Dierenwelzijn verbeteren, wat doe jij?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

nova_zodiax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 01:24

Ik eet ongeveer 1x per maand vlees en dan biologisch verder alleen Vega. Ik gebruik op mijn shampoo, wasmiddel en wasverzachter na alleen dierproefvrije producten,heel soms gaat het wel mis met dingen die ik nooit koop dan weer ik het niet zeker. Verder bio melk en kaas. Er is ook een app van dierproefvrije kan je de barcode scannen van een product

Appelmoes_11

Re: Dierenwelzijn verbeteren, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 02:02

Ik gebruik gewoon helemaal geen dierlijke producten. Is veel makkelijker... hoef je niet steeds na te denken of iets wel of niet door de beugel kan ;)

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 06:23

Deze link mag niet in je rijtje missen .

http://www.ciwf.nl/

Verder ben ik sinds vorig jaar flexetarier , dus eet bewust minder vlees en eet minstens
twee a drie keer per week vleesvervangers .
Wat mij dat laatste duwtje heeft gegeven , was een zending van Radar over de plof kip en hoe men
met deze dieren omgaat .
Sindsdien loop ik stee vast aan het kant en klaar verpakte vlees in de supermarkt voorbij .
Ik sta er wel eens voor ....en beland dan uiteindelijk voor de Vega producten .

Als ik vlees koop ga ik naar de slager in mijn dorp , die heeft een super reputatie .
Hij heeft het vlees van boeren in de buurt , en die worden ook in de buurt geslacht .
Ja je betaalt wat meer , dan liever een dagje geen vlees .
Kip eet ik sowieso heel weinig .

Verder al meer dan 10 jaar trouwe donateur van "Brooke " , en ook bijna zolang van het WNF .
In de dierproefvrije producten zou ik me moeten verdiepen .

Dat dieren gegeten worden , zullen we denk ik niet kunnen vermijden en al helemaal niet
op korte termijn .
Wat we als mens wel moeten gaan doen is de dieren niet meer als beesten behandelen .
Laat een dier , dier zijn in zijn natuurlijke behoeftes ....en geen gebruiksvoorwerp .
Halal slachten .. :n ..heeft hier in NL niets te zoeken ....
Ach ja , mijn paardje loopt 24/7 buiten met 2 vriendjes en heeft een loopstal tot zijn beschikking .

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 07:07

Ik ben sinds een tijdje gestopt met vlees eten :j Verder koop ik de meest diervriendelijke eieren die er in de supermarkt verkocht worden, maar ik heb gisteren een ei-verkopende boerderij gevonden dus voortaan echte scharreleitjes uit het dorp :)

Veel melk gebruik ik niet, maar ik eet wel elke dag yoghurt en dat zou ik wel diervriendelijker willen doen, heeft iemand daar een tip voor? Immers, voor onze zuivel wordt toch het kalf van de moeder gescheiden.. Of kijk ik ergens overheen en is dat te voorkomen?

Proefdiervrije make-up let ik ook op, maar ik vergeet het soms ook wel moet ik eerlijk bekennen. Aandachtspuntje !

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 07:29

Ik heb die documentaire ook gezien maar naar mijn weten gebeuren deze dingen vooral in het buitenland en niet in Nederland.

Ik ben 5 jaar vegetariër geweest maar eet nu weer vlees. Ben op verschillende bedrijven geweest, van kippenschuren tot kalvermesterijen en van melkveebedrijven tot biggenschuren... En ik moet zeggen, de dieren hebben het er prima. Natuurlijk kan het altijd beter maar de dieren zagen er gelukkig uit, dat heeft mijn kijk op bijv. de site 'Wakker Dier' veranderd. Wat een onzin wordt daar verteld.. Als 12-jarige geloofde ik dat uiteraard en was het allemaal sielugh. Maar nu ik het met eigen ogen gezien heb valt het echt reuze mee.

Al is het natuurlijk altijd goed om ergens op te letten.. Daarom eet ik niet elke dag vlees en gebruik ik vrijwel geen zuivelproducten.

