Scooterbewijs halen, hoe gaat dat nou?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

KimD

Re: Scooterbewijs halen, hoe gaat dat nou?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 21:26

Hoe groter je rijbewijs hoe meer je 'erbij krijgt'. ;) Dus je krijgt zeker AM bij een B rijbewijs. :j Hier in de regio is het volgens mij duurder dan, een broertje van een vriend heeft iets van €580,- betaald... en ook nog eens een scooter. Weet je hoeveel een scooter kost? Beetje fatsoenlijke (zuinige) scooter kost makkelijk tussen de €750,- & €1000,-

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-13 21:28

Ik denk dat ik indd dan gewoon los ga lessen, wat betaal je per les? Dan doe.ik het 1 X in de 2 weken, ligt er aan hoe duur het is... Ga dan eerst ttheorie halen. Wat kost dat en hoe kan je dat.het beste leren/voor oefenen?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 21:28

_kajo_ schreef:
Jullie kunnen TS nu wel heel leuk het advies geven om haar rijbewijs te halen maar is er wel een auto waarmee ze mee rond kan tuffen? Als dat niet zo is dan houd het snel op.

Hoezo? Ze kan met een B rijbewijs ook alsnog op een brommer tuffen aangezien AM erbij komt :) dus 2 vliegen in 1 klap, het is nu iets duurder maar goedkoper dan later alsnog voor het B rijbewijs gaan en dus 2 keer geld uit te geven.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 21:29

Batlow schreef:
Ik denk dat ik indd dan gewoon los ga lessen, wat betaal je per les? Dan doe.ik het 1 X in de 2 weken, ligt er aan hoe duur het is... Ga dan eerst ttheorie halen. Wat kost dat en hoe kan je dat.het beste leren/voor oefenen?

Theorie heb ik vlak voor mijn examen gedaan; maar ik leer snel. Heb het maandag aangevraagd en kon dinsdag al theorie examen doen :=
Site van de CBR geeft keurig de prijzen aan :)

Wat je per les betaald hangt van je rijschool aan. Ik kreeg gelukkig studentenkorting!

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-13 21:30

KimD schreef:
Hoe groter je rijbewijs hoe meer je 'erbij krijgt'. ;) Dus je krijgt zeker AM bij een B rijbewijs. :j Hier in de regio is het volgens mij duurder dan, een broertje van een vriend heeft iets van €580,- betaald... en ook nog eens een scooter. Weet je hoeveel een scooter kost? Beetje fatsoenlijke (zuinige) scooter kost makkelijk tussen de €750,- & €1000,-

Ik zou de scooter van vriendin voor klein bedrag overkopen dus dat is geen hoofdprijs. 150 +- en dan nieuwe band erop

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 21:31

Maar is hij dan technisch in orde? Laat je hem voor de zekerheid nakijken?

Lessen 1x in de 2 weken is echt niet te doen, dan zou ik het ook gewoon binnen een maand halen als ik jou was. ;)

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-13 21:33

Binnen een maand? En waar moet ik dat geld dan vandaan halen?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 21:35

Je kan vaak ook wel in termijnen betalen :)

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-13 21:39

vuurneon schreef:
Je kan vaak ook wel in termijnen betalen :)

Ja, maar die termijnen zijn toch erg veel geld, daar heb ik al naar gekeken. Dat is 3 a 400 euro per maand ongeveer en dat gaat ook niet helaas.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 21:56

Ik had het over je AM Rijbewijs. ;) Je autorijbewijs kunt je ook goed verdelen, ik had bijvoorbeeld 1 les per week dus dat was €160,- per maand en dus goed te doen. :) Als er een maand iets meer te besteden was nam ik een lesje extra. :j

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-13 22:06

Ik heb per maand 360 te.besteden naast de paarden, dus per week is wel mogelijk... Examen en.ttheorie krijg ik van mijn ouders. Hoeveel lessen heb je ongeveer nodig?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 22:25

Wisselend; ik had minstens 50 nodig (1e keer ook gezakt) :o mijn vriend 4.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-13 22:26

50 :wow: :wow: :wow: :wow:

Heeft het zin om met mijn vader te oefenen? Zodat dingen al makkelijker worden, zou dat schelen?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 22:28

Nee absoluut niet oefenen; verkeerd aanleren is verrekte moeilijk af te leren. Bovendien mag je alleen op eigen terrein rijden want het is natuurlijk verboden in Nederland om zo even met pa te oefenen op de openbare weg.

