Geen vlees meer eten, hoe?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 21:15

TS, mocht je een tijdje zo gezond mogelijk eten en alle troep/suiker/witbrood en dergelijke achterwege laten, verandert je smakenpallet enorm. Je zal merken dat je verschillende groentes en fruit wél lust, en dat pakweg haribosnoepjes en witte boterhammen helemaal niet lekker meer zijn. Als je gezonde-voeding-inspiratie wilt, zijn er heel wat voorbeeldige lijstjes van bokkers te vinden in het 'Wat heb je vandaag gegeten-topic' :)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-13 21:16

Fiffill schreef:
Als je al zo slecht eet moet je eerst dat gaan verbeteren, en eet je serieus elke avond aardappels met groente? Nooit wat anders?

Ik zou niet weten hoe ik dat zou moeten verbeteren. Niet elke avond, eten ook wel eens soep (maar dan met niet zoveel groente erin) en maccaroni.

Trouwens altijd al gedaan. Is dat fout? Zo doet iedereen het hier altijd al :=

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-13 21:17

Bhriseis schreef:
TS, mocht je een tijdje zo gezond mogelijk eten en alle troep/suiker/witbrood en dergelijke achterwege laten, verandert je smakenpallet enorm. Je zal merken dat je verschillende groentes en fruit wél lust, en dat pakweg haribosnoepjes en witte boterhammen helemaal niet lekker meer zijn. Als je gezonde-voeding-inspiratie wilt, zijn er heel wat voorbeeldige lijstjes van bokkers te vinden in het 'Wat heb je vandaag gegeten-topic' :)

Heb het al eens geprobeerd.. Hoe lang zou ik dat vol moeten houden voor ik verandering merk? Want heb nooit wat gemerkt, buiten het verlangen naar iets dat ik wel vrijwillig zou eten.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 21:22

Nou, de hele dag witbrood met Nutella vind ik niet echt gezond :P pak liever volkorenbrood en neem gezonder broodbeleg (niet alleen zoete dingen maar bijv zuivel of notenpasta's en lekker beleggen met groente).
Macaroni, is dat ook gewone witte? Er zijn zoveel gezondere volkorenpasta's. En rijst, bonen, ga zo maar door. Als je echt vegetarisch wilt eten zul je een hele hoop moeten aanpassen zo te lezen. Ook als je vlees eet zou ik dit niet echt gezond noemen (nu ligt dat misschien ook aan je definitie van gezond) maar als je met dit dieet vlees weg zou laten denk ik dat je sneller tekorten gaat krijgen.

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 21:25

Ik sluit me helemaal aan bij wat Filfill zegt.

Hm, ik denk dat ik zo'n drie weken bezig was met zo weinig mogelijk prefab, snoep, chips, koeken, chocola, puddinkjes... eer ik écht verandering merkte.
Na drie weken had ik 'psychologisch' zin in Haribosnoepjes, en ik kon niet geloven wat een zoete niet-lekkere troep dat was; ik werd er spontaan misselijk van. Hetzelfde heb ik met chips: eet ik meer dan een handje voel ik me echt naar. Sommige fruitsoorten vond ik niet echt heel lekker (kiwi's en pruimen), maar die vind ik nu heerlijk!

Wit brood, nou, daar heb ik echt niet mee gegeten en ik voel me er niet lekker van :n En ik was zo verslaafd aan mijn ontbijt: een donkere boterham met een dikke laag choco én boter, maar nu vind ik havermout wel 10 keer lekkerder :o Op een 'ondeugende dag' plan ik dan te ontbijten met een boterham met choco, maar ik heb er dan nooit écht zin in.

Rauwkost heeft het langste geduurd. Elke middag iets van sla en andere groente vond ik zo saai, maar nu heb ik elke middag zin in mijn bordje rauwkost (met wat azijn en olijfolie, njammie!). Een gewone droog belegde boterham, bah nee, dat vind ik zo saai nu :+

Sowieso moest ik ook wel echt 'leren' om sommige dingen te eten, want via een gezond voedingspatroon moet je best wat tussendoortjes verzinnen eer je een degelijk aantal kcal bekomt.
Bij (bijna) elke lunch prop ik rauwkost en tussendoortjes zijn nu voornamelijk fruit (bijvoorbeeld met wat yoghurt of kwark er over voor de afwisseling).

