Hoelang max. naar school MBO?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 17:34

vuurneon schreef:
Is wel een mooie voorbereiding op het echte leven :) leren goed plannen.

Mijn prof zei; je studeert voltijd, dus wij mogen je in principe gewoon 40 uur per week inroosteren. En ja, ik was wel eens om 22.30 thuis om het college tot 22.00 duurde.

Precies, en dan te bedenken dat er in nederland de minste college uren worden gegeven van europa. Studeer je in het buitenland zit je nog veel meer uren dan hier op school.

love_wiepke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 18:19

Ik had op het MBO ook tot 18:15 les.. maar dat soort uren proberen ze wel te mijden! Omdat de roostermaker ook begrijpt dat er dan maar 25% van de groep aanwezig zal zijn.. vaak zijn docenten wel soepel en valt er onderling misschien nog iets te regelen..

Dat je tot 18:00 les kàn.. hebben betekend niet dat je elke dag, elke week van het schooljaar tot 18:00 in de banken zit :).. Zoals hier al eerder verteld, kun je best een dan van 9:00 tot 12:00 hebben.. en een andere dag van 13:00 tot..ja.. 18:00. Je hobby dus nog maar even niet gedag zeggen.. even afwachten en dan zul je zien dat het allemaal wel mee valt :)!

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 22:07

Ik heb regelmatig dagen van 8:30 tot 17:20, zolang er dan een tussenuur tussen zit, mag dat gewoon :j Bij ons op school althans.

44Myrthe44

Re: Hoelang max. naar school MBO?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 22:10

Wat een rottijd zeg!
Als ik zulke tijden had zou ik nooit meer naar mijn paard kunnen :P.
Bij ons op de uni heb je gelukkig tot max. 17.30 les, maar zelfs dat komt bijna nooit voor :).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 22:11

Vorig jaar had ik zelfs iedere maandag van 8.30 tot 21.30 les (colleges, praktijklessen en keuzemodules). Aaneengesloten, zónder tussenuren. Hield in dat ik van 7.00 tot 23.00 van huis was.

Of wat vind je van deze: Een college van 8.30 tot 10.10, en je volgende om 17.30 tot 19.10.

Is trouwens wel HBO. Gelukkig ben ik bijna klaar en heb ik sowieso geen colleges en lessen meer. :D

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-13 22:28

ja maar de situatie die TS schetst is dat er twee scholen samen gaan.. waardoor de scholieren van school 1 in de ochtend les krijgen, en de scholieren van school 2 altijd in de middag! dat is tenminste wat ik ervan begreep.. dat maakt de situatie toch wel anders vind ik..
1 dag of desnoods 3 dagen in de week tot laat naar school vind ik geen probleem.. maar altijd zo laat op de dag is echt heel onhandig... er is geen bijbaantje te vinden voor de ochtend uren..

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 12:40

Dus? Er zijn zat beroepen waar je pas 's middags moet beginnen en tot 's avonds laat bezig bent, of heel vroeg in de ochtend moet beginnen juist. Waarom zou dat op het MBO anders moeten zijn? Dat is toch ook volwassenen onderwijs?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 12:45

keshia schreef:
is geen bijbaantje te vinden voor de ochtend uren..

Schoonmaak en krantenlopen wel ;)

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 19:51

mayniac_val schreef:
Dus? Er zijn zat beroepen waar je pas 's middags moet beginnen en tot 's avonds laat bezig bent, of heel vroeg in de ochtend moet beginnen juist. Waarom zou dat op het MBO anders moeten zijn? Dat is toch ook volwassenen onderwijs?

Toch is het imo vrij oneerlijk dat de ene groep altijd s ochtends mag en de andere altijd s middags moet.
Het is nu eenmaal zo dat het gewoon veel handiger is om s ochtends les te hebben, en het niet fijn is om s avonds laat thuis te komen. Ook zijn de leukere baantjes alleen s middags of s avonds te krijgen.. Als kiezen mogelijk was zou denk ik iedereen voor de ochtend les kiezen ipv de middag. Dus imo niet eerlijk verdeeld, zouden ze ook anders kunnen doen.
TS: is het niet mogelijk om over te stappen op een andere school? In veel steden zitten meerdere mbo's!

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 21:44

44Myrthe44 schreef:
mayniac_val schreef:

Toch is het imo vrij oneerlijk dat de ene groep altijd s ochtends mag en de andere altijd s middags moet.
Het is nu eenmaal zo dat het gewoon veel handiger is om s ochtends les te hebben, en het niet fijn is om s avonds laat thuis te komen. Ook zijn de leukere baantjes alleen s middags of s avonds te krijgen.. Als kiezen mogelijk was zou denk ik iedereen voor de ochtend les kiezen ipv de middag. Dus imo niet eerlijk verdeeld, zouden ze ook anders kunnen doen.
TS: is het niet mogelijk om over te stappen op een andere school? In veel steden zitten meerdere mbo's!

Is de wereld eerlijk dan :+?

