Shadow0 schreef:Iedereen zegt links en zo heb ik het ook geleerd, maar ik vind het als automobilist soms een stuk makkelijker als mensen aan dezelfde kant lopen, zeker als er geen berm is en de hardloper dus niet uit kan wijken. Je kunt dan makkelijker achter elkaar blijven terwijl je je weg vervolgt (net als bij fietsers), terwijl je elkaar bij het tegemoetkomen klem zet en je allebei helemaal stil moet gaan staan.
Dat is dan toch veel veiliger want je ziet elkaar aankomen en je reageert daarop. Als ze rechts lopen kun je weliswaar meerijden maar de kans dat je lopers laat opmerkt, zeker in de schemering of net na een bocht is gewoon veel groter. Dan is een fietser toch duidelijker en sneller op te merken doordat ze groter en langer zijn.
Persoonlijk ga ik dan liever een keer op de rem om samen stil te staan en te wachten totdat je kunt passeren dan dat je er achteraan tuft.
maar nogmaals mijn vraag. Waarom is het zo erg om een halve (??) meter uit te wijken?
Sommige lopen ook nog het liefst onverlicht in het donker rond.
. Zo was hij niet de enige...
En vaak ook in de berm omdat dat zwaarder loopt.
Ik vind het als automobilist (en ook als fietser op smalle fietspaden) fijner als men met het verkeer meegaat.