Zwanger en een paard.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 13:53

Ik werk32 uur man 40 inploegen. Verder 60 minder dag met mesten voeren ed kwijt. Draagdoek werkte hier niet, kreeg ik rugpijn van.
Kosten voor baby vielen mee, hoe groter ze worden hoe duurder!!

Jientis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 14:05

Hey,

Pff, ik heb er zo een problemen mee dat ik er soms wakker van lig.
Situatie: als kind van 10 heb ik een paar jaren 1 keer per week gereden. Kreeg van thuis uit nooit een pony, dag en nacht voor gezaagd maar het was geen optie. Uiteindelijk uit ontgoocheling (alle manegepaardjes waar je je aan hecht worden verkocht of gaan dood) gestopt.
Nu, omwille van toevalligheden, terug aan het paardrijden en na opnieuw lang zagen, heeft mijn man mij mijn droompaardje gekocht. Ouder paardje (21) maar zo een schat en nog in goede conditie.
Nu zijn we wel op een punt gekomen dat we nadenken over kindjes maar sinds ik mijn paardje heb, kruipt daar al zoveel tijd in dat ik niet weet hoe of wat. Verkopen is geen optie. Ik ben al blij dat hij wat ouder is en niet meer iedere dag moet gereden worden maar als ik hem dan op een wei ga zetten en niet meer rijden, gaat hij dan niet snel achteruit qua spieren en fitheid?
Hij staat nu op vol pension. Ik zou ook wel iemand kunnen zoeken om hem te rijden maar ik ben (klinkt heel stom) nogal moeilijk erin om iemand op hem te laten rijden.
Doet mijn kinderwens wel slinken :)

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 14:07

Rinske schreef:
Urielle schreef:
Dat kreeg ik dus niet voor elkaar he Rinske, in een draagdoek! Beeb hing veel te veel in de weg om met mijn armen goed te kunnen werken.

Op je rug knopen, heb je je handen beter vrij :) . Kan zelfs met een newborn.

Was helaas ook geen optie met R toen ze klein was. Sinds een maand of 2 wil ze wel op mijn rug, dus heb ik mijn handen wat meer vrij.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 14:12

Kermis, de grootste kostenpost bij ons was (en is nog steeds) de kinderopvang en de minder betaalde werkuren.

Mijn kleine zette ik vroeger in een lege stal in de kinderwagen met een kruik. In de tijd dat hij zijn dutje deed, kon ik de stallen mesten.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 14:30

Hier een zoontje van bijna 2 en 31 weken zwanger. Mijn paard staat op een accommodatie waar ik niets zelf hoef te doen en waar ze in een kudde altijd paard kan zijn incl bewegingsvrijheid. Ik moet dus niets qua paard en het is prima wanneer ik eens per 2 weken kom om een wortel te brengen en ook prima wanneer ik alle dagen van de week ga om te grondwerken bijvoorbeeld. Net waar mijn pet naar staat.

Rijden doe ik niet (meer) als ik zwanger ben wegens eerst veel te moe en misselijk, daarna bekkenklachten en daarna voelt het niet goed meer qua veiligheid. Na de bevalling heb ik echt een aantal maanden nodig om weer te herstellen en het is geheel afhankelijk van het type kindje wat je krijgt en het type moeder wat je zelf blijkt te zijn of je daarna weer fanatiek bezig gaat buitenshuis of liever tijd met je kind doorbrengt. Ik werkte wel 4 volle dagen vanaf de oudste 12 weken was, dat zal vast meespelen.

Qua kosten... De uitzet kun je zo gek en duur maken als je zelf wilt. Ik zou wel rekenen op minimaal 500 a 1000 euro voor kamertje, kleertjes, kinderwagen, autostoel, etc. Daarna verbruik je wekelijks een pak luiers a 10 euro (mits je geen wasbare luiers gebruikt, maar dan moet je flink investeren en ben je ook pas na een 12 mnd break even ongeveer) en eventueel kunstvoeding a 10 euro (als je geen borstvoeding zou geven) en dan nog extraatjes zoals billendoekjes, zeep, lieve kleertjes, etc. Grootste kostenpost is inderdaad de kinderopvang, die bij een thuisblijfmoeder helemaal voor eigen rekening komt als je er gebruik van maakt.

