Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Kirsha schreef:Zelfs al is het een foutje, dan vind ik nog dat ze op een enorm kinderachtige manier reageren

Ibbel schreef:Als het geld idd op een andere rekening terecht is gekomen, moet degene die het overgemaakt heeft (het bedrijf dus) met de 'verkeerde' bank contact opnemen. Die vragen van vriendelijk aan de eigenaar van de rekening of die het terug wil storten. De bank mag zo'n verkeerde transactie nl niet zelf terugdraaien. Dus je bent in geval van dat het op een verkeerde rekening is terecht gekomen ook nog eens afhankelijk van de eerlijkheid van die rekeninghouder. Daarnaast moet het bedrijf dus sowieso zelf die actie ondernemen, jij staat daar in feite buiten.
Ibbel schreef:Ja klopt, de eigen bank neemt contact op met de verkeerde bank. Maar wel op verzoek van de betaler die de fout heeft gemaakt. Dus de actie moet wel van het bedrijf komen. Doet het bedrijf niets, kun je naar je geld fluiten. Tenzij de ontvanger héél eerlijk is en het geld uit zichzelf terugstort.
. Maar het bedrijf mag dus niet zelf de verkeerde bank of de ontvanger benaderen, dat moet allemaal via de eigen bank. Ibbel schreef:Ja klopt, de eigen bank neemt contact op met de verkeerde bank. Maar wel op verzoek van de betaler die de fout heeft gemaakt. Dus de actie moet wel van het bedrijf komen. Doet het bedrijf niets, kun je naar je geld fluiten. Tenzij de ontvanger héél eerlijk is en het geld uit zichzelf terugstort.
) zou het zo moeten gaan:

Kirsha schreef:De ontvanger is naar mijn weten verplicht om het geld terug te storten, het is immers onrechtmatig verkregen. Google maar eens op 'onverschuldigde betaling'. Het punt is dat, als de ontvanger het niet terugstort, je zelf actie moet gaan ondernemen en juridische stappen moet zetten. En dat is in de meeste gevallen niet rendabel omdat het dan meer geld kost dan oplevert.
Ibbel schreef:Ongeacht of iemand niet wil meewerken in bovenstaand rijtje, Raponsje blijft recht op haar betaling houden. Ongeacht wie de fout heeft begaan.
Hoe het e.e.a. hier in elkaar steekt valt voor mij niet direct te zeggen, maar het kan dus wel degelijk dat het bedrijf een 'factuur' stuurt.