

Maar de meeste mensen hebben dat lef niet om er echt tegen in te gaan (in mijn ogen) Sommige mensen zijn gewoon zo onzeker dat ze dat niet durven.
En dan om te zeggen dat het aan je zelf ligt, dat maakt het net beter

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 16:56

bello2005 schreef:

Ik denk dat er maar HEEL mensen zijn die niet om hulp vragen. :)
Edit: Alleen krijg je vaak geen enkel gehoor en veranderd er niets en voel je je kleiner en kleiner tot het punt dat je tegen jezelf zegt dat je het toch niet waard bent, dat je toch niks betekend voor een ander, anders zouden ze je wel helpen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 10-08-13 16:58, in het totaal 1 keer bewerkt

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 16:56

SindyKaya schreef:
bello2005 schreef:

Ik heb er ook bij gezegd dat ik van mij afweerde, en ik heb ook wel eens een klap uitgedeeld, maar dat werd alleen maar tegen me gebruikt

je klap kwam dus blijkbaar niet hard genoeg aan

DaisyDarling schreef:
bello2005 schreef:

Deze vraag gaat misschien in het verkeerde keelgat schieten, maar ik ben nieuwsgierig :o
Ben je zelf soms naar een gepeste ook een pester geweest bello? Dat je het heel anders ziet dan de mensen (hier) die juist zelf gepest zijn..

bij mij schiet niet snel wat in het verkeerde keelgat

vroeger vaak gepest geweest en flinke harde klappen moeten opvangen, maar ik liet me niet doen en gaf altijd raken klappen terug
daarin ben ik wel een pester geweest, ik pestte nooit iemand die bijv dik was of die een bril droeg of wat dan ook
ik pestte diegene die mij pestte altijd terug, alleen mijn pestte was harder dan die van hun

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-13 16:57

KoudbloedKim schreef:
bello2005 schreef:

Ik denk dat er maar HEEL mensen zijn die niet om hulp vragen. :)

Juist, dat wou ik ook niet, omdat ik bang was dat het erger werd. En dat werd het dus ook.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 16:57

Inderdaad Kwayin.
Het gepeste meisje als voorbeeld in mijn klas, die had niet het karakter en het lef er tegen op te treden.
En het valt ook niet mee om tegen een grote groep pesters op te treden.
maar omdat zij een rustig verlegen karakter had was ze nog niet verkeerd.
De pester die zijn ego op moet krikken met iemand neerhalen, die is fout. Altijd.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 16:59

HorseTopShop schreef:
bello2005 schreef:

Precies. + 1
Dat is ook precies wat ik toen gedaan had.
Die gozer liet me struikelen in de pauze, uiteraard iedereen hard lachen.
Uit woede heb ik hem bij zijn keel gegrepen en tegen de kluisjes aan gegooid. Ik wist niet eens dat ik het in me had. haha

Toen heb ik laten zien dat ik me niet laat pesten. 1 Kleine ingreep wat de hele pestende groep kon zien.
Had ik dat niet gedaan, was het alleen maar erger geworden. En door mijn actie was het gepest helemaal over. Voorbij.

Dus ja, ik ben echt van mening dat je het zelf in de hand hebt.

Of je wordt geschorst van school hierdoor waardoor de pester het slachtoffer 'ineens' is en het pesten daarna bedreigend erger wordt...

Is hier op een school in de buurt gebeurt namelijk en uit pure ellende is diegene maar naar een school in een andere stad gegaan.

M.a.w. wat is het toch weer makkelijk praten door bepaalde Bokkers hier...