Urielle

Re: Zwanger en een paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 14:45

De kosten voor een baby vallen goed mee. Ik vind mijn zesjarige dochter nu wel duur beginnen te worden, schoolkosten, verjaardagen, paardrijden, tekenschool, speelgoed, kleding, uitstapjes,.. als straks zus en broer ook nog van alles willen, moet dat toch echt een beetje ingeperkt :=
Kinderopvang is superduur, een van de redenen dat ik thuis ben. En: een vriendin van me heeft twee kinderen, het is nu zomervakantie, zij werkt 3 dagen per week en haar salaris van deze twee maanden is dus finaal op aan de opvang van de kinderen. Waar ze er doordeweeks als de kinderen naar school zijn nog wat aan over houdt werkt ze deze maanden dus voor de kat zijn viool.

Rinske, ik wist niet dat dat mocht! Ik dacht altijd dat op de rug voor grotere kindjes was! Nu neem ik hem deze zomer toch niet mee de stallen in met die bijtende rotvliegen, maar rond oktober ga ik het nog eens proberen dan, vind het ook wel gezelliger met beeb erbij (is dan ondertussen een jaar maar ja...)

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-13 16:14

Ik hoef gelukkig geen gebruik te maken van gastouders of kinderopvang, nogmaals mijn vraag, is 25 euro per week realistisch?
Bedankt voor jullie reacties, ben nu net thuis. Ga straks even wat uitgebreider reageren!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 16:27

Je baby groeit ook, nu kom je met die 25- mss wel uit, maar straks niet meer.
Ik denk dat ik meer geld verbruikte dan 25- per week, ik heb 5 mnd bv gegeven, maar je hebt kleren nodig ze groeien zoooo ontzettend snel, pampers enz, pampers, veel aankopen voor de kleine er is, badje, kamertje, box ( kan ook allemaal via MP 2e hands dat wel)
erna gaan ze ook hapjes eten en zul je extra fruit moeten kopen en pureren of potjes olvarit,

Kamide

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 16:29

Hier zwanger van de eerste!!

Ik kon vanwege hematomen in de baarmoeder vanaf 6 weken al niet meer paardrijden en sjauwen enzo.
Gelukkig paar maanden voor de zwangerschap verhuisd naar volpension.

staleigenaresse rijdt hem 2 a 3x per week en ik begin nu langzaam wat te longeren, want de hematomen zijn rustig..

Na de zwangerschap gaan we het gewoon zo doordoen, zij een paar dagen en ik 1 a 2 x per week.. de shet is 2 dus die vermaskt zich voorlopig nog wel even op het land.

Bij ons moest er financieel echt wel het 1 en ander geschoven gaan eorden!! Stoppen met werken is geen optie.. (hoe breien jullie het rond?? :D )
Minder werken en hier en daar andere prioriteiten stellen doet wonderen.. maar helemaal niet werken is onmogelijk voor ons..

Kamide

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 16:30

Oo en wij zijn aan de uitzet wel wat meer kwijt dan 1000 euro trouwens :\
tikt allemaal aardig aan en door

sliert

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 16:41

Voor je uitzet kun je marktplaats ook af gaan. Verder gewoon bij vrienden en familie gelijk kenbaar maken dat je zwanger bent. Ik heb alleen een box moeten kopen geloof ik {15,- van MP, zag er super mooi uit}. Kleertjes....pffff, heb voor de komende jaren nog genoeg. Heb dozen vol gehad. Super mooie Mexx shirtjes etc. Wil je alles nieuw...tja, dan kun je het zo gek maken als je zelf wilt natuurlijk.

Kamide

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 16:44

Ja heb je gelijk in.
ik hoef alleen geen maxicosi van mp.. geen idee wat ermee gebeurt is plus ik vind het niet fris..
verder ben ik niet zo goed in het aannemen van spullen van een ander haha :+ , doe t liever zelf.. misschien zou ik daar wat makkelijker in moeten worden...

