Advies gevraagd: Geldkwestie.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

MMIDV

Re: Advies gevraagd: Geldkwestie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 08:17

Ik zou het niet doen, voor je het weet ben je weer terug bij af. Je gaat nu zo goed en bent bijna uit de schulden! Daarna lekker sparen voor een mooie kattenren, dan heb je em ook extra verdiend en houd je er waarschijnlijk ook een beter gevoel aan over!
Nog even doorbijten, je kunt het!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 08:24

R.X. schreef:
papagroom schreef:
Waarom moeten katten in een ren??????
Hier lopen de bengalen gewoon buiten......evenals een oude dove kater.....als ze wat overkomt,hebben ze in ieder geval een toffe tijd gehad.....

Dat moet ieder voor zich weten.

Dat klopt, en daarom wordt het hier als optie genoemd :)

TS, geef nou geen geld uit wat je niet hebt, je begint net uit je schulden op te krabbelen...

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 08:57

Leg de situatie uit aan de mensen van de ren. En spreek met ze af als hij er over bv 3 maanden er nog is je hem heel graag van ze over neemt. En als hij er dan niet meer is heb je pech maar ook geen financieel probleem erbij.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 09:09

Heb je geen handige mensen in je buurt met wat gereedschap die voor jou een ren willen maken? Dat hoeft echt niet duur te zijn ;) Zet er een lekker etentje tegenover of de waanzinnige kans om in jouw stralende buurt te mogen zijn :+ Weet ik het miss een deal met je vader dat hij een ren bouwt en jij zijn auto van binnen en buiten poetst ;)

Wie weinig geld heeft moet creatief zijn zeg ik altijd maar (ik heb ook een laaaag inkomen) en er is vast wel iemand die je kent die je een middagje wilt helpen. Paar planken en wat gaas en je bent al een heel eind. Googlemaar eens voor wat ideeën :j

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 09:25

Heb je geen extra kamer over om daar een kattenkamer van te maken, een stevige hor voor één raam, krijgen ze frisse lucht genoeg en je kunt ze toch zonder problemen in huis houden. Geld dat er niet is ook niet uitgeven, anders kom je weer in het rood.

lauran__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 09:30

Ts denk eraan dat je er nu wettelijk eigenlijk aan vast zit. Iemand doet een aanbod, jij aanvaart dit door te zeggen dat je ren wil hebben, maakt ook nog een afspraak om hem op te halen. Wettelijk gezien heb je nu een overeenkomst. Staat letterlijk in het wetboek. Aanbod + aanvaarding = overeenkomst. Sommige mensen laten je hier makkelijk onderuit komen, maar let wel op dat je eigenlijk jezelf al verplicht hebt om de ren te moeten kopen.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 09:32

Geen geld betekend het niet kopen,heel simpel. Is bv een schrikdraad op je schutting niet goedkoper?

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 09:35

mick75 schreef:
en het is een verdomd goede gewoonte je dat ook aan te wennen.

Ik denk dat dit een heel belangrijk gegeven is als je weinig of geen geld hebt, het wennen aan de "gewoonte".
Het grootste probleem is dat je heel je leven overal wel ergens een "ultiem koopje tegenkomt dat je niet kan laten liggen want...". Dat gebeurt enorm vaak. Mensen zweren bij zichzelf zich aan een zeer strak uitgaveschema te houden, maar dan plots komt er iets in hun weg dat maar de helft van de prijs is, en eigenlijk hebben ze het toch echt wel nodig...
En als je je eenmaal hebt laten overhalen om geld uit te geven wat je niet hebt, dan is het voor de volgende keer nog gemakkelijker of weer eens een "uitzondering" te maken.

Leer je jezelf aan dat je in geen enkele omstandigheid geld mag uitgeven dat je niet hebt, ookal zou dat een enorme verbetering van je leefsituatie zijn, dan leer je jezelf ook aan niet meer in die schuldenpot te belanden. Het is vaak zwaarder om die beslissing te nemen maar achteraf veel minder miserie.

De enige opties die ik zie is als je eventueel met de verkoper kunt afspreken het bedrag in termijnen terug te balen. Daar moet die dan wel weer voor open staan. Oftwel dat je het geld kunt lenen bij iemand en het daar in termijnen terug betalen. Maar dan moet je ook héél zeker zijn dat je het kàn, want geld lenen is ook een ideale bron voor een hele hoop ruzie! En anders accepteren dat het nu niet gaat en terug alles op zijn pootjes terecht laten komen...

ulyse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 09:36

Zou het jou een fijn gevoel geven als je nu een kattenren koopt van geld wat je niet hebt?