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 07:35

Echt captain? Jeetje, daar kan ik me niks bij voorstellen :n Mijn pony staat bij een varkensboer, nou dat vind ik een niet diervriendelijke manier van huisvesting :n En hoe er met de varkens omgegaan wordt (een ziek dier dat aan zijn lot overgelaten wordt omdat inslapen geld kost) verdient ook geen schoonheidsprijs :n
Nou is dit natuurlijk slechts één ervaring en ik zou wellicht meer bedrijven moeten zien voor een meer gefundeerde mening, maar dieren hebben in mijn ogen voldoende ruimte, buitenlucht en geschikt soortgenotencontact nodig en dat ontbreekt in meerdere of mindere mate in de bio-industrie nou eenmaal. En daar wil ik niet aan bijdragen :n

Ik ben wel oprecht benieuwd wat jij er goed aan vond en wat je specifiek onzin vindt van hetgeen bijv wakker dier uitdraagt :) Kun je daar meer over vertellen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 07:47

Kuggur schreef:
Yamcha schreef:
Ik ben nu zo'n 3 jaar eerst flexitariër

"Flexitarier", die moest ik googlen, doet me denken aan de zg. " little beady eyes vegetarier", die eten dus alleen dieren met kleine kraaloogjes.

:') dat wist ik dan weer niet dat dat bestond :')

@ Corelli: van Alpro heb je een aantal soorten yoghurt, en ik moet toegeven dat ik sceptisch was, maar die zijn echt wel heel lekker.
Ik vind zuivel en eieren voor mezelf ook echt niet acceptabel, hoe er in Nederland met kalfjes en haantjes wordt omgegaan..... ik weiger dat te sponsoren. Ik kan daar niet mee leven.
Voor mij is een dier geen wegwerpproduct.
Zoals gezegd, consequent lukt gewoon niet altijd, en wat vleesetende dieren betreft zit ik dan wel in een spagaat. Ik los het ten dele op door slachtafval op te halen, zodat ik niets laat slachten voor ze, maar blijf het ingewikkeld vinden. Maar om ze iets niét te geven wat ze wel nódig hebben, vind ik zelf ook niet echt oké.
Gelukkig heb ik ook nog een veganistisch dier :D

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 07:51

Oke, dan ga ik een keer voor de Alpro soja yoghurt :j Geitenyoghurt heb ik al geprobeerd overigens, dat was geen succes :x := Hoewel ik zeer graag geitenkaas lust, vond ik de smaak écht niet bij yoghurt passen :n

Wat betreft je spagaat, die snap ik :j Je wil jouw dier geven wat het beste bij zijn natuur past, maar daar moeten andere dieren voor sterven.. In de natuur (wilde honden en andere roofdieren) gaat dat natuurlijk vanzelf en heel natuurlijk, maar met gedomesticeerde dieren is het toch anders..
Slachtafval vind ik wel een hele goede oplossing! :j

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 07:57

Ja hoor. Heb zelfs een poosje meegeholpen op een melkveebedrijf waar ze ook gigantische schuren vol kippen hadden en nog een aantal weken op een geitenmelkbedrijf dus ik wil wel wat vertellen. Ook mijn ervaringen zijn bij een bedrijf maar het kan dus wel goed zijn.

Wakker dier zegt bijvoorbeeld dat er bij melkvee veel klauw- en uierontstekingen zijn.
Dit klopt niet, een klein percentage van de koeien heeft dit inderdaad maar wordt er voor behandeld. Als de boer dit niet zou doen mag sowieso de melk niet gebruikt worden (bij een uierontsteking) dus draait hij verlies. Een ziek dier geeft geen melk. Een boer zal er dus alles aan doen om zijn dieren gezond te houden. Een ziek dier met een ontsteking heeft antibiotica nodig, een dier wat antibiotica krijgt mag de melk niet van gebruikt worden. Nog meer verlies dus.

Vleeskalveren.. De eerste weken staat het diertje alleen. Dat klopt, maar heeft wel constant contact met de kalfjes om hem heen. Er staat op Wakker Dier beschreven dat ze nauwelijks ruimte hebben en geen afleiding. Op de mesterij waar ik geweest ben hadden de kalveren echt prima de ruimte. Natuurlijk kan het altijd groter maar ze konden een stukje rennen en springen als ze wilden. Afmetingen waren wettelijk vastgelegd en er mochten niet meer dan 6 (volgens mij) kalveren in een hok. Op dat bedrijf werden ook onderzoeken gedaan naar bodembedekking, welke bedekking het beste was voor de dieren. Of dat een houten, een betonnen of een kunststof vloer was. Er wordt dus constant gekeken naar het dierenwelzijn.

Kippen.. Snavels worden echt niet overal geknipt en de meeste boeren zorgen voor genoeg afleiding voor de kippen. Immers als ze elkaar gaan pikken moet er weer medicatie gegeven gaan worden en dat is duur. Bij het bedrijf waar ik geweest ben werd 2 maal daags een baaltje zaagsel in een gang gedropt waar de kippen dan in konden pikken en mee konden 'spelen.' Dieren zagen er goed uit en niet ongelukkig.