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 16:47

De uitzet is behoorlijk wat aan te doen door tweedehands te kopen, maar zelf wou ik dat niet. Ik vind het shoppen voor de baby een deel van de pret. Wij zaten denk ik rond de 2000-2500 Euro totaal.

Voor luiers kon ik bij de eerste alleen Pampers gebruiken, die dingen zitten rond de 15 Euro per pak en ik gebruikte er in het begin 1,5 - 2 per week ongeveer denk ik. Mijn derde doet het nu hij een grote baby is prima met Aldi pampers van 11 Euro per pak waar ik zo'n 2 weken mee toe kom, maar als kleintje ook niet.

Rond de 6 maanden ga je fruit en groente geven, dat moet uit gaan komen op minstens 2 stuks fruit en 200 gram groente per dag. In potjes rond de 1.35 per 2 potjes.

Ik geef nog steeds borstvoeding maar je weet niet hoe het loopt, hou er rekening mee dat kunstvoeding noodzakelijk kan zijn.

Kleertjes moet je regelmatig bijkopen. Rompers haal ik bij de Zeeman (1 a 2 Euro per romper afhankelijk van de mouwen) omdat die heel elastisch zijn en met fruit of groente of babypoep erover krijg je ze niet altijd even goed schoon ;) Maar gewone bovenkleding wil je ook een beetje leuk en degelijk natuurlijk. O ja, en sokjes zijn altijd kwijt :roll:

Verder natuurlijk dingen als tutjes, flessespeentjes, Perdolan oid bij ziekte, met een beetje pech dokters- of ziekenhuiskosten erbij (wij hebben bij onze middelste gezeten met de kosten van mijn eigen opname en daarna de afdeling prematuurtjes en daarna nog 3 ziekenhuisopnames, extra begeleiding fysio, extra begeleiding logopedie, genetisch onderzoek, allerhande onderzoekscentra, allergietesten,... het kan je maar gebeuren ;) ).
Laatst bijgewerkt door Urielle op 31-07-13 16:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Kamide

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 16:49

Ja ik heb dat ook.. alles nieuw willen.. inderdaad superleuk om lekker te shoppen voor de kleine!!

Tip vd rompers had ik ook gehad inderdaad.. als er een vage vlek in blijft zitten gooi ik t toch weg.. geen smoezelig kind voor mij :D

sliert

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 16:52

Mijn maxicosi is van een vriendin geweest die super netjes is, dus tja...geen probleem mee gehad. Verder over spullen aannemen van een ander: als een kennis of familielid uit de kleinde kinderen is, dan staan die spullen bij diegene ook alleen maar in de weg. Mijn ervaring is dat zij juist blij waren dat ze die spullen nog een doel konden geven {anders werd het kringloopwinkel ofzo}, dus beide partijen blij. Komt ook bij dat wij nog midden in een verbouwing zaten en toen mijn dochter geboren was, woonden wij nog dik een jaar in een stokoude stacaravan. Dus de lat lag in dat opzicht al behoorlijk laag. {inmiddels "verhuist" naar de verbouwde boerderij waar mijn dochter voorlopig in de hal slaapt.....kinderkamer moet nog gemaakt worden. Gelukkig wordt de voordeur toch nooit gebruikt}.

EstherMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 18:06

Leuk topic :)
Ik ben nu 14 weken zwanger van onze eerste. Nu rijd ik nog, dit blijf ik doen zolang het gaat tot 20 weken. Een vriendin van me kan hem af en toe rijden, verder wil ik longeren, lange lijnen en wandelen tot het niet meer gaat.
Volgend jaar ga ik 1 dag minder werken, ik ga 1 dag door de week naar mn paard ala het kindje op het kdv is en in het weekend. In ieder geval, zo ziet de planning er voor nu uit. Best kans als de kleine er is ik er weer anders over denk.
'S avonds ga ik niet naar mn paard, kan zomers wel, we hebben geen licht. Verder staat hij heerlijj 24/7 buiten :-)

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-13 18:19

Hey meiden, wat een leuke reacties allemaal! Veel verschillende verhalen en zo te lezen doet iedereen het gewoon op zijn eigen manier, de een koopt alles nieuw, de ander kiest voor2de hands of beide.

