Waarom bestaat God wel/niet voor jou?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 14:08

Ik geloof niet in een godsdienst. Maar ik geloof wel dat er meer is dan wij zien. Karma is een van de dingen waar ik in geloof, dus ik probeer zo goed mogelijk te zijn voor mensen en dieren in mijn omgeving. En ik geloof ook in reïncarnatie. En in buitenaards leven. Mijn vader is zich de laatste jaren erg aan het verdiepen in theosofie en daar komen dingen aan bod waar ik wel in geloof, maar dat is wel vrij complexe stof. En ik geloof daar lang niet alles van.

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 14:09

[***] schreef:
God is liefde, als je bijvoorbeeld naar het geloof van de moslims kijk, kan ik niet zeggen dat hun God liefde is.
Door de zondeval is er juist oorlog en ziektes.
Daarnaast is het Christendom heel verschillend, je hebt hele strenge mensen, maar ook juist mensen die dat helemaal niet zijn.
Wat nou het goede is weet ik ook niet, maar ik geloof niet dat het goed is om zo als jij noemt je kind niet op zwemles te doen, dat is niet de wil van God ( geloof ik dan he )
Sommige mensen slaan gewoon door, sommige gelovige zijn ook zo streng dat ze tegen de ruggenprik zijn, omdat je zou moeten bevallen met veel pijn en smart zoals in de bijbel staat, maar soms is er gewoon geen andere oplossing, dat hoet volgens mij niet te betekenen dat je direct in de hel komt.

Erg jammer dat je die conclusie trekt.
In je post geef je aan dat er in het Christendom heel veel mensen zijn die verschillend geloven, van streng tot helemaal niet streng.
Heb je er wel eens aan gedacht dat dit ook het geval kan zijn bij mensen die in Allah geloven?
En dat er dus ook veel moslims zijn die wel liefde uit hun geloof halen?

Overigens denk ik dat 'we' in Nederland makkelijker met Jezus en God vloeken omdat het overgrote deel van het land altijd Christelijk is geweest.
Maar daar weten taalkundigen vast meer van :j

Edit: ik geloof zelf niet. Ik geloof niet dat er 'iets' is.
Wel heb ik het geloof van mijn ouders en oma meegekregen. Vooral mijn oma zette zich ontzettend in voor de kerk en geloofde vrij streng. Ik vond het prachtig om te zien hoeveel geluk en troost zij daaruit haalde.
Laatst bijgewerkt door Szan op 26-07-13 14:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 14:09

Tabaluga12 schreef:
Kent iedereen die oefening die je op de basisschool deed? Je zat in een kring en er werd een zin in je oor gefluisterd wat je weer aan de buurman moest doorgeven en de laatste uit de kring moest de zin weer opnoemen? Wel aan het eind kwam daar iets heel anders uit dus hoe kan de bijbel / koran / thora enz het woord van god zijn..

Ik weet niet hoe het met bijvoorbeeld de Koran of de Thora zit, maar Christenen geloven dat God zelf de teksten aan de mensen die het opscheven ( de disipelen o.a.) door gaf. ( ik weet niet zo goed hoe ik het uit moet leggen )

idsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 14:11

er is zo veel waar je in kunt geloven tegenwoordig, ik geloof persoonlijk niet in god, alsin naar de kerk gaan en bidden en dergelijke, ik ben van mening dat het christendom en dergelijke geloven veel meer schade hebben aangericht in voornamelijk het verleden dan dat het goed heeft gedaan. als god zou bestaan dan zou hij mensen niet zoveel pijn hebben willen aandoen.

ik vind het tof dat mensen hun plek erin kunnen vinden en het somigge mensen op het juiste pad te komen als ze een verkeerde weg in zijn geslagen.

wel ben ik ontzettend vaak pisnijdig geworden om het feit dat ze vroeger zogenaamde heksen gingen verbranden. hoeveel mensen leven hier wel niet van de natuur, en genezen zichzelf met kruiden en dergelijke? en als god zou bestaan, waarom zouden heksen dan niet bestaan? waarom vampiers niet weerwolven, yeti, geesten , trollen, pixies, elfen. nee hoor als je daar in gelooft ben je meteen een satans gebroed.

