Hoe hou jij je financiele zaken bij?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

SdaphneS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 14:04

Ik heb een overzicht uitgeschreven met de vaste lasten elke maand.
Verder hou ik het niet echt bij. Ik weet wat er elke maand binnen komt, wat eruit gaat en wat ik over hou.
Ik spaar elke maand een beetje, verschilt per maand. Ik heb een hekel aan bankzaken, dus doe het zo min mogelijk. O:)

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 14:09

Ik hou het niet bij, maar geef wel veel uit, zou misschien wel handig voor me zijn om ook eens wat aan te maken in excel

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 14:15

Ik probeer elke maand meer binnen te krijgen dan uit te geven. Tot nu toe gaat dat bijna altijd goed. Ook gaat er elke maand iig 500 euro naar de spaarrekening Houd ik meer over dan gaat er meer heen. Aan het eind van het jaar los ik extra af en wat ik daardoor minder betaal aan hypotheek gaat ook weer naar de spaarrekening

Georgette

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 14:15

Toen ik nog alleen woonde, hield ik het ook bij in Excel. Ik had toen erg weinig te besteden en wilde een goed overzicht van wat er elke maand uitging en vooral waaraan. Inmiddels houden we niet meer alle uitgaven bij, maar ik bekijk wel minimaal 3 keer per week via de app wat er allemaal is afgeschreven en wat de saldo's zijn. Daarnaast hebben we wel een Excel waarin alle vaste lasten staan. Er zit een formule in, zodat we weten wat we overhouden per maand en wat we per dag te besteden hebben.

merel_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 14:44

.
Laatst bijgewerkt door merel_gomez op 06-03-24 14:14, in het totaal 1 keer bewerkt

fjordnina

Re: Hoe hou jij je financiele zaken bij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 15:06

Ik heb het een tijdje bijgehouden met TIM, maar dat was zo globaal dat dat niet opschoot. Nu ben ik net gaan kijken in excel met die sjablonen, lijkt me ideaal! Weet iemand toevallig ook hoe ik in 1 excel document dat sjabloon op 12 verschillende tabbladen kan krijgen? Gewoon kopiëren en plakken gaat niet, bij het openen van een 2e sjabloon opent ie ook gelijk in een heel nieuw document.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 15:28

Mijn begeleider helpt me al kom ik nooit uit , woon op een groep dus zo moeilijk is het ook weer niet

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 15:54

Ik hou onze financiën bij in een kasboekje met de hand. Zo zie ik exact wat we aan vaste lasten hebben en wat we maandelijks overhouden. Werkt erg goed :j

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 16:22

Ik hou het niet echt bij.
Wij krijgen per week loon, omdat we werken via uitzendbureau.
Dan zorg ik er voor dat eerst alle rekeningen die op dat moment liggen betaald worden. Dan zorg ik ervoor dat wij en de beesten eten hebben, ik zet wat aan de kant voor de huur en wat op onze spaarrekeningen. En wat er dan nog over is door de helft dan heb ik wat '' eigen '' en me vriend wat eigen.

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 22:23

ik houd het zelf niet bij.

mijn vader doet mijn administratie.

dus die dingen zoals een lijst als gwl enzz bijhouden doet me vader allemaal voor mij. :)

Djonah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 00:24

Via Excel of King.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 12:08

Ketaki schreef:
ik houd het zelf niet bij.

mijn vader doet mijn administratie.

dus die dingen zoals een lijst als gwl enzz bijhouden doet me vader allemaal voor mij. :)

En hoe ga je dit dan doen als je ooit op jezelf gaat wonen? Heb je dan enig idee hoe het werkt qua inkomsten en uitgaven? Weet je dan wat je per maand kan missen aan leuke dingen of extra's? Lief hoor dat je vader het doet, maar ooit zul je het zelf moeten doen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 19:49

Ik hou dat allemaal niet bij... Zorg gewoon dat er altijd meer binnenkomt dan eruit gaat en dat lukt eigenlijk altijd prima :)

Lestria

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 11:04

Ik vraag mij altijd af waarom mensen hun inkomsten en uitgaven zo intensief bijhouden.
Uiteraard snap ik het als je structureel te veel geld uit geeft dat je inzicht wil in waar het geld heen gaat en waarop je dus kan besparen.
Maar als je gewoon rond komt iedere maand en kan sparen dan is het (mijn inziens) toch nutteloze informatie?

