Vriendschappen, wat is het tegenwoordig nog waard?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Nell_

Re: Vriendschappen, wat is het tegenwoordig nog waard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 14:29

Ik denk dat TS meer doelt op dat via de app alles een hele andere toon kán hebben en dus verkeerd opgevat kan worden. Dat hoeven niet perse ruzies te zijn.
Ik zie de app ook echt als gratis smsen en niet als chat. Er wordt vaak zat wat besproken via de app maar ik geef de voorkeur aan irl gesprekken :D

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 14:30

Ik begrijp je volkomen en herken me zelf er extreem in. Ik probeer het wel te minderen want ik leefde in mijn telefoon. Onwijs vervelende en dat maakt ook dat ik vaker bewust op stap ga zonder dat ding.

Het nadeel van whatsap is dat dingen gewoon zo plat over komen. Ik schrijf iets naar me vader, dit komt verkeert over en we hebben ruzie. Puur en alleen omdat je niet kunt horen op welke toon iemand de boodschap over brengt.

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 14:33

Ook ik merk het steeds meer, dat er op mobieltjes gekeken wordt tijdens een afspraak.
Zelf laat ik mijn mobiel eigenlijk altijd in mijn tas zitten, maar heb wel vriendinnen die wel veel op hun mobiel kijken wanneer je afgesproken hebt en dan ook gaan zitten appen of smsen. Ik vind dat zelf wel een beetje irritant :o . Je spreekt met elkaar af, iemand een appje terug sturen kan een uurtje later ook nog wel..
Als je 2 mensen hebt die het beiden prima vinden is het niet erg, maar ik vind zelf dat men best wel eens een paar uur wat minder bereikbaar kan zijn :) .

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 14:35

Mensen moeten vooral eens ophouden iedereen 'vriend of vriendin' te noemen. := Zoveel échte vrienden of vriendinnen heb je niet hoor. Ik heb er welgeteld 4, 4 mensen die ik echt vriendinnen en vriend kan noemen. (naast mijn relatie) Verder heb ik ook goede kennissen en familie uiteraard. In die spirit heb ik laatst eens een opruiming gehouden op facebook, ik ben van 580 'vrienden' naar 138 gegaan. En dat zijn ook de enige mensen waarmee ik goed contact heb, samen met de familie uiteraard, en dat zijn vooral mensen uit Nederland, dus het is vooral om een beetje op de hoogte te blijven. Een soort van decluttering, maar dan van je facebook, is aan te raden, het doet echt goed. :j Facebook vind ik er vooral voor om een beetje op de hoogte te blijven van de mensen die niet direct bij je in de buurt wonen, want voor diegenen waar je dagelijks mee om gaat heeft het toch geen nut?

xnaomivdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 14:39

Ik gebruik ook social media. Maar wat ik laatst hoorde is dat 80% van de communicatie in een gesprek gaat via non-verbale communicatie, en achter je computer/telefoon in een gesprek mis je dat waardoor dingen ook vaak verkeerd op worden gevat. Maar ik vind whatsapp wel fijn, aangezien me beste vriendin op 80 km woont dus afspreken kunnen we niet zovaak, terwijl we via whatsapp elke dag 'praten'

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 14:43

Als ik op het terras zit stel ik als voorwaarde dat telefoons in de tas blijven. Tenzij we iets op moeten zoeken over bijvoorbeeld de volgende locatie. En dan ben ik altijd degene die dat doet, want ik ga niet tussendoor zitten appen oid.