Wanneer je eens een dag troep eet, sta je de volgende ochtend op met een echt hunkergevoel naar fruit en groentes! Alsof je hele lijf er om schreeuwt, heel bizar.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-13 21:33

Volkorenbrood is inderdaad een optie, tenminste als ik de overstap ga maken. Ander beleg vind ik dus echt niet lekker.. Staat hier wel veel hoor, want mijn ouders eten wel veel verschillende dingen op hun brood, maar ik vind het gewoon echt niet lekker. Heb een hele tijd geen nutella meer mogen eten van mijn moeder, en ze weigerde witbrood te halen (enkel volkoren). dus heb ook wel verschillende dingen een lange tijd geprobeerd. Maar poeh wat was ik ongelukkig zeg :+

Ik ga wel weer beginnen met het gewoon doen en hopen dat ik het wat lekkerder ga vinden. Ik maak mijn eten zelf niet (maar heb bijv nu drie weken wel de mogelijkheid daartoe) en mijn moeder wilt geen volkorenmaccaroni.
Rijst (verschillende soorten) heb ik ook nooit gelust.. Word hier wel best vaak gegeten dus ook wel iets om nog eens naar te kijken.
Mijn vriend eet elke dag wel volkorenpasta, en heb daar ook vaak wat van gegeten. Elke keer vind ik het weer niet lekker :( Maar denk dat ik dat gewoon door ga zetten.

Ik had laatst een voedingstest gedaan op internet, oke, het zegt niet zo heel veel, maar vergeleken met wat een mens gemiddeld binnen moet nemen, heb ik héél veel tekorten. Vandaar dat ik er ook gewoon weer wat aan wil gaan doen.

Het is alleen zo moeilijk omdat het geen questie is van gewoon doen nu, gezien ik gewoon al zoveel eten heb geprobeerd, en ook langere tijden zoals hier al is aangegeven. Word er alleen maar ongelukkig van..

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 21:42

Geen vlees eten én geen vervangers is makkelijk hoor! Gewoon elke avondmaaltijd granen met peulvruchten combineren (dan heb je een compleet aminozuur profiel). Ik ben zelf nogal verzot op de combi pandanrijst met zwarte bonen :9

Eten kun je leren trouwens, maar dat moet je dan natuurlijk wel willen. Op witbrood met Nutella ( :x ) ga je het niet redden, ook niet als je vlees eet. Als veganist of vegetariër zul je toch echt meerdere voedingsmiddelen moeten gaan leren eten.

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 21:44

Ik denk dat wij zo'n beetje hetzelfde voedingspatroon hebben/hadden :P

Ik at veel te weinig, maar al wat ik at was slecht. Door medische redenen kon ik toen weinig fruit en niet te veel groenten verdragen (maar ook dat is weggegaan sinds ik gezond eet), dus al wat ik at was troep zoals koekjes.
Als het een troost is, of iets om naar uit te kijken... ik voel me onbeschrijflijk veel beter en wil echt nooit meer terug naar hoe ik vroeger at! Zelfs mijn vriend is gaan meedoen (ietsje minder fanatiek wel) en ook hij let er nu zelf op omdat hij zich zo goed voelt in zijn vel.

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 13:30

De vleesvervangers van de Albert heijn zijn trouwens allemaal kosher! Ik begreep dat je daar moeite mee hebt dus dan weet je dat in ieder geval!

dropveterr

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 13:38

Dat probleem had ik een jaar geleden ook,toen gewoon weer vlees gaan eten maar daar kreeg dat zelfde iets als jou van. Sinds 7 maanden eet ik weer vegetarisch zonder probleem door dat ik vleesvervangers eet, ben dr blij mee!

paardjes123

Re: Geen vlees meer eten, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 13:47

ik ben al 19 jaar vegetarische, buiten een vega schijf en wat meer groente bij het avond eten eet ik verder best ongezond. Nooit ergens last van gehad, ik denk ook dat het te maken heeft met wat je lichaam gewend is. kan je het niet afbouwen?