Qua meubeltjes voor de kinderkamer kiezen wij voor 2de hands maar dan natuurlijk wel iets knaps :) Kleertjes kies ik voor beide, op mp heb ik zat leuke en nette kleertjes gezien voor weinig.
Mijn zus is over 2 weken uitgerekend van een jongetje :) Ben mega trots!!
En ik denk dat daar ook wel het een en ander vandaan komt hihi :) Flesjes, speen etc gewoon nieuw uiteraard en ik zou graag een nieuwe maxi cosi willen hebben maar als ik weet waar het vandaan komt is het niet zo'n punt.
Voor de rest, hebben we lekker alle tijd en gaan we rustig alles uitzoeken. Vind het heel leuk jullie reacties te lezen en jullie ervaringen met het hebben van kind(eren) en een paard(en).

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 18:39

Ik ben ook benieuwd hoe het gaat werken.
Heb voorlopig nog een maand of 6 dus we zien wel. Zolang ik met rijden geen problemen heb rij ik rustig door. Rijbroek zit nu echter met een elastiekje aan het haakje vast :P
Ik heb 1 rijpaard en nog een 3 jarige in de opfok. Ik hoop dat ik nog wel aan rijden toe kom dadelijk maar ik ga eerst maar gewoon het het meest positieve uit.
Ik moet wel goed over het werk gaan nadenken.
Ik werk nu meer dan voltijd maar dat zal natuurlijk niet meer zo'n groot succes zijn.
Misschien dat ik voor mijzelf ga beginnen.
De tijd zal het leren.

BelleFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 18:45

Anoeska27 schreef:
sliert schreef:
Hier staan de paarden aan huis. Gemiddeld 13 stuks. Dochter is nu anderhalf en het lukt me nog steeds om 3 á 4 paarden op een dag te trainen. Plus de rest van het werk, dus mesten, voeren en paarden naar binnen en buiten doen. Kwestie van vroeg op staan {5 uur} en veel regelmaat tov je kind proberen te krijgen. Mijn dochtertje is enorm van de klok, dus ik weet precies tot hoe laat ze slaapt. En gelukkig houdt ze nog steeds van lekker slapen. Toen ze nog klein was {baby} sliep ze gewoon buiten in de kinderwagen als ik aan het rijden was. Ook als het koud was, ik had een mega dikke Nomad slaapzak voor d'r, kruikje erin en ze sliep als een varkentje. Tot op heden is ze nog nooit een dag ziek geweest.
In het begin heb ik me er heel veel zorgen om gemaakt. Zo van "hoe moet dat nu straks". Nou, daar ben ik snel mee gestopt. Ik heb het gewoon op me af laten komen en het is vanzelf goed gaan lopen. De enige keren dat ik een oppas nodig heb gehad, was als ik naar de dierenarts moest met een paard.

Dan moet je wel een kindje hebben dat daarin mee kan gaan, die van mij kan dat dus niet. Ik heb er 6 aan huis (waarvan 2 veulens) en mag heel blij zijn als ik overdag 2 stallen gemest krijg. Rijden lukt hooguit eens per week, 1 paard. Buitenzetten, binnenhalen en voeren gebeurt uiteraard wel. De rest doe ik als mijn man thuis is.

Dat wou ik ook zeggen Anoeska, dat lukt helaas niet met alle kindjes. Hier zeker 6 maand aan een stuk een kind dat nooit langer dan een half uur - 40 minuten sliep. Dus ondanks paarden aan huis was het gewoon vaak echt moeilijk, want ALS ze dan sliep dan was er zat te doen in huis. Inmiddels gaat dat wel beter, maar je moet er ook rekening mee houden dat niet alle kindjes zo klokvast zijn. Ik wist niet beter, maar kindjes zijn nu eenmaal geen machines. Maar je vindt vanzelf wel een weg.