johovas heb ik een enorme hekel aan. je moet mensen geen geloof opdringen:) je gelooft of je gelooft niet.

ik ben van mening dat je je eigen leider bent, en je zult zelf alles op moeten lossen wat je veroorzaakt hebt, want als je uit die verkeerde weg bent terug gekeerd, heb je het ten alle tijden toch mooi helemaal zelf opgelost!

Reneee_

[***] schreef:
Tabaluga12 schreef:
Kent iedereen die oefening die je op de basisschool deed? Je zat in een kring en er werd een zin in je oor gefluisterd wat je weer aan de buurman moest doorgeven en de laatste uit de kring moest de zin weer opnoemen? Wel aan het eind kwam daar iets heel anders uit dus hoe kan de bijbel / koran / thora enz het woord van god zijn..

Ik weet niet hoe het met bijvoorbeeld de Koran of de Thora zit, maar Christenen geloven dat God zelf de teksten aan de mensen die het opscheven ( de disipelen o.a.) door gaf. ( ik weet niet zo goed hoe ik het uit moet leggen )

Het eerste testament is in eerste instantie toch echt doorverteld en uiteindelijk door Mozes opgeschreven

Anoniem

imd schreef:
Voor mij bestaat er geen god, geen hel, geen hemel en geen leven na de dood. Ik vind het wel erg interessant, het lijkt mij heel bijzonder om eens een dagje of weekje écht te geloven, te voelen hoe dat is. Kan me namelijk voorstellen dat je er erg veel steun aan kunt hebben. Maarja, dat gaat zo moeilijk, dat kun je niet "even" doen..

Mooi omschreven, ik denk er net zo over :j

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 14:12

Zo'n discussies beginnen altijd best interessant, maar eindigen meestal met een slotje :+

Ik heb echt jarenlang gedacht dat ook de christenen in Nederland ondertussen wel weten dat Adam en Eva verzonnen zijn, een sprookje, een metafoor voor het ontstaan van de mensheid waar men toen nog geen echt antwoord op had.. totdat ik een tijdje geleden las dat echt echt mensen zijn die dat oude testament volledig geloven. Ik begrijp niet hoe iemand dat kan geloven terwijl er gewoon zat bewijs is voor evolutie.
Laatst een paar meisjes aan mijn deur, die vonden dat mensen zo moeilijk in elkaar zitten, dat kon niet vanzelf ontstaan :+
Ik ben dus echt atheïst, hoewel ik wel katholiek opgevoed ben, gedoopt en de communie gedaan.. mijn opa en oma waren behoorlijk gelovig.. Religie zou mensen bij elkaar moeten brengen, daar is het ooit voor bedacht.. maar het tegenovergestelde is waar lijkt wel.
Als de mensen die ergens in geloven het nu echt zo veel beter hadden dan zou ik vast wel eens getwijfeld hebben..
Geesten daar ben ik nog niet over uit :P Er is te weinig bewijs om het uit te sluiten.

Bhodi

[***] schreef:
_sharonnn schreef:
Oerknal? Evolutie?
Bovendien heeft vloeken met bepaalde woorden niet zo veel te maken met dat dát dan het juiste geloof is. Het is maar gewoon net wat 'lekker bekt'
Jezus vliegt er makkelijker uit dan Mohammed :')

En Allah dan ?
Ik weet zeker dat als iedereen dat zou doen , het zo went.
Ik snap zoiezo niet waarom mensen schelden met Jezus of God als je er niet in geloofd, ik bedoel, waarom zou je ?
Maar goed, dat is weer iets heel anders.

Het ''bekt'' inderdaad niet zo lekker, zoals Loesje88 al zei.

