Verder hou ik het niet echt bij. Ik weet wat er elke maand binnen komt, wat eruit gaat en wat ik over hou.
Ik spaar elke maand een beetje, verschilt per maand. Ik heb een hekel aan bankzaken, dus doe het zo min mogelijk.
Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Ketaki schreef:ik houd het zelf niet bij.
mijn vader doet mijn administratie.
dus die dingen zoals een lijst als gwl enzz bijhouden doet me vader allemaal voor mij.
Lestria schreef:Ik vraag mij altijd af waarom mensen hun inkomsten en uitgaven zo intensief bijhouden.
Uiteraard snap ik het als je structureel te veel geld uit geeft dat je inzicht wil in waar het geld heen gaat en waarop je dus kan besparen.
Maar als je gewoon rond komt iedere maand en kan sparen dan is het (mijn inziens) toch nutteloze informatie?
Ik kijk ieder jaar wat mijn vaste lasten zijn voor het komende jaar (denk aan verzekeringen, hypotheek, vve bijdrage, gemeentelijke belastingen etc.).
Die totale kosten deel ik door 12 en stort ik maandelijks naar mijn vaste lasten rekening.
Dan heb ik nog een boodschappenrekening waar ik ook maandelijks een vast bedrag naar stort.
Ik stort maandelijks een vast bedrag naar mijn spaarrekening (en als vakantiegeld of 13e maand binnen komt gaat dat ook door naar mijn spaarrekening).
En wat er over blijft kan ik dus uitgeven aan benzine en luxe artikelen als kleding, sauna, uit eten of wat dan ook.
Ik vind het dus totaal niet interessant om te weten waar mijn geld exact heen gaat. Ik kom rond. Kan nog op vakantie en leuke dingen doen. Is voor mij genoeg informatie.
Ik kijk ook bijna nooit naar de afschriften van die vaste lasten-rekening. Wel vorig jaar overgestapt naar een andere zorgverzekering omdat we daar goedkoper uit zouden zijn en toen we bericht kregen afgelopen voorjaar dat ons contract bij de energieleverancier afliep, flink rondgekeken en vergeleken wat voor ons de goedkoopste leverancier zou zijn. Maar we moeten eigenlijk nog steeds eens naar de inboedelverzekering kijken die volgens mij goedkoper kan, de autoverzekering loopt bij de aanbieder waar m'n man al jaren bij zit dus dat hoeft niet eens de goedkoopste te zijn en pas onlangs heeft hij een beleggingsverzekering van de hypotheek opgezegd die al jaren niet rendabel was. Nou is m'n man sowieso niet de beste in geldzaken, had hij bv. al een aantal jaar geen belastingaangifte gedaan dus wat dat betreft zijn we wel schoon schip aan het maken. Citaat:Uit je verhaal kan ik opmaken dat jij 3 bankrekeningen hebt. De meeste mensen hebben er 2. Een spaarrekening en een betaalrekening. Juist op die betaalrekening wil je niet rood staan en inzicht hebben waar het geld naar toe gaat.

Lestria schreef:Citaat:Uit je verhaal kan ik opmaken dat jij 3 bankrekeningen hebt. De meeste mensen hebben er 2. Een spaarrekening en een betaalrekening. Juist op die betaalrekening wil je niet rood staan en inzicht hebben waar het geld naar toe gaat.
En dat is precies de reden waarom ik een extra vaste lasten rekening geopend heb. Daar stort ik maandelijks een bedrag op zodat ik altijd weet dat mijn vaste lasten betaald kunnen worden en dat ik dus op mijn betaalrekening nooit rood sta.
Ik heb dus 4 rekeningen
Een betaalrekening
Een vaste lasten rekening
Een boodschappen rekening
En een spaarrekening
Aan het begin van de maand stort ik de bepaalde bedragen naar de verschillende rekeningen en wat op mijn betaalrekening over blijft kan ik uitgeven aan luxe dingen. En als dat op is is het op maar kan ik nog wel gewoon boodschappen doen of mijn hypotheek betalen. En een nieuwe auto, wasmachine, vakantie etc. haal ik van mijn spaarrekening. Voor mij werkt dit heel overzichtelijk zonder dat ik exact weet welke euro waarheen gegaan is.
Citaat:Ik zie het verschil/probleem niet zo. De een houdt in Excel bij wat erin komt en eruit gaat en de ander opent er een aparte rekeningen voor en boekt iedere maand geld over. Ieder voor zich wat de voorkeur heeft toch?