vragen met betrekking tot aanrijding.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Tieneke

Re: vragen met betrekking tot aanrijding.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 17:28

Vjestagirl, betaalt iedereen bij jou dan ook evenveel premie, ongeacht leeftijd/jaar van behalen rijbewijs? Dus enkel afhankelijk van de auto...?

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 17:28

Choiix schreef:
Met 30 jaar schadevrij val je niet dermate terug in je schadevrije jaren dat dit gevaar voor je noclaim oplevert, maak je hier geen zorgen om :) Het is wel zo dat je dan dit verzekeringsjaar niet nóg een schade moet claimen, want dan kost het je wel extra :) Dit jaar loopt dacht ik nog tot 30 april 2014.

Dit dus, mijn moeder zit ook op zo'n hoeveelheid schadevrije jaren dus die zei ook toen ik m'n rijbewijs net had 'pak mijn auto maar, als je dan eens wat stuk maakt is er niets aan de hand'. Gewoon vertellen en via de verzekering regelen dus :)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 17:29

Tieneke schreef:
Vjestagirl, betaalt iedereen bij jou dan ook evenveel premie, ongeacht leeftijd/jaar van behalen rijbewijs? Dus enkel afhankelijk van de auto...?

Nee, dat niet. Maar ik weet dat ik gewoon in mijn moeders auto mag rijden. Dat is mijn moeder haar verantwoordelijkheid, die krijgt de rekening als het mis gaat, die d'r schadevrije jaren gaan eraan en dus haar keuze.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 17:31

akp schreef:
heel erg bedankt allemaal, zo zie ik het een beetje minder somber in. :) Het is mijn moeder haar auto en hij staat ook op haar naam. Ze is niet all risk verzekerd. Ik heb met een nat doekje de kras aan de zijkant van onze auto 'weg gepoetst' het was niet tot nauwelijks meer zichtbaar. Ik zal morgen de verzekering bellen en vragen of ze terug zal vallen in de verzekering als ik dit door hun laat regelen. Pff zie er wel tegen op om het aan mijn moeder te vertellen maar het moet maar. Wat betreft de schuld, ze heeft op het schadepapier geschreven dat ik aansprakelijk ben en heb hier mijn handtekening onder gezet. Dus ik heb er al voor getekend dat het mijn schuld was. Voor mijn gevoel nam ik de bocht ruim zat maar het was gewoon een heel smal straatje en het ging ook zo snel dat ik het niet eens 100 procent zeker weet. Kan ook best dat ik echt de binnenbocht nam. Bedankt allemaal voor jullie opbeurende woorden, ben niet de enige brokken piloot dus. :o

Oei... Never nooit niet tekenen dat het jouw schuld is! Mensen proberen wel vaker anderen iets in de schoenen te schuiven, heb het zelf ook meegemaakt. Zoals ik het lees was het idd een inschattingsfoutje van jou, maar als het niet duidelijk is wie de schuldige is, want soms kan het gewoon een slechte samenlopp van omstandigheden zijn, doen de verzekeringen ook wel eens fifty-fifty. Dus nooit zomaar je handtekening zetten, maar gewoon op het formulier tekenen hoe het was en dan je hantekening zetten.

Maar niet zo druk maken, het komt altijd wel goed, en het gebeurt iedereen wel eens ;)

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 17:32

@Vjestagirl: Maar het gaat om de kans op schade die de verzekeringsmaatschappij moet uitkeren aan een ander. Die kans ligt voor groene bestuurders een pak hoger, daarom dat niet alle maatschappijen dat zo maar ok vinden.

In elk geval, TS, praat met je moeder en probeer het niet op eigen houtje te regelen. Ik zou persoonlijk ook gewoon willen weten wat er met m'n auto gebeurd is, moest iemand anders er een foutje mee gemaakt hebben. Eerlijkheid duurt het langst.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 17:33

Even wat tipjes altijd blijven staan op de plaats waar je de aanrijding heb gehad, politie bellen, willen die niet komen dan zelf oplossen
Je heb tegenwoordig allemaal een camera op je mobiel even foto nemen van hoe het stond zodat je ook bewijs heb.
Nooit iets tekenen waarvan je niet zeker weet of ht jouw schuld is.

Het gewoon je moeder vertellen, en dan zal zij het verder wel regelen
Een dikke BMW kost altijd centjes... dus ik hoop voor je dat het meevalt.