Anoniem

Ik geloof niet in god, het klinkt voor mij véél te onlogisch ''en toen was er licht'' nou alsjeblieft zeg :') ik geloof in de wetenschap!

al kun je natuurlijk wel op meerdere manieren over god en geloof nadenken, je kunt de bijbel op verschillende manieren interpreteren, in de bijbel staat geloof ik 'god is alles' dus ook jij, en ik, alles en iedereen is een stukje god, dat vind ik een mooiere manier om over geloof na te denken, maar ik ben veel te nuchter en logisch ingesteld voor het geloof, niks voor mij! :)

nynke1122

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 14:13

Ik geloof niet, ben wel christelijk opgevoed en we baden (?) vroeger ook na het eten maar ik geloof er gewoon niet in. Er zijn mensen die iedere dag bidden voor hun leven en alsnog overlijden, vergeet god hun dan? Hij is er toch voor iedereen?
Het leven na de dood weet ik niet helemaal, ik.geloof wel dat er geesten zijn, maar ik kan me.niet voorstellen dat als ik later doodga ik een geest zou worden. Ik denk ook.dat er mensen zijn die er nog niet klaar voor waren om te overlijden, dat die nog een tijdje rondzweven en.daarna pas weg zijn

Anoniem

Szan schreef:
In je post geef je aan dat er in het Christendom heel veel mensen zijn die verschillend geloven, van streng tot helemaal niet streng.
Heb je er wel eens aan gedacht dat dit ook het geval kan zijn bij mensen die in Allah geloven?

Overigens denk ik dat 'we' in Nederland makkelijker met Jezus en God vloeken omdat het overgrote deel van het land altijd Christelijk is geweest.

Maar in films ( van allerlei landen ) word er ook vaak gescholden met God of Jezus, niet alleen in Nederland.
Daarnaast, ik zeg niet dat het zo is, maar i.m.o. is hun God heel streng.
Veeleisend bijvoorbeeld, alles moet en bijvoorbeeld straffen die in de Koran ( of dat boek waarin Mohmmed allemaal regels voor het geloof had geschreven, ik weet ff niet meer hoe die heet ) staan zijn echt streng, ik zie daar geen liefde in.
Maar goed , daarom is het ook een geloof :)

Tabaluga12

Szan schreef:
[***] schreef:
[b]God is liefde, als je bijvoorbeeld naar het geloof van de moslims kijk, kan ik niet zeggen dat hun God liefde is.[/b]
Door de zondeval is er juist oorlog en ziektes.
Daarnaast is het Christendom heel verschillend, je hebt hele strenge mensen, maar ook juist mensen die dat helemaal niet zijn.
Wat nou het goede is weet ik ook niet, maar ik geloof niet dat het goed is om zo als jij noemt je kind niet op zwemles te doen, dat is niet de wil van God ( geloof ik dan he )
Sommige mensen slaan gewoon door, sommige gelovige zijn ook zo streng dat ze tegen de ruggenprik zijn, omdat je zou moeten bevallen met veel pijn en smart zoals in de bijbel staat, maar soms is er gewoon geen andere oplossing, dat hoet volgens mij niet te betekenen dat je direct in de hel komt.

Edit: ik geloof zelf niet. Ik geloof niet dat er 'iets' is.
Wel heb ik het geloof van mijn ouders en oma meegekregen. Vooral mijn oma zette zich ontzettend in voor de kerk en geloofde vrij streng. Ik vond het prachtig om te zien hoeveel geluk en troost zij daaruit haalde.

Heb je de koran wel eens gelezen? Ik wel en ik kan niet zeggen dat hun god liefde is.

Anna_Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 14:14

Ik ben Atheïst. En realist. Ik kan niet geloven in iets wat iemand me verteld of in een boekje staat. Ik wil onderzoeken, bewijzen en feiten.

