Hoe vertel je iemand dat ze niet zo fris ruiken?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Brainfail

Re: Hoe vertel je iemand dat ze niet zo fris ruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 08:13

Ik krijg ook wel eens te horen dat ik stink.maar dan niet naar zweet maar naar paard. :Y)
Bij ons in de zadelkamer op school word je gewoon even gedeod (of hoe je dat ook zou moeten schrijven).
Maar stinken is niet zo gek als je een parcour in de zon moet springen met 25 graden.

Ik zou er gewoon rustig over beginnen.
Niet grof maar gewoon heel voorzichtig misschien met een: Sorry dat ik het zeg maar.... en dan de rest.
Ik hoop dat ze het goed oppakt, het is natuurlijk niet leuk om te horen maar probeer haar duidelijk te maken dat je haar wilt helpen.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 08:20

Misschien kan je vriendin heel subtiel een keer zeggen: 'hee je had laatst zo'n leuk shirtje aan, mag ik die lenen?' Als ze het shirtje dan uitleent kan je vriendin 'm zelf wassen om te checken of die lucht er in de was wel uit gaat. Zo niet, dan weet ze gelijk waar het probleem zit.

Sommige shirtjes houden zo'n penetrante geur op een of andere manier. Wassen met een berg vanish en azijn helpt dan vaak. Zo niet dan gooi ik ze weg.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 08:29

Wat kan zijn is dat ze een synthetisch truitje aan heeft en ja dat gaat stinken.

Je kan eens met je andere vriendin een gesprek aangaan over synthetische en katoenen truitjes
maar ik zou het wel eerlijk zeggen tegen haar hoor.

Dan maar even op haar fliep getrapt maar denk dat niet alleen jullie het ruiken maar de andere in de
omgeving ook

Gewoon eens aangeven, Goh.. transpireer jij zoveel. en als ze dan zegt nee, dan zou ik er subtiel over doorgaan van..
nou dat idee had ik een beetje want heel vaak ruik je naar transpiratie en misschien heb je er zelf geen erg in maar de omgeving ruikt het wel.
Draag je kleding met sysnthetisch materiaal erin want het kan best dat je daar niet tegenkan.
Dan zou je katoen moeten kopen dan ruik je het namelijk niet meer als je niet erg transpireer
en anders zou je eens syneo5 ofzo kunnen gebruiken.

Ik dacht ik tip je maar even want straks geeft iemand anders er ineens een botte opmerking over en dat zouden we ook niet leuk vinden <<)

gewoon eerlijk zijn.

BounceBabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 13:11

Nou, simpel! Zeg gewoon dat je het even over iets wilt hebben en dat je het wil vertellen omdat je om haar geeft. Vertel haar vervolgens dat ze ruikt naar zweet of wat dan ook. Wacht haar reactie af en kom vervolgens met tips of vraag of ze zich er bewust van is.

Ik heb zo'n hekel aan mensen die niet te hulp durven te schieten op een moment dat het het leven van een ander aanzienlijk kan verbeteren. Het begint bij de kleine dingen. Als ik iemand met de gulp open zie lopen, dan zeg ik dat ook. De kracht zit hem in het voorzichtig brengen.

Vroeger als ik de Spits pakte, na het fietsen (klamme handjes) had ik binnen een paar minuten al een inktveeg op mijn gezicht. Pas op school in de spiegel zag ik het. En niemand in de trein die het ook maar even aan mij vertelde. Dit heb ik meerdere keren meegemaakt, en niemand die er wat van zei. Kleine moeite, GROOT gebaar! :j

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 13:16

Zeer lastig! Ik heb het zelf 2 keer meegemaakt. 1 keer zat ik in jouw geval en een andere keer zaten er wat meer schakels tussen (een vriendin van de zus van een vriendin).
Beide keren is het heel subtiel en vriendelijk proberen te zeggen, maar beide keren liep het niet goed af. In het ergste geval is het het hele spel zo geëscaleerd dat het meisje van school veranderd is. Er waren ook andere redenen daarvoor natuurlijk, maar laat ons zeggen dat de lijfgeur de bal aan het rollen gebracht heeft. In het beste geval bekoelde de vriendschapsrelatie enorm, tot zelfs het verwateren en verdwijnen van de vriendschap.

BounceBabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 13:19

Ik heb een keer iemand uitgelegd dat ze soms een wat slechte adem had, niet omdat ik dat echt had opgemerkt, maar omdat haar beste vriendin er altijd over zat te klagen en het zelf maar niet durfde te vertellen. Fijne beste vriendin dan. Er zitten toch goede bedoelingen achter? Ze nam het goed op, tot ze hoorde dat haar vriendin alleen maar zat te klagen en zelf niet in staat was dat even te vertellen.

Die hadden dus even ruzie, maar uiteindelijk, kom op zeg, hebben we toch het beste voor met iedereen? :') ;)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 13:25

Ik zou het zelf liever wel 'serieus' willen horen dan zo half grappend. En uiteraard onder vier ogen. Gewoon iets in de trant van 'Ik vind het heel vervelend om het te zeggen, maar ik zou het zelf wel willen weten, geen idee of het misschien iets medisch oid is maar je ruikt namelijk nogal onprettig/sterk'

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 13:36

Ik ben het met Maartje eens. :j

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 13:57

Ik vind het niet prettig om te zeggen, maar liever dat ik het tegen je zeg dan dat anderen er achter je rug om over praten.
je hebt een vrij heftige lichaamsgeur/ je ruikt niet zo fris. Misschien is het een idee om andere deo te proberen ofzo.

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 14:10

Het ligt vaak wel aan de deodorant. :j
Een beetje experimenteren kan geen kwaad.

Heel soms ligt het ook aan de kleding, ik heb één shirtje waarin ik na 5 minuten onwijs stink, zelfs al is het net gewassen en heb ik voor het aantrekken gedoucht en deo gespoten, terwijl ik verder eigenlijk nooit last heb van zweetgeur...

Of aan het wasmiddel. Als ze in al haar kleren last heeft, dan gebruikt ze niet het juiste wasmiddel of misschien is ze allergisch. Neutral zou kunnen helpen. :)

Of misschien is haar wasmachine oud/vies. Als ze altijd maximaal op 40 graden wast, blijven er veel bacteriën achter en door de tijd heen bouwt een wasmachine ook residu op (zeepresten en dergelijke) en dat ruik je dan in al je kleren. Een leeg kookwasje met een scheut azijn en een flinke schep soda draaien wil daar heel goed voor helpen. En de wasmachine open laten staan als ze hem niet gebruikt, dan kan 'ie luchten, anders gaat het ook muf ruiken. Net als wanneer je de was er na het draaien lang in laat zitten.

Om al haar kleren eens geurvrij te krijgen kan ze ze een nacht in water met azijn laten weken. Daarna gewoon wassen op 40 en je ruikt er niks meer van.

Misschien dat je haar met deze tips een beetje op weg kunt helpen?

Vanessa24

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 14:13

Als ik zie dat de make-up op de wangen hangt in plaats van op d'r ogen dat zeg ik er iets van. Als de gulp openstaat ook, maanzaadjes of complete maaltijden tussen de tanden, geen probleem. Ik verwacht van mensen om mijn heen dat zij dit ook voor mij doen. Een tijd geleden ben ik door mijn leidinggevende aangesproken op mijn lichaamsgeur, dat was genant en zeker omdat ik helemaal niets door had. Ik zag dat ze het erg moeilijk vondt om erover te beginnen, maar ik ben wel blij dat ze het heeft gezegd. Ze draaide er geen doekjes omheen, maar was ook niet bot. Ze zei dat ze schrok dat ze mij rook terwijl ze dit niet van mij gewend was. Ze raadde mij aan om mijn kleding vaker te wassen en/ of deo mee te nemen. Ik kon wel door de grond heen zakken van schaamte, maar het is erger wanneer mensen je gaan vermijden of over je gaan praten? Ze vertelde ook dat het normaal is om een periode te hebben waarin dit kon gebeuren vanwege hormoonsverandering oid. Of dat echt zo is weet ik niet, maar het was wel fijn om dat te horen.

purkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 14:24

Mando schreef:
gewoon eerlijk zijn.

idd...
gewoon rustig zeggen dat ze eerst gaat douchen en nodig een schone fris ruikende kleren aan moet trekken want dat die zweetlucht niet langer te harden is voor jou,

en dat je dit zegt omdat je heel veel van haar houdt :D

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-13 14:26

Vanessa24 wat fijn om een keer het verhaal te horen van iemand die het te horen heeft gekregen (niet banketstaaf bedoeld hoor). Je bent er dus blij mee geweest dat ze het heeft gezegd. En het was niet zo dat je dacht waar bemoei je je mee omdat het je leidinggevende was (omdat die dus wat verder van je af staat?)

