Leven in een wereld van egoïsme

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 12:32

jorretje schreef:
oh jee wat naar en moeilijk voor je! Heel veel sterkte in iedergeval!

Kan niemand (ouders, tante, aardige buurman oid?) af en toe je opa een dagje op sleeptouw nemen ofzo, zodat oma even rust heeft en jij ook even op je gemak wat met de paarden kan doen? Of andersom, oma af en toe meenemen en in de watten leggen?

Als Opa het liefst structuur wil en regelmaat, is hem op sleeptouw nemen niet altijd even makkelijk. Dan zou ik er idd voor kiezen om Oma even wat vakantie te gunnen.

jorretje

Re: Leven in een wereld van egoïsme

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 12:33

ja dat is waar en opa heel goed voorbereiden daarop! Wat als je opeens iets veranderd in zijn planning zou ie wel boos worden.. Langzaam laten wennen aan het idee dus!

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 12:36

Jullie weten ook niet of hij Asperger heeft. Je oma vermoedt dit, maar hij is nooit officieel gediagnostiseerd. Wellicht eens met een arts overleggen?

Persoonlijk vind ik het bijzonder knap dat je zo met je opa blijft omgaan. Ik zou het niet kunnen. Echt niet kunnen. Ik zou dus al lang gezegd hebben "doe het dan lekker zelf!" en weglopen. Dus, diep respect voor jou en helemaal voor je oma.

Overigens, over je oma. Ik zou zelf van mening zijn dat jullie wel degelijk hulp moeten zoeken voor je oma. Zij gaat er aan onderdoor en wat gebeurt er met je opa als zij niet meer kan? Gaat ze maar door tot ze er bij neervalt? Serieus, ik denk echt dat je, al is het voor je oma, hulp moeten zoeken.

Sterkte!

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 12:38

Mag ik vragen of je zeker weet of het asperger is? je verteld oma is er achter gekomen, door wat er ergens stond geschreven/verteld. Is het al onderzocht of het dan ook ECHT is?
Voor het zelfde geld is het helemaal iets anders? of een ander etiketje?

Als er een topic wordt aangemaakt over een kind die iets zou hebben, dan krijg je elle lange pagina`s met voed je kind eens op dit is een modeverschijnsel, en nu blijkt opa het te hebben wat is herkent door oma en gaan we er zo in mee.

Neemt niet weg dat de situatie zoals deze nu is heel vervelend is voor TS en zal dat zeker moeten veranderen. Als het echt officieel is dat het Asperger is (of een ander etiketje) dan kan er ook gewoon hulp komen voor oma en of opa. waarbij opa uitgelegd kan worden wat hij heeftn en dat dat niet erg is, maar dat anderen meer last van hebben dan hij. En dat er wat aan gedaan kan worden. (hulp voor oma, regelmaat voor hem en de rest.)

steefvicky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-13 12:44

Cassidy schreef:
jorretje schreef:
oh jee wat naar en moeilijk voor je! Heel veel sterkte in iedergeval!

Kan niemand (ouders, tante, aardige buurman oid?) af en toe je opa een dagje op sleeptouw nemen ofzo, zodat oma even rust heeft en jij ook even op je gemak wat met de paarden kan doen? Of andersom, oma af en toe meenemen en in de watten leggen?

Als Opa het liefst structuur wil en regelmaat, is hem op sleeptouw nemen niet altijd even makkelijk. Dan zou ik er idd voor kiezen om Oma even wat vakantie te gunnen.

Wij willen soms ook eens een dagje weg, maar dan gaat m'n oma alleen mee als ze het eten kant en klaar heeft neergezet, net zoals de koffie, zodat m'n oma het maar hoeft op te warmen en hij kan bijv. Eten.

Zij gaat ook niet weg zonder dat ze weet dat alles geregeld is voor hem, want m'n opa weet niks van koken, huishouden oid.

steefvicky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-13 12:47

Agossie schreef:
Jullie weten ook niet of hij Asperger heeft. Je oma vermoedt dit, maar hij is nooit officieel gediagnostiseerd. Wellicht eens met een arts overleggen?

Persoonlijk vind ik het bijzonder knap dat je zo met je opa blijft omgaan. Ik zou het niet kunnen. Echt niet kunnen. Ik zou dus al lang gezegd hebben "doe het dan lekker zelf!" en weglopen. Dus, diep respect voor jou en helemaal voor je oma.

Overigens, over je oma. Ik zou zelf van mening zijn dat jullie wel degelijk hulp moeten zoeken voor je oma. Zij gaat er aan onderdoor en wat gebeurt er met je opa als zij niet meer kan? Gaat ze maar door tot ze er bij neervalt? Serieus, ik denk echt dat je, al is het voor je oma, hulp moeten zoeken.

Sterkte!

Nee, we weten het inderdaad niet zeker. We kunnen ook geen testen oid laten doen, want dan moeten we het gaan vertellen, en daar is mijn oma weer bang voor.

