Lening afsluiten, advies gevraagd.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-13 09:18

Aparatuur kan afgeschreven worden inderdaad, bedankt voor je tips mellis. Ik zou alleen graag willen weten of een persoonlijke lening ook mogelijk is.
@ sonja, ik zet mijn hakken in het zand omdat ik advies vraag met betrekking tot welke lening en niet of het wel of niet verstandig is. Dat is geheel mijn keus en daar hoef ik geen discussie over of mezelf goor te verantwoorden.

Grandeur2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 09:19

Babeth schreef:
Grandeur2011 schreef:
Als je geen inkomen hebt, krijg je geen lening.
En als je straks een baan hebt zou ik naar de KvK gaan om mezelf als fotograaf (bedrijf) in te schrijven.
Je krijgt dan zelfstandige aftrek, starterskorting.
De apparatuur kun je afschrijven en de lening kun je opvoeren als kosten voor de zaak.
Tevens krijg je gunstige tarieven voor verzekeringen en leningen.

Wanneer je een lening afsluit voor apparatuur op persoonlijke titel heb je dit niet.

Ik ben al bij de kvk ingeschreven. En daarbij komt de lening er pas als ik werk heb. Eerder vraag ik die niet aan, graag even goed lezen.

Volgens mij was ik niet helemaal duidelijk.
Als je geen inkomen hebt krijg je geen lening, maar als je ingeschreven bent bij de KvK ben je een bedrijf en kun je een bedrijfslening aanvragen.
Je bent al ingeschreven bij de KvK, het meest logische is dan een ondernemingsplan maken (als je die nog niet hebt) en op basis daarvan kun je dan wel of geen lening krijgen.

Als je een baan erbij hebt is dat handig omdat je dan weet dat je altijd je vaste lasten kan betalen.
Laatst bijgewerkt door Grandeur2011 op 25-07-13 09:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-13 09:19

Mirranda schreef:
Voor je bedrijf zou ik zo'n investering best doen.
En je kunt relatief snel aflossen (+/- Eur 700 p/mnd), dus daar zie ik gene probleem in.

De meeste reacties hier zijn gebaseerd op prive lenen, maar dat is toch echt wat anders.
Als je voor je bedrijf een kleine auto (goederenvervoer) nodig hebt, dan kun je daar simpelweg ook niet eerst voor sparen. Dat is het middel om je beroep uit te kunnen oefenen.

Denk dat dit een verantwoorde investering zou zijn.

Dank je wel, jij begrijpt me.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-13 09:21

Volgens mij was ik niet helemaal duidelijk.
Als je geen inkomen hebt krijg je geen lening, maar als je ingeschreven bent bij de KvK ben je een bedrijf en kun je een bedrijfslening aanvragen.
Hiervoor moet je een ondernemingsplan maken en op basis daarvan kun je dan wel of geen lening krijgen.

Als je een baan erbij hebt is dat handig omdat je dan weet dat je altijd je vaste lasten kan betalen.[/quote]
Dank je wel voor je antwoord. Een bedrijfsplan maken is geen probleem. Ik vroeg me alleen ook af of het ook via een persoonlijke lening kon. Welke mogelijkheden met leningen er zijn etc en welke het beste past.

anoniem45673

Re: Lening afsluiten, advies gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 09:23

Waarom zou je het via een persoonlijke lening willen? Je mist hierdoor een hoop andere voordelen.

Mirranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 09:23

@Babeth: Heb zelf ook een eigen bedrijf ;)

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-13 09:24

@mellis: ik zeg niet dat ik het wil, ik wil me gewokn in alle soorten leningen verdiepen en uiteindelijk de juiste kiezen.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 09:26

Is het geen optie om tijdelijk een baan te nemen, en gewoon een maand of drie te gaan sparen?
Drie maanden is voor klanten nog wel te overzien ( en zo niet.... Dan heb je echt een te onstabiel bedrijf om er mee verder te gaan) en geeft jou de ruimte om bv een duizendje of drie te sparen.
De rest zou ik dan proberen te lenen bij ouders, of eventueel een tweedehands set aanschaffen als deze al in dit model beschikbaar zijn.

