Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
[***] schreef:God is liefde, als je bijvoorbeeld naar het geloof van de moslims kijk, kan ik niet zeggen dat hun God liefde is.
Door de zondeval is er juist oorlog en ziektes.
Daarnaast is het Christendom heel verschillend, je hebt hele strenge mensen, maar ook juist mensen die dat helemaal niet zijn.
Wat nou het goede is weet ik ook niet, maar ik geloof niet dat het goed is om zo als jij noemt je kind niet op zwemles te doen, dat is niet de wil van God ( geloof ik dan he )
Sommige mensen slaan gewoon door, sommige gelovige zijn ook zo streng dat ze tegen de ruggenprik zijn, omdat je zou moeten bevallen met veel pijn en smart zoals in de bijbel staat, maar soms is er gewoon geen andere oplossing, dat hoet volgens mij niet te betekenen dat je direct in de hel komt.
Tabaluga12 schreef:Kent iedereen die oefening die je op de basisschool deed? Je zat in een kring en er werd een zin in je oor gefluisterd wat je weer aan de buurman moest doorgeven en de laatste uit de kring moest de zin weer opnoemen? Wel aan het eind kwam daar iets heel anders uit dus hoe kan de bijbel / koran / thora enz het woord van god zijn..
[***] schreef:Tabaluga12 schreef:Kent iedereen die oefening die je op de basisschool deed? Je zat in een kring en er werd een zin in je oor gefluisterd wat je weer aan de buurman moest doorgeven en de laatste uit de kring moest de zin weer opnoemen? Wel aan het eind kwam daar iets heel anders uit dus hoe kan de bijbel / koran / thora enz het woord van god zijn..
Ik weet niet hoe het met bijvoorbeeld de Koran of de Thora zit, maar Christenen geloven dat God zelf de teksten aan de mensen die het opscheven ( de disipelen o.a.) door gaf. ( ik weet niet zo goed hoe ik het uit moet leggen )
imd schreef:Voor mij bestaat er geen god, geen hel, geen hemel en geen leven na de dood. Ik vind het wel erg interessant, het lijkt mij heel bijzonder om eens een dagje of weekje écht te geloven, te voelen hoe dat is. Kan me namelijk voorstellen dat je er erg veel steun aan kunt hebben. Maarja, dat gaat zo moeilijk, dat kun je niet "even" doen..
[***] schreef:_sharonnn schreef:Oerknal? Evolutie?
Bovendien heeft vloeken met bepaalde woorden niet zo veel te maken met dat dát dan het juiste geloof is. Het is maar gewoon net wat 'lekker bekt'
Jezus vliegt er makkelijker uit dan Mohammed
En Allah dan ?
Ik weet zeker dat als iedereen dat zou doen , het zo went.
Ik snap zoiezo niet waarom mensen schelden met Jezus of God als je er niet in geloofd, ik bedoel, waarom zou je ?
Maar goed, dat is weer iets heel anders.
Szan schreef:Erg jammer dat je die conclusie trekt.
In je post geef je aan dat er in het Christendom heel veel mensen zijn die verschillend geloven, van streng tot helemaal niet streng.
Heb je er wel eens aan gedacht dat dit ook het geval kan zijn bij mensen die in Allah geloven?
En dat er dus ook veel moslims zijn die wel liefde uit hun geloof halen?
Overigens denk ik dat 'we' in Nederland makkelijker met Jezus en God vloeken omdat het overgrote deel van het land altijd Christelijk is geweest.
Maar daar weten taalkundigen vast meer van
Szan schreef:[***] schreef:[b]God is liefde, als je bijvoorbeeld naar het geloof van de moslims kijk, kan ik niet zeggen dat hun God liefde is.[/b]
Door de zondeval is er juist oorlog en ziektes.
Daarnaast is het Christendom heel verschillend, je hebt hele strenge mensen, maar ook juist mensen die dat helemaal niet zijn.
Wat nou het goede is weet ik ook niet, maar ik geloof niet dat het goed is om zo als jij noemt je kind niet op zwemles te doen, dat is niet de wil van God ( geloof ik dan he )
Sommige mensen slaan gewoon door, sommige gelovige zijn ook zo streng dat ze tegen de ruggenprik zijn, omdat je zou moeten bevallen met veel pijn en smart zoals in de bijbel staat, maar soms is er gewoon geen andere oplossing, dat hoet volgens mij niet te betekenen dat je direct in de hel komt.