Geiten.. Die dieren hadden het echt zo goed. Elke dag een flinke hoop nieuw stro, elke dag controle over het welzijn. Dieren waren vrolijk, speelden met elkaar, sprongen de hele dag door.. Ja het is zielig dat de geitjes direct bij de moeder weggehaald worden, voornamelijk zielig voor de moedergeiten.. De jongen hadden het toch niet door. En sommige geiten hadden er wel moeite mee en bleven een paar dagen om hun jong roepen. Andere scheelde het niets en gingen na de bevalling weer verder met waar ze mee bezig waren.

Het blijft een lastige kwestie. Alles kan beter. Ik zie ook veel liever dieren buiten lopen maar dat kan hier in Nederland nu eenmaal niet.
Ik zie ook veel liever kalfjes bij hun moeder. Maar zolang er zoveel melk geproduceerd moet worden is dit geen optie.

En Wakker Dier heeft zeker veel goede punten. Zoals de plofkip en de lange transporten.
Maar ze verkondigen ook een hoop opgeblazen onzin. En dat zullen ze vast van bepaalde bedrijven af hebben waar het inderdaad wel zo gebeurd maar over het algemeen vind ik het persoonlijk echt meevallen en ben ik ervan overtuigd dat het overgrote deel van de boeren en veehouders het goed met zijn/haar dieren voor heeft. Want een ongelukkig dier produceert niet en levert verlies.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 08:27

Maar wáárom zou je zoveel melk produceren dan?? Dat is toch waanzin? Zoveel melk per koe ook..... Friesian-Holsteins hebben nul bespiering, lopen soms kreupel door de enorme uiers, worden jaar op jaar op jaar zwanger gemaakt, en als het kalf geboren is, krijgt het de melk van de moeder niet, maar wordt er direct bij weggehaald, en dat is geen dierenleed?
Je zou het eens met hondjes moeten doen..... Hier op Bokt krijg je iedereen over je heen als je ze bv met 6 weken bij de moeder weghaalt, en twee pups kunnen elkaar niet opvoeden, wordt er gezegd. Maar bij kalfjes is het wel oké?
En die koe dan, die om haar kalf schreeuwt? En die moedergeit? Geen dierenleed? Je zou eens moeten proberen de pups van een hond in een groot hok samen groot te brengen, kunstmelk te geven en dan op te eten, en de melk van de moederhond zelf opdrinken..... moet je ze eens horen. De pups mest je dan vet en na een half jaar eet je ze op. Ben benieuwd naar de reacties. Hoe is dit dan opeens geen dierenleed?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 25-07-13 08:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 08:33

Omdat Nederland ervan overtuigd is dat melk gezond is en dat je dat elke dag nodig hebt? Geen idee waar dat dan weer vandaan komt hoor want ik vind het ook onzin maarja, ken genoeg mensen die elke dag 2 of 3 grote volle glazen melk drinken..

Overigens krijgen de kalveren wel melk van de moeder hoor. :) Wordt gewoon overgegoten. Al zal dat ook wel per bedrijf verschillen.

En tsja het verschil tussen huisdieren en vee... Ik zou er geen moeite mee hebben een hond op te eten hoor, als mensen dat wel hebben vind ik dat alleen hypocriet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 08:44

Voor mij maken huisdieren en vee ook geen verschil. Ik eet het allebei niet :)

En dat zal waar zijn, wat dat betreft hebben die campagnes van de melkunie goed gewerkt. Melk moet, en melk, de witte motor..... om mensen ervan te overtuigen dat het niet echt nodig is, en dat het op zijn zachtst gezegd wat apart is om als niet-zuigeling de moedermelk van een andere soort te drinken, zal nog een hele klus zijn, denk ik zo.

Ik denk dat dat per bedrijf verschilt, ik hoorde dat, dat kalfjes kunstmelk krijgen, en ik heb Friesland Campina opgebeld, en in veel gevallen krijgen de kalfjes kunstmelk. Niet in alle gevallen, maar dan blijft nog altijd het punt over dat de kalfjes bij de moeder weggehaald worden, en ik vind dat wel echt dierenleed. Als de kalfjes het niet beseffen, de moeder zeer zeker wel. Hier een filmpje van een kalf dat werd herenigd met de moeder (was dus ook op de eerste dag zelf weggehaald). Ik ben er zeker van dat ze het beseffen, en ze herkennen elkaar dus ook blijkbaar. Is echt bijzonder. Heel mooi filmpje.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 08:50

Yamcha schreef:
en als het kalf geboren is, krijgt het de melk van de moeder niet, maar wordt er direct bij weggehaald, en dat is geen dierenleed?