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 17:00

SindyKaya schreef:
Maar de meeste mensen hebben dat lef niet om er echt tegen in te gaan (in mijn ogen) Sommige mensen zijn gewoon zo onzeker dat ze dat niet durven.
En dan om te zeggen dat het aan je zelf ligt, dat maakt het net beter

Ik denk dat je me verkeerd begrijpt, want ik zeg net hetzelfde als jij ;) . Het is juist omdat je dat lef zelf niet bezit om er tegen in te gaan, dat je er niets aan kan doen als je gepest wordt. Maar dat is dus ook waarom je gepest wordt, omdat pesters weten dat jij een makkelijk slachtoffer bent. Heb je dat lef wel en durf je wel, dan heb je al heel wat minder kans om gepest te worden. Het is niet omdat je niet durft, dat een pester daar misbruik van mag maken en maar kan zeggen dat jij je dan maar moet verdedigen.

Anoniem

Gaat het hier trouwens om pesten op school? Kinderen tegen kinderen? Of ook het pesten tussen volwassenen of kinders->volwassenen (of andersom)?

Hier op Bokt wordt dagelijks ook heel wat afgepest, al gebeurd dat vaak op een manier die 'grappig' overkomt, waardoor er al heel snel kliekjes ontstaan die alles nog groter maken. :o

DaisyDarling

bello2005 schreef:
bij mij schiet niet snel wat in het verkeerde keelgat

vroeger vaak gepest geweest en flinke harde klappen moeten opvangen, maar ik liet me niet doen en gaf altijd raken klappen terug
daarin ben ik wel een pester geweest, ik pestte nooit iemand die bijv dik was of die een bril droeg of wat dan ook
ik pestte diegene die mij pestte altijd terug, alleen mijn pestte was harder dan die van hun

Dankje voor je antwoord.

Vind je dat pesters, als iemand niets terug kan doen/doet/durft te doen of er komt geen actie van autoriteiten, gerechtvaardigd zijn om te pesten? Dus dat ze dan gewoon mogen omdat ze zich duidelijk meer macht mogen toe eigenen. Net als bij dierenmishandeling eigenlijk ;)
Laatst bijgewerkt door DaisyDarling op 10-08-13 17:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Dora88

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 17:01

Bello, je moet ook weten dat niet iedereen gezegend is met een sterk karakter of met de nare eigenschap om andere mensen te gaan pesten als je zelf weet wat het aanricht. Dan ben je geen haar beter en is het pesten meer ruzie zoeken.

Als je in een situatie zit waarin je denkt dat het juist erger maakt als je hulp vraagt, een opmerking terug maakt of geweld gebruikt, dan DOE je dat niet. Dan hoop je gewoon dat ze je de volgende dag niet zien of dat het minder is.

Vera96

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 17:01

Ik vind het een beetje dubbel, soms heb je inderdaad net de pech het pispaaltje te zijn. Bij ons op school zit een meisje, hele rare kleding, rent altijd door de school, veel te grote tas, gaat bij vreemde mensen zitten. Gaat tijdens de proefwerkweek zeiken dat ze tijd te kort komt, dan hoort ze iedereen zuchten omdat dat afleid. Echt n heel raar meisje, heel gek. Bij zo iemand vraag ik me echt af, dat moet je toch doorhebben? Ik heb t er nooit hardop over, zal nooit zeggen het is je eigen schuld dat je gepest word, maar ik kijk er altijd vol met verbazing naar.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 17:02

Was het maar zo makkelijk: pesten heb je zelf in de hand...

Iemand die gepest wordt, heeft vaak al weinig zelfvertrouwen, weinig uitstraling van: "met mij valt niet te sollen". Dáárom worden ze door pesters uitgekozen. Pesters zijn eigenlijk ontzettend laf, ze kiezen instinctief slachtoffers uit die op één of andere manier zwakker zijn. Biologisch gezien (mensen zijn kuddedieren) is dat ergens nog begrijpelijk ook. Zwakkeren in een kudde maken de hele kudde kwetsbaar.

Maar dan is het wel héél makkelijk praten om te zeggen: je moet weerwoord geven, of er op los slaan. Als je zo sterk zou zijn, was je niet uitgekozen als slachtoffer. Dat zit 'm nou net de kneep.

