wat te doen? lastige (t)huissituatie...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 14:49

Ik denk toch dat je voor jezelf moet gaan kiezen, je leeft nu in een niet ideale situatie die spanningen met zich mee brengt. Op den duur zal jij of hij een nieuwe relatie krijgen, daar wil je dan tijd mee doorbrengen en je wilt samen zijn, dat gaat niet zoals jullie nu leven en met de afspraken die je hebt gemaakt.
Als je niet lekker in je vel zit kan je ook niet goed functioneren, dat gaat dan straks in alles doorwerken.
Jij bent niet verantwoordelijk voor de keuzes van je moeder, dat zij een 4-span wilt rijden is leuk maar moet niet af hangen van jou persoonlijke welzijn!

BigOne

Ik zou de poot stijf houden en het er op aan laten komen dat hij vertrekt. Hoelang moet je nog studeren?
Hij wil daar waarschijnlijk alleen blijven om jou tegen te werken aangezien jij diegene bent die de relatie heeft afgebroken. Gewoon al zijn op- en aanmerkingen langs je heen laten gaan, geen gezamenlijke dingen doen(was.eten) geen ruzie maken en net doen alsof hij lucht is. Maakt/zoekt hij ruzie dan elke keer zeggen dat je hem wel uit wilt kopen, hopelijk krijgt hij snel een andere relatie want dan moet hij wel wat. Om je moeder zou ik me niet zoveel zorgen maken, dan moet ze maar tijdelijk een groom erbij zoeken als jij niet kunt.

chocobroodje

Ahhh edit ik snap hem :j Het is een huurwoning, en hij is later (ook op papier?) bij je ingetrokken? Aha, maar wat wille jullie dan uitkopen :?

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 14:51

Als het contract op jouw naam staat, heb jij alle recht om hem dringend te verzoeken te vertrekken, wel is het zo netjes om de door hem betaalde dingen terug te betalen.

SunNDLM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-13 14:52

Evelijn schreef:
Kan je niet gewoon beginnen met aan jezelf werken zonder meteen weg te gaan?
Ben je nu in therapie of niet?

Hoezo heb je het over uitkopen als je anti-kraak woont... heb je dan geen huurcontract? en moet je dan niet over een tijd vertrekken?

Het huis word op z'n vroegst in 2018 gesloopt. Ik heb dus een contract tot 2018 en daarna word het ieder half jaar stilzwijgend verlengt. Omdat wij het een sloophuis is uit 1850 en sinds 1900 niks meer aan is gedaan moesten we zaken zoals water en elektriciteit aanleggen. :Y) Deze verbouwing heeft (ondanks het hoge lowbudget gehalte) toch nog veel geld gekost. Als je kijkt naar de afschrijving zou het verdeelt over de jaren zo'n 500 € per persoon per jaar zijn. Toen we aan dit huis begonnen hadden we natuurlijk nooit gedacht dat de situatie zo snel al weer zou veranderen. Vandaar dat we, van beide kanten, van mening zijn dat er een bedrag moet worden betaald aan de gene die vertrek, te compensatie van de gemaakte kosten.
Laatst bijgewerkt door SunNDLM op 02-07-13 15:00, in het totaal 1 keer bewerkt

horseyfries

Re: wat te doen? lastige (t)huissituatie...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 14:53

En jouw naam staat op het huurcontract?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 14:55

Wat een kadootje om daar te mogen wonen. Dan zou ik zeker blijven vechten om te blijven in het huis. Laat hij dan maar vertrekken.

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 14:56

SunNDLM schreef:
janouk schreef:
Kan je als 20 jarige student úberhaupt wel het huis alleen betalen en dan ook nog de paarden en jezelf onderhouden?
Dat lijkt me onmogelijk, tenminste anders heb je in de tuin een geldboom staan, waar ik graag een stekje van wil. Het uitkopen van je vriend lijkt me dan ook financieel niet mogelijk zonder baan met vast contract.
Dus optie 1 lijkt me onbetaalbaar.

Ik heb hier heel veel geluk mee hoor! Ik woon antikraak en heb nu een huis (woonkeuken/woonkamer/3 slaapkamers) incl. 1 hectare wei, 2 grote loopstallen en 3 binnenboxen. Schuren voor de vrachtwagen (van mama), de trailer en hooi/stro opslag. Hier betaal ik minder voor dan ik in Rotterdam betaalde voor een kamer en een box van 3x3.
Uitkopen kan ik inderdaad niet zelf, mijn ouders zijn bereid dit voor mij te doen