En wat als je volgende week onvoorziene kosten krijgt?

Je bent bijna uit de schulden maar het belangrijkste probleem moet je nog aan pakken. En dat is misschien wel de allermoeilijkste.

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-13 10:10

ulyse schreef:
Zou het jou een fijn gevoel geven als je nu een kattenren koopt van geld wat je niet hebt?

En wat als je volgende week onvoorziene kosten krijgt?

Je bent bijna uit de schulden maar het belangrijkste probleem moet je nog aan pakken. En dat is misschien wel de allermoeilijkste.

Dit is het dus.. Ja ik vind het een fijn idee voor mn katten.. Nee ik vind het geen fijn idee, want het geld is er 'niet'.
En die onvoorziene kosten zitten me dus ook niet lekker.. Wat als 1 van de katten ziek word? Of er gaat iets stuk? Dan zou ik dat niet kunnen veroorloven omdat ik een kattenren heb gekocht voor ze..

En idd.. Mijn plan was/is ook om dat bedrag van die rekening te sparen en apart te zetten, daar ook echt niet aan te komen, en dan 'opnieuw' gaan sparen voor mn gewone spaarrekening..

@ Lauran_ Ik heb gezegd dat het o.v.b. is, dus ik zit er niet aan vast..

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-13 10:11

Trouwens, ik zou inderdaad misschien mn vader lief kunnen aankijken over een tijd, maar zo'n mooie ren als dit zal het niet gaan worden.. Maargoed, misschien moet ik daar dan maar genoegen meenemen (En de katten ook)

Schrikdraad op de schutting zou ook misschien een optie zijn? Maar lijkt me ook erg duur..

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 10:15

Nee wordt juist mooier :)) EN je kunt ervan maken wat je wilt in elke maat! Ik heb via pinterest eventueel wel wat leuke ideeën. Mocht je intresse hebben kun je even pb-en voor een linkje ;)

Naamloos1 schreef:
Trouwens, ik zou inderdaad misschien mn vader lief kunnen aankijken over een tijd, maar zo'n mooie ren als dit zal het niet gaan worden.. Maargoed, misschien moet ik daar dan maar genoegen meenemen (En de katten ook)

Schrikdraad op de schutting zou ook misschien een optie zijn? Maar lijkt me ook erg duur..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 10:22

De minst dure oplossing is ze toch echt gewoon naar buiten laten. Nu een ren kopen terwijl je het geld niet hebt zou ik echt niet doen. En je schrijft in je OP dat haren verven ook moet gebeuren, maar dat is iets wat ik dan met het grootste gemak zou laten zitten. Dat geld kun je dan alvast apart houden voor je kattenren.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 10:26

Shirley schreef:
Ik zou 'm kopen :o
Bij mij gaat het welzijn van m'n beestjes voor alles ...

Dan nog maar even verder in je oude ondergoed en die haren verven is ook luxe, kan ook wachten.

En misschien heb je zelf nog wel wat spulletjes om te verkopen op MP of op Bokt ?

dat is het wel domste advies die je kan geven aan iemand die niet met geld om kan/kon gaan.

meid hoe jammer het ook is zeker niet doen.
en ga kijken mischien samen met iemand wat je per maand waaraan uit gaat geven.
bijv haren kleuren? is echt een luxe probeer eerst is wat te sparen

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 10:28

Nouja haar verfen kan best belangrijk zijn.. Ik bedoel ik ben 31 en als ik niet verf dan ben ik dus echt grijs...... Ik ben geen kapper freak ofzo ik doe het gewoon zelf thuis, maar om nou al zo grijs door het leven te moeten.. Nee dank u :)) Maar verf van kruidvat/trekpleister is wel betaalbaar hoor, en ze hebben vaak aanbieding 2=1 bv.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 10:30

Is het geen idee om een draad over de tuin te spannen en de katten aan een tuigje naar buiten te laten? Eventueel een voor een.. dan kunnen ze wel lekker buiten lopen en in de zon liggen, maar niet wegrennen. Onze kat heeft vroeger met zo'n tuigje gelopen toen ie niet weg mocht vanwege een ontsteking, en dat ging prima, en familie van ons had een dure raskat aan zo'n tuigje zodat ie buiten kon lopen.. altijd goed gegaan, ze hebben heel snel door waar ze kunnen komen.

sporten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 10:34

Kan je niet aan die persoon vragen die de kattenren wilt maken om later te doen

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-13 10:37

StalNollie schreef:
Shirley schreef:

Dan nog maar even verder in je oude ondergoed en die haren verven is ook luxe, kan ook wachten.