Dus ja, in theorie is het jouw reactie die het pesten laat voortduren. Maar in de praktijk is het ontzettend moeilijk om je zo op te stellen.

Dat lukt maar in twee gevallen: de pesters hebben zich vergist, je was helemaal niet zo'n 'zwakkere' (paar voorbeelden hier), óf, je groeit door het pesten uiteindelijk er overheen en krijgt tegen de verdrukking in tóch dat zelfvertrouwen en die veerkracht (ook een voorbeeld van gelezen).

En bij wie dat niet lukt, en dat zijn er heel veel, zijn er ook twee opties: heel lang gepest worden, tot je ouder wordt (en van school gaat) en er letterlijk overheen groeit (gelukkig de meerderheid, en ikzelf was er ook zo één) of, wat helaas te vaak in het nieuws is geweest recent, iemand gaat er letterlijk aan onderdoor.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 17:03

little_king schreef:
Inderdaad Kwayin.
Het gepeste meisje als voorbeeld in mijn klas, die had niet het karakter en het lef er tegen op te treden.
En het valt ook niet mee om tegen een grote groep pesters op te treden.
maar omdat zij een rustig verlegen karakter had was ze nog niet verkeerd.
De pester die zijn ego op moet krikken met iemand neerhalen, die is fout. Altijd.

Een groep kan ook heel veel invloed hebben inderdaad. Een pester heeft maar al te vaak een hele achterban, maar hoeveel mensen gaan spontaan aan de kant van een gepeste staan? Hoe vaak gebeurd het wel niet dat je alléén staat tegen de groep, en dat mensen zich pas bij je durven aanscharen als je eerst hebt bewezen dat je in je eentje durft opstaan tegen een groep? Onderschat die druk niet, vaak in een periode als puber waar je bezig bent met groeien en ontwikkelen, dat is niet niks. Een puber/kinderbrein werkt nog heel anders dan iemand die volwassen is.

Geryon

Het is nooit iemand zijn eigen schuld dat die gepest wordt.. Want pesters horen gewoon niet te pesten. Maar soms denk ik ook wel eens gedraag je iets normaler, dat kan helpen..

DaisyDarling

VeraPopeye schreef:
Ik vind het een beetje dubbel, soms heb je inderdaad net de pech het pispaaltje te zijn. Bij ons op school zit een meisje, hele rare kleding, rent altijd door de school, veel te grote tas, gaat bij vreemde mensen zitten. Gaat tijdens de proefwerkweek zeiken dat ze tijd te kort komt, dan hoort ze iedereen zuchten omdat dat afleid. Echt n heel raar meisje, heel gek. Bij zo iemand vraag ik me echt af, dat moet je toch doorhebben? Ik heb t er nooit hardop over, zal nooit zeggen het is je eigen schuld dat je gepest word, maar ik kijk er altijd vol met verbazing naar.

(post is niet op jou gericht vera)
Maar, voor de mensen die haar dan zouden pesten, die kunnen haar raarheid toch ook gewoon negeren?
Bello zegt dat je pesten kan negeren, dan kan je de verleiding om een raar iemand te pesten toch ook negeren? Beter voor beide partijen lijkt me.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 17:04

Ja en nee... Dat je uitgekozen wordt als pispaaltje heb je niet zelf in de hand, hoe je daar al dan niet mee omgaat, wel.

Ik geloof trouwens niet dat je pesters kunt negeren. Ja, tot op zekere hoogte, maar eens komt die druppel. Ieder mens trekt zich wel iets aan van wat anderen van hem of haar vinden.
Laatst bijgewerkt door _San87_ op 10-08-13 17:05, in het totaal 1 keer bewerkt

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 17:04

Heel duidelijk en goed gesproken Ibbel.
Precies zoals het zit.

Vereentjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 17:05

_San87_ schreef:
Ja en nee... Dat je uitgekozen wordt als pispaaltje heb je niet zelf in de hand, hoe je daar al dan niet mee omgaat, wel.

helemaal mee eens! _/-\o_