Opgelicht door NL bedrijf?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 18:20

Zelfs al is het een foutje, dan vind ik nog dat ze op een enorm kinderachtige manier reageren -O-

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-13 18:26

Kirsha schreef:
Zelfs al is het een foutje, dan vind ik nog dat ze op een enorm kinderachtige manier reageren -O-

Het niet op willen lossen is één ding.
Het kinderachtige terug sturen van mails in capslock en "NEE HET IS NIET ONZE SCHULD" vind ik nog veel professioneler. :j

Een nette brief met "Wat vervelend voor u, maar er is niets wat we kunnen doen" had ik ook niet geaccepteerd maar was wel in betere aarde ontvangen.

BigOne

Re: Opgelicht door NL bedrijf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 18:31

Er is al iemand die je hier heeft aangeboden om wat na te kijken, hopelijk komt daar wat uit want het riekt wel heel sterk naar oplichting.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 18:40

Ibbel schreef:
Als het geld idd op een andere rekening terecht is gekomen, moet degene die het overgemaakt heeft (het bedrijf dus) met de 'verkeerde' bank contact opnemen. Die vragen van vriendelijk aan de eigenaar van de rekening of die het terug wil storten. De bank mag zo'n verkeerde transactie nl niet zelf terugdraaien. Dus je bent in geval van dat het op een verkeerde rekening is terecht gekomen ook nog eens afhankelijk van de eerlijkheid van die rekeninghouder. Daarnaast moet het bedrijf dus sowieso zelf die actie ondernemen, jij staat daar in feite buiten.

Het bedrijf zelf kan geen contact leggen met de 'verkeerde' bank aangezien die gegevens door de eigen bank niet verstrekt mogen worden in het kader van privacy. Ik heb het een paar keer meegemaakt dat geld naar het verkeerde rekeningnummer ging. Dan verzoekt de bank van de betaler de bank van de ontvanger om contact op te nemen met de ontvanger. Bedrijf en werkelijke begunstigde staan er helemaal buiten en zijn bij gods gratie over geleverd aan de meewerkendheid van de 'verkeerde' bank en ontvanger.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 18:43

Ja klopt, de eigen bank neemt contact op met de verkeerde bank. Maar wel op verzoek van de betaler die de fout heeft gemaakt. Dus de actie moet wel van het bedrijf komen. Doet het bedrijf niets, kun je naar je geld fluiten. Tenzij de ontvanger héél eerlijk is en het geld uit zichzelf terugstort.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 18:45

Ibbel schreef:
Ja klopt, de eigen bank neemt contact op met de verkeerde bank. Maar wel op verzoek van de betaler die de fout heeft gemaakt. Dus de actie moet wel van het bedrijf komen. Doet het bedrijf niets, kun je naar je geld fluiten. Tenzij de ontvanger héél eerlijk is en het geld uit zichzelf terugstort.

Dat klopt :j . Maar het bedrijf mag dus niet zelf de verkeerde bank of de ontvanger benaderen, dat moet allemaal via de eigen bank.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 18:48

Ibbel schreef:

De ontvanger is naar mijn weten verplicht om het geld terug te storten, het is immers onrechtmatig verkregen. Google maar eens op 'onverschuldigde betaling'. Het punt is dat, als de ontvanger het niet terugstort, je zelf actie moet gaan ondernemen en juridische stappen moet zetten. En dat is in de meeste gevallen niet rendabel omdat het dan meer geld kost dan oplevert.

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-13 18:49

Dus dit bedrijf zou contact op moeten nemen met de bank van de gene die het geld nu ontvangen heeft?
Dan neemt de bank contact op met de persoon die het geld dus onterecht ontvangen heeft.

Maar in hoever "moet" een bedrijf dit?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 18:52

Het bedrijf 'moet' niets, maar is wel verplicht jóu te betalen voor je diensten. En of jij nou de fout in het rekeningnummer hebt gemaakt of niet, doet daar niets aan af. Zíj kunnen die fout herstellen door de bank aan het werk te zetten, jij kan dat niet. Maar jij blijft recht hebben op betaling.

Zou anders mooi zijn: ik bestel 10 boeken op bol.com en betaal aan een ander. En zeg dan aan bol, sorry hoor, ik heb betaald. Oh, was het jullie rekeningnummer niet? Nou dikke pech dan.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 18:54

Wat ik van Gloa begrijp (die het wel zou moeten weten gezien haar werkervaring :j ) zou het zo moeten gaan:

- jij meldt aan bedrijf dat de betaling niet naar jouw rekeningnummer is gegaan
- bedrijf meldt bij eigen bank dat de betaling naar een verkeerde rekening is gegaan
- deze bank neemt contact op met de bank van de ontvanger en meldt het probleem
- bank van ontvanger neemt contact op met ontvanger en meldt het probleem
- ontvanger stort geld terug naar het bedrijf
- bedrijf stort geld op de goede rekening: die van jou.