In een restaurant al helemaal, telefoons blijven in de tas.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 14:45

Nou ik heb al mee gemaakt dat er iemand in een verenigingsvergadering gewoon constant op haar mobiel zat te kijken. Ik geloof niet dat ze ook maar 1/4 heeft gehoord van wat er die avond allemaal besproken werd. :n

die smartphones zijn meer een last dan een zegen vind ik. sinds kort heb ik FB maar dat is tot nu beperkt tot 3 mensen als vriend. Verder kijk ik er niet eens dagelijks op. Heb zelf niet eens een profielfoto erop. Zelf heb ik een simpel mobieltje waarmee ik kan bellen en sms'en meer moet ik niet hebben. :)

Flowerbomb

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 14:45

Courses schreef:
Hi all,

Normaal ben ik niet zo van de persoonlijke dingen posten of problemen die ik zelf ervaar op het internet zetten want dat gaat internet gebruikers weinig aan, maar dit is een onderwerp waar ik me nu al een geruime tijd aan erger/irriteer, ]

(Ik hoop zeker dat je er geen jeuk of bultjes (irritatie) door krijgt :D ) 8-)

Ik ben het totaal met je eens. Whatsapp kan best leuk zijn voor een kort gesprekje maar wat ook ik in mijn omgeving zie is dat er hele ruzies gemaakt worden via whatsapp. Knetter gek. Heb je wat te melden dan doe je dat gewoon rechtstreeks lijkt me zo.

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 14:46

Lara_Silver schreef:
Mensen moeten vooral eens ophouden iedereen 'vriend of vriendin' te noemen. := Zoveel échte vrienden of vriendinnen heb je niet hoor. Ik heb er welgeteld 4, 4 mensen die ik echt vriendinnen en vriend kan noemen. (naast mijn relatie) Verder heb ik ook goede kennissen en familie uiteraard. In die spirit heb ik laatst eens een opruiming gehouden op facebook, ik ben van 580 'vrienden' naar 138 gegaan. En dat zijn ook de enige mensen waarmee ik goed contact heb, samen met de familie uiteraard, en dat zijn vooral mensen uit Nederland, dus het is vooral om een beetje op de hoogte te blijven. Een soort van decluttering, maar dan van je facebook, is aan te raden, het doet echt goed. :j Facebook vind ik er vooral voor om een beetje op de hoogte te blijven van de mensen die niet direct bij je in de buurt wonen, want voor diegenen waar je dagelijks mee om gaat heeft het toch geen nut?

Heel herkenbaar, ik houd ook regelmatig opruiming op FB.. Die 1500 vrienden mensen vind ik gewoon bullshit..
En inderdaad 'vrienden' kunnen beter 'kennissen' heten.

Claudia1993_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 14:47

Pff breek me de bek niet open, ik erger me echt kapot aan mensen die de hele tijd met hun telefoon zitten alsof de wereld vergaat als ze dat ding even wegleggen.
Ieder zijn eigen ding hoor, maar ik vind het asociaal om te doen als je met anderen mensen bent, zeker als die persoon niet zo is.

Als wij met zijn allen bij mijn oma op bezoek gaan (is met mijn neven en broer), dan zitten hun de hele tijd met die telefoon...
Je kunt niet eens een normaal gesprek beginnen, alles gaat via die stomme dingen.
Ik ga er dan ook niet eens meer bij zitten want ik erger me er alleen maar aan haha.

Ik zelf ben niet zo close met mijn telefoon of met social media, heb hem ook niet altijd bij me.
Er zitten ook wel goede dingen aan hoor, dat zeker, maar ik vind dat er heel veel mensen een beetje doorgeslagen zijn ermee... :o

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 14:56

Tijden zijn idd erg aan het veranderen -O- !Nu heb je Facebook om te ruzieën,vroeger kreeg je gewoon een Boek in je face :D en klaar was de ruzie hahaha
Het is helemaal waar hoe ts het omschrijft,tegenwoordig ben je maar een naampje of een nummer maar niet meer de persoon die erachter zit. :n

Kijk eens naar de kids,allemaal achter de pc spelletjes doen of internetten met ipad en hoe die dingen allemaal heten.Geen kind wat meer écht kan spelen. ;(
En idd veel mensen lopen met hun snoet op hun mobieltje geperst,zelfs op de manege tijdens de kinderrijlessen zitten de ouders met hun toet op het schermpje geperst of zitten te bellen terwijl hun kind steeds vragend langs het raam gelopen komt met de pony of pa en ma hun rijkunstje hadden gezien. -O-

