Boos op vriendin: terecht?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

xMathilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 15:11

Er zit een hele goede ontwikkeling in dit topic :)
En inderdaad, net zoals jij beter niet kwaad op haar kunt zijn omdat ze dat misschien niet helemaal begrijpt, kan ze het jou ook gewoon beter vertellen dat ze niet kan komen ipv zeggen te komen en af te zeggen.
Iets waar je niks vanaf weet kan je natuurlijk ook geen rekening mee houden. Geldt voor jou maar zeker ook voor haar. Een goed gesprek zal hopelijk veel duidelijk maken.
Maar voor nu, geniet van je vakantie! :j

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 15:14

Poehee, wat een reacties. Vind dat vooral JustKid een goede reactie heeft.

Ik denk dat je gewoon zult moeten accepteren dat zij anders in elkaar zit. Als je daar echt moeite mee hebt, en de irraties teveel ophopen bij je, dan moet je er met haar over praten wat haar gedrag bij jouw veroorzaakt, maar wel gelijk aangeven dat dit gewoon verschil in karakter tussen jullie twee is. Dat ga je bij haar niet veranderen, dus het is accepteren, mee om leren gaan en op anticiperen. Maar val niet in die valkuil om alles voor haar te regelen. Daarmee bouw je bij jezelf alleen maar meer irritaties op.

En degene die zeggen: 'moet van twee kanten komen en bij haar lijkt dat niet zo te zijn', dat is wel heel kort door de bocht. Denk dat dit in dit geval niet zo speelt. Zij doet op haar manier haar best, maar ze zit gewoon anders in elkaar dan TS. Ze is een beetje een warhoofd, zo lijkt het, maar niet kwaad bedoelt. En TS zegt dat ze ook veel aan haar gehad heeft in lastigere tijden. Zo te lezen heeft ze het niet breed en een kindje en is ze alleen (maak ik op uit het verhaal). Dus ze heeft vast ook veel aan haar hoofd.

Probeer een beetje meer begrip te kweken en door haar ogen te kijken (inclusief warhoofd en al).

En zo te lezen ben je echt gek op haar, dus je bui zal zeker wel weer zakken.

liesjecryos

Re: Boos op vriendin: terecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 15:21

Kan zij wel haar eigen geld beheren? Heeft ze geen gat in haar hand?
Klinkt misschien stom maar eerst geen geld en een week later nieuwe schoenen.
Ik zou een gesprekje met haar aanknopen en haar duidelijk zeggen dat ze niet hoeft te schamen dat ze geen geld heeft,als ze je beste vriendin is hoeft ze daarvoor niet te schamen. :)

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 15:22

Misschien had ze wel e.e.a. van schoonmoeder gekregen met shoppen....

liesjecryos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 15:32

Kan ook inderdaad

Sidera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 15:37

Vriendschappen zijn soms net relaties! Je moet er af en toe wat insteken om het verder te redden.

Oftewel: ik sluit me aan bij de mensen die zeggen dat je niet het zomaar moet laten schieten zoals sommige mensen hier aanraden maar om het toch eens met haar te bespreken. Hoeft helemaal niet aanvallend. En eerst even een dagje wachten, niet in een boze bui gaan bellen.
Gewoon even duidelijk van te voren bedenken wat je wil zeggen en hoe je dat wil zeggen. En niet met als doel om op haar te mopperen maar met doel om de situatie te verbeteren!

Ik heb zelf een vriendin die precies hetzelfde doet, wat bij ons goed werkt is dat ik gewoon rekening hou met dat dit erin zit (ja dat is vervelend) maar dat als ze van te voren ziet aankomen dat het niet gaat lukken niet op het laatste moment afzeggen maar de week daarvoor. Dat scheelde bij mij al een hele hoop frustratie. Als je geld aan het einde van de maand krap zit (door slechte planning?) dan zie je dat in ieder geval meestal al wel eerder dan een dag van te voren aankomen.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 15:38

Herkenbaar..
Heb daardoor bij een vriendin de vriendschap verbroken..