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 09:13

ja inderdaad het is mijn inziens ook volwassenen onderwijs... maar ik moest bijv. mijn school zelf betalen, en dan? wanneer moet ik werken om het te bekostigen?
in het leven heb je ook nog altijd de keuze om te werken overdag of in de avond/nacht.. dus zo ook in het onderwijs vind ik... ik heb er altijd voor gekozen om overdag te werken, en het niet erg te vinden om ook eens in het weekend 3 uurtjes per dag te moeten werken.. zo kan ik er slecht tegen om in de avond te werken.. dat heeft een ander dan misschien andersom.. ieder zijn ding toch?
zo zou ik er dus ook voor kiezen (als dat mogelijk is) om in de ochtend naar school te gaan ipv de middag.. maar ik zou er niet zo'n probleem van maken als ik 1 tot 3 dagen per week tot in de avond naar school moest.. dan blijft er nog tijd over om te werken de andere avonden.. maar alle dagen in de middag naar school tot de avond, nee dat zou absoluut mijn voorkeur niet hebben.. dat is niet erg toch?

love_wiepke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 10:38

vuurneon schreef:
keshia schreef:
is geen bijbaantje te vinden voor de ochtend uren..

Schoonmaak en krantenlopen wel ;)

Supermarkten beginnen ook al om 05:00 :)

En dan maar een minder leuk baantje... liever dat dan helemaal geen..gezien de tijd waar in we leven ;) (ik weet niet of het echt noodzaak is dat TS een baantje heeft?)

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 10:42

Op het HBO ook wel eens dagen gemaakt van 08:30 tot 21:00.
En dan nog 2 uur terugreizen.
Hoort erbij.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 10:52

Tja dat jij anderhalf uur moet reizen is natuurlijk niet het probleem van school.

Les tot 18.15 vind ik niet vreemd. Hadden wij ook op het MBO en is niet abnormaal.

In die anderhalf uur reistijd kan je al veel doen qua huiswerk. Als je dan thuis komt kun je eten en relaxen of met je hobby bezig.

Daarnaast heb je elke ochtend van opstaan tot ongeveer half 12 tijd om je dag vrij in te vullen. Dan kun je gaan rijden, met school bezig, werken of wat je ook denk nodig te hebben voor een fijn leven.

Snap de ophef niet echt, als je straks gaat werken zul je ook niet altijd de tijden dat je thuis bent voor het zeggen hebben. Afhankelijk van de sector waarin je werkt ben je echt niet elke avond om 17.00 thuis.

Op het vervolgonderwijs (of het nu MBO/HBO/WO is) zul je moeten leren plannen. Daar wordt je dus nu in 1x heel hard met je neus opgedrukt.

Welke hobbies heb je die je denk geen tijd meer voor te hebben? Rijden kan je ook bv om half 9 in de ochtend, dan ben je op tijd weer thuis om even te douchen (hoeft je dat in de avond ook niet meer) en dan naar school te gaan.

Op die manier heb je de avond vrij om te eten (neem aan dat als je thuis woont je zo aan kan schuiven om 20.15) en huiswerk te maken.

Heb je een bijbaantje? Ik kan me voorstellen dat die lastiger is te combineren als je vaste uren hebt.

Als het echt een probleem oplevert, tja dan moet je keuzes maken en idd op zoek naar een andere school.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 11:43

Nou ts ik snap je wel hoor. Het is ronduit oneerlijk als groep 1 altijd de ochtenduren krijgt en groep 2 standaard de middag/avonduren. Fatsoenlijk eten wordt zo ook niet makkelijk. Eten op school is ook niks en je moet te vroeg weg om in de middag warm te gaan eten. Of natuurlijk bij thuiskomst eten.

En werken is bijna geen doen zo. In de ochtenden werken kan af en toe, maar veruit de meeste baantjes zijn eind vd middag en avond. Geen supermarkt die je inroostert tot 11,00 uur hoor, want ochtenden zijn tot 13.00 werken.

Hobby moet te doen zijn tenzij je bijvoorbeeld afhankelijk bent van manegelessen. Dan wordt het wel weer ingewikkelder met tijden.

Ja, je moet wat voor school overhebben en natuurlijk kan je dagen hebben dat het laat wordt. Maar standaard die tijd naar school, daar zou ik ook niet blij van worden.

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 11:54

zap schreef:
Nou ts ik snap je wel hoor. Het is ronduit oneerlijk als groep 1 altijd de ochtenduren krijgt en groep 2 standaard de middag/avonduren. Fatsoenlijk eten wordt zo ook niet makkelijk. Eten op school is ook niks en je moet te vroeg weg om in de middag warm te gaan eten. Of natuurlijk bij thuiskomst eten.

En werken is bijna geen doen zo. In de ochtenden werken kan af en toe, maar veruit de meeste baantjes zijn eind vd middag en avond. Geen supermarkt die je inroostert tot 11,00 uur hoor, want ochtenden zijn tot 13.00 werken.

Hobby moet te doen zijn tenzij je bijvoorbeeld afhankelijk bent van manegelessen. Dan wordt het wel weer ingewikkelder met tijden.