Erg jammer dat je die conclusie trekt.
In je post geef je aan dat er in het Christendom heel veel mensen zijn die verschillend geloven, van streng tot helemaal niet streng.
Heb je er wel eens aan gedacht dat dit ook het geval kan zijn bij mensen die in Allah geloven?
En dat er dus ook veel moslims zijn die wel liefde uit hun geloof halen?
Overigens denk ik dat 'we' in Nederland makkelijker met Jezus en God vloeken omdat het overgrote deel van het land altijd Christelijk is geweest.
Maar daar weten taalkundigen vast meer van
Edit: ik geloof zelf niet. Ik geloof niet dat er 'iets' is.
Wel heb ik het geloof van mijn ouders en oma meegekregen. Vooral mijn oma zette zich ontzettend in voor de kerk en geloofde vrij streng. Ik vond het prachtig om te zien hoeveel geluk en troost zij daaruit haalde.
8nnemiek schreef:Zo'n discussies beginnen altijd best interessant, maar eindigen meestal met een slotje![]()
Ik heb echt jarenlang gedacht dat ook de christenen in Nederland ondertussen wel weten dat Adam en Eva verzonnen zijn, een sprookje, een metafoor voor het ontstaan van de mensheid waar men toen nog geen echt antwoord op had.. totdat ik een tijdje geleden las dat echt echt mensen zijn die dat oude testament volledig geloven. Ik begrijp niet hoe iemand dat kan geloven terwijl er gewoon zat bewijs is voor evolutie.
Laatst een paar meisjes aan mijn deur, die vonden dat mensen zo moeilijk in elkaar zitten, dat kon niet vanzelf ontstaan![]()
Ik ben dus echt atheïst, hoewel ik wel katholiek opgevoed ben, gedoopt en de communie gedaan.. mijn opa en oma waren behoorlijk gelovig.. Religie zou mensen bij elkaar moeten brengen, daar is het ooit voor bedacht.. maar het tegenovergestelde is waar lijkt wel.
Als de mensen die ergens in geloven het nu echt zo veel beter hadden dan zou ik vast wel eens getwijfeld hebben..
Geesten daar ben ik nog niet over uitEr is te weinig bewijs om het uit te sluiten.
Reneee_ schreef:Het eerste testament is in eerste instantie toch echt doorverteld en uiteindelijk door Mozes opgeschreven
Dani schreef:Ik kán er niet in geloven. Er zijn -voor mij- té overtuigende wetenschappelijke en psychologische verklaringen voor de evolutie, 'wonderen', en het geloven zelf. En het feit dat er veel volkeren zijn (geweest) met allemaal eigen (ideeën over) goden maakt het allemaal ook niet aannemelijker. Soms lijkt het me best fijn en veilig, om te geloven in een hogere macht en om de saamhorigheid van een geloofsgemeenschap te hebben, maar ik krijg het echt niet voor elkaar om die rationele verklaringen overboord te gooien.
Ik heb me overigens best wel verdiept in religie, delen van de Bijbel gelezen, maar ook flinke filosofische teksten die ingaan op waarom God kwaad in de wereld toestaat, en zo. Dus ik weet wel vrij behoorlijk waar het over gaat.
Angeliquee18 schreef:Ik geloof alleen in mezelfik ben totaal niet met een geloof opgegroeid, integendeel juist.
Al geloof ik zeker wel dat er meer is, tussen hemel en aarde.
Maar een god? Of hoe het ook mag heten,
Ik vind het maar een sprookjesverhaal en een poppenkast de kerk en de bijbel en alles er omheen!
Tigra_ schreef:Ik geloof niet in god. Dat is iets wat je hebt of niet denk ik. Wat zal ik er eens over zeggen. Als er een god is waarom is de wereld dan zo verrot en zijn er zoveel gekken. Bedoel als god degene is die alles stuurt en "alles heeft een reden" dan zou ik graag wat meer uitleg daarover willen waarom sommige mensen zo veel verdriet te verwerken krijgen. Verder ben ik denk ik te nuchter. Ik geloof ook niet in geesten en dat soort zaken. Mijn ouders zijn wel gelovig volgens mij katholiek.
[***] schreef:Trouwens, er zijn toch ook beroemde mensen die hun ziel aan de duivel verkocht hebben naar eigen zeggen, dan moet er toch ook een God zijn ?
En er zijn ook veel mensen met bijna dood ervaringen die beweren God te hebben gezien ?