Wat doen jullie om je huis koel te houden?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Re: Wat doen jullie om je huis koel te houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 12:21

Overdag alles potdicht en 's nachts alles open. Maar vannacht koelde het helaas nauwelijks af, en de warmte zit nu ook echt in de muren enzo.

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 12:22

Hier is alles potdicht overdag, ramen dicht, rolluiken naar beneden zodra de zon aan de ramen komt, ventilator op de hoogste stand en airco aan :')

lisetteexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-13 12:22

Ja als ik mijn telefoon moet geloven was het vannacht 22 graden :oo

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 12:23

Hier is ook alles potdicht tot de zon vanaaf ver achter de horizon verdwenen is daarna gaat alles wijd open.

En ook mijn buitendeuren zijn dicht omdat het buiten nu al veel warmer aanvoelt dan binnen en dat wil ik graag zo houden.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 12:25

Overdag blijven alle ramen, deuren en gordijnen dicht. Zodra het buiten voldoende afgekoeld is gaat alles tegen elkaar open dat het goed door kan waaien. Als het waait dan, want hier is het momenteel aardig windstil waardoor we 's nachts alsnog in bed liggen te puffen.

Gelukkig werkt het systeem hier op kantoor goed waardoor het hier binnen erg aangenaam is.

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 12:26

Ik ben dus de enige eigenwijze op Bokt die dus juist alle ramen open heeft :D
Aan de voorkant niet eens gordijnen dicht, wel boven op de slaapkamers het rolluik naar beneden met kiertjes open voor frisse lucht.
En het is hier heerlijk koel binnen!

Dat alles potdicht houden schijnt achterhaald te zijn.....

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 12:32

Alles potdicht en donker houden, en flessen water in de vriezer stoppen en bevroren naast je neer zetten, dat werkt als soort van eenvoudig koelelement. Een kleine kamer kan je daarmee ook een klein beetje afkoelen. Als het erg droog wordt in huis kan je ook nog wat emmers met koud water vullen en die neerzetten op strategische plekken.

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 12:34

Voor degene die een plat, goed waterdicht dak hebben kreeg ik trouwens de tip met een tennisbal de afvoer af te sluiten en een laagje water op het dak te laten lopen. Schijnt ook flink te schelen.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 12:36

Alles dicht :+

Behalve de tuin deur.

Rolluiken zijn dicht.
Helaas wel wat donkerder hierdoor, maar ik vind het wel lekker nu in huis.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 12:41

Hier een appartement op drie hoog, met de hele middag volle zon op het woonkamerraam. Niet uit te houden dus zonder airco en die hebben we gelukkig vorig jaar gekregen van mijn vader. <3 Ideaal! Het kost inderdaad wat energie, maar dat is het voor ons helemaal waard. Al je je het kunt veroorloven zou ik dus echt eens naar zo'n ding op zoek gaan. :j

Verder zitten alle gordijnen dicht en in de rattenkamer staat een ventilator maar ik denk dat ik ze straks lekker allemaal naar de woonkamer verhuis, hebben ze ook wat profijt van de airco.

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 12:43

Hier een huis met hele dag volle zon erop en nog geen zonwering :+
Wij zetten s'avonds de ramen open en komen eigenlijk niet in de huiskamer.
Voor boven hebben we een airco te leen die s'avonds een paar uur aangaat.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 12:47

Appartementje op de bovenste verdieping met een plat dak = gegarandeerd warm.
Overdag alle gordijnen dicht. Voor de dakramen hebben we zonwerende rolgordijnen, dat scheelt écht een hele hoop.
En 's avonds alles heerlijk doorluchten. Het blijft wel heel warm binnen dus ik zoek overdag een schaduwplekje in het stadspark op.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 12:51

justdiesel schreef:
Dat alles potdicht houden schijnt achterhaald te zijn.....

Als het buiten warmer is dan binnen (en dat is niet de bedoeling) dan hou ik de boel dicht hoor! In de winter merk ik vaak al dat zodra de zon op de ramen staat, de temperatuur flink oploopt. De boel dichthouden scheelt behoorlijk hier (zo'n 3 graden.)
Ook 3 hoog, plat dak, veeeeel zon aan alle kanten.