(Bijna al mijn vriendinnen hadden minstens 50 nodig := )

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-13 22:29

vuurneon schreef:
Nee absoluut niet oefenen; verkeerd aanleren is verrekte moeilijk af te leren. Bovendien mag je alleen op eigen terrein rijden want het is natuurlijk verboden in Nederland om zo even met pa te oefenen op de openbare weg.

(Bijna al mijn vriendinnen hadden minstens 50 nodig := )

Op industrie terrein was de bedoeling dan eventueel. maar niet doen dus? Mijn vriendinnen hadden er 30 en 28 nodig... vandaar mijn :wow:

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 22:32

Niet doen, want als je wel een ongeluk krijgt ben je zwaar de l*l namelijk, want je bent onverzekerd.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 22:54

TS, ik wil je inderdaad ook aanraden om losse lessen te nemen (doe je al) en niet aan zo'n pakket te beginnen. Bijvoorbeeld de ANWB plant je examen al lang van tevoren en dat vind ik persoonlijk nogal raar, want je weet nooit hoe lang je nodig gaat hebben. Lang niet iedereen heeft 50 lessen nodig natuurlijk, maar je weet het nooit van tevoren. Ik heb 21 lessen gehad (eerst 18 en toen gezakt voor mijn praktijk en toen nog 3) en ik had steeds 1,5 uur les. Ik reed via de Rijbewijsconcurrent, 35 euro per uur en als je zakte voor je praktijk waren de lessen erna nog 'maar' 28 euro per uur. Is mij goed bevallen! Overigens vind ik 1x per 2 weken lessen wel erg weinig. Ik reed 2x per week, dat hoeft in principe ook weer niet, maar 1x per week vind ik toch wel het minimum.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-13 22:55

ik ga denk ik indd 1x per week doen. 160 euro is te overzien. Heb enkele rijscholen gemaild met de vraag wat de lessen kosten en wat het gemiddelde aantal lessen dat nodig is (per rijschool verschillend, dus even afwegen tegenover elkaar) en overigens naar het slagingspercentage kijken...

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 23:00

Ik had ook maar rond de 30 lessen nodig. :j Ik heb overigens geen theorie lessen gevolgd, alleen geleerd. Had alles in een keer. :D

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-13 23:01

Van verkeer heb ik overigens (denk ik) veel verstand. Qua verkeersborden is het nog wat uitvogelen. :Y)

Dus een boekje is genoeg?

MallyBelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 23:03

Ik doe dinsdag mijn examen..
Heb mijn theorie in 1x gehaald, is niet zo heel moeilijk..

Ik heb zaterdag mijn eerste les gehad van 1,5u, Maandag de volgende van 2u en Dinsdag 2u voor me examen en dan me examen.
Ik betaal 380,- euro alles totaal (6 u les + examen)
Normaal gesproken zitten je lessen niet zo dicht op elkaar maar ik wilde graag voor de bouwvak nog examen doen.

Mijn theorie kosten 127 incl 4 theorie lessen van 1u(volgens mij), theorie boekje, schrijfblok en het examen.

KimD schreef:

Volgens mij, krijg je pas na een aantal jaar je AM bij je B. Als je je B hebt gehaald heb je nog niet automatisch je AM.

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 09:29

jawel hoor, ik heb nu ruim een jaar mijn rijbewijs, maar heb vanaf het begin al AM erbij.
TS, volgens het cbr was het gemiddelde aantal lessen zo'n 35 a 40 (uur) hoeveel lessen je echt nodig hebt hangt af van hoe goed je het oppikt/ hoe snel je leert maar ook van welke rijschool je les hebt en de omgeving waar je rijd. In de randstad is veel meer drukte en dingen om op te letten dan bijvoorbeeld in een mini dorpje in groningen.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-13 09:32

Zit in breda, het gemiddeld is hier zo'n 30 lessen geloof ik. Ik hoop er een half jaar dan over te doen...

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-13 10:58

Nou ik heb een proefles aangevraagd :D Ga bij rijschool yellow, ken daar wat mensen die hun rijbewijs daar hebben gehaald. Kan daar per les contant afrekenen, maar moet wel van te voren het examen en eigen verklaring alvast betalen. Lessen kosten 37,50 per keer, dus 150 euro in de maand. Nou ik ga ervoor :Y)

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 11:13

succes ;)