Ja, je moet wat voor school overhebben en natuurlijk kan je dagen hebben dat het laat wordt. Maar standaard die tijd naar school, daar zou ik ook niet blij van worden.

+1 :j

love_wiepke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 12:04

keshia schreef:
zap schreef:

+1 :j

Laat ik nu in een supermarkt werken.. bij ons is 07:00 tot 10:00 heel normaal.. tot 11..of 12.. of 13 kan natuurlijk ook.. maar dit kun je gewoon aangeven.

Die ochtend uren zijn altijd moeilijk voor werkgevers gezien ze (natuurlijk) zo jong mogelijke werknemers willen plannen. Vaak zijn ze al blij als ze iemand van 07:00 tot 10:00 hebben. En ik kan je vertellen.. komende 3 week werk ik elke ochtend van 07:00 tot 10:00.. dus hoezo zeg jij dat dat niet kan? :o

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 13:34

Ik had ook vaak lessen om die om 17.30 begonnen. Zelfs een periode tot half 10 's avonds op school gezeten wegens lokalentekort.
Ik vind dit geen rare tijden. Jammer dat je wat later thuis bent, maar zo is het leven.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 14:37

Ik begrijp wel, TS, dat je erg moeten wennen aan het idee, zeker als je tot nog toe nooit late(re) middaguren hebt gehad. Maar ik zou eerst maar eens afwachten wat voor rooster je krijgt. Misschien valt het allemaal wel reuze mee.
En wellicht krijgen jullie toch ook af en toe een ochtend. Meestal als er twee scholen gaan mengen, mengen de docenten en de vakken naar verloop van tijd ook en zal dat met de uren ook wel zo gebeuren.

Oplossingen voor huiswerk etc zijn al geboden, bijvoorbeeld terwijl je in de trein(?) zit voor en na school en in de ochtenduren.
Als je elke dag om 8 uur zou moeten beginnen, zou je dan ook klagen dat je elke dag al om half 7 de deur uit moet en 's avonds dus altijd vroeg naar bed moet om het te kunnen volhouden? Nu hoef je voor 1 uur pas om half 12 weg, hele ochtend over om aan hobby's te doen, aan school te werken of een baantje te zoeken of eens uit te slapen. Er zitten net zoveel uren in een dag als je 's morgens naar school moet, dan wanneer je 's middags moet. Beetje zoeken en denken in mogelijkheden, ipv in problemen.

Het zal even wennen zijn, maar het is gewoon toegestaan. En in deze tijd van bezuinigingen, waarin scholen echt goed op de centen moeten letten, is het wel slim om samen te werken. Een gebouw delen is goedkoper dan twee gebouwen huren en de helft van de tijd leeg laten staan.

Bovendien zit je een deel van je mbo opleiding op stage en daar gelden weer andere tijden, waar je je dan ook weer aan zult moeten aanpassen.
Eerst maar eens zien wat je nu daadwerkelijk voor rooster gaat krijgen. En als je echt elke dag pas heel laat thuis bent, met je klas eens proberen te overleggen met de roostermaker/schoolleiding of er niet eens wat geruild kan worden met andere klassen die (altijd) 's morgens les hebben.

Renaatt92

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 14:43

Ik zit op het HBO en daar heb ik geregeld vrijdagavond tot een uur of 9 les. Ik ook gewoon voltijd. Denk dat ze volledig in hun recht staan.

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 19:08

Renaatt92 schreef:
Ik zit op het HBO en daar heb ik geregeld vrijdagavond tot een uur of 9 les. Ik ook gewoon voltijd. Denk dat ze volledig in hun recht staan.

Maar dat is maar één dag, dat zeurt niemand over lijkt me. Maar als het alle dagen zo is is het toch een ander verhaal...

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 20:58

inderdaad ik denk dat vele hier de TS verkeerd begrijpen, HET GAAT NIET OM 1 OF 2 DAGEN PER WEEK, MAAR ALTIJD VANAF 13.00 TOT 18.45 NAAR SCHOOL!!!!!!!!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 21:06

keshia schreef:
inderdaad ik denk dat vele hier de TS verkeerd begrijpen, HET GAAT NIET OM 1 OF 2 DAGEN PER WEEK, MAAR ALTIJD VANAF 13.00 TOT 18.45 NAAR SCHOOL!!!!!!!!

Ook met HELE GROTE letters zie ik het probleem van de ts niet. Dat heet gewoon; welkom in het volwassen leven :) Je zit op school voor je eigen toekomst, school doet het niet om je bewust te plagen en je dwars te liggen.
Andere school, thuis onderwijs etc zijn ook nog mogelijkheden.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 21:12

Je hoeft niet zo te schreeuwen.
En hoevaak heb je op een school álle beschikbare lesuren les?
En je hebt blokken met stages, waar je weer heel andere uren hebt.

love_wiepke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 22:04

En wat nou als je in het derde en vierde jaar stage loopt.. van 13:00 tot 17:00.. Ga je dan gewoon niet?
of..
Als je later een baan kan krijgen.. maar wel van 13:00 tot 21:00.. wijs je dat dan ook af?