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 17:35

Tieneke schreef:
De verzekering kan moeilijk gaan doen als ze er achter komen dat jij achter het stuur zat en dat niet bij hen werd aangegeven. Was de verzekering op de hoogte dat jij met die auto rijdt? Anders zou ik nog 2 keer nadenken vooraleer die zelf te contacteren. Ik zou het geen kwelling maken en nu aan je ouders vertellen.

Dat is toch helemaal niet zo'n probleem? Hoeveel kinderen rijden er wel niet in de auto van hun ouders? Mijn auto heeft jarenlang op mijn vaders naam gestaan, zonder dat ik als hoofdbestuurder was aangemerkt. Nooit problemen mee gehad.

Verder is er ook nog ruimte op het schadeformulier om je eigen bevindingen op te schrijven nádat je samen met de andere partij het schadeformulier hebt ingevuld.... daar kun je eventuele bedenkingen nog noteren. Dan gaat de verzekering alsnog uitzoeken wie de schuldige is.

Maar gewoon lekker tegen je ouders vertellen. Ze komen er hoe dan ook achter (via de verzekeri g) Daarnaast neemt je moeder een risico door jou in haar auto te laten rijden. Dan zal ze ook moeten accepteren dat een ongelukje in een klein hoekje zit, zeker met een onervaren bestuurder!
En ach, juist voor dit soort dingen ben je verzekerd hoor...

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 17:38

Ik zeg ook niet dat het een probleem IS. Ik zeg alleen dat het hier wel een probleem KAN zijn, dus misschien in Nederland ook. Mij persoonlijk maakt het niks uit wat TS doet, maar ik zou als ik haar was niet persoonlijk de verzekering gaan opbellen zonder duidelijk te weten hoe de polis van haar moeder in elkaar zit.

Choiix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 20:45

Overigens voor het verhaal auto van mams waar je misschien niet zomaar in mag rijden voor de verzekering:

Dit maakt in principe niet uit, totdat er aannemelijk is dat je moeder niet de "eigenaar" is van de auto. Bijvoorbeeld als je een "snelle" auto op je moeders naam zou zetten. Dan kunnen ze een buurtonderzoek doen. Maar bij jou is het écht je moeders auto, dus als ze zo'n onderzoek zouden doen dan weet iedereen dat die auto van je moeder is :)

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 20:48

Kan wel uitmaken, veel mensen proberen namelijk te frauderen met auto's op naam van een bepaald iemand met veel schadevrije jaren bijvoorbeeld.
Of een auto die voor een jongere niet te verzekeren.
Er is een reden dat je soms meer premie moet betalen als risicofactor of dat je een auto niet kunt verzekeren.

En dan rijdt er een jonger iemand in, die dus eigenlijk niet in bepaalde auto hoort.
Dan licht je dus eigenlijk je verzekering op.

Kan dus zzeker consequenties voor uitbetaling hebben

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 20:50

En dan nog even een hart onder de riem, neem het jezelf niet al te kwalijk. Je bent een beginnend chauffeur, ongelukjes kunnen gebeuren.

Toen mijn broer voor de eerste keer mijn vaders auto leende kreeg hij het voor elkaar om 2 banden lek te rijden op een stoep. Dát is pas een prestatie ;)

Sterkte meis, komt goed!

Choiix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 20:57

Avelienvd schreef:
Kan wel uitmaken, veel mensen proberen namelijk te frauderen met auto's op naam van een bepaald iemand met veel schadevrije jaren bijvoorbeeld.
Of een auto die voor een jongere niet te verzekeren.
Er is een reden dat je soms meer premie moet betalen als risicofactor of dat je een auto niet kunt verzekeren.

En dan rijdt er een jonger iemand in, die dus eigenlijk niet in bepaalde auto hoort.
Dan licht je dus eigenlijk je verzekering op.

Kan dus zzeker consequenties voor uitbetaling hebben

Ik zeg ook, totdat er aannemelijk is dat je moeder niet de eigenaar is van de auto ;)

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 22:09

Nee hoor, maakt niets uit. De auto staat op je moeders naam en is op je moeders naam verzekerd. Al leent ze de auto aan de buurman of wie dan ook, aansprakelijkheid is gedekt.

Het schadeformulier kun je gewoon tekenen dat is geen probleem. Je hoeft alleen de voorkant te tekenen en ieder zijn eigen achterkant waarop je aangeeft wie je denkt dat er aansprakelijk is. Je hebt dus nog géén aansprakelijkheid erkent. En uit de feiten zal blijken wie aansprakelijk is.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 23:02

Choiix schreef:
Met 30 jaar schadevrij val je niet dermate terug in je schadevrije jaren dat dit gevaar voor je noclaim oplevert, maak je hier geen zorgen om :) Het is wel zo dat je dan dit verzekeringsjaar niet nóg een schade moet claimen, want dan kost het je wel extra :) Dit jaar loopt dacht ik nog tot 30 april 2014.