Ik kijk ieder jaar wat mijn vaste lasten zijn voor het komende jaar (denk aan verzekeringen, hypotheek, vve bijdrage, gemeentelijke belastingen etc.).
Die totale kosten deel ik door 12 en stort ik maandelijks naar mijn vaste lasten rekening.
Dan heb ik nog een boodschappenrekening waar ik ook maandelijks een vast bedrag naar stort.
Ik stort maandelijks een vast bedrag naar mijn spaarrekening (en als vakantiegeld of 13e maand binnen komt gaat dat ook door naar mijn spaarrekening).
En wat er over blijft kan ik dus uitgeven aan benzine en luxe artikelen als kleding, sauna, uit eten of wat dan ook.

Ik vind het dus totaal niet interessant om te weten waar mijn geld exact heen gaat. Ik kom rond. Kan nog op vakantie en leuke dingen doen. Is voor mij genoeg informatie.

Djonah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 11:15

Lestria schreef:
Ik vraag mij altijd af waarom mensen hun inkomsten en uitgaven zo intensief bijhouden.
Uiteraard snap ik het als je structureel te veel geld uit geeft dat je inzicht wil in waar het geld heen gaat en waarop je dus kan besparen.
Maar als je gewoon rond komt iedere maand en kan sparen dan is het (mijn inziens) toch nutteloze informatie?

Ik kijk ieder jaar wat mijn vaste lasten zijn voor het komende jaar (denk aan verzekeringen, hypotheek, vve bijdrage, gemeentelijke belastingen etc.).
Die totale kosten deel ik door 12 en stort ik maandelijks naar mijn vaste lasten rekening.
Dan heb ik nog een boodschappenrekening waar ik ook maandelijks een vast bedrag naar stort.
Ik stort maandelijks een vast bedrag naar mijn spaarrekening (en als vakantiegeld of 13e maand binnen komt gaat dat ook door naar mijn spaarrekening).
En wat er over blijft kan ik dus uitgeven aan benzine en luxe artikelen als kleding, sauna, uit eten of wat dan ook.

Ik vind het dus totaal niet interessant om te weten waar mijn geld exact heen gaat. Ik kom rond. Kan nog op vakantie en leuke dingen doen. Is voor mij genoeg informatie.

Uit je verhaal kan ik opmaken dat jij 3 bankrekeningen hebt. De meeste mensen hebben er 2. Een spaarrekening en een betaalrekening. Juist op die betaalrekening wil je niet rood staan en inzicht hebben waar het geld naar toe gaat. Gezien de huidige economische situatie en de onzekerheid die dit meebrengt is men bezig voor een appeltje voor de dorst. Inzicht in waar je snel op kunt bezuinigen e.d. is dan handig ook al kom je altijd rond.

Annemiekbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 11:24

Ik hou t ook niet zo goed bij, maar we wonen nu 2 jaar samen. Hadden allebei een fulltime baan, maar mijn vriend zit al ruim een jaar in de ziektewet. We hebben wat dingen aan het huis gedaan en al met al is ons spaargeld niet zo veel meer als 2 jaar terug.
We willen naar de toekomst kijken: andere auto, nieuwe keuken, trouwen, kids etc..... Maaaaar zoals t er nu naar uit ziet zijn deze zaken niet haalbaar.
Wij leven best wel luxe al zeg ik t zelf : 2 pony's, gaan geregeld uiteten en kijken met boodschappen niet naar goedkopere producten.
Dus: tijd om er iets aan te doen en meer te gaan sparen!
We willen ons financiële plaatje eens opnieuw laten uitrekenen door een ander bedrijf en kijken wat we daarin kunnen aanpassen.
En we kunnen natuurlijk ook zelf wat besparen!
Misschien toch maar eens zo'n excel bestand gaan proberen.

Wil ook nog eens m'n vriendin vragen hoe zij het allemaal doen. Zij verdient de helft van mij, hebben een kind en de 2e is op komst. Kopen een nieuwe auto, verbouwen t huis.... T enige wat ik weet is dat ze een lagere hypotheek hebben. Maarja ze zeggen niet voor niets het gras lijkt altijd groener aan de overkant!

Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 11:34

Wij zijn ook best laks in het bijhouden van de financiële zaken... Hebben een Excel-documentje waarin ik elk jaar bijwerk wat de nieuwe kosten zijn voor verzekering, hypotheek, gas/water/licht en abonnementen. Ook eenmalige uitgaven als afvalstoffenheffingen e.d. staan daar in. Daar komt een maandbedrag uit wat we, elk de helft, overmaken naar een vaste lasten-rekening. Daarnaast hebben we een boodschappenrekening waar we elke maand geld naar overmaken. Maar we pinnen net zo makkelijk van de vaste lasten-rekening als die rekening leeg is en letten totaal niet op de kosten van de boodschappen, met name ik haal gewoon wat ik lekker vind. Vond m'n lief altijd wel dat we dat moesten doen, huismerk i.p.v. A-merk. Maar toen merkte een vriend in onze omgeving terecht op dat die paar tientjes in de maand die we dan zouden besparen, wel ten koste zouden gaan van onze kwaliteit van leven (eten moet je elke dag) maar geen reële besparing op zou leveren. Terwijl besparen op de energieleverancier, abonnementen opzeggen en overstappen naar een andere verzekeraar dan net zoveel (of meer) zoden aan de dijk zet en daar merk je verder niks van. Sindsdien let ook m'n lief niet meer echt op bij de boodschappen.

Wat we precies betalen aan al die posten, geen idee :o Ik kijk ook bijna nooit naar de afschriften van die vaste lasten-rekening. Wel vorig jaar overgestapt naar een andere zorgverzekering omdat we daar goedkoper uit zouden zijn en toen we bericht kregen afgelopen voorjaar dat ons contract bij de energieleverancier afliep, flink rondgekeken en vergeleken wat voor ons de goedkoopste leverancier zou zijn. Maar we moeten eigenlijk nog steeds eens naar de inboedelverzekering kijken die volgens mij goedkoper kan, de autoverzekering loopt bij de aanbieder waar m'n man al jaren bij zit dus dat hoeft niet eens de goedkoopste te zijn en pas onlangs heeft hij een beleggingsverzekering van de hypotheek opgezegd die al jaren niet rendabel was. Nou is m'n man sowieso niet de beste in geldzaken, had hij bv. al een aantal jaar geen belastingaangifte gedaan dus wat dat betreft zijn we wel schoon schip aan het maken.

We sparen daarnaast ook allebei flink en het scheelt dat manlief dit huis tegen een zeer lage hypotheek heeft kunnen kopen. We benutten de ruimte die we hebben, maar als we ooit zouden gaan verhuizen of als er kindjes komen, dan gaat de boel toch echt beter tegen het licht!

Lestria

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 11:40

Citaat:
Uit je verhaal kan ik opmaken dat jij 3 bankrekeningen hebt. De meeste mensen hebben er 2. Een spaarrekening en een betaalrekening. Juist op die betaalrekening wil je niet rood staan en inzicht hebben waar het geld naar toe gaat.

En dat is precies de reden waarom ik een extra vaste lasten rekening geopend heb. Daar stort ik maandelijks een bedrag op zodat ik altijd weet dat mijn vaste lasten betaald kunnen worden en dat ik dus op mijn betaalrekening nooit rood sta.
Ik heb dus 4 rekeningen
Een betaalrekening
Een vaste lasten rekening
Een boodschappen rekening
En een spaarrekening
Aan het begin van de maand stort ik de bepaalde bedragen naar de verschillende rekeningen en wat op mijn betaalrekening over blijft kan ik uitgeven aan luxe dingen. En als dat op is is het op maar kan ik nog wel gewoon boodschappen doen of mijn hypotheek betalen. En een nieuwe auto, wasmachine, vakantie etc. haal ik van mijn spaarrekening. Voor mij werkt dit heel overzichtelijk zonder dat ik exact weet welke euro waarheen gegaan is.

Grass

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 12:34

Ik stuitte op dit topic en zou ook wel graag wat meer overzicht krijgen in onze inkomsten en uitgaven. Zoals Annemiekbram ook zegt: we willen naar de toekomst kijken: trouwen, kids, andere auto, verhuizen/koophuis, etc. We hebben het er nu alleen steeds over dat we geen geld over houden om te sparen, laat staan om 1 van die dingen te realiseren. Nou hebben we beiden nog geen vaste baan na ons afstuderen, maar wel werk. Plus daar komt bij dat er momenteel veel geld naar mijn (geblesseerde) paard gaat.
Toch vind ik, als we het bovenstaande allemaal graag willen, dat dit wel het moment is om te kijken hoe we dat op langere termijn kunnen gaan doen. En we kunnen hoogstwaarschijnlijk vast wel ergens besparen. Vriendlief wordt deze maand 28 en heeft altijd geroepen dat hij voor zijn 30e kinderen wil. Ik heb op mijn beurt steeds geroepen dat ik eerst wilde trouwen en dan pas aan kinderen begin. Dat komt nu wel erg dichtbij en is niet echt haalbaar meer zelfs :+
Pfff, doe mij die jackpot maar :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 12:43

Lestria schreef:
Citaat:
Uit je verhaal kan ik opmaken dat jij 3 bankrekeningen hebt. De meeste mensen hebben er 2. Een spaarrekening en een betaalrekening. Juist op die betaalrekening wil je niet rood staan en inzicht hebben waar het geld naar toe gaat.

