Samenwonen, hoe ging dit bij jullie?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

verootjoo

Re: Samenwonen, hoe ging dit bij jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 11:00

Wij hebben na 2 jaar relatie een huis gekocht en zijn daarin gaan wonen, daar wonen we nu een jaar en gaan nu trouwen.
Onze financien regel ik, de inkomsten gaan op een grote hoop en daar betalen we alles van.

In tegenstelling tot de post hierboven vind ik het eerlijk gezegd wel alleen lang leve de lol :+ Ik heb nog geen moment gedacht dat ik het niet leuk vind, wij hebben dan ook nooit ruzie, praten over alles en het loopt gewoon supergoed. Ook geen discussies over wie wat doet in huis. Ik werk (veel) minder en doe dan ook vrijwel het hele huishouden.
Wij zijn dan ook beide wel makkelijke personen en maken ons niet snel druk. Maar de belangrijkste tip is wel om over alles te blijven praten met elkaar.

spottedponie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 11:08

Ik ben van alleen in mn flatje naar een flat met vriend, hond, en kind in de weekenden en op maandagen gegaan... Best ff wennen kan ik je vertellen...
Mijn vriend is in december 2011 met de hond bij me ingetrokken, beetje noodgedwongen, maar we hebben nog nooit problemen gehad. We komen allebei graag naar huis.
Na een paar maanden hebben we een slaapkamer voor de kleine gemaakt, en dit is voor nu haar tweede thuis.
Inmiddels zijn we bezig om het koophuis wat hij met zijn ex had over te nemen en verhuizen we dus hopelijk snel naar een huis met een tuin...

We zijn dolgelukkig samen, en komen beide graag naar huis... Financieel hebben we het nu nog moeilijk met dubbele woonlasten, maar ook daar komen we zonder problemen doorheen, mijn vriend helpt regelmatig mee met huishouden en dergelijke.

Miekelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 11:17

Ik ben vorig jaar na een jaar lang heen en weer reizen bij m'n vriend ingetrokken, en nog geen seconde spijt van gehad. Ik woonde al 6 jaar op kamers en was bijna afgestudeerd, ik wilde wel graag naar een 'eigen' plekje. Hij had ruimte zat, woont in een vrij nieuw huurappartement. Het ging eigenlijk als vanzelf, al was het vooral voor vriendlief even wennen dat er nog iemand in huis is die ook een eigen ritme heeft. Ruzie hebben we nog steeds niet gemaakt (we zijn allebei ook geen ruziemakers), en ook financieel gaat t allemaal prima. Vriend is zo lief geweest om in de tijd dat ik nog studeer (nu net klaar) wat meer te betalen dan ik. We zijn nu op zoek naar een koophuis, dan zal die verdeling ongetwijfeld veranderen, maar ik heb er alle vertrouwen in dat dit goed gaat.

caboclo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 11:31

wij zijn na 3 maanden samen gaan wonen mn vriend was op zoek naar een huisje ben mee gaan kijken en vonden het allebij erg leuk ''niet eens met gedachte dat we samen gingen wonen ,

huis ingericht met de spullen die me vriend al had (van zijn flatje) ene was eigelijk ook meteen mijn smaak ,
van 1 keer slapen werd 2 keer slapen en zo maar door , spullen zijn niet meer thuis geweest en ging iedere dag naar mn ouders toe om nieuwe spullen over te halen,

nu zijn we inmiddels (5aug) 6 jaar samen en in dec wonen wij er 6 jaar nog steeds zelfde huis en inrichting met wat ditjes en datjes meer , ook inmiddels gezins uitbreiding 1-12-11 is onze zoontje geboren en tijdens mn zwangerschap een hond aangeschaft (pup van mn vriends hond) die tevens bij mn schoonouders is blijven wonen..

labyrinth

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 14:02

Ik was 18, 1 maand van 19 verwijderd toen ik ging samenwonen. Ik ging ook studeren dat jaar, net zoals jij dus eigenlijk. Tja, wat kan ik je zeggen. Het valt allemaal heeeeeeeel er mee, mensen maken er echt een big deal van, maar dat is het eigenlijk helemaal niet :p

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 16:28

Hier ook lange leve de lol hoor.