Overigens, brokken rijden hoort erbij als je net je rijbewijs hebt. Je mag nu namelijk rijden, je moet het nu alleen écht leren. Klinkt nu heel raar maar over een jaar of 2 snap je wat ik bedoel (en over 20 jaar snap je het weer opnieuw, etc) :)

Dit is dus dikke onzin.
Ja op dit moment val je terug naar de laagste trede met de hoogste no-claim.
Bij de verzekeringsmaatschappij waar ik werkte val je dus terug naar 8 jaar met 80% noclaim.
En heb je dus geen consequentie in de premie.

Maar stel het jaar erop heb je nog een schade dan val je terug in je noclaim en krijg je een hogere premie.
Heb je dus nu een schade van bijv 200euro zou ik hem terug betalen aan de verzekering (dit kan ook)
Dan val je niet in je noclaim terug.
Stel je hebt nu een schade van 200 euro je claimt hem.
Volgend jaar heb je een schade van 5000 euro.
Die 5000 kun je veel moeilijker zelf terug betalen en je zakt dan naar 5 jaar noclaim.

Dus dat is wel iets waar je bij na moet denken.
Bij een kleine schade zou ik hem zelf betalen.
Bij een grote schade niet.

@Tabaluga12
Ook dat is niet waar.
Als je hem gewoon een keer leent dan is het geen probleem.
Maar zou TS de regelmatige bestuurder worden en een schade krijgen dan heb je wel een probleem.

akp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-13 23:44

allemaal heel erg bedankt, nu voel ik me niet zo rot meer! Ik heb mn rijbewijs nog geen week dus een regelmatige bestuurder van de auto ben ik nog niet. :)

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 00:39

akp schreef:
allemaal heel erg bedankt, nu voel ik me niet zo rot meer! Ik heb mn rijbewijs nog geen week dus een regelmatige bestuurder van de auto ben ik nog niet. :)

Haha nee dat scheelt.
Daar kun je dat eigenlijk al mee bewijzen.
Maar hou het wel in de gaten.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 00:50

Wat balen TS! Ik heb de auto van mijn moeder een keer langs een geparkeerde auto geschuurd. Die auto had niets, mijn moeders auto een veeg op de zijkant. Ik was toen ook zoo over de zeik!!

Maar ik geloof niet dat ik een dergelijk formulier in mijn auto heb om in te vullen als ik brokken maak. Morgen maar eens naar kijken, want dat is wel handig natuurlijk;)

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 01:08

daantjuhhh schreef:
Choiix schreef:
[b][u]

@Tabaluga12
Ook dat is niet waar.
Maar zou TS de regelmatige bestuurder worden en een schade krijgen dan heb je wel een probleem.

Is dat zo? Ik rijdt al jaren in een auto die niet op mijn naam verzekerd staat. Mijn man heeft de hoogste no claim korting en vandaar dat beide auto`s op zijn naam staan verzekerd. Nu zouden we dus problemen krijgen als er een ongeluk gebeurd met mij als rijdende? vooral als blijkt dat ik altijd gebruik maak van deze auto en mijn man er misschien 2 keer per maand in rijd?

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 01:18

wendyenbram schreef:
daantjuhhh schreef:

@Tabaluga12
Ook dat is niet waar.

Is dat zo? Ik rijdt al jaren in een auto die niet op mijn naam verzekerd staat. Mijn man heeft de hoogste no claim korting en vandaar dat beide auto`s op zijn naam staan verzekerd. Nu zouden we dus problemen krijgen als er een ongeluk gebeurd met mij als rijdende? vooral als blijkt dat ik altijd gebruik maak van deze auto en mijn man er misschien 2 keer per maand in rijd?

Dit zit weer anders omdat dit je man is.
Waarschijnlijk zit er niet meer dan 15 jaar verschil tussen jullie.
Maar het gebeurt met regelmaat dat dochter of zoon van 18 met 0 jaar no claim rijdt in een auto waarop de premie gebaseerd is op iemand van 50 met 15 jaar.
Daar kan wel een premie verschil van 1000 euro inzitten.
Maar het risico is ook heel anders.
Bij man en vrouw is het risico verschil veel kleiner.