Vriendin van TS is niet perse anders of 'doet haar best', want die indruk krijg je zo niet.

Het is een keer klaar om achter iemands kont op te ruimen, ik zou er zeker met haar over praten.
Ze kan zich prima iets meer als een echte vriendin gedragen.

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 15:44

Ik denk dat het een combinatie van factoren is, de reactie van justkid plus het feit dat ze een kind heeft en ze het (als ik het inschat naar je verhaal) financiëel niet makkelijk heeft. Ik ken ook iemand die dan liever zijn kop in het zand steekt en de boel op z'n beloop laat gaan.
Heel vervelend als jij niet zo in elkaar zit, maar ik denk dat je op dit moment voor zowel jezelf als voor haar meer bereikt als je er gewoon 'voor haar bent' en haar hierin ook een beetje ruimte gunt. Spreek iets af, 'Kan je niet? hè wat jammer! Volgende keer dan maar.' Probeer hierin zelf minder het voortouw te nemen, misschien zijn die excuses wel om een ander probleem te verbloemen waar ze zich voor schaamt?
Ik ga er van uit dat je het al gedaan hebt, maar ga eens gericht praten over wat je zo dwars zit, want anders ben je straks misschien een hele goede vriendin kwijt.

En vrienden zijn is niet alleen de leuke, maar ook de minder leuke dingen van elkaar accepteren en daarmee omgaan. Heb geduld, stop met 'pushen' en praat, ik denk dat het dan wel goed komt.

MosselJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 15:46

Ik ken het, daarom ben ik ook gestopt met constant achter iedereen aan huppelen, kost me veel te veel moeite en energie voor de dingen die ik terug krijg :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 16:16

Soms vinden mensen het gewoon vervelend om telkens aan te geven dat ze het geld niet hebben.
Ze willen dan wel graag maar durven dat niet aan te geven, niets is zo moeilijk als aan geven dat je het financieel moeilijk hebt en alle eindjes aan elkaar vast moet knopen.
Ze geven dan in eerste instantie aan dat ze uitjes of dagjes weg heel erg leuk vinden en wimpelen het niet meteen af ook al weten ze dat ze het waarschijnlijk niet kunnen betalen.
Ze willen niet meteen teleurstellen al doen ze dat dan uiteindelijk wel.
Ik heb zelf ook in die positie gezeten maar weet nu dat het geen schande is als je rond moet komen van weinig geld en dat je dat gewoon mag en kan aangeven.
Ik kan mij ergens wel voorstellen als je vriendin daar ook wat last van heeft.

Het voelt wel rauw als ze in eerste instantie geen geld heeft en een week later wel meld dat ze nieuwe schoenen heeft en naar de kapper is geweest.
Maar goed dan is het natuurlijk mogelijk dat ze dat niet zelf heeft betaald en of dat ze op dat moment wel weer saldo had.

Als je haar echt graag mag en jullie heel veel goede dingen samen hebben dan zou ik een goed gesprek aan gaan met haar
Ik zou dan aangeven wat haar gedrag met jou gevoel doet. Ze mag best weten dat ze jou op die manier telleurstelt.
Vraag haar hoe het komt dat ze zelf eerst wel enthousiast is over een uitje en dan op het laatste moment vaak niet kan?
Het kan idd best zijn zoals sommige hier ook aangeven dat ze gewoon alles maar op zich af laat komen en wel ziet waar het schip strand.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 17:00

Geld is een tricky iets. Ik zou wel heel goed oppassen met dingen voor haar betalen hoe goed jullie het beiden ook bedoelen, zoiets kan uiteindelijk toch tussen je in gaan staan.
Wanneer jij vaak dingen als treinkaartjes etc voor haar betaalt trek je de relatie scheef. Zij kan dat niet compenseren.
Ik denk dat OsMo het hierboven heel goed uitlegt hoe dat werkt met geldgebrek en misschien is dat herkenbaar voor je?
Geldgebrek is ook niet iets waar je heel makkelijk over praat. Maar als je er open over kunt zijn is het voor haar makkelijker misschien om het vaker aan te geven dat dingen om die reden niet lukken.