na 6 jaar weer de schoolbanken in...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

araber

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 12:52

Eleionomae schreef:
tassie schreef:
ik ben een langzame leerling met dyslixie, dus de opleiding verkorten is geen optie, ik moet overal de tijd voor nemen, en daarbij licht de economie toch op zijn gat dus haast heb ik ook niet :p

Meer tijd is handig, maar ik had ook dyslecten in de klas die prima mee kwamen hoor. Voordeel van deeltijd/verkort is dat je studie kosten de helft lager zijn :)

nou dat is niet correct hoor deeltijd betaald net zo veel college geld als fulltime hier op het HBO tenminsten!

Eleionomae

Re: na 6 jaar weer de schoolbanken in...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 12:53

Mbo niet. Ik betaalde per schooljaar de helft via het volwassenonderwijs in deeltijd dan het reguliere onderwijs :) hbo is idd anders.

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 13:00

Allereerst heel dapper en goed dat je deze omslag wil en kan maken!!!

Alleen even heel kritisch gezien heb je onderzocht of er werk in te vinden is? En met name betaald werk?
In de zorg wordt enorm bezuinigd en de meeste dagbestedingen en activiteiten zijn op basis van vrijwilligers werk. Hier in de omgeving Arnhem is er iig geen droog brood in te verdienen en jij woont in Zutphen. In de omgeving Arnhem heb je juist heel veel instellingen voor geestelijk gehandicapen enz. Denk aan Het Dorp, Koningsjacht enz. Maar die hebben geen geld. Mijn vriendin werk op één die instellingen en zij moeten zelf activiteiten ondernemen en organiseren met een handje vol vrijwilligers die met name familie zijn van patienten. Zou eerst eens wat instellingen rond bellen.

Wil je zeker niet ontmoedigen maar het zou zo zonde zijn als je later niks mee kan net als paardenhouderij. (uitzonderingen daar gelaten)

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 10:54

Cayenne schreef:
Dappere en moeilijke keuze! Is er bij deze opleiding wel werk te vinden! Een vriendin van mij heeft dit namelijk ook gedaan maar kwam niet aan de bak. Dan schiet je er ook niet zoveel mee op :\

ik heb soortgelijke opleiding gedaan , en inderdaad kom je niet tot amper aan de bak daarbij.
ik ben via via in een flexpool gekomen waardoor ik overal en nergens wat flexwerk kan doen maar verder zijn er weinig banen op dit vlak te vinden.( en al helemaal geen fulltime, maar vaak enkele uurtjes)

Vind het enorm stoer dat je zo het roer durft om te gooien.
Maar ik zou ook zeker nog verder oriënteren op opleidingen.

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 15:52

Salsa schreef:
Allereerst heel dapper en goed dat je deze omslag wil en kan maken!!!

Alleen even heel kritisch gezien heb je onderzocht of er werk in te vinden is? En met name betaald werk?
In de zorg wordt enorm bezuinigd en de meeste dagbestedingen en activiteiten zijn op basis van vrijwilligers werk. Hier in de omgeving Arnhem is er iig geen droog brood in te verdienen en jij woont in Zutphen. In de omgeving Arnhem heb je juist heel veel instellingen voor geestelijk gehandicapen enz. Denk aan Het Dorp, Koningsjacht enz. Maar die hebben geen geld. Mijn vriendin werk op één die instellingen en zij moeten zelf activiteiten ondernemen en organiseren met een handje vol vrijwilligers die met name familie zijn van patienten. Zou eerst eens wat instellingen rond bellen.

Wil je zeker niet ontmoedigen maar het zou zo zonde zijn als je later niks mee kan net als paardenhouderij. (uitzonderingen daar gelaten)

Wow dit is eigenlijk precies wat ik wilde gaan zeggen. Het klinkt heel leuk, maar ook juist als iets waar nu veel in gesneden wordt..

tassie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-13 16:02

Ik heb vandaag met het roc gebeld voor een advies, en het kwam er op neer dat ik het gewoon moet doen, op het moment is op alle vlakken klote.. er waren een paar opleidingen die wel worden afgeraden nu, maar mmz zat daar niet bij.

Het blijft een grote gok, niemand weet wat de econmie doet, en al helemaal niet hoe het er over 3 jaar uit ziet.
Ze zijden al, alle opleidingen is nu een gok of je daar over 3 jaar werk in kan gaan vinden

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 08:57

Scholen vertellen gewoon wat de leerlingen horen willen; zij hebben namelijk een ander belang dan jij. Hun belang is zoveel mogelijk leerlingen.
Daarom zou ik niet teveel waarde hechten aan het advies van het roc :n Zoals anderen ook al zeiden: bel eens met instellingen waar jij eventueel in de toekomst zou willen werken en vraag het hen eens.
Heb je trouwens ook vermeld dat je de natuur richting wilt doen? Of heb je gevraagd naar mmz algemeen?

Natuurlijk, niemand weet wat de economie gaat doen. Maar in de zorg is één ding wel heel duidelijk: er wordt bezuinigd, en veel ook. Dat gaat echt niet veranderen de komende jaren, omdat de zorguitgaven sterk gebonden zijn aan de vergrijzing. De zorgkosten zijn ook niet zozeer afhankelijk van de economie, maar van de regering. Maar stel we krijgen een linkse regering: er moet bezuinigd blijven worden, omdat de zorgkosten anders alleen al vanwege de vergrijzing stijgen terwijl ze ook nog eens door steeds minder mensen opgebracht moeten worden. Ook weer vanwege de vergrijzing.
Op dit moment is het doel om de zorgkosten gelijk te houden, en dat betekent heel simpel bezuinigen. Overal.
Verder gaat een groot deel van de zorg over naar de gemeenten, het budget wordt overgeheveld, maar dan wel met een flinke korting er op. De gemeenten mogen dus alles gaan uitvoeren, maar dan wel voor minder geld. Een dergelijke overheveling is niet zomaar terug te draaien.

Heb je het nieuws de laatste tijd gevolgd? De afgelopen weken was bijvoorbeeld in het nieuws dat er te veel mensen HBO-v gaan doen, er zijn niet eens voldoende stageplekken te vinden voor al die mensen. Laat staan dat ze na hun opleiding werk kunnen vinden.
Veel mensen kiezen op het moment voor de zorg omdat ze denken dat dit relatief veilig is qua kans op werk. Maar dat is juist steeds minder het geval.

jacquelinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-13 20:50

AN ik vind het super goed van je!!!!!
gewoon doen!! in deze tijd is elke baan lastig

tassie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-13 20:41

update: eindelijk een brief van school, maandag moet ik 2 testen doen en dinsdag heb ik intake met de resultaten. Als het allemaal goed is kan in woensdag en donderdag meedoen met de kennismakingsdagen en die week erna beginnen de lessen..

word toch best wel spannend allemaal nu!