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 07:14

Aha, dacht al. Maat ik heb dus ook geen no claim opgebouwd omdat ik nooit verzekerd heb. Wel al lang mijn rijbewijs.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 07:35

Even ingelezen:

WA-Verzkering: Schade aan een andere auto wordt gewoon vergoed als jij gereden hebt, door de autoverzekering van je moeder. Schade aan de auto van je moeder, omdat jij gereden hebt, wordt op jouw WA verzekering verhaalt.

Wa + / Beperkt Casco: ook schade aan de eigen auto wordt vergoed. Wel met allerlei voorwaarden + eigen risico.

All-Risk / Volledig Casco: schade aan eigen auto wordt in bijna alle gevallen gedekt. Zijn wel een aantal situaties waarin alsnog zelf betaald dient te worden.

Zelf betalen: in geval van rijden onder invloed van wat dan ook (medicatie, alcohol etc), rijden zonder rijbewijs, het opzettelijk veroorzaken van een ongeval, rijden in een auto zonder APK / die niet meer op de weg mag wegens slijtage door gebrekkig onderhoud etc.

In alle gevallen, als je een ongeluk veroorzaakt, wordt er achterui gegaan op d verzekering van je moeder, maar hier is wel weer afhankelijk: hoe langer schadevrij hoe minder groot de stap.

http://financieel.infonu.nl/verzekering ... ering.html

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 08:42

daantjuhhh schreef:
Choiix schreef:

Overigens, brokken rijden hoort erbij als je net je rijbewijs hebt. Je mag nu namelijk rijden, je moet het nu alleen écht leren. Klinkt nu heel raar maar over een jaar of 2 snap je wat ik bedoel (en over 20 jaar snap je het weer opnieuw, etc) :)

Dit is dus dikke onzin.
Ja op dit moment val je terug naar de laagste trede met de hoogste no-claim.
Bij de verzekeringsmaatschappij waar ik werkte val je dus terug naar 8 jaar met 80% noclaim.
En heb je dus geen consequentie in de premie.

Maar stel het jaar erop heb je nog een schade dan val je terug in je noclaim en krijg je een hogere premie.
Heb je dus nu een schade van bijv 200euro zou ik hem terug betalen aan de verzekering (dit kan ook)
Dan val je niet in je noclaim terug.
Stel je hebt nu een schade van 200 euro je claimt hem.
Volgend jaar heb je een schade van 5000 euro.
Die 5000 kun je veel moeilijker zelf terug betalen en je zakt dan naar 5 jaar noclaim.

Dus dat is wel iets waar je bij na moet denken.
Bij een kleine schade zou ik hem zelf betalen.
Bij een grote schade niet.

@Tabaluga12
Ook dat is niet waar.

Dat zeg ik ook, als moeders de auto uitleent!!!!

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 08:44

Citaat:
[/quote]

Het kan zijn dat de auto gewoon als 2e gezinsauto staat dan maakt het niet uit. Anders zou je wel degelijk als regelmatige bestuurder op de polis moeten staan.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 09:00

Ik las ergens dat een schadejaar loopt tot 30 april. Voor zover ik weet, is dat voor iedereen anders en ligt het eraan wanneer je verzekering in gaat en tot wanneer jouw jaar loopt. Ik had schade in augustus en in februari begon mijn nieuwe jaar, dus ging ik vanaf februari pas meer betalen.

Maar goed, balen dus. Al bepaalt de verzekering aan de hand van het formulier wie schuld is uiteindelijk. Als zij stil stond, kan ze jou nooit hebben aangereden en ligt de schuld bij jou.

Ik zou het schadebedrag even afwachten. Het kan hoog zijn, maar ook meevallen. Ligt ook aan de garage waar de auto gebracht wordt. Bepaal aan de hand daarvan met je moeder hoe het betaald wordt. Misschien is zij bijna op het eind van haar jaar of mag ze een schade claimen zonder invloed. Sommige verzekeraars hebben eigen regeltjes en dat zul je zelf moeten narekenen.

Maar het komt wel goed! Ik had twee weken de geliefde auto van m'n vriend (net ovetgekocht) toen ik het tuinhekje flink raakte en bijna 800 euro schade had. Daar leer je ook van :-)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 09:25

Vertel het gewoon aan je ouders, ook hun zijn ooit begonnen met voor het eerst alleen in de auto etc.

Ik heb overigens een extra verzekering voor jonge bestuurder. Dat is iets van 6 euro per maand geloof ik, waardoor ik ook gewoon in de auto van mijn ouders en de auto van mijn vriend kan rijden. (Zij hebben beide die verzekering afgesloten voor mij.)