Hardlopen, aan welke kant van de weg?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 22:13

Shadow0 schreef:
Iedereen zegt links en zo heb ik het ook geleerd, maar ik vind het als automobilist soms een stuk makkelijker als mensen aan dezelfde kant lopen, zeker als er geen berm is en de hardloper dus niet uit kan wijken. Je kunt dan makkelijker achter elkaar blijven terwijl je je weg vervolgt (net als bij fietsers), terwijl je elkaar bij het tegemoetkomen klem zet en je allebei helemaal stil moet gaan staan.

Dat is dan toch veel veiliger want je ziet elkaar aankomen en je reageert daarop. Als ze rechts lopen kun je weliswaar meerijden maar de kans dat je lopers laat opmerkt, zeker in de schemering of net na een bocht is gewoon veel groter. Dan is een fietser toch duidelijker en sneller op te merken doordat ze groter en langer zijn.

Persoonlijk ga ik dan liever een keer op de rem om samen stil te staan en te wachten totdat je kunt passeren dan dat je er achteraan tuft.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 22:50

_JTM schreef:
[knip]

unihorses schreef:
hier lopen ze niet op de weg, maar op het fietspad. hier lopen ze dan aan de linkerkant van de weg. hierdoor, als ik rechts aanhou, kom ik tegen ze aan. waarom dan niet op het fietspad rechts aanhouden?

Omdat fietsers je ook over het hoofd kunnen zien? Als iemand tegen je aan fietst kan dat toch ook hard aankomen hoor :Y) maar nogmaals mijn vraag. Waarom is het zo erg om een halve (??) meter uit te wijken?

omdat zijn nooit uitwijken.. en er een 5 meter achter iemand aan de andere kant van het pad weer loopt...

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 22:56

dancer_ schreef:
Ik loop altijd zo dat ik het tegemoetkomend verkeer kan zien, het meeste loop ik toch op het fietspad en dus dan maakt het in principe niet zoveel uit.

En dát mag dus niet en kan zeer storend en gevaarlijk zijn! Hoe vaak wij al niet bijna een hardloper onder de scooter hebben gehad. -O- Sommige lopen ook nog het liefst onverlicht in het donker rond. _-:(

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 23:01

Isegrim schreef:
dancer_ schreef:
Ik loop altijd zo dat ik het tegemoetkomend verkeer kan zien, het meeste loop ik toch op het fietspad en dus dan maakt het in principe niet zoveel uit.

En dát mag dus niet en kan zeer storend en gevaarlijk zijn! Hoe vaak wij al niet bijna een hardloper onder de scooter hebben gehad. -O- Sommige lopen ook nog het liefst onverlicht in het donker rond. _-:(

Ik ook wel eens onder de auto, meneer hardloper dacht dat ik van rook was gemaakt of zo... Ik stond stil omdat er een tegenliggende auto aan kwam, hij rende stug door :'). Zo was hij niet de enige...

Ik loop zelf altijd rechts in de berm, ik hoor auto's en fietsers prima aankomen, dus ik zie de noodzaak van links lopen niet echt. Maar ieder zijn meug.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 23:03

Maar met een scooter mag je toch niet op het fietspad :P

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 23:54

justkid schreef:
Maar met een scooter mag je toch niet op het fietspad :P

Bromfietspad uiteraard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 00:08

Ik loop altijd in een rustige woonwijk, en loop altijd op de straat én links. Als ik auto's aan zie komen dan loop ik een paar metertjes op de stoep verder en daarna ga ik weer de straat op. Komen toch maar weinig auto's voorbij hier.

Ik loop met muziek in mijn oren dus vind het ook gewoon veilig dat ik verkeer aan zie komen.

_Nancy

Re: Hardlopen, aan welke kant van de weg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 10:49

Ik loop rechts :+ En vaak ook in de berm omdat dat zwaarder loopt.

Behalve als ik vind dat ik te onzichtbaar ben dor bijv. bomen, dan steek ik even over naar links.

knaasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 10:51

Ik loop meestal links, vind ik wel wat veiliger aangezien ze hier best dicht langs je komen op de dijk.

jorretje

Re: Hardlopen, aan welke kant van de weg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 10:54

Ik loop ook links, ook met normaal lopen waar geen stoep is, of lopen langs / over t fietspad. Dan zie je tenminste wat er aankomt en kan je daarom reageren.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 11:07

Thats_Me schreef:
Dat is dan toch veel veiliger want je ziet elkaar aankomen en je reageert daarop. Als ze rechts lopen kun je weliswaar meerijden maar de kans dat je lopers laat opmerkt, zeker in de schemering of net na een bocht is gewoon veel groter. Dan is een fietser toch duidelijker en sneller op te merken doordat ze groter en langer zijn.

Ik vind mensen dus slechter op te merken als ze links lopen op bochtige wegen. Omdat je veel minder tijd hebt, zeker bij hardlopers. En ik rij voorzichtig, natuurlijk. Het is een stuk weg waar ik meestal ~40 rijd (je mag er overigens 60.) en ik heb voldoende tijd om het op te vangen. Maar het verschil merk ik wel.

Daarnaast treden er nogal eens problemen op omdat de fietsers rechts rijden en de hardlopers links lopen, je kunt dan als automobilist helemaal geen kant op. Als ze aan de zelfde kant zijn dan vind ik de situatie in elk geval veel overzichtelijker.

Citaat:
Persoonlijk ga ik dan liever een keer op de rem om samen stil te staan en te wachten totdat je kunt passeren dan dat je er achteraan tuft.

Mag. Ik gaf slechts mijn persoonlijke mening :) Ik vind het als automobilist (en ook als fietser op smalle fietspaden) fijner als men met het verkeer meegaat.