Wij zijn na ons afstuderen gaan samenwonen in een huurhuis. Waarschijnlijk gaan we volgend jaar een huis kopen.

Ik zou wel echt aanraden om eerst te huren. Wat een ellende Ik allemaal tegen kom doordat mensen en huis kopen en dan uit elkaar gaan. ..

Kim_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 16:41

Ik en vriendlief gingen samenwonen toen we 10 maanden samen waren. We woonden ver uit elkaar dus waren overgeleverd aan de weekenden. Van begin af aan vaak samen omdat ik op kamers woonde en hij vaak bij me was dus we hebben vrij snel de stap gezet tot samenwonen in een huurhuis. Hij is daarvoor vanuit Utrecht hierheen verhuisd <3

In het begin (lees: de eerste twee weken of zo) bijna elke dag wel mot, maar dat is omdat we toch moesten wennen. Dan krijg je te maken met bepaalde verwachtingen naar elkaar toe die je niet altijd uitspreekt of die niet echt reëel zijn. Ik woonde al op mezelf en was dus al gewend aan alle huishoudelijke taken, maar vriendlief daarentegen kwam net onder moeders vleugels vandaan. Kortom; irritaties toen bleek dat meneer niet eens wist hoe je een wc moet schoonmaken :') , taken niet ziet liggen, er niet aan denkt om iets in huis te doen, et cetera.

Ik moet inmiddels zeggen dat hij inmiddels goed is afgericht :)) Nee zonder gekheid, we doen nu allebei wel evenveel in het huishouden dus dat is wel fijn.

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 16:44

fjordjes

Ik heb na 1 jaar en 2 maanden een relatie een huis gekocht samen met mijn vriend. Ging eigenlijk allemaal vanzelf. Ik ben voor hem naar deze uithoek verhuisd maar het bevalt me prima, alsof we beiden nooit anders deden. Hebben een samenlevingscontract voor het geval dat.

Tabaluga12

Ik woon nu 3 jaar samen en ik zit een beetje in de ik irriteer me rot fase..... :D

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 17:22

Jans schreef:
Wij woonden binnen een maand samen, ik hoefde niet meer naar huis van mijn vriend :) inmiddels wonen we bijna 2 jaar samen, zijn we begin dit jaar naar een groter huis gegaan. We zijn al wel 2 jaar samen :P

Hier een vergelijkbaar verhaal!

Toen we net samen waren (elkaar leren kennen tijdens zomervakantie) was ik na een paar weken al elke dag bij hem en ik ben eigenlijk nooit meer weggegaan. Als ik er op terug kijk was het niet erg verstandig maar op 1 of andere manier voelde het gewoon goed. :D

We woonden toen in een klein appartementje/studiotje (20m2) dus dat was alles behalve ideaal. Snap nog steeds niet hoe we het volgehouden hebben maar we hebben er ruim 2,5 jaar gewoond. Nu sinds 4 maanden wonen we in een groot appartement en het gaat nog steeds super!
Laatst bijgewerkt door Samiyah op 23-07-13 17:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 17:23

Samiyah schreef:
[***] schreef:
Wij woonden binnen een maand samen, ik hoefde niet meer naar huis van mijn vriend :) inmiddels wonen we bijna 2 jaar samen, zijn we begin dit jaar naar een groter huis gegaan. We zijn al wel 2 jaar samen :P

Hier een vergelijkbaar verhaal!