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 14:15

8nnemiek schreef:
Zo'n discussies beginnen altijd best interessant, maar eindigen meestal met een slotje :+

Ik heb echt jarenlang gedacht dat ook de christenen in Nederland ondertussen wel weten dat Adam en Eva verzonnen zijn, een sprookje, een metafoor voor het ontstaan van de mensheid waar men toen nog geen echt antwoord op had.. totdat ik een tijdje geleden las dat echt echt mensen zijn die dat oude testament volledig geloven. Ik begrijp niet hoe iemand dat kan geloven terwijl er gewoon zat bewijs is voor evolutie.
Laatst een paar meisjes aan mijn deur, die vonden dat mensen zo moeilijk in elkaar zitten, dat kon niet vanzelf ontstaan :+
Ik ben dus echt atheïst, hoewel ik wel katholiek opgevoed ben, gedoopt en de communie gedaan.. mijn opa en oma waren behoorlijk gelovig.. Religie zou mensen bij elkaar moeten brengen, daar is het ooit voor bedacht.. maar het tegenovergestelde is waar lijkt wel.
Als de mensen die ergens in geloven het nu echt zo veel beter hadden dan zou ik vast wel eens getwijfeld hebben..
Geesten daar ben ik nog niet over uit :P Er is te weinig bewijs om het uit te sluiten.

Dit deel ik wel.

Reneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 14:16

Wisten jullie dat er heel veel dingen uit de Bijbel ook wetenschappelijk zijn aangetoond?
Ik heb dat dit jaar met godsdienst een film over gezien :j

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 14:18

Ik geloof niet in god. Dat is iets wat je hebt of niet denk ik. Wat zal ik er eens over zeggen. Als er een god is waarom is de wereld dan zo verrot en zijn er zoveel gekken. Bedoel als god degene is die alles stuurt en "alles heeft een reden" dan zou ik graag wat meer uitleg daarover willen waarom sommige mensen zo veel verdriet te verwerken krijgen. Verder ben ik denk ik te nuchter. Ik geloof ook niet in geesten en dat soort zaken. Mijn ouders zijn wel gelovig volgens mij katholiek. Maar heb het niet meegekregen. Ik weet het verschil ook niet tussen alle geloven.
Laatst bijgewerkt door Tigra_ op 26-07-13 14:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 14:18

Reneee_ schreef:
Het eerste testament is in eerste instantie toch echt doorverteld en uiteindelijk door Mozes opgeschreven

Ik weet niet precies welke wel of niet, ik ben niet streng gelovig dus dat weet ik allemaal niet uit mijn hoofd.
Volgens mij heeft Mozes het wel op geschreven, maar wel door dat God hem de tekst 'gaf', maar dat weet ik niet zeker zo uit mijn hoofd.

Tieneke

Re: Waarom bestaat God wel/niet voor jou?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 14:20

Ik geloof wel. Velen vragen waarom er zoveel ellende is, als er toch een God bestaat. Wel, omdat niet God, maar de mensen voor miserie zorgen. God stuurt niet alles, hij geeft mensen verantwoordelijkheid om te sturen. Daar komen goede en minder goede tot slechte dingen uit voort. Mensen zijn geen marionetten die door God worden aangestuurd.

flooooo

Dani schreef:
Ik kán er niet in geloven. Er zijn -voor mij- té overtuigende wetenschappelijke en psychologische verklaringen voor de evolutie, 'wonderen', en het geloven zelf. En het feit dat er veel volkeren zijn (geweest) met allemaal eigen (ideeën over) goden maakt het allemaal ook niet aannemelijker. Soms lijkt het me best fijn en veilig, om te geloven in een hogere macht en om de saamhorigheid van een geloofsgemeenschap te hebben, maar ik krijg het echt niet voor elkaar om die rationele verklaringen overboord te gooien.