Ik heb zelf ook een klein bedrijf, en weet wat het is om te investeren in vormen van zo'n beetje maandsalarissen per keer :=
Maar ikheb, en zal nooit in het rood staan om zaken aan te schaffen, dat is een number one no go in een bedrijf als je geen garantie hebt dat je het gaat terug verdienen.

Wat je voor de volgende keer heel goed moet bedenken en doen, is de afschrijving van je camera in je administratie meenemen. Dat heb je dit keer duidelijk niet gedaan, waardoor je nu in de problemen zit.
Doe je je eigen boekhouding, of een professional? Denk dat je ten eerste dit stukje tav je bedrijf eens goed onder de loep moet nemen, want als je op deze manier werkt, zal het erg lastig worden een bestaansrecht op te bouwen.
Wij hebben bv in onze administratie zaken als ( ik heb een paarden bedrijf) lespaarden, bedrijfsauto of zadels er elk jaar opnieuw instaan en wat dit ons aan afschrijving kost. Dit geld sparen we netjes apart elk jaar erbij zodat als de afschijving compleet is, we direct een nieuwe kunnen kopen.

Sparen, alternatieven zoeken etc is je enige optie hier, lenen ( zonder baan en inkomen?) met zo'n klein beginnend bedrijf........ Ik zou er in ieder geval wakker van liggen in de nacht... :=

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 09:28

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-13 09:29

Lowara schreef:
Is het geen optie om tijdelijk een baan te nemen, en gewoon een maand of drie te gaan sparen?
Drie maanden is voor klanten nog wel te overzien ( en zo niet.... Dan heb je echt een te onstabiel bedrijf om er mee verder te gaan) en geeft jou de ruimte om bv een duizendje of drie te sparen.
De rest zou ik dan proberen te lenen bij ouders, of eventueel een tweedehands set aanschaffen als deze al in dit model beschikbaar zijn.

Ik heb zelf ook een klein bedrijf, en weet wat het is om te investeren in vormen van zo'n beetje maandsalarissen per keer :=
Maar ikheb, en zal nooit in het rood staan om zaken aan te schaffen, dat is een number one no go in een bedrijf als je geen garantie hebt dat je het gaat terug verdienen.

Wat je voor de volgende keer heel goed moet bedenken en doen, is de afschrijving van je camera in je administratie meenemen. Dat heb je dit keer duidelijk niet gedaan, waardoor je nu in de problemen zit.
Doe je je eigen boekhouding, of een professional? Denk dat je ten eerste dit stukje tav je bedrijf eens goed onder de loep moet nemen, want als je op deze manier werkt, zal het erg lastig worden een bestaansrecht op te bouwen.
Wij hebben bv in onze administratie zaken als ( ik heb een paarden bedrijf) lespaarden, bedrijfsauto of zadels er elk jaar opnieuw instaan en wat dit ons aan afschrijving kost. Dit geld sparen we netjes apart elk jaar erbij zodat als de afschijving compleet is, we direct een nieuwe kunnen kopen.

Sparen, alternatieven zoeken etc is je enige optie hier, lenen ( zonder baan en inkomen?) met zo'n klein beginnend bedrijf........ Ik zou er in ieder geval wakker van liggen in de nacht... :=

Toen ik mijn huidig apparatuur had, had ik nog geen bedrijf en deed ik het voor de hobby en kon ik dus niks afschrijven. Je kan tot een half jaar terug claimen als je je bedrijf begint, maar mijn apparatuur was destijds al een jaar oud.
Ik ga sowieso zoveel mogelijk zelf sparen uiteraard, maar 10 maanden gaat te lang duren.
Laatst bijgewerkt door Babeth op 25-07-13 09:30, in het totaal 1 keer bewerkt

anoniem45673

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 09:29

Oke, in dat geval ben je goedkoper uit als je het zakelijk doet. De voordelen zakelijk ben je kwijt als je het prive doet, waarschijnlijk krijg je ook hogere rentes prive. En het is ook gewoon een zakelijke aankoop. Bv de BTW moet je als particulier al betalen, daar waar je die zakelijk kan terugvorderen. Als je terug in NL bent zou ik even goed overleggen met de bank en naar je zakelijke financiele situatie. Voor de toekomst is het bedrijfsmatig altijd verstandig om de twee boekhoudingen prive en zakelijk van het begin af te scheiden. Zo voorkom je vertroebeling (al kan de zaak bv op een later moment wel weer de apparatuur prive overnemen).