Dankjewel, ja heb ook diep respect voor mijn oma!!

steefvicky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-13 12:50

wendyenbram schreef:
Mag ik vragen of je zeker weet of het asperger is? je verteld oma is er achter gekomen, door wat er ergens stond geschreven/verteld. Is het al onderzocht of het dan ook ECHT is?

Als er een topic wordt aangemaakt over een kind die iets zou hebben, dan krijg je elle lange pagina`s met voed je kind eens op dit is een modeverschijnsel, en nu blijkt opa het te hebben wat is herkent door oma en gaan we er zo in mee.

Neemt niet weg dat de situatie zoals deze nu is heel vervelend is voor TS en zal dat zeker moeten veranderen. Als het echt officieel is dat het Asperger is (of een ander etiketje) dan kan er ook gewoon hulp komen voor oma en of opa. waarbij opa uitgelegd kan worden wat hij heeftn en dat dat niet erg is, maar dat anderen meer last van hebben dan hij. En dat er wat aan gedaan kan worden. (hulp voor oma, regelmaat voor hem en de rest.)

Zoals mijn vorige post weten wij het niet zeker. Mijn oma is heel slim en de Wikipedia pagina en andere sites over Asperger die ze gelezen heeft, was het net of ze m'n opa voor haar zag. Als iets zo klopt, dan kan het haast niet iets anders zijn.

Wij kunnen daar nog geen onderzoek naar laten doen, want dan moeten we het hem eerst vertellen...

steefvicky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-13 12:52

En voor hulp is dat dan een soort psycholoog?

Vera96

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 12:56

steefvicky schreef:
wendyenbram schreef:

Zoals mijn vorige post weten wij het niet zeker. Mijn oma is heel slim en de Wikipedia pagina en andere sites over Asperger die ze gelezen heeft, was het net of ze m'n opa voor haar zag. Als iets zo klopt, dan kan het haast niet iets anders zijn.

Wij kunnen daar nog geen onderzoek naar laten doen, want dan moeten we het hem eerst vertellen...

Je weet hopelijk dat internet 'testen' of je een stoornis hebt niet betrouwbaar zijn? Het zou natuurlijk kunnen kloppen hoor! Het kan natuurlijk ook zijn dat hij iets anders heeft, dat weet ik niet. Aan je verhaal te lezen is hij nogal bot, het komt een beetje als zo'n oude boer over. Ik heb ook paarden verzorgt bij een man die best bot uit de hoek kon komen, en totaal niet tactisch was. Dat is uiteindelijk ook de reden dat ik er weg ben gegaan, als je je over zulke opmerkingen niet heen kunt zetten zijn het niet bepaald de leukste mensen.
Misschien kan je oma (of je vader) hem meenemen naar een psycholoog die hem kan testen, en hem rustig vertellen wat er aan de hand is? Dan hoeft je oma het niet te doen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 12:59

is dit asperger?Het lijkt mij gewoon een oude eigewijs die nooit tegengesproken word?

steefvicky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-13 13:03

VeraPopeye schreef:
Je weet hopelijk dat internet 'testen' of je een stoornis hebt niet betrouwbaar zijn? Het zou natuurlijk kunnen kloppen hoor! Het kan natuurlijk ook zijn dat hij iets anders heeft, dat weet ik niet. Aan je verhaal te lezen is hij nogal bot, het komt een beetje als zo'n oude boer over. Ik heb ook paarden verzorgt bij een man die best bot uit de hoek kon komen, en totaal niet tactisch was. Dat is uiteindelijk ook de reden dat ik er weg ben gegaan, als je je over zulke opmerkingen niet heen kunt zetten zijn het niet bepaald de leukste mensen.
Misschien kan je oma (of je vader) hem meenemen naar een psycholoog die hem kan testen, en hem rustig vertellen wat er aan de hand is? Dan hoeft je oma het niet te doen.

Nee geen testen, maar we hebben de symptomen van dit syndroom bekeken en vergeleken met mn opa. En er staan ook columns in de Libelle of Margriet met ditbsoort problemen, waar mensen hun problemen van een partner met Asperger vertellen, dit allemaal lijkt precies op mijn opa.
Het is ook eigenlijk wel een beetje een oude boer, want ik zou bijvoorbeeld ook wel eens een andere tak van de paardensport willen beoefenen, maar dat is anders als de 'standaard' takken, dus dan is het raar.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 13:05

nou...als ik symptomen van aandoeningen lees heb ik asperger,pddnos,adhd en ben ook nog autistisch

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 13:12

geerke schreef:
is dit asperger?Het lijkt mij gewoon een oude eigewijs die nooit tegengesproken word?