Vanessa24

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 14:31

Nee totaal niet! Het idee dat zij het niet zou vertellen vind ik vele malen erger. Ja ik schaamde me dood, ja ik wilde eigenlijk niets liever dan naar huis om vervolgens nooit meer terug te komen. Maar ik weet nu dat ik goed op moet letten dat ik iedere dag schone kleren draag, altijd deo bij me hebt en ook gebruik. Ik had ook tegen haar gezegd dat ik ondanks het bericht toch blij was dat ze het mij vertelde. Ze keek toen heel opgelucht haha

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 14:36

_Micha_ schreef:
Het zit namelijk zo, niet ik maar mijn vriendin zit met dit probleem. Ze heeft een vriendin die ze nu 4 jaar kent. Ze zijn geen beste vriendinnen markanten het wel goed met elkaar vinden.

Nu is het zo dat dit meisje niet zo fris ruikt. Het ruikt alsof ze haar kleren niet wat maar er alleen deo over spuit. Een nogal oude zweet lucht, helaas. Vandaag hadden mijn vriendin en ik het er over, hoe kun je zoiets zeggen zonder iemand kei hard te kwetsen en ook vooral ben je wel de aangewezen persoon om dat iemand te vertellen?

Dus hoe zeg je dat iemand niet zo lekker ruikt (stinkt) en wanneer ben je de aangewezen persoon en wanner moet je je gewoon lekker met je eigen zaken bemoeien? En misschien heeft iemand hier wel ervaring mee? Alle tips zijn welkom want het blijft een terugkerend gespreksonderwerp omdat we het zo lastig vinden.

ik zou gewoon aan mezelf ruiken, even onder de oksels en dan gewoon een opmerking maken van bah ik ruik zweet en daarna zeggen,, maar ik ben het blijkbaar niet.
en dan gewoon zeggen ben jij het soms?

hihi maar het is wel echt rot om zoiets te zegge

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 14:38

Dat vind ik echt een rotactie, dat kun je niet maken. :n

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 14:41

het ligt er maar aan hoe 'close' je met elkaar bent. als je elkaar toch al 4 jaar kent vind ik het niet beledigend. maar van de ene kant denk ik dan wel van, dat moet ze zelf toch ook ruiken?
ik schaam me er nooit voor,, ik roep meestal zelf al als ik flink in het zweet sta,, verdomme ik stink ahah

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 14:50

Nog een tip voor degene die kleding heeft die je snel ruikt:spoel ze met schoonmaakazijn (1lt op 8lt water) en als het een enkel stuk betreft kun je ook alleen de oksels doordrenken met schoonmaakazijn. Was ze daarna zoals je altijd doet en weg zijn de geurtjes.
Had van t voorjaar ook een paar sportshirtjes die ik schoon uit de kast haalde en na een paar minuten rook ik het al. Toen de bovenstaande tip gekregen al mn shirtjes behandeld en als ik nu maar half denk dat er een shirtje gaat ruiken doe ik de schoonmaakazijn op de oksels .
Zelf denk ik dat het probleem ook een beetje voortkomt uit het feit dat wij veel wassen op lage temperaturen en dat de bacteriën dan niet doodgaan.

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 14:51

wat heet op lage temperatuur wassen? ik was gewoon op 40graden

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 14:54

bello2005 schreef:
het ligt er maar aan hoe 'close' je met elkaar bent. als je elkaar toch al 4 jaar kent vind ik het niet beledigend. maar van de ene kant denk ik dan wel van, dat moet ze zelf toch ook ruiken?
ik schaam me er nooit voor,, ik roep meestal zelf al als ik flink in het zweet sta,, verdomme ik stink ahah

als het écht voor de grap is. Ik bedoel bijv. als ik met een vriendin in de auto zit en we rijden langs een varkensstal en ik snuf dan grappend onder haar oksel met een 'getver', maar als het zo echt is, vind ik dat grappend niet op z'n plaats is.

MissDD

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 14:55

Ik zou het ook gewoon zeggen, juist omdat ze een vriendin is. Jij bent waarschijnlijk niet de enige die het ruikt en het is toch sneu voor haar als andere mensen daar ook over gaan praten of dat iedereen buiten een straal van 5 meter gaat staan, zonder dat ze weet waarom.