Zakelijke administratie / boekhouding, is voor vele een lastig iets. Maar het kan echt je verschil maken.
Laatst bijgewerkt door anoniem45673 op 25-07-13 09:30, in het totaal 1 keer bewerkt

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 09:30

Ik weet niet hoelang je al in het buitenland zit maar er is veel veranderd hier. We zitten in een dikke crisis, het is moeilijk om een baan te vinden, alles is duurder geworden en de lonenn stijgen nauwelijks. Er komen veel mensen in de schulden.
Ik vind het nogal wat om jezelf vrijwillig in de schulden te steken voor iets onzekers als fotografie. Als nieuwe fotograaf is het enorm moeilijk om ertussen te komen. Enig idee hoe groot de concurrentie is en hoeveel goede amateurs er zijn die er niet van hoeven leven en veel goedkoper zijn?
Ik zou eerst zorgen dat je een goede baan hebt, dan kijken of je daadwerkelijk 700 euro overhoudt om af te lossen en dan pas evt naar een lening kijken. Of sparen...

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-13 09:32

verootjoo schreef:
Ik weet niet hoelang je al in het buitenland zit maar er is veel veranderd hier. We zitten in een dikke crisis, het is moeilijk om een baan te vinden, alles is duurder geworden en de lonenn stijgen nauwelijks. Er komen veel mensen in de schulden.
Ik vind het nogal wat om jezelf vrijwillig in de schulden te steken voor iets onzekers als fotografie. Als nieuwe fotograaf is het enorm moeilijk om ertussen te komen. Enig idee hoe groot de concurrentie is en hoeveel goede amateurs er zijn die er niet van hoeven leven en veel goedkoper zijn?
Ik zou eerst zorgen dat je een goede baan hebt, dan kijken of je daadwerkelijk 700 euro overhoudt om af te lossen en dan pas evt naar een lening kijken. Of sparen...

Zeker, ik zit al 2 jaar in het vak als bedrijf, ik weet hoe de markt in elkaar steekt en ben ook zeker realistisch dat het me misschien nooit lukt om er mijn volledig brood mee te verdienen.
Ik zit pas 4 maanden in het buitenland en ken de situatie maar al te goed. Ik ben in september weer terug en heb maar tot eind van het jaar een baan nodig, want begin volgend jaar start ik in het bedrijf van een vriend van me.
En je laatste zin, dat was ook precies de bedoeling en dat had je kunnen lezen als je mijn eerdere berichten en openingspost goed had gelezen.

Mellis86 schreef:
Oke, in dat geval ben je goedkoper uit als je het zakelijk doet. De voordelen zakelijk ben je kwijt als je het prive doet, waarschijnlijk krijg je ook hogere rentes prive. En het is ook gewoon een zakelijke aankoop. Bv de BTW moet je als particulier al betalen, daar waar je die zakelijk kan terugvorderen. Als je terug in NL bent zou ik even goed overleggen met de bank en naar je zakelijke financiele situatie. Voor de toekomst is het bedrijfsmatig altijd verstandig om de twee boekhoudingen prive en zakelijk van het begin af te scheiden. Zo voorkom je vertroebeling (al kan de zaak bv op een later moment wel weer de apparatuur prive overnemen).

Zakelijke administratie / boekhouding, is voor vele een lastig iets. Maar het kan echt je verschil maken.