Ik denk dat dit misschien wel de kern van het "probleem" is. Om via internet zelf een diagnose te stellen, lijkt me niet slim. Praat eens, samen met je oma, met de huisarts.

atilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 13:12

Goh lastige situatie zeg. Ik vermoed dat je oma echt een ontzettend lief mens is wat alles voor iemand doet?
Jammer dat ze niet eerder met hem hulp is gaan zoeken.
Het is nogal wat om een opa naar een psycholoog te sturen.
Onder het mom wat een boer niet kent dat vreet ie niet... ik verwacht niet dat hij openstaat voor een psycholoog. Dit was vroeger nog niet zo normaal als tegenwoordig.

Is je moeder zijn dochter? heeft zij dan haar hele leven niet last gehad van zijn gedrag?

Vera96

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 13:14

geerke schreef:
nou...als ik symptomen van aandoeningen lees heb ik asperger,pddnos,adhd en ben ook nog autistisch
Je wilt niet weten wat ik allemaal zou moeten hebben, heb ook genoeg symptomen. Maar gek genoeg heb ik helemaal niks :P
Wat je al zei, het klinkt me gewoon echt als een oude boer in de oren. Hoewel hij natuurlijk met de gezondheid van je oma te ver gaat, vroeger waren mannen meer de 'baas' en dat zal misschien bij hem er nog inzitten.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 13:14

atilla schreef:
Goh lastige situatie zeg. Ik vermoed dat je oma echt een ontzettend lief mens is wat alles voor iemand doet?
Onder het mom wat een boer niet kent dat vreet ie niet... ik verwacht niet dat hij openstaat voor een psycholoog. Dit was vroeger nog niet zo normaal als tegenwoordig.

Is je moeder zijn dochter? heeft zij dan haar hele leven niet last gehad van zijn gedrag?

waarom moet oma hulp zoeken?Ze moet hem gewoon eens een grote bek geven.
Die man is zo omdat niemand hem tegenspreekt!

Vera96

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 13:15

geerke schreef:
atilla schreef:

waarom moet oma hulp zoeken?Ze moet hem gewoon eens een grote bek geven.
Die man is zo omdat niemand hem tegenspreekt!

Ik denk omdat oma daar niet sterk genoeg voor is. :(:)

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 13:15

Ik ben het zo met Geerke eens. Om nu te gaan vragen of de moeder van de TS al heel haar leven last heeft van opa, vind ik eigenlijk beetje te ver gaan.

steefvicky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-13 13:17

geerke schreef:

Symptomen van asperger.
Intelligent > ja
Egocentrisch > ja
Geen inlevingsvermogen > ja
Stress, onzekerheid > ja
Een persoon met het syndroom van Asperger kan, wanneer de zaken een onverwachte wending nemen, moeite hebben met het verwerken van emoties > ja
Woede > ja
Gevoelig voor prikkels, geluiden, smaken etc > ja

Volgens mij zijn dit bijna alle symptomen van asperger waar hij last van heeft.

Je zou bijna denken dat hij asperger heeft. :P

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 13:18

Op basis van dat lijstje wordt dus iemand zomaar met een diagnose opgezadeld?

Vera96

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 13:19

steefvicky schreef:
geerke schreef:

Symptomen van asperger.
Intelligent > ja
Egocentrisch > ja
Stress, onzekerheid > ja
Een persoon met het syndroom van Asperger kan, wanneer de zaken een onverwachte wending nemen, moeite hebben met het verwerken van emoties > ja
Woede > ja

Buiten geen inlevingsvermogen heb ik ook alles hoor, ja egocentrisch niet zo erg maar als er iets gebeurd denk ik wel altijd ''ohgod zal ik er zelf geen last van krijgen'' maar ik heb niks. Je kunt zo echt geen stoornis vaststellen, daar gaat een hele studie aan vooraf.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 13:19

steefvicky schreef:
geerke schreef:

Symptomen van asperger.
Intelligent > ja
Egocentrisch > ja
Stress, onzekerheid > ja
Woede > ja

oh...dan valt bij mij asperger af...ben niet slim :')

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 13:20

Geerke, er is vast wel een ander lijstje waar je je in herkent. gewoon even googlen!

steefvicky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-13 13:22

atilla schreef:

Precies, dat is dus het probleem..

Nee mijn vader is zijn zoon.
Vroeger werkte hij altijd in de boomgaard en had hij geen tijd om op iemand te letten, hij werd wel snel kwaad, maar er werd toch altijd door heen gekeken. De moeder van mijn opa heeft ooit eens tegen mijn oma gezegd, als jij niet zijn vrouw was, was hij al heeeel wat keer gescheiden geweest. Want in het begin lijkt het een leuke man enzo, maar na een poosje...

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 13:25

Waarom zouden mensen nog psycholoog of psychaiter worden? Je kan toch als patient af met alle testjes die in de libelle en op internet staan 8)7

Het lijkt me verstandiger dat opa en oma eens een goed gesprek met elkaar voeren, dan dat oma steeds testjes op internet over het gedrag van opa aan het invullen is.
Laatst bijgewerkt door Anoeska op 12-07-13 13:26, in het totaal 1 keer bewerkt