En misschien heb je zelf nog wel wat spulletjes om te verkopen op MP of op Bokt ?

dat is het wel domste advies die je kan geven aan iemand die niet met geld om kan/kon gaan.

Ok hier wil ik even op in gaan. Ten eerste: Ik kan heel goed met geld omgaan, ik ben door een ex 'vriend' in de problemen gekomen.. Normaal gesproken altijd een spaarpotje van een paar 1000 euro.. Maar dankzij zijn grapjes en nog wat andere pech is het misgegaan.

En haren verven moet ik wel doen. Net als wat chocobroodje zegt: Ik ben gewoon grijs op bepaalde plekken! (28 jaar!) En ik ga vanaf volgende week bij een nieuwe baan beginnen in een winkel, dus ik kan moeilijk aankomen met dikke grijze uitgroei van een paar cm..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 10:41

Ook al heb jij de schulden niet veroorzaakt, geld wat je niet hebt kun je niet uitgeven. Zeker als je nog maar kort uit de schulden bent zou ik er voor kiezen om het niet te doen. Prachtige prijs misschien, maar geld kan maar 1 x uit gegeven worden.

Mogelijk kun je zelf een schets maken (of door iemand laten maken?) aan de hand daarvan een materiaal lijst maken en de kosten berekenen. Dan weet je welk bedrag je kwijt bent en kun je dat in een bepaalde tijd weg zetten. Dan komen de kosten in ieder geval niet plotseling.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 10:48

Ik zou zeggen maak een materiaal lijst (goed idee!) en gooi die eerst eens op je facebook... Zal je verbazen wat er aan hout bij mensen in schuren/garages staan.. Dan hoef je alleen nog maar wat schroeven (daar komt de klusser weer om de hoek want de meeste hebben een levensvoorraad liggen :P ) en wat gaas te regelen (www.vergelijk.nl) EN dan ben je al een heel eind denk ik. Ohja krammetjes voor het gaas heb je ook nog nodig.

Ik zou het eerst zo proberen ;)

Judith_ schreef:
Ook al heb jij de schulden niet veroorzaakt, geld wat je niet hebt kun je niet uitgeven. Zeker als je nog maar kort uit de schulden bent zou ik er voor kiezen om het niet te doen. Prachtige prijs misschien, maar geld kan maar 1 x uit gegeven worden.

Mogelijk kun je zelf een schets maken (of door iemand laten maken?) aan de hand daarvan een materiaal lijst maken en de kosten berekenen. Dan weet je welk bedrag je kwijt bent en kun je dat in een bepaalde tijd weg zetten. Dan komen de kosten in ieder geval niet plotseling.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 10:51

TS in jouw situatie snap ik dat je je haren moet verven want je moet inderdaad "presentabel" zijn in een winkel..maar laat je ze verven bij de kapster of gebruik je zelf goedkope verf?

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-13 10:54

Ik gebruik goedkope verf :)

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 11:00

StalNollie schreef:
Shirley schreef:

Nou bedankt :(

Wat is er mis aan prioriteiten stellen en kijken of je thuis spullen hebt die je kunt verkopen om zo aan geld te komen voor iets dat je nodig vindt ?

Misschien is dat wel een stap in de goede richting om met geld te leren omgaan ?

WilmaBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 11:04

katten verkopen? Je hebt al weinig geld, je kan geen 100€ missen, wat als er iets fout gaat met 1 van de diertjes? Dierenarts doe je ook niet voor 5€..
Bovendien heb je er een allergie aan.. ik zou overwegen om die dieren weg te doen..
je prioriteiten moet je veranderen in geval van nood.. onder zo een omstandigheden zou ik geen dieren in huis nemen/hebben.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 11:12

Shirley dingen verkopen vind ik wel een goed advies maar alles daarboven niet.
je beesten gaan voor logisch maar als je er niet voor kunt zorgen zul je een ander adres moet vinden voor ze.
nu is dit niet van toepassing op ts gelukkig maar ze wil iets waar ze het geld niet voor heeft. dan kan het dus gewoon niet. punt. klaar.

ik vind dat het steeds meer voorkomt in deze tijd geld kwesties mensen kopen maar. maar denken niet eerst na van als er dadelijk nog een rekening komt of wat dan ook