Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Babeth schreef:Grandeur2011 schreef:Als je geen inkomen hebt, krijg je geen lening.
En als je straks een baan hebt zou ik naar de KvK gaan om mezelf als fotograaf (bedrijf) in te schrijven.
Je krijgt dan zelfstandige aftrek, starterskorting.
De apparatuur kun je afschrijven en de lening kun je opvoeren als kosten voor de zaak.
Tevens krijg je gunstige tarieven voor verzekeringen en leningen.
Wanneer je een lening afsluit voor apparatuur op persoonlijke titel heb je dit niet.
Ik ben al bij de kvk ingeschreven. En daarbij komt de lening er pas als ik werk heb. Eerder vraag ik die niet aan, graag even goed lezen.
Mirranda schreef:Voor je bedrijf zou ik zo'n investering best doen.
En je kunt relatief snel aflossen (+/- Eur 700 p/mnd), dus daar zie ik gene probleem in.
De meeste reacties hier zijn gebaseerd op prive lenen, maar dat is toch echt wat anders.
Als je voor je bedrijf een kleine auto (goederenvervoer) nodig hebt, dan kun je daar simpelweg ook niet eerst voor sparen. Dat is het middel om je beroep uit te kunnen oefenen.
Denk dat dit een verantwoorde investering zou zijn.

. Lowara schreef:Is het geen optie om tijdelijk een baan te nemen, en gewoon een maand of drie te gaan sparen?
Drie maanden is voor klanten nog wel te overzien ( en zo niet.... Dan heb je echt een te onstabiel bedrijf om er mee verder te gaan) en geeft jou de ruimte om bv een duizendje of drie te sparen.
De rest zou ik dan proberen te lenen bij ouders, of eventueel een tweedehands set aanschaffen als deze al in dit model beschikbaar zijn.
Ik heb zelf ook een klein bedrijf, en weet wat het is om te investeren in vormen van zo'n beetje maandsalarissen per keer
Maar ikheb, en zal nooit in het rood staan om zaken aan te schaffen, dat is een number one no go in een bedrijf als je geen garantie hebt dat je het gaat terug verdienen.
Wat je voor de volgende keer heel goed moet bedenken en doen, is de afschrijving van je camera in je administratie meenemen. Dat heb je dit keer duidelijk niet gedaan, waardoor je nu in de problemen zit.
Doe je je eigen boekhouding, of een professional? Denk dat je ten eerste dit stukje tav je bedrijf eens goed onder de loep moet nemen, want als je op deze manier werkt, zal het erg lastig worden een bestaansrecht op te bouwen.
Wij hebben bv in onze administratie zaken als ( ik heb een paarden bedrijf) lespaarden, bedrijfsauto of zadels er elk jaar opnieuw instaan en wat dit ons aan afschrijving kost. Dit geld sparen we netjes apart elk jaar erbij zodat als de afschijving compleet is, we direct een nieuwe kunnen kopen.
Sparen, alternatieven zoeken etc is je enige optie hier, lenen ( zonder baan en inkomen?) met zo'n klein beginnend bedrijf........ Ik zou er in ieder geval wakker van liggen in de nacht...
verootjoo schreef:Ik weet niet hoelang je al in het buitenland zit maar er is veel veranderd hier. We zitten in een dikke crisis, het is moeilijk om een baan te vinden, alles is duurder geworden en de lonenn stijgen nauwelijks. Er komen veel mensen in de schulden.
Ik vind het nogal wat om jezelf vrijwillig in de schulden te steken voor iets onzekers als fotografie. Als nieuwe fotograaf is het enorm moeilijk om ertussen te komen. Enig idee hoe groot de concurrentie is en hoeveel goede amateurs er zijn die er niet van hoeven leven en veel goedkoper zijn?
Ik zou eerst zorgen dat je een goede baan hebt, dan kijken of je daadwerkelijk 700 euro overhoudt om af te lossen en dan pas evt naar een lening kijken. Of sparen...
Mellis86 schreef:Oke, in dat geval ben je goedkoper uit als je het zakelijk doet. De voordelen zakelijk ben je kwijt als je het prive doet, waarschijnlijk krijg je ook hogere rentes prive. En het is ook gewoon een zakelijke aankoop. Bv de BTW moet je als particulier al betalen, daar waar je die zakelijk kan terugvorderen. Als je terug in NL bent zou ik even goed overleggen met de bank en naar je zakelijke financiele situatie. Voor de toekomst is het bedrijfsmatig altijd verstandig om de twee boekhoudingen prive en zakelijk van het begin af te scheiden. Zo voorkom je vertroebeling (al kan de zaak bv op een later moment wel weer de apparatuur prive overnemen).
Zakelijke administratie / boekhouding, is voor vele een lastig iets. Maar het kan echt je verschil maken.

Lowara schreef:Wat je voor de volgende keer heel goed moet bedenken en doen, is de afschrijving van je camera in je administratie meenemen. Dat heb je dit keer duidelijk niet gedaan, waardoor je nu in de problemen zit.
Ojajoh schreef:TS ik was nieuwsgierig en ben even op je site gaan kijken. Ik zag daar dat je erop hebt staan dat je enkele maanden aan het reizen bent en dus geen shoots doet. Dus je schiet maanden niet....dat komt toch op hetzelfde neer als je nog even wacht om te sparen?
Misschien een optie om in het buitenland alvast wat te gaan verdienen?
Heb al de bodige aanvragen voor als ik terug ben, die ik liever niet laat schieten.

lizy29 schreef:Ik zou in jou geval zeker voor een zakelijke lening gaan en niet voor een PL. het kost wat meer werk om het aan te vragen (ondernemingsplan schrijven) maar de rente is over het algemeen vele malen lager. Een PL is echt heel erg duur.