Gelovigen: homoseksualiteit een zonde?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Re: Gelovigen: homoseksualiteit een zonde?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 16:43

Stomtoevallig kom ik net dit plaatje tegen, dat wat mij betreft exact aansluit bij hoe ik erover denk (ook wat betreft veel andere zogenaamd controversiele zaken):

Afbeelding

Marin_ka3

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 16:51

@Verootjoo;'God zal je leiden in wat goed en fout is.'

In mijn ogen bestaat er geen 'goed of fout', men kan slechts spreken over 'begrijpelijk of onbegrijpelijk'

Elk mens leeft zijn eigen leven en maakt zijn eigen keuzes en is daar zelf verantwoordelijk voor. Wat voor de een 'n 'begrijpelijke' keuze lijkt te zijn, kan voor een ander 'onbegrijpelijk' zijn. Met 'goed of fout' zit je meteen op het pad van de veroordeling..., oordelen kunnen we beter aan de rechter overlaten, al of niet goddelijk.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 16:52

Marin_ka3 schreef:

In mijn ogen bestaat er geen 'goed of fout', men kan slechts spreken over 'begrijpelijk of onbegrijpelijk'

Elk mens leeft zijn eigen leven en maakt zijn eigen keuzes en is daar zelf verantwoordelijk voor. Wat voor de een 'n 'begrijpelijke' keuze lijkt te zijn, kan voor een ander 'onbegrijpelijk' zijn. Met 'goed of fout' zit je meteen op het pad van de veroordeling..., oordelen kunnen we beter aan de rechter overlaten, al of niet goddelijk.

Jij straft dus ook niets en niemand?

Marin_ka3

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 16:56

De rechter spreekt een straf uit, ....dagelijks, vele straffen!
Laatst bijgewerkt door Marin_ka3 op 07-08-13 16:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 16:56

Marin_ka3, iedereen heeft een geweten (of zou dat moeten hebben) waarmee je toch wel in zekere mate goed en fout zou moeten kunnen onderscheiden. Alles maar goedkeuren onder het mom van "oordelen is niet aan ons" is ook wel heel erg makkelijk om verantwoordelijkheid mee weg te schuiven.

Bovendien staat in de bijbel dat men zich dient te schikken naar de wet van het land. Een wet zegt ook wat goed en fout is.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 16:57

Zoveel mensen, zoveel wensen. Zoveel kerken, zoveel verschillende meningen en ook binnen de kerk wisselt het.
Homoseksualiteit past niet bij het beeld; gaat heen en vermenigvuldigt u! Neemt niet weg dat vele gelovigen het gewoon accepteren en er ook genoeg kerken zijn die een homo huwelijk willen inzegenen omdat aan het eind van de weg maar 1 mag oordelen en dat is niet de mens.

Maar ja, de Bijbel is op zoveel manieren uit te leggen dat ieder dat ook op zijn/haar manier er een invulling aan kan geven.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 07-08-13 16:58, in het totaal 1 keer bewerkt

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 16:57

Urielle schreef:
Ik heb jouw vraag destijds gesteld in de katholieke kerk. Het antwoord was: 'Als twee mensen van elkaar houden, hoe kan dat slecht zijn? God is liefde, God schenkt liefde, en ook dus aan mensen van hetzelfde geslacht.'
Overigens kreeg ik in de moskee een soortgelijk antwoord hoor.

nou...ik ken een moslim die homo is en die heeft al jaren een geheime relatie.
Ik kijk meer naar de reacties van moslims te op zichte van homo's,en die gaat niet echt samen met wat jij beweerd dat er in een moskee word gezegt.

Homo,lesbies...moet kunnen.Make love,not war.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 16:58

Marin_ka3 schreef:
De rechter spreekt een straf uit, ....dagelijks, vele straffen!

Ik had het meer over de opvoeding van je kinderen of dieren.

Marin_ka3

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 16:58

Gebruik je geweten voor je zelf!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 17:01

Overigens ts had ik een broeder gesproken die zei dat ik naar de hel ging omdat ik een hemdje en een korte broek droeg (en nee het was niet erg bloot, het was 27 graden! En het was buiten :=) :')
Geloof echt niet dat de Bijbel daar wat over heeft gezegd haha

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 17:01

Wel grappig dat men zegt: ik oordeel niet, dat is aan God.
Als het leven 1 lang examen is dat je op het eind nog even mag gaan toelichten om dan uiteindelijk alsnog veroordeeld te worden, dan vind ik het net zo triest dat je daarin gelooft, hoe ruimdenkend je je dan ook 'zogezegd' opstelt.