Dat klopt dus niet. De eerste paar weken krijgt een kalf ook melk van het moederdier. En bij vleesvee lopen de kalveren gewoon bij de moeder in de wei.

Verder misschien leuk om te lezen: http://www.boerderij.nl/Rundveehouderij ... -1317584W/

PS: Radar is ook niet zo heel erg objectief. Antoinette Hertsenberg is erg pro- wakker dier. En is getrouwd met dierenactivist en PvdD-lid Niko Koffeman.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 09:18

Niet standaard. Soms krijgen ze de biest niet eens (al is dat tegenwoordig wel heel vaak). Maar het komt echt regelmatig voor dat kalveren kunstmelk krijgen, is echt vaak. Heb het destijds nagevraagd bij Friesland Campina.
Mijn verhaal ging trouwens wel echt over melkkoeien, hoe het bij vleeskoeien gaat, vind ik wel echt veel netter (dan nog ben ik niet pro-vleeseten) maar bij vleeskoeien gaat het netjes, ja.

En over je stuk: ik ben heus niet zo brutaal dat ik boeren ga vertellen dat die dieren altijd buiten moeten zijn, de geitenwollensokken-dierenvrienden kennen we allemaal wel, die gaan ook 144 bellen als je een oud paard in de wei hebt, of er een dier in de regen staat. Die neem ik persoonlijk niet heel erg serieus :D

Oh, dat wist ik trouwens niet, van radar. Maar je kunt het gewoon nagaan. Naar een bedrijf toegaan, en vragen hoe het zit. Als je niet gelijk met veroordelingen aankomt, kom je heel wat te weten, hoor.
Overigens, om mezelf ook even te nuanceren: ik heb niet zozeer een probleem met de boeren, eigenlijk. Ik weet uit ervaring dat de boeren vaak dol zijn op hun dieren, elke koe bij naam kennen, en echt alles doen om te zorgen dat de dieren het goed hebben.
Ik heb er echt een aantal gesproken die met alle liefde biologisch zouden willen gaan boeren, die gráág de kalfjes bij de moeder zouden willen houden, en alleen de melk die over is zouden willen verkopen, en dan mag iedereen van mij zoveel melk zuipen als ze willen :D (zal niet gaan, want melk wordt dan een heel stuk duurder, maar voor een goed leven voor de dieren moet je wat over hebben, of niet dan :) )
Het probleem is de consument. Melk moet goedkoper zijn dan water. Kaas moet voor 3 euro per kilo het liefst. Vlees moet goedkoop, goedkoper, goedkoopst. Die boeren kunnen niet boeren zoals ze het graag zouden willen, want het geld is er domweg niet voor, omdat de gemiddelde consument geen idee heeft wat er gebeurt en wat het kost, en wat er dankzij hun gierigheid gebeurt, maar wél boos wordt op de boeren omdat de koeien niet in de wei staan, maar geen geld over hebben zodat de boer z'n land kan onderhouden (machines zijn ook niet gratis, onderhoud ook niet, zaden ook niet). Intussen werd er gebouwd en gebouwd, wegen moeten groter en breder, nieuwe wegen, spoorlijnen, en 't mag allemaal niks kosten, en maar boos worden op die boer. Gek hè, dat er niet veel koeien buiten komen? Héél vreemd...... en met 30 graden staat mijn merrie ook liever binnen.......
Als jij maar 3 euro over hebt voor kipfilet, dus nog niet eens een hele kip, maar alleen de borst, hoeveel ruimte denk je dat die kip dan krijgt? Maar je wilt wél vlees eten.....

Zorg dan dat het zich ófwel goed loont, en dat je een eerlijke prijs over hebt voor een dier wat tenminste een goed leven heeft gehad, of koop het niet. Hoe minder productie, hoe meer ruimte voor de dieren....... en hoe meer graan er over is om mensen mee te kunnen voeden.