Komop daar ben je vriendinnen voor!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 15:08

_Micha_ schreef:
Bedankt alvast voor de tips. De truc met de deo gaat helaas niet werken omdat ze dus al heel erg naar deo ruikt. We denken wel dat ze haar kleren vaak wast, want ze vertelde laatst dat ze een specifiek truitje had gewassen zodat ze die twee dagen achter elkaar kon dragen oid.

Het is zo lastig want je wilt iemand niet kwetsen en al helemaal niet voor schut zetten, en wat Tytonidae zegt kan ook weer kloppen. We willen haar natuurlijk niet nog meer inwrijven als ze het al weet. Maar aan de andere kant ik zou het heel erg vinden als ik de persoon was en mijn vrienden zouden niets zeggen maar het zou wel iedereen opvallen.

Over iemand die af en toe stinkt (door dit warme weer of net sporten ofzo) waren we ook alle twee van mening dat we dan gewoon even zouden zeggen van 'misschien moet je even deo op doen'. Maar omdat dit stelselmatig is maakt het het lastiger.

Mss wast ze het niet heet genoeg, of te weinig wasmiddel, of laat ze het niet goed drogen. Ik heb ook wel eens dat mijn kleding stinkend (vieze zure zweetlucht) uit de was komt.... Als de rest op dat moment in de wasmand zit en je komt erachter op het moment dat je schone kleding denkt te hebben, dan is dat nogal vervelend, want dan heb je gewoon niets schoons.
Of dat het pas halverwege de dag begint te ruiken. superirrtant.
Tegen woordig gooi ik maar een dubbele hoeveelheid wasmiddel + wasvrzachter over mn kleding ( en ik giet het op mn kleding ipv in de wasmachinebakjes) dan weet ik zeker dat ik goed zit, maar toen mijn ouders nog waste ging het wel
eens fout...
Anyway, moraal van het verhaal.... Soms ligt niet aan gebrek aan hygiëne maar aan het feit dat niet iedereen zich er bewust van is dat kleding ook nog vuiler uit de was machine kan komen.
Maar ik weet niet hoe je dat echt aardig kan zeggen, tegen iemand. Ik zou er ook niet een al te groot punt van maken in een gesprek. Meer tussen neus en lippen door en dan een ander onderwerp aansnijden, dan geef je iemand het minste gelegenheid om zich er ongemakkelijk over te voelen, want er is echt iets rottigers dan ween dat je stinkend rondloopt :+

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 15:11

Maartje1990 schreef:
bello2005 schreef:

als het écht voor de grap is. Ik bedoel bijv. als ik met een vriendin in de auto zit en we rijden langs een varkensstal en ik snuf dan grappend onder haar oksel met een 'getver', maar als het zo echt is, vind ik dat grappend niet op z'n plaats is.

ja en nee, want nja je kunt mij niet wijs maken dat zij het niet ruikt.
maar ik snap inderdaad wel het punt dat dat onderwerp gewoon moeilijk is om over te beginnen.

ik weet niet of dit meisje iedere dag hetzelfde aan heeft.
als dit wel zo is, zou ik eens vragen wat er met haar aan de hand is. dan voelt ze zich echt niet op haar gemak
en wil ze zich verstoppen voor iets.
dan zou je eventueel wel zeggen van, ik heb het gevoel dat er iets met je is, ik zie je iedere keer in dezelfde kleding.
maar nja dat moet je durven te zeggen. maar op zich vind ik dit minder erg om te zeggen dan dat het specifiek om de zweet lucht gaat

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 15:19

Misschien ruikt ze het zelf wel, maar is ze in de veronderstelling dat anderen het niet ruiken... of is ze chronisch verkouden/verstopte neus... Je weet het niet :P ik kan me niet voorstellen dat mensen bewust stinkend rond gaan lopen..

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 15:22

Veel wasmiddel gebruiken kan ook averechts werken. Nieuwere wasmachines gebruiken relatief gezien maar heel weinig water, dus als je dan de wasmachine erg vol propt en/of er veel wasmiddel in gooit, dan is het water niet genoeg om dat alles goed schoongespoeld te krijgen. De wasmachine een extra keer laten spoelen kan helpen, maar beter is het hem niet te vol te proppen. (Op tijd wassen dus, dan voorkom je ook dat je niets schoon hebt als het wassen een keer niet gelukt is :P)