Dank je wel voor je tip. Ik ga sowieso een gesprek aan met de bank als ik terug ben.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 09:41

TS ik was nieuwsgierig en ben even op je site gaan kijken. Ik zag daar dat je erop hebt staan dat je enkele maanden aan het reizen bent en dus geen shoots doet. Dus je schiet maanden niet....dat komt toch op hetzelfde neer als je nog even wacht om te sparen?
Misschien een optie om in het buitenland alvast wat te gaan verdienen?

droomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 09:54

Nogmaals, TS wil alleen antwoord op de vraag hoe ze best kan lenen. ;)
Meer niet..

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 09:57

Een lening voor persoonlijk gewin (waar de meeste reacties hier op gebaseerd zijn) is heel wat anders dan lenen om te investeren in een bedrijf. Overigens zou ik de lening dan wel gewoon op naam van het bedrijf nemen en de aparatuur ook opnemen op de balans van het bedrijf.

Ik heb weinig ervaringen met het afsluiten van leningen, maar ik lees dat je weloverwogen te werk gaat dus ik heb er wel vertrouwen in dat dat goed komt. Bedenk wel dat je alleen een lening kan afsluiten als je een bron van inkomsten hebt. Als je nu geen werk hebt zal je dus geen persoonlijke lening af kunnen sluiten. Op naam van je bedrijf maak je dan meer kans.
Edit: de lening komt pas na het werk, dan heb ik dus niks gezegd :o

Ik wil je wel graag een lange termijn vraagstuk meegeven waar je, naar mijn mening, ook nu al over na moet denken. Op een moment zal de apparatuur verouderd zijn en vervangen moeten worden. Denk alvast na over wanneer dit zal zijn en wat de kosten hiervan naar alle waarschijnlijkheid zullen zijn zodat je ervoor kan zorgen dat je tegen die tijd deze lening hebt afgelost en als het even kan alvast ervoor gespaard hebt. Als je moet gaan vernieuwen en de oude lening is nog niet afgelost dan blijf je achter de feiten aan lopen.

Lowara schreef:

De apparatuur in je administratie opnemen en erover afschrijven heeft alleen impact op je resultaat niet op je cashflow. Je spreid de kosten over meerdere jaren, maar je hebt daardoor aan het eind van de afschrijvings termijn niet ineens genoeg geld op je bankrekening staan om de apparatuur te vervangen. Dat is afhankelijk van andere factoren.

Boekhouden is mijn vak. Als je tips, hulp of advies nodig hebt over hoe je dingen het beste kan opzetten of boekhoudkundig verwerken mag je mij altijd een pb sturen.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-13 10:02

Ojajoh schreef:
TS ik was nieuwsgierig en ben even op je site gaan kijken. Ik zag daar dat je erop hebt staan dat je enkele maanden aan het reizen bent en dus geen shoots doet. Dus je schiet maanden niet....dat komt toch op hetzelfde neer als je nog even wacht om te sparen?
Misschien een optie om in het buitenland alvast wat te gaan verdienen?

Ja klopt dat staat erop, maar ze zijn er nog steeds haha :D Heb al de bodige aanvragen voor als ik terug ben, die ik liever niet laat schieten.
Bijverdienen in het buitenland gaat niet meer. Wat ik hier in aussie heb verdiend is naar mijn onderhoud hier gegaan en rekeningen thuis. En ik vertrek volgende week naar thailand en ik denk niet dat ik daar echt wat zal verdienen gezien de salarissen daar en ik heb geen werkvisum voor thailand.
Laatst bijgewerkt door Babeth op 25-07-13 10:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-13 10:03

Dank je wel Dorus voor je tips!

Omaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 10:23

Ik ga me niet uitlaten over wel of niet lenen, daar zijn genoeg argumenten voor gegeven en die moet je voor jezelf afwegen ;)

Denk eraan dat als je straks een baan hebt dat je dan meteen een vast contract moet hebben wil je meteen met je inkomen een lening kunnen afsluiten. Als je bijvoorbeeld eerst een jaarcontract krijgt, dan krijg je bij de meeste banken pas een lening als je er een jaar of langer werkt. Dus als je een jaarcontract krijgt kun je pas na een jaar een lening aanvragen (vooropgesteld dat je contract verlengd wordt natuurlijk) (en bij sommige banken moet je, ongeacht het soort contract dat je hebt, sowieso eerst ergens een jaar gewerkt hebben) En stel, je werkt ergens een jaar en je contract wordt verlengd, maar dan wel met nog een jaarcontract ipv een vast contract (niet heel ongebruikelijk). Dan nemen ze niet je gehele inkomen mee in de berekening van hoeveel je maximaal mag lenen, maar een bepaald percentage van je inkomen. (tenzij je een intentieverklaring van je werkgever kunt krijgen dat je na dit contract een vast contract krijgt.)
In dat geval kun je natuurlijk toch beter 10 maandjes sparen, dan ben je er sneller ;)

Mocht je voor een lening gaan:
met 6000 euro lening ben je ongeveer 4-5-6 jaar bezig met aflossen, afhankelijk van hoeveel je per maand gaat terugbetalen. Mocht je gaan kijken om ergens een lening af te sluiten, kijk dan of je een bank/instelling kunt vinden waarbij je boetevrij meer en sneller mag aflossen als dat je uitkomt. Als je naar een bank gaat kijken: de "gebruikelijke" banken ABN, Rabo etc. zijn vaak het duurst. Kijk goed rond op internet, bijv. op sites als independer. Vraag offertes aan bij verschillende banken, het bedrag dat je kunt lenen (en de rente) verschilt van bank tot bank.

(Al bovenstaande is geval bij persoonlijke lening, trouwens. Hoe dat bij een zakelijke lening zit, daar heb ik geen idee van)

En dan nog een vraag: Waarom heb je geen vaste lasten als je terug in Nederland bent? Woon je dan samen of bijv. bij je ouders?

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 10:31

Ik zou in jou geval zeker voor een zakelijke lening gaan en niet voor een PL. het kost wat meer werk om het aan te vragen (ondernemingsplan schrijven) maar de rente is over het algemeen vele malen lager. Een PL is echt heel erg duur.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-13 10:40

lizy29 schreef:
Ik zou in jou geval zeker voor een zakelijke lening gaan en niet voor een PL. het kost wat meer werk om het aan te vragen (ondernemingsplan schrijven) maar de rente is over het algemeen vele malen lager. Een PL is echt heel erg duur.

Maar is een ondernemersplan ook nodig als het om zo'n relatief "klein" bedrag gaat en het bedrijf al 2 jaar bestaat?
Als het niet anders kan, tuurlijk, dan ga ik er wel voor zitten om er een te maken. Maar is het nodig?

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 10:41

Babeth schreef:
Maar is een ondernemersplan ook nodig als het om zo'n relatief "klein" bedrag gaat en het bedrijf al 2 jaar bestaat?
Als het niet anders kan, tuurlijk, dan ga ik er wel voor zitten om er een te maken. Maar is het nodig?

Jep.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 10:45

Dat je bedrijf 'al' 2 jaar bestaat zegt niks over de omzet natuurlijk.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 10:52

Ik heb jaren bij de bank gewerkt en zakelijke financieringen verstrekt en het gaat niet allemaal zo makkelijk als jij er nu over denkt. Je moet van alles aanleveren en de rente is hoog mede door het kleine bedrag en ik gok dat jouw winst en omzet gegevens over 2 jaar niet voldoende zijn om te pleiten voor een lagere rente. Persoonlijke Lening zou ik helemaal niet aan beginnen rentes van 14 a 15 procent zijn niet vreemd!

Ik zou als ik jou was alles nog een keer goed afwegen, hoeveel klanten loop je mis in de tijd dat je het met deze camera moet doen, hoe lang moet je sparen voor het benodigde bedrag (10 maanden als ik jou verhaal zo zie) en weeg dit af met de extra opbrengsten die je in die 7 maanden hebt met een nieuwe camera en een flinke rente :)

succes!

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 10:52

Op twee jaar waarschijnlijk wel. Ik ga er ten minste van uit dat jij geen volledige boekhouding inclusief jaarrekening hebt.