Ik heb me overigens best wel verdiept in religie, delen van de Bijbel gelezen, maar ook flinke filosofische teksten die ingaan op waarom God kwaad in de wereld toestaat, en zo. Dus ik weet wel vrij behoorlijk waar het over gaat. :)

Voor mij geldt hetzelfde, ik heb me er zeker in verdiept maar ik geloof niet in een god. Het is hetzelfde als het verhaal wat de kring rond gaat, de een verteld iets en aan de andere kant komt er iets heel anders uit.
Ik ben daarom overtuigd van de evolutie theorie, bij vroeger zijn we al erg veranderd en hebben we een evolutie doorgemaakt. Dat vindt ik geloofwaardiger, door het wetenschappelijke bewijs. :)

Angeliquee18

Ik geloof alleen in mezelf :) ik ben totaal niet met een geloof opgegroeid, integendeel juist.
Al geloof ik zeker wel dat er meer is, tussen hemel en aarde.
Maar een god? Of hoe het ook mag heten,
Ik vind het maar een sprookjesverhaal en een poppenkast de kerk en de bijbel en alles er omheen!

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 14:21

Angeliquee18 schreef:
Ik geloof alleen in mezelf :) ik ben totaal niet met een geloof opgegroeid, integendeel juist.
Al geloof ik zeker wel dat er meer is, tussen hemel en aarde.
Maar een god? Of hoe het ook mag heten,
Ik vind het maar een sprookjesverhaal en een poppenkast de kerk en de bijbel en alles er omheen!

M.i. draait het allemaal om macht

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 14:21

Tigra_ schreef:
Ik geloof niet in god. Dat is iets wat je hebt of niet denk ik. Wat zal ik er eens over zeggen. Als er een god is waarom is de wereld dan zo verrot en zijn er zoveel gekken. Bedoel als god degene is die alles stuurt en "alles heeft een reden" dan zou ik graag wat meer uitleg daarover willen waarom sommige mensen zo veel verdriet te verwerken krijgen. Verder ben ik denk ik te nuchter. Ik geloof ook niet in geesten en dat soort zaken. Mijn ouders zijn wel gelovig volgens mij katholiek.

Dat komt door de zondeval, daardoor is alle elende gekomen.
Ik geloof ook niet dat sommige mensen expes gestraft worden.

Trouwens, er zijn toch ook beroemde mensen die hun ziel aan de duivel verkocht hebben naar eigen zeggen, dan moet er toch ook een God zijn ?
En er zijn ook veel mensen met bijna dood ervaringen die beweren God te hebben gezien ?

annemerel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 14:22

Ik geloof niet in god, maar wel in leven na de dood.
En in gidsen die je 'helpen' met keuzes die je in je leven maakt.
Ik ben dit jaar met een groepje naar taizé geweest. Daar merk je erg dat iedereen wel weet dat er iets is, maar veel niet precies kunnen invullen wat dat is en wat dat kan.

xnaomivdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 14:23

Ik word christelijk opgevoed maar ik weet het zelf echt niet.

Veel mensen maken de fout dat ze de bijbel te letterlijk nemen.

Ook denk ik dat ons verstand en bewustzijn ver onder dan die van God liggen. God heeft voor alles een reden. Is God een persoon die op een stoel in de hemel zit? Misschien zit God wel in de schepping, in de natuur.

Maarja, waarom leven we dan hier op aarde..?

God heeft ons wel een vrije wil gegeven zodat we geen marionettes zijn.

Het gaat allemaal ver en filosofisch. Net als je denken en je doen, je bewustzijn, je ego. Daar moet je je dan wel in verdiepen dus daar kan ik geen oordeel over doen.

Ik weet het niet.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 14:24

[***] schreef:
Trouwens, er zijn toch ook beroemde mensen die hun ziel aan de duivel verkocht hebben naar eigen zeggen, dan moet er toch ook een God zijn ?
En er zijn ook veel mensen met bijna dood ervaringen die beweren God te hebben gezien ?

Ook bijna-dood-ervaringen zijn prima wetenschappelijk te verklaren - ook degenen waarbij God of Jezus is gezien. En 'je ziel aan de duivel verkopen' is uiteraard volstrekt oncontroleerbaar. Er zijn ook mensen met schizofrenie die zeggen een boodschapper van God te zijn en die nemen we ook niet al te serieus. ;)