Maar dan moet je dus de mazzel hebben dat alle hierboven genoemde partijen mee willen werken :=

Wanneer dat niet zo is, dan zou je dit via de juridische weg af moeten dwingen....

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 18:56

Ongeacht of iemand niet wil meewerken in bovenstaand rijtje, Raponsje blijft recht op haar betaling houden. Ongeacht wie de fout heeft begaan.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 18:57

Tja, over recht versus krom, eerlijk versus niet eerlijk en recht hebben versus recht krijgen... breek me de bek niet open -O-

Al met al kan het nog wel eens lastig worden als het bedrijf volhoudt dat Raponsje zelf eerder een ander rekeningnummer ingevuld had, en zij niet kan bewijzen dat het niet zo was.... Kortom: dat het bedrijf de eerste in het rijtje niet aan het werk wil zetten, dan gaat er niks gebeuren en kun je alleen nog proberen om het via de juridische weg te spelen.

En dan kom je uit bij de vragen:

- heeft dit nut?
- heb je hier zin in?
- is het de kosten en moeite waard?

Altijd waardeloos klöte dergelijke situaties waarbij je onrechtvaardig / schofterig behandeld wordt -O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 19:02

Kirsha schreef:
De ontvanger is naar mijn weten verplicht om het geld terug te storten, het is immers onrechtmatig verkregen. Google maar eens op 'onverschuldigde betaling'. Het punt is dat, als de ontvanger het niet terugstort, je zelf actie moet gaan ondernemen en juridische stappen moet zetten. En dat is in de meeste gevallen niet rendabel omdat het dan meer geld kost dan oplevert.

Hij is het inderdaad verplicht maar het rond krijgen is enorm lastig en moet je 100% zelf doen (in dit geval dus dat bedrijf, die niet welwillend zijn). De banken bemiddelen maar zijn verder geen partij in deze zaak, zij hebben immers de betaling verwerkt zoals hij is aangeleverd.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 20:55

Ik zou graag weten om welk bedrijf het gaat. Daarnaast zou ik de TS adviseren om ook dit verhaal op www.opgeletopinternet.nl te zetten. En misschien aangifte doen.

Dit klinkt nml niet als een fout, maar als een oplichting.

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-13 21:06

Ibbel schreef:
Ongeacht of iemand niet wil meewerken in bovenstaand rijtje, Raponsje blijft recht op haar betaling houden. Ongeacht wie de fout heeft begaan.

Ik kan dus eisen dat zij mij betalen voor mijn diensten ongeacht deze fout?

Als zij daar niet aan mee willen werken zou ik dus juridische stappen moeten ondernemen?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 21:23

Yep.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 21:25

Hoe is de betaling gegaan Raponsje? Heb je ze een faktuur gestuurd voor jouw gewerkte uren?

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-13 21:25

Kinke schreef:
Hoe is de betaling gegaan Raponsje? Heb je ze een faktuur gestuurd voor jouw gewerkte uren?

Ik heb inderdaad een factuur gekregen.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 21:26

gekregen? Lijkt me niet logisch? :)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 21:35

Ja dat kan wel hoor :)

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 21:45

en wat voor functie heeft die faktuur dan? Lijkt me logischer dat TS hun faktureert, aangezien zij werk voor hun heeft gedaan.

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-13 21:47

Kinke schreef:
en wat voor functie heeft die faktuur dan? Lijkt me logischer dat TS hun faktureert, aangezien zij werk voor hun heeft gedaan.

Ik deed werk in opdracht van het bedrijf. In de factuur staat dus het aantal teksten en het bedrag wat ik per tekst ontvangen heb (vooraf afgesproken).

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 21:49

Ja op het eerste gezicht lijkt dit logischer, maar om een aantal redenen kan het tóch praktischer zijn dat het bedrijf een factuur opmaakt n.a.v. gewerkte uren. Ts heeft sowieso geen bedrijf, dus geen btwnr. Je zou het kunnen zien als 'tijdelijk' loondienst. Krijg je ook een loonbriefje :) Hoe het e.e.a. hier in elkaar steekt valt voor mij niet direct te zeggen, maar het kan dus wel degelijk dat het bedrijf een 'factuur' stuurt.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 22:14

een credit faktuur dus ;)
En staat op die faktuur niet vermeldt naar welk rekeningnummer het geld zal worden overgemaakt?

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-13 22:17

Kinke schreef:
een credit faktuur dus ;)
En staat op die faktuur niet vermeldt naar welk rekeningnummer het geld zal worden overgemaakt?

Rekeningnummer wel, Iban niet.