Ik vind het ook erg jammer dat het communiceren zo verloopt,ik merk als ik op straat iemand groet deze óf niet reageert ivm mobieltje of zelfs schrikt omdat diegene aangesproken word. :?
Het is erg moeilijk om echte vrienden te vinden én vriendschappen op een leuke actieve manier te onderhouden,tegenwoordig is men elkaar zo snel moe..............! :\
Iemand rechtstreeks aanspreken is tegenwoordig schijnbaar NOT DONE :(

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 14:56

Ik die FB pagina eigenlijk aangemaakt omdat ik contact met iemand zocht ivm een paard. Verder is het ook nog handig om foto's uit te wisselen of af te spreken bij uitstappen met een persoon die sinds dit jaar met pensioen is op het werk. Ze gaat altijd mee met de daguitstappen en kan ik weten of ze mee gaat of niet. Zo ben ik zeker dat ik een maatje heb op de uitstappen waarmee ik het goed kan vinden en waarmee het altijd gezellig is. :)

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 14:59

Ik snap niet dat men op het internet schrijft wanneer men weg gaat en waarheen en hoe lang enz enz.
Inbrekers/dieven lezen ook mee,zo word het wel heel makkelijk voor zulke mensen,toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 14:59

Ik plaats ook bewust niks op Facebook over vakanties etc.. dat gaat niemand wat aan :)

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 15:00

Jans schreef:
Ik plaats ook bewust niks op Facebook over vakanties etc.. dat gaat niemand wat aan :)

+:)+

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 15:01

Ik zet dat wel gewoon op FB, maar ik woon dan ook nog gewoon thuis :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 15:02

Ik heb Facebook, whatsapp maar heb totaal geen last van wat jij beschrijft TS..
Ik vind whatsapp handig om contact te houden met een vriendin die verder weg woont. Ik bedoel dagelijks bellen is te duur maar we hebben elkaar altijd nog al veel te vertellen :+
Ik heb ook nooit ruzie op fb ofzo. Sowieso eigenlijk nooit want mensen die geen echt vrienden zijn of niet betrouwbaar zijn die delete Ik uit mijn leven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 15:03

Ik vind het sowieso een teleurstelling dat het hele leven naar online verplaatst.

Ik heb ook whatsapp, whatsapp vooral met mijn ouders en schoonouders, maar liever nog pak ik gewoon de telefoon. Als ik 's avonds een vraag heb voor mijn vader, of gewoon even een babbeltje wil met mijn schoonmoeder dan pak ik toch echt mijn huislijn en bel ze even. Dan hoor je elkaar tenminste nog.

Ik wapp wel met mijn vriendinnen, hebben een groepsgesprekje met zijn viertjes, maar we spreken elkaar ook met grote regelmaat :) al dan niet telefonisch. We wonen allevier namelijk in een ander gedeelte van het land. Dan is het wel fijn om contact te houden via digitale dingetjes.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 15:04

Ligt het niet gewoon aan de leeftijd? Ik zie facebook en watsapp juist als een verruiming van mijn vriendenkring. Je praat makkelijk bij met mensen die minder bij je staan, omdat de stap kleiner is. Bellen of smsen zou ik dan niet zo snel doen met hen, maar soms is het wel gezellig om even een 'babbeltje' te maken.

Als ik met vriendinnen uit ben dan liggen de telefoons gewoon op de tafel. Als er gebeld word nemen we op, maar anders ligt hij daar gewoon. Als iemand de hele tijd op zijn telefoon zit te kijken dan zeggen we daar gewoon wat van. Dat moet ook kunnen als je bevriend bent. Ruzie maken doe ik sowieso al zelden, dus al helemaal niet op fb oid. Maar ik zie de jongere generatie dat wel doen soms en dat gaat vaak nergens over.