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 09:26

Ik ben het helemaal met je eens Yamcha, dat is précies waar ik me ook zo aan stoor! En ik heb inderdaad dezelfde ervaringen met de boeren. Helaas worden ze gedwongen tot deze manier van bedrijfsvoering en dierenhouderij en daar wil ik geen cent aan bijdragen

Captain: bedankt voor je uitleg en voorbeelden! Ik vind het fijn om te lezen dat jouw ervaringen positiever zijn dan de mijne, dat geeft hoop :) Desalniettemin verandert het niets aan mijn standpunt, omdat ik gewoon hoge diervriendelijke eisen heb en ik begrijp heel goed dat deze niet haalbaar (genoeg) zijn in Nederland :j Je zal mij dan ook niet horen roepen dat alle dieren naar buiten moeten, want ik begrijp heel goed dat dat niet gaat. Echter, ik blijf dan wel bij mijn besluit om geen gebruik (meer) te maken van deze industrie

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 09:28

Dat vind ik heel bewonderenswaardig van je. +:)+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 09:30

Ik ook *\o/*

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 09:34

:D Thanks! :D

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-13 09:57

Interessante ervaringen Captain! Ook leuk om eens te lezen, want vaak is het alleen maar negatief. Fijn dat er bedrijven zijn die je ook zo'n kans bieden, en waar de beesten het ook 'goed' hebben.

Maar een ding vraag ik me af, jij schrijft dat de kippen gelukkig ogen, maar ik denk dat ze gewoon niet beter weten. Als je een vrije uitloop kip plotseling opsluit in een kippenschuur bij honderden anderen, zou hij dan net zo gelukkig zijn denk je?

En mooi filmpje Yamcha, ik had geen idee dat koeien zó aanhankelijk zijn aan hun kalf. Wat aandoenlijk zeg.

Winged: Interessante link zeg. Grappig om ook eens vanuit het standpunt van de boer te lezen, en gelijk heeft hij. Sommige mensen bemoeien zich echt overal mee, terwijl ze er 0,0 verstand van hebben, erg jammer.

Ditano: ik kan helaas niks aanklikken op jouw link, dan krijg ik een melding dat de verbinding niet beveiligd is?? Ik kan alleen de homepagina bezoeken?

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 10:05

Ow Yamcha, wat doe je me aan. :')
De tranen rollen over mn wangen.

Voorheen heb ik er nooit zo bij stil gestaan, maar nu ik zelf een kindje heb, vind ik het eigenlijk ook maar een vervelend idee dat kalfjes zo ontzettend snel bij de moeder weggehaald worden en alleen in een hokje gezet worden. Het voelt gewoon zo niet juist. Heb daarom ook maar besloten om mijn eigen melkinname drastisch te beperken.

Of ze nou poeder of echte melk krijgen. Ze worden op ongezond jonge leeftijd weggehaald bij de moeder. En dat vind ik echt niet juist.

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-13 10:09

Laatst bijgewerkt door Miracle_ op 25-07-13 10:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 10:11

Wij eten al van alles biologisch... Vlees komt van of de bio slager of het bio vlees uit de appie. Verder hebben we biologische kaas, melk (soms alpro), eieren etc... Maar ook zonnebloemolie biologische groentes etc... En zo ook bio pindakaas en chocolade pasta.. Laten we zeggen dat onze koelkast vrij bio is :+

Niceee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 10:17

Nog een hele simpele 'tip': naast de vegetarische dagen kan je ook de hoeveelheid per x minderen: bijvoorbeeld 1 (biologische of Beter Leven) kipfilet bij het eten doen ipv 2 kipfilets en dan wat meer groente door het eten doen. Je merkt het bijna niet dat er minder kip in zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 10:19

Ik zorg in ieder geval goed voor mijn huisdieren.

Daarnaast haal ik mijn vlees bij de slager om de hoek, die heeft zijn eigen boerderij met koeien, varkens en kippen die allemaal veel buiten komen en goed gevoerd krijgen. Biologisch dus :) verder drink ik mijn koffie fair trade met sojamelk en bak ik mijn vleesjes, visjes en vega ook in Alpro boter. En smeer ik alpro op brood.

Ik eet ook niet elke dag vlees, eet net zo lief een stukje vis en we doen ook regelmatig vegadag :)

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 10:21

Mijn moeder wil wel biologisch vlees eten, maar het is zo duur. We hebben het niet zo breed dat we biologisch vlees iedere dag kunnen betalen. We eten meestal wel vlees met een keurmerk van beter leven (was het toch) en we eten niet iedere dag van de week vlees.

Als ik op mezelf woon (zal nog wel even duren, ben pas 15), dan wil ik wel minder vlees gaan eten en meer biologisch :j.