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 13:53

Ik ben in november voor een maand gestopt met vlees eten. Geen probleem en heel goed vol te houden. Toen besloten om in januari helemaal te stoppen met vlees te eten op een enkel biologisch stukje eens per maand. Ik eet dagelijks groente en ben gek op fruit. Toch ben ik veel meer ziek en is mijn weerstand zo lijkt het een stuk minder. Normaal was ik nooit ziek, liep altijd buiten, weer of geen weer. Nu ben ik meer moe, sneller verkouden en langer verkouden en veel meer ziek. Ik vraag me af of het ligt aan het geen vlees eten -> geen antibiotica meer of echt aan de vitaminetekorten. Ik eet verder gevarieerd, probeer niet te zout te eten maar wel voldoende groente.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 13:59

Vraag me af of vleesvervangers nou zou gezond zijn, zit ook allemaal rotzooi in. Ik eet dat in ieder geval niet en zoek het in de noten en groenten. En veel niet lusten is ook een kwestie van dingen eens anders eten dan dat je gewend bent. Zoek receptjes op en laat jezelf verrassen door nieuwe smaken.

Misschien toch nog tekorten aan bepaalde vitamine's @Sappos? Of vervang je het vlees onbewust door produkten waar veel suiker in zit? Daar word je namelijk ook moe van (en suiker zit overal in, niet alleen in koek en snoep maar ook in potjes en pakjes)

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 14:18

Suiker en kleurstoffen word ik doorgaans extreem druk van ;) Ik vervang het vlees met gewone vleesvervangers. Ook op brood word de rosbief en kipfilet vervangen door kaas en vegafilet. Het smaakt prima en het voelt niet alsof ik iets mis maar mijn lichaam zegt iets anders. Supplementen vind ik eigenlijk zo'n onzin, ik zou zo moeten eten dat ik alles zelf al binnen krijg.

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 15:04

Het enige waar ik zelf op moet letten is dat ik af en toe ijzersupplementen neem, aangezien ik best wat (soja)zuivel consumeer op een dag. Nouja, geen heel grote hoeveelheden, maar zuivel breekt ijzer af, en zonder vlees kan je denk ik dan sneller een tekort hebben.

meganx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 15:12

Ik eet sinds een maand geen vlees meer (vegetariër-flextarier ) . Ik eet af en toe vleesvervangers. Ik kan je die van de AH erg goed aanraden . Echter andere vleesvervangers vindt ik ook niet te eten. Ik neem vitaminen b complex dan heb ik daar geen te kort van en noten en groenten eten is erg belangrijk. Ik eet nu ook veel vis. En eieren eten is ook van belang . Je moet voor jezelf kijken hoe en wat . ;)

xDreamerx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 15:24

Hier ook een flexitarier/health freak ;) Ik eet inderdaad ook vaak de vleesvervangers van de AH, die zijn lekker! Verder eet ik wel af een toe een stukje kip of vis. Het belangrijkste is inderdaad (wat hierboven al meerdere keren aangehaald is..) je hele voedingspatroon. Als dat goed zit, dan moet die overstap prima mogelijk zijn. Maar zoals je eetpatroon nu is ga je geheid tekorten krijgen, en die heb je waarschijnlijk al. Ik hoor heel veel 'lust ik niet', daar moet je dan toch echt overheen wil je gezond blijven. Ik weet niet hoe oud je bent, je maakt je eigen eten niet las ik? Dat is ook lastig... Nouja, het is in ieder geval goed dat je naar je eetpatroon aan het kijken bent :j Maar je kan echt heel veel leren eten, het is in het begin gewoon een kwestie van hap slik weg, al doe je het met je neus dicht en een maandje doorzetten, je kan er écht aan wennen. Maar dan moet je het wel willen. Zoals hierboven staat wil je op een gegeven niet anders meer! Verder kan een diëtiste je helpen bij gezonde keuzes. Of de lieve mensen van Bokt ;)

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 15:50

Hier nog iemand die al heel lang vegetariër is. Ik ben gewoon van de ene op de andere dag gestopt. Sinds een paar maanden ben ik heel erg gaan opletten dat ik ook gezond eet. En ik merk het verschil echt! Ik was voorheen vaak moe en geen zin om dingen te doen en ik had ineens veel meer energie. Die middagdutjes die ik altijd deed, heb ik nu nog zelden. Ik ben onlangs 2 weken op vakantie geweest, zoveel mogelijk gezond gegeten maar we zaten toch al gauw aan de pizza en dergelijke. Ik was ZO moe na die twee weken! Ik kon wel 3x per dag dutjes doen en dan nog moe zijn. Nu ben ik al een week weer gezond bezig en ik merk het verschil al.
Ik begreep namelijk uit je verhaal dat je al geprobeerd had maar er problemen mee kreeg. Wellicht een idee om ineens gewoon helemaal gezond te gaan eten? En dat hoeft echt niet zo erg te zijn hoor, veel dingen kun je gewoon zelf maken en die zijn dan gewoon gezond (ik heb bijvoorbeeld zelf pindakaas gemaakt, enkel pinda's zitten er bij mij, een stuk gezonder dan die van de winkel!).
Ik zou zeggen, voor je je ook maar ergens druk in maakt of zo, doe gewoon lekker veel opzoek werk, zoek receptjes, lees je in. Ik zoek veel op 'clean eating', is wel in het engels maar ik heb zo ontzettend veel geleerd.
Ik herken dan ook veel van wat Bhriseis beschrijft.
Bhriseis schreef:
Rauwkost heeft het langste geduurd. Elke middag iets van sla en andere groente vond ik zo saai, maar nu heb ik elke middag zin in mijn bordje rauwkost (met wat azijn en olijfolie, njammie!). Een gewone droog belegde boterham, bah nee, dat vind ik zo saai nu :+