Nagano

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 12:53

hier een tuin op het zuiden heb zelfs witte lakens voor mijn ramen daar hangen en alles zit hier opt dicht redelijk koel hier door

lisetteexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-13 13:01

Oké bedankt allemaal!
Alles heb ik dicht nu alleen de voordeur niet want daar is het donker door dat het een steegje is

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 13:08

Wij hebben de tuin op het westen, daar staat vanaf 11 uur ongeveer de zon zijdelings op de achterzijde van het huis en tot hij ondergaat schijnt hij op de achterkant..
Ik heb overdag alle ramen dicht en de gordijnen ook dicht. Beneden is het zonnescherm uit.
's Avonds zetten we de ramen een uurtje tegen elkaar open, dat helpt vaak al behoorlijk, maar afgelopen nacht bleef het best warm buiten, zonder wind, dus bleef het wel een beetje warm :=

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 21:06

Niks, het is heir nog niet warmer dan 23 graden geweest binnen :). (heb een benedenwoning uit 1926)
Heb de kantelramen in de woonkamer altijd openstaan, evenals het bovenraampje in de eetkamer (suite- en- suite). Bovenraampje boven de keukendeur ook open. Zon schijnt tot een uur of 2 's middags ín de woonkamer, daarna mist-ie m net en staat-ie in mn voortuin. In de achtertuin staat de zon nóóit op mn slaapkamerramen, alleen in het achterste gedeelte van de tuin :D.

Bij mn buren is het aan de voorkant hetzelfde, maar bij hun staat de zon de hele dag ín hun achtertuin en ook bij hun slaapkamer. Heb echt medelijden met ze soms :=. De buren die boven hun wonen zijn tijdelijk met hun bed naar de voorkant van het huis gegaan omdat het niet uit te houden was.
(woningen lopen een beetje raar qua indeling)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 21:23

Ik heb het opgegeven, er is niks meer aan te redden :) Het is binnen 29 graden en buiten niet noemenswaardig koeler... Ik richt de ventilator 's nachts op me en wacht tot het weer afkoelt :P

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 21:26

Shadow0 schreef:
Ik heb het opgegeven, er is niks meer aan te redden :) Het is binnen 29 graden en buiten niet noemenswaardig koeler... Ik richt de ventilator 's nachts op me en wacht tot het weer afkoelt :P

Zelfde hier. 28,8 graden binnen. (Zit nu met een ventilator achter de laptop)
Echt alles wat je aanraakt is ook gewoon warm :')

Mensen met een airco.. Klopt het dat het wel stroom trekt als een malle?
Mn moeder had het over een tientje per nacht dat ie aanstaat..

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 21:38

Beetje airco verbruikt 4 kWh... 1 kWh is ongeveer 0.23 euro :') 1 uur airco kost net geen euro!

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 21:46

Hier binnen was het vanmiddag 30graden !!! En ik hou alles dicht, maar blijkbaar werkt dat toch niet zo super, maar in elk geval beter als van alles open laten staan denk ik.
Ik zit te denken aan rolluiken, maar wij hebben voor een enorm groot raam, dus ik denk dat dat dan helemaal niet mooi is :n

Verder heb ik nu alles tegen elkaar open gezet, alle ramen boven en beneden de deuren, het is nu 28graden binnen.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 21:48

Hier 30 graden, heb vannacht met achter deur open op luchtbed in de kamer geslapen en de hond buiten en binnen geloof ik.
Boven is het nog veel warmer.

's nachts alles open, overdag dicht, maar het is kansloos momenteel.
Koelt nu weer af in huis.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 21:53

Plien91 schreef:
Appartementje op de bovenste verdieping met een plat dak = gegarandeerd warm.
.

ook hier plat dak en bovenste verdieping en idd sterves warm... overdag alles dicht gordijnen dicht en nu de zon weg is de deuren open en doorluchten maar

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 22:04

Shadow0 schreef:

Hier nog zo'n huis. Alles opengooien s avonds helpt even, tot de deuren weer dicht gaan en de warmte uit de muren het huis weer overnemen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 22:07

overdag juist alles dicht,ik woon in een oud frans huis met 60 cm dikke muren.
Sinds gisteren staat de airco aan op 26 graden.En als je dan van buiten komt waar het 37 is, is dat lekker koel :D
S'avonds gaat de airo uit en alles open...