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 19:22

40-45 minuten is het normale slaappatroon van een baby idd :) .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 21:27

Ik ben zwanger en heb 2 paarden samen met mijn ehh 2e ouders. Rijd nu gewoon volop (11 weken zwanger) was al wel vreselijk moe...
Ik mest ook zelf uit en voer savonds bijna altijd.
Hoop nog zo lang mogelijk door te rijden, anders ga ik longeren. Stel dat dat niet meer gaat dan krijgen ze ook verlof :) en dan mest mijn vriend uit.
Een bijrijder begin ik niet aan. Als de kleine er is dan ga ik rijden als mijn vriend thuis is of mn '2e moeder' past op of mijn eigen of schoon moeder. (Heb er 3! Haha)

Kamide

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 21:29

Luxe positie hihi.. als ik dit allemaal lees baal ik nog meer dat ik niet meer mag rijden.. pff en nog ff te gaan ook!!
Hier geen moeders in de buurt die kunnen oppassen.. of te ver weg of met zelf een fulltime baan..

Patsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 21:44

Het is voor iedereen verschillend en je zal het pas weten hoe jij bent als de baby er is. Ik heb twee kinderen van 3 jaar en 6 maanden.

Mijn man en ik werken allebei 4 dagen van 9 uur (dus fulltime). Ook ik heb een paard (en nog een oudje op rust). Ik had na allebei de zwangerschappen juist heel veel behoefte aan quality time voor mezelf. De tweede was een hele makkelijke bevalling en na 2 weken zat ik er alweer op. Even weg en tijd voor mezelf om daarna geestelijk weer helemaal ontspannen te zijn. Ik heb wel een bijrijdster, die rijdt 2x per week, ikzelf ga nu 4x, meestal 2x doordeweeks en het weekend. Mijn man past dan op, hij heeft ook zijn sportavondjes en dan is het werk thuis voor mij.

Tijdens de laatste maanden van mijn zwangerschap was de afspraak dat ze kon gaan wanneer ze wilde en ik nam mn paard aan de longe als zij niet kon.
En de kosten van een baby, in het begin bijna niets (een rol beschuit en een pak muisjes is niet zo duur :D ). Een pak luiers per week (van de kraamzorg moest ik na elke voeding verschonen maar beetje zonde om droge luiers weg te gooien), en verder wat kleertjes waarvan ik de meeste tweedehands uit het vriendencircuit heb gekregen. Nu ik aan het stoppen ben met borstvoeding schrik ik wel weer van de prijzen van kunstvoeding, dat heb ik me dan een half jaar bespaard. Ik draai wel veel meer wasjes, zeker in het begin dus je gaat het zeker merken in waspoeder, water en electra.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 21:56

Hmm ik wil ook bv geven, vraag me alleen wel af hoe het zal gaan met kolven en werken etc.. wil dan 24u gaan werken. .
Het scheelt idd wel een hoop geld ook!
Ik heb het wel luxe ja haha..
Edit: hoezo mag je niet rijden nu thinka? En hoe ver ben je? Edit: al gelezen waardoor..
Ohh.. heb echt medelijden met je. Ik zou het zo missen!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 31-07-13 22:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Lieverdje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 22:20

Ik heb tot 17 weken gereden, kreeg last van mijn bekken.
6 weken na de geboorte van mijn zoontje ben ik weer gaan rijden en daarvoor en tijdens de zwangerschap gelongeerd en een bijrijder in de armen genomen. Ik ga zelf circa 5 x per week heen, doordeweeks savonds als mijn vriend thuis is en in het weekend overdag. Zelf werk ik 3 dagen.
Ik vind het fijn om wat voor mezelf te hebben, al is het soms wel even wat veel. Dan voel ik me wel wat schuldig en hou ik mezelf maar voor dat een extra rustdagje ook geen ramp is voor mijn paard, die komt sowieso elke dag lekker buiten.

Qua kosten met een baby kun je het zo gek maken als je zelf wilt, ik vond het shoppen heerlijk en heb alles nieuw gekocht. Maar nu koop ik mooi een hoop kleertjes bij de Zeeman en Hema, het zit toch snel vol onuitwasbare vlekken.
En voor overdag gebruik ik nu gewoon luiers van een huismerk en voor de nacht Pampers. Svheelt ook weer! :D