Toen we net samen waren (elkaar leren kennen tijdens zomervakantie) was ik gelijk al elke dag bij hem en ik ben eigenlijk nooit meer weggegaan. Als ik er op terug kijk was het niet erg verstandig maar op 1 of andere manier voelde het gewoon goed. :D

We woonden toen in een klein appartementje/studiotje (20m2) dus dat was alles behalve ideaal. Snap nog steeds niet hoe we het volgehouden hebben maar we hebben er ruim 2,5 jaar gewoond. Nu sinds 4 maanden wonen we in een groot appartement en het gaat nog steeds super!

Wij zagen elkaar elke dag al op het werk: hadden we elkaar leren kennen. En het was ook de ideale manier om meer tijd samen te hebben om elkaar te leren kennen :D

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 21:13

Nou, bij ons ging het vrij simpel. Ik plukte een vent van Bokt, we hadden een langeafstandsrelatie van 4 jaar en toen kreeg ik een baan in zijn woonplaats (320 km van m'n eigen woonplaats af). Dus toen heb ik m'n spulletjes gepakt, een kitten uitgezocht, wat geklust en voilá.. ik woon aan de andere kant van het land sinds een anderhalve maand. :D :D

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 08:31

Wij gaan volgende week, na bijna 3 jaar relatie, samenwonen. We hebben een heel mooi appartement gehuurd dat aan zijn en mijn eisen voldoet, nieuwe meubels gekocht naar onze smaak en hopelijk lukt het allemaal goed. Wel spannend! :-D

Miesjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 08:38

Hoihoi,
Wat leuk dat je gaat samenwonen!!

Ik was ook 19 toen ik ging samenwonen met mijn vriend en was ook net heel toevallig een opleiding begonnen..
Het is wel zwaar vind ik zelf je hebt het erg druk met je opleiding en ondertussen ook nog een heel huis wat je moet onderhouden ed. maar ik heb er tot nu toe nooit spijt van gehad..
We hebben in het begin veel visite gehad en slapers,dit lijkt heel leuk maar is me zo tegen gevallen dat het hier voorlopig niet weer gebeurd. Neem echt tijd samen en ga genieten zou ik zeggen!!!

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 08:48

Mijn man is bij mij komen wonen vanuit zijn ouderlijk huis. Huishouden is dus wel een punt geweest en dat is nooit helemaal overgegaan hahaha. Ik heb meteen wel beschreven toen wat van wie was en allebei er voor getekend. kan je daar nooit sores over krijgen. Niet erg romantisch maar wel praktisch.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 09:14

Ik ben toen ik 22/23 was gaan samenwonen. Inmiddels manlief was klaar met studeren kreeg een (vaste) baan en ik zat in mijn afstudeerperiode. Ik vond het onzin om hem voor een hooguit jaar een eigen plekje in te laten richten, dus zijn we samen opzoek gegaan, wat best heftig was aangezien mijn vader net was overleden.

we vonden een piepklein huurhuisje, en hebben daar een ruime 2 jaar gewoond, toen waren we in totaal al zo'n 8 jaar bij elkaar.

In september zijn we 9 jaar bij elkaar en3 maanden getrouwd :)

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 09:30

goh allemaal en alleen maar positieve ervaringen terwijl de werkelijkheid toch vaak anders kan zijn

Ik ging samenwonen met 8.5 jaar relatie en 1.5 jaar later woonde ik weer bij mijn ouders.
We hadden een huis gekocht en ondanks ik meer verdiende maar in bezit was van een pony ben ik eruit gegaan.
Daarna ruim 9 jaar lat relatie gehad....ook niet helemaal fijn.

Ympi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 09:53

Wij zijn na exact twee jaar gaan samenwonen en dat is eigenlijk als vanzelf gegaan. Veel praten met elkaar is volgens mij dé sleutel tot succes in dit verhaal. Ook over taakverdeling, is je vriend eerder van het principe dat jij alles zal gaan doen in het huishouden of wil hij helpen, wat zijn jullie verwachtingen naar elkaar toe? Denk dat dat heel belangrijk is om dat direct uit te klaren dat jullie op dezelfde lijn zitten daarin.