Marin_ka3

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 17:05

@Geryon;

Pas als ik 'het voorval' aan alle kanten heb kunnen bekijken, alle hoeken van het 'verhaal' heb kunnen belichten, zal ik gepaste maatregelen moeten nemen. Met kinderen is dat vaak een 'goed gesprek' en nieuwe afspraken maken, met dieren is het vaak een kwestie van 'begrijpen' , in schatten en zorgen dat het niet meer hoeft te gebeuren. Slaan is voor mij uit den boze....

Rosie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-13 17:13

vuurneon schreef:
Overigens ts had ik een broeder gesproken die zei dat ik naar de hel ging omdat ik een hemdje en een korte broek droeg (en nee het was niet erg bloot, het was 27 graden! En het was buiten :=) :')

Jeetje met alle respect maar dat vind ik dus nergens op slaan (zal me even zachtjes uitdrukken) :x

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 17:19

xMendy schreef:
vuurneon schreef:

Jeetje met alle respect maar dat vind ik dus nergens op slaan (zal me even zachtjes uitdrukken) :x

Hij kwam ook uit een Afrikaans gat waar de tijd had stilgestaan, dus waar het weg kwam begreep ik later wel :')
Andere broeders moesten er vooral erg om lachen want hij had ook kritiek op mannen in korte broeken.

Korte broek heb ik aangelaten met de mededeling; die korte broek zal ik wel nodig hebben in de hel, daar is het nog warmer. Kan mij maar beter voorbereiden op wat komen gaat }>
(Ben daarna direct weggelopen zodat hij geen weerwoord kon geven en heb die man ontlopen :') want ik was geschrokken van mijn eigen reactie haha)

Marin_ka3

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 17:20

poes schreef:
Wel grappig dat men zegt: ik oordeel niet, dat is aan God.
Als het leven 1 lang examen is dat je op het eind nog even mag gaan toelichten om dan uiteindelijk alsnog veroordeeld te worden, dan vind ik het net zo triest dat je daarin gelooft, hoe ruimdenkend je je dan ook 'zogezegd' opstelt.

In mijn ogen bestaat er alleen maar een God van Liefde, niet van straffen.

Ook na ons leven zullen we verantwoording aan onszelf moeten afdragen, met heel veel liefdevolle begeleiding.

On topic; ieder is zoals hij is, en heeft het volste recht om te zijn.....

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 18:20

Blue_Eyes schreef:
Wat betreft de God bestaat-discussie; het was ook helemaal niet mijn bedoeling om daar verder op in te gaan. Wat ik wilde aangeven is dat Fred_kroket zo wel erg stellig uit de hoek komt met een bepaalde mening, en dat dat niet hoeft te betekenen dat anderen die mening delen.

Je mag je van alles afvragen maar verwacht dan geen fluwelen handschoenen mening. Ik kan er werkelijk met mijn hoofd niet meer bij dat je dit gaat afvragen en dan verbaasd gaat zitten zijn als iemand met een ongezouten mening komt. Na alle politieke inmenging in landen als Rusland en landen waar de Sharia van kracht is waar ze afschuwelijke daden tegen de mensheid verrichten omdat je op je eigen geslacht valt en verliefd wordt, is het dan gerechtvaardigd om iemand geweld aan te doen omdat het volgens een geloof een zonde is?

Omdat je biologisch zo in elkaar zit (lees "wij zijn ons brein" van van Dick Swaab eens!) ben je dan zondig... Wat is een zonde? Als het strafbaar is? Als het niet in dit leven strafbaar is dan volgens gelovigen in het hiernamaals? Omdat je opgewonden raakt van kinderen, is dat zondig? Het is wel strafbaar want als je het doet krijg je een straf. Net zoals in Rusland het strafbaar is om voor je geaardheid uit te komen. Wat is een zonde en waarom is dat volgens jou als gelovige zo.

Je bent, volgens mij visie, zelf verantwoordelijk wat je in je leven doet. Niet god, geest of geloof, dus kun je niet gestraft worden voor je daden nadat je dood bent door in een hel of hemel te belanden. Je kunt wel gestraft worden door de wet omdat je daden hebt verricht die strafbaar zijn. Na de dood is er niets meer voor mij en geeft mij des te meer reden om nu te leven. De verantwoording ligt bij mij, ik ben degene die mezelf in de spiegel moet kunnen aankijken en kunnen zeggen ik heb goed of slecht gehandeld, niet gods wil maar mijn wil.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 18:37

Wat jij zegt staat dus ook precies zo in de Bijbel... De mens is biologisch geneigd minder goede dingen voor zichzelf te kiezen. God wil je hierbij helpen om het goede te kiezen, en je wordt niet gestraft omdat Jezus je straf al gedragen heeft.
En je hoeft het niet aan te nemen, dat moet je zelf weten ;)

En nee, het is in geen enkel geloof gerechtvaardigd om andere mensen geweld aan te doen...

Aartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 19:22

Mooie discussie en ik begrijp meerdere meningen hierin!

Marin_ka3 schreef:

Verootjoo, ik vind je duidelijk en mooi spreken. Ook Marin_ka3, vult voor mij een stukje aan in deze discussie.

Toch wil ik wel even kwijt dat 'het je moeten kunnen verantwoorden' best wel een rare gedachtegang vind, want dat klinkt alsof het dus weldegelijk iets is wat nog wel eens als 'zondig' gezien zou kunnen worden. Zoiets hoef je niet te kunnen verantwoorden. Je hoeft als heteromeisje je vriendje toch ook niet te verantwoorden aan god? Waarom heb je voor die jongen gekozen??? Nou uhm, ik vind hem aantrekkelijk en hij is lief voor me?? Bedoel je zoiets? Want dat lijkt me niet iets waarvoor je je hoeft te verantwoorden. dat is een keuze en als die keuze later niet goed geweest blijkt te zijn want hij was toch minder lief voor je dan gedacht, dan is dat helemaal geen ramp, dan verwerk je zoiets en ga je verder zoeken naar de persoon die jou gelukkig kan maken. Ongeacht het geslacht. En die 'keuze' hoef je aan niemand te verantwoorden. Je kiest zelf met wie je een relatie aan gaat (Ik zeg niet dat je je seksuele voorkeur kan kiezen, want dat geloof ik niet) maar je kiest wel voor je partner en die keuze is in mijn ogen geheel aan jou zelf.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 19:29

pimaude schreef:
Mijn broer is homo, ik christen. Het maakt mijn broer niet anders, ik blijf tegen hem op zien! Ik hoor veel meningen erover, maar mijn mening is dat het geloof ook om respect draait. Heeel heeel meningen over, wat de Bijbel precies zegt weet ik nog niet

Dat is raar, een christen die zijn/haar bijbel niet heeft gelezen, neem van deze atheist aan dat het er toch erg duidelijk in staat.

Aartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 19:32

Wat is dat voor stomme opmerking. Ik ben lesbisch maar weet ook niet alles van het COC. Kom op zeg. je kan naar een bepaalde levenstijl leven maar je hoeft toch niet al meteen alles ervan te weten en te begrijpen.. dat komt met de tijd wel en dan nog kan je wel eens een iets afwijkende mening hebben. Ik stem op de partij voor de dieren en ben er ook lid van maar dat zegt niet meteen dat ik heel hun partijprogramma ken en het overal mee eens ben.

Deze opmerking vind ik dus erg kort door de bocht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 19:33

Je kan ook op je eigen manier in god geloven toch. .
Daar is geen voorschrift voor. Vind ik. .. over hoe je moet geloven!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 19:34

xMendy schreef:
. Als wij gemaakt zijn door God, heeft Hij deze die op hetzelfde geslacht vallen toch ook zo gemaakt, en hoort Hij ook van deze mensen te houden? Dan kan homoseksualiteit toch nooit een zonde zijn?

Ik ben geen Christen (heb wel een lesbische relatie) en dus is mijn antwoord misschien zonder waarde. Tóch wil ik hier een kanttekening bij plaatsen:
Deze redenering klopt niet. Want dan zou God bijvoorbeeld ook moorden en roven 'gemaakt' hebben.

Je kunt, gelovig of niet, God niet verantwoordelijk maken voor het gedrag van mensen. Dat s hun EIGEN verantwoordelijkheid.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 19:36

Nou, heel duidelijk?
Leviticus benoemd het wel, maar dat is Joods en niet van het Christendom. Staat nog wel een passage van de Romeinen, maar daar blijft het bij. Het is net als bij een wetboek; het is geen zwart/wit verhaal, maar staat open voor interpretatie. Daarom zegent de ene kerk wel een homohuwelijk in, de ander wil er niets van weten.
Vrouwelijke homoseksualiteit wordt niet eens genoemd in de Bijbel.

HarriesHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 19:41

Nee homo zijn of worden is geen zonde of ziekte maar je kan er wel tegen vechten...
De man en de vrouw zijn voor elkaar geschapen, waarom zou je dan eigenlijk anders willen? Dat denk ik tenminste,... Maar ieder z'n eigen natuurlijk ;)

Het beste is gewoon ieder in z'n waarde te laten en te behandelen zoals je dat zelf ook wenst,...

HarriesHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 19:42

En vrouwelijke homo's? Wat wordt daarmee bedoeld?