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 15:06

Amen,

ik zit soms ook met mijn telefoon in mijn hand geplakt, maar ik let er nu meer op en doe het minder. En vriendschappen die verbreken en ruzies over app zijn alleen maar omdat alles verkeerd opgevat word.
soms vraag ik me af waar het heen gaat het is zo ongezellig, nou heb ik bijna geen vrienden. Maar de vrienden die ik heb meppen dat ding uit mijn handen als ik het aanraak dus dat is goed.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 15:07

capopjekop schreef:
Ligt het niet gewoon aan de leeftijd? Ik zie facebook en watsapp juist als een verruiming van mijn vriendenkring. Je praat makkelijk bij met mensen die minder bij je staan, omdat de stap kleiner is. Bellen of smsen zou ik dan niet zo snel doen met hen, maar soms is het wel gezellig om even een 'babbeltje' te maken.

Als ik met vriendinnen uit ben dan liggen de telefoons gewoon op de tafel. Als er gebeld word nemen we op, maar anders ligt hij daar gewoon. Als iemand de hele tijd op zijn telefoon zit te kijken dan zeggen we daar gewoon wat van. Dat moet ook kunnen als je bevriend bent. Ruzie maken doe ik sowieso al zelden, dus al helemaal niet op fb oid. Maar ik zie de jongere generatie dat wel doen soms en dat gaat vaak nergens over.

Maar waarom? Niet persoonlijk bedoeld. Maar dat begrijp ik dus gewoon niet? Zijn jullie zo bang iets te missen als hij in je tas zit? Ik herken dit dus niet, bij mij zit ie in mijn tas en dan lees ik nog wel eens een smsje wat een halfuur eerder binnen gekomen is. Daarbij, al die telefoons op tafel, als er een glas om gaat zijn ze allemaal de pineut. :D

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 15:09

Ik heb er geen last van, ik heb whatsapp, facebook én super vriendinnen. :)
En als we samen zijn of in het openbaar laat ik mijn telefoon gewoon liggen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 15:10

Lara_Silver schreef:
Maar waarom? Niet persoonlijk bedoeld. Maar dat begrijp ik dus gewoon niet? Zijn jullie zo bang iets te missen als hij in je tas zit? Ik herken dit dus niet, bij mij zit ie in mijn tas en dan lees ik nog wel eens een smsje wat een halfuur eerder binnen gekomen is. Daarbij, al die telefoons op tafel, als er een glas om gaat zijn ze allemaal de pineut. :D

Waarom niet? Als ze er liggen en je komt er niet aan dan heeft niemand er last van hoor. Ik ben een keer beroofd van mijn tas en ik wil hem gewoon in het zicht hebben. Meestal zit hij dus in mijn broekzak, maar dat zit niet fijn als ik ga zitten dus dan gaat hij automatisch op de tafel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 15:14

Ik snap eigenlijk heel het probleem niet. Regelmatig kijk ik op Facebook, of whatsapp ik met vriendinnen of vriendinnen. Super leuke applicaties om zo nu en dan eens te checken. Ook als ik op het terras zit hoor :)
Jullie nemen die Apps alleen veel te serieus. Het is gewoon voor de leuk en soms is het handig, maar de serieuze zaken bespreek je toch irl naar ik aanneem? Niemand die ik ken zet levensverhalen op Facebook of bespreekt serieuze zaken of zelfs ruzies via de whatsapp.
Het hele leven naar online verplaatsen laat je gewoon zelf toe :) Mijn vriendinnen hoeven heus niet meteen een reactie te verwachten op een whatsapp of sms of op Facebook. Dat doe ik wanneer ik daar tijd en zin in heb. Is er echt iets aan de hand dan kunnen ze bellen of langskomen. En dat weten ze ook :)

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 15:16

Maar als je op terras gaat, dan ben je daar toch met mensen samen? Dan ga je toch niet je facebook zitten checken je zit namelijk irl met personen te kletsen. Ik zal wel heel ouderwets zijn. :D Maar ik vind het er altijd heel raar uit zien, mensen die hun telefoon op tafel hebben liggen of ermee in de hand zitten. Dat terwijl ik op mijn iphone ook hele leuke apps heb. Maar die bekijk ik wel als ik alleen ben.