Vooral dit! Vroeger vond ik een slaatje saai maar nu eet ik het elke dag! En elke keer iets anders. Veel beter dan elke keer saaie boterhammen met pindakaas of choco :+
En als je iets niet lust, misschien kun je er wel een gerecht mee maken zodat je het wel lust? Zo heb ik laatst broccoli-kaas taartjes gegeten, normaal hou ik helemaal niet van broccoli maar die taartjes waren echt lekker! Of spinazie in een lasagna bijvoorbeeld? Dan eet je het toch maar smaakt toch anders als het ergens in verwerkt is.
En als je echt merkt dat je dingen te kort komt dan kun je altijd nog bijvoorbeeld 1x per week een stukje vlees eten? Daarmee maak je echt al een enorm verschil dan elke dag vlees eten (Daarmee doel ik op het aantal doden, uitstoot en dergelijke).

Trouwens, misschien heb je hier iets aan? Dit is voor een veganistisch dieet maar als vegetariër kun je er vast ook veel uithalen (zijn afbeeldingen met wat je kan eten om bepaalde stoffen toch binnen te krijgen).
http://imageshack.us/a/img832/4803/9jha.png
http://imageshack.us/a/img690/6961/9t1y.png

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 15:53

Boeiende plaatjes vind ik :)

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 15:54

Bhriseis schreef:
Boeiende plaatjes vind ik :)

Dat vond ik ook, ik heb helaas de bron niet meer, ik heb ze opgeslagen omdat ze handig waren.

meganx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 16:33

Edit: als je tofu lekker marineerd is het echt goed en lekker eetbaar op een gezonde manier ;) .
Zelf heel veel proberen is de tip, boeken lezen met lekkere vegetarische gerechten , internet... Kom je al heel ver !

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 16:40

maar hoe marineer je tofu goed??
ik heb het al zo vaak geprobeerd, maar het blijft die tofu bijsmaak houden

meganx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 16:44

Sonja_vR schreef:
maar hoe marineer je tofu goed??
ik heb het al zo vaak geprobeerd, maar het blijft die tofu bijsmaak houden

Mijn oma had nasy gemaakt en had speciaal voor mij ipv vlees tofu gemaakt. Ik denk soja saus en dergelijken ....
Je blijft wel de tofu smaak proeven, maar wel vele minder

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 16:51

Klinkt misschien raar, maar zou het niet helpen om meer zelf te gaan koken?
Ik dacht vroeger ook dat macaroni met saus niet lekker was, omdat mijn moeder het heel anders klaarmaakt dan hoe ik het zelf lekker vind. Ik lustte helemaal geen spinazie of courgette, maar in bepaalde dingen die ik maak vind ik het nu wel lekker.
Voor mij heeft het echt geholpen om dingen anders (zelf) klaar te maken :j

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 17:03

Op wat jij nu eet blijft geen mens gezond. Wit brood en Nutella (hoe lekker ook) passen niet in een gezond voedingspatroon. Ik ben opgevoed met 'eten wat de pot schaft' en 'bord leeg eten' en kan echt alles eten (exotische specialiteiten daar gelaten).
Hoe het klaargemaakt wordt en of ouders het lusten is overigens wel erg belangrijk voor de smaakontwikkeling van kinderen. En daarnaast, als iedereen roept dat spruitjes veis zijn, dan gelooft een kind dat. Ik vond en vond spruitjes heerlijk. Mijn ouders hebben mij opgevoed met de gedachte dat olijven vies zijn en dacht dacht ik dus ook, tot ik het probeerde...