En dat is precies de reden waarom ik een extra vaste lasten rekening geopend heb. Daar stort ik maandelijks een bedrag op zodat ik altijd weet dat mijn vaste lasten betaald kunnen worden en dat ik dus op mijn betaalrekening nooit rood sta.
Ik heb dus 4 rekeningen
Een betaalrekening
Een vaste lasten rekening
Een boodschappen rekening
En een spaarrekening
Aan het begin van de maand stort ik de bepaalde bedragen naar de verschillende rekeningen en wat op mijn betaalrekening over blijft kan ik uitgeven aan luxe dingen. En als dat op is is het op maar kan ik nog wel gewoon boodschappen doen of mijn hypotheek betalen. En een nieuwe auto, wasmachine, vakantie etc. haal ik van mijn spaarrekening. Voor mij werkt dit heel overzichtelijk zonder dat ik exact weet welke euro waarheen gegaan is.

Ik zie het verschil/probleem niet zo. De een houdt in Excel bij wat erin komt en eruit gaat en de ander opent er een aparte rekeningen voor en boekt iedere maand geld over. Ieder voor zich wat de voorkeur heeft toch? Wij wouden juist geen gedoe met geld overboeken naar allerlei rekeningen. Hebben er dus ook maar 2, een betaal- en een spaarrekening.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 13:06

Bij de meeste banken betaal je voor je rekeningen. Dus 4 betaalrekeningen is extra kwartaalkosten.

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 13:10

Niet...

Elke maand standaard uitgaven (inclusief bedrag naar de spaarrekening) is er wat over of wat extra nodig (ik ben altijd van het 2x per jaar shoppen :') dus dan gaat het even snel...) dan pak ik dat gewoon...

Ik heb geen behoefte om het bij te houden... Ik weet waar het naar toe gaat :)

Lestria

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 13:25

Citaat:
Ik zie het verschil/probleem niet zo. De een houdt in Excel bij wat erin komt en eruit gaat en de ander opent er een aparte rekeningen voor en boekt iedere maand geld over. Ieder voor zich wat de voorkeur heeft toch?

Sorry als het verkeerd overgekomen is. Zo bedoelde ik het nl. helemaal niet. Ik was oprecht geïnteresseerd in het waarom. Ik snap oprecht niet (er van uitgaande dat je gewoon rond kan komen elke maand en nog wat opzij kan leggen) waarom je exact zou willen weten welke euro waar aan opgegaan is. Dus vandaar mijn vraag. Wellicht dat iemand met een antwoord komt welke mij nieuwe inzichten geeft.

hafamaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 13:31

@ Bellatrix, ja zeker een goed idee om dat in een excel bestandje te zetten..
Ik bel letterlijk om de maand alle bedrijven op van mn automatische incasso's om te vragen of er nog openstaande posten zijn, omdat ik altijd twijfel of het is gelukt of niet..
mijn ING geeft maar zoveel bestanden weer van laatste afschrijvingen enz..
Ben toevallig van de week begonnen om het op papier te zetten, maar dan heb je niet echt 1 overzicht..

@ Lestria:
Ik was vorige maand even verrast met een stroom afrekening van 994,-
Als ik van te voren had geweten (ja wist het wel, maar was het vergeten) had ik hier rekening mee
kunnen houden. Of tussentijds naar mijn verbruik had kunnen kijken en weten of ik had moeten bijbetalen of niet..
en zoja, alvast wat apart kunnen zetten.
Nu baal ik enorm dat ik zo'n groot bedrag moet missen in 1x..
en d.m.v. een overzicht had ik kunnen inzien dat bij mij rond deze periode een jaar afrekening zou komen.

Vinden jullie ook dat je zoveel geld kwijt bent aan verzekeringen?

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
Always & Forever 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-13 13:33

Ik kan op mijn online ING rekening alles zien hoor. Je kan heel ver terug kijken...