Wij moesten natuurlijk wel niet meer studeren, maar begonnen een week later wel alle twee aan onze eerste job, dus dat was ook niet eenvoudig.

In het begin hebben wij alles op papier gezet, wat van wie was, wie wat gekocht had, ... Voor als we uit elkaar zouden gaan, niets officieel maar wel tussen ons tweeën om te weten hoe we het later zouden verdelen, eerlijk is eerlijk. Wij hebben ook een gemeenschappelijke rekening geopend, daar schrijven we maandelijks elk even veel op over dus niet in verhouding met onze inkomsten, van die rekening betalen we eten, onze huur en dingen die we samen doen.

Ondertussen zijn we twee jaar verder en het gescheiden houden van kosten en eigendommen is ver verloren gegaan, nu is alles van ons tweetjes, deels uit "nalatigheid", maar ook omdat we elkaar vertrouwen, vertrouwen dat we samen blijven en vertrouwen dat als dat niet lukt, dat we alles gewoon eerlijk verdelen.

Maar zeker gezien je leeftijd zou ik dus in het begin goede afspraken maken, naar taakverdeling en naar kosten. Want goede afspraken, maken goede vrienden :j

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 09:59

Klopt, communicatie is het sleutelwoord!

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 11:46

Ik heb vorig jaar juni wat met mijn vriend gekregen en in maart ben ik bij hem ingetrokken. Voelde als een logische volgende stap en is een goede keuze geweest :)
Ik had een huurhuis in Groningen en hij een koophuis in Hoogeveen, dus er was eigenlijk maar 1 optie, dat ik bij hem in trok. Goede keuze geweest :)

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 11:50

miccamaaike schreef:
Ik heb vorig jaar juni wat met mijn vriend gekregen en in maart ben ik bij hem ingetrokken. Voelde als een logische volgende stap en is een goede keuze geweest :)
Ik had een huurhuis in Groningen en hij een koophuis in Hoogeveen, dus er was eigenlijk maar 1 optie, dat ik bij hem in trok. Goede keuze geweest :)

tot het uit gaat :x dan moet jij weg en waar ga je heen met beetje pech verdien je nu teveel en moet je huren vanaf 650 euro

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 11:52

Zeg tita, dit topic gaat niet over wat als het mis gaat. Vervelend dat het bij jou fout is gegaan, maar je hoeft niet een ander zijn/haar keus te bekritiseren lijkt mij ;)

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 11:54

Bij ons ging het vanzelf. Vriend woonde (weer) thuis en ik op kamers, dus tja hij kwam steeds vaker bij mij en op een gegeven moment ging ie gewoon niet meer weg. Het is even aanpassen (helemaal omdat mijn kamer eigenlijk niet voor 2 personen bedoeld was) en je hebt ineens 2x zoveel om op te ruimen (tja mannen en opruimen...). Praat met elkaar vooraf over wat je ervan verwacht!

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 11:55

tita schreef:
goh allemaal en alleen maar positieve ervaringen terwijl de werkelijkheid toch vaak anders kan zijn

Ik ging samenwonen met 8.5 jaar relatie en 1.5 jaar later woonde ik weer bij mijn ouders.
We hadden een huis gekocht en ondanks ik meer verdiende maar in bezit was van een pony ben ik eruit gegaan.
Daarna ruim 9 jaar lat relatie gehad....ook niet helemaal fijn.

:n hier ook géén positieve ervaring mee..

Wij zijn na 5 jaar samen gaan wonen, net wat RebelJits op de vorige pagina ook aangaf, dat gebeurde bij mij ook. Ik werd zo ongeveer z'n moeder en begonnen steeds meer in één huis te leven in plaats van samen te wonen. Er was 0,0 communicatie of gezelligheid, we hebben het een jaar volgehouden waarna we er een punt achter gezet hebben.

Nu woon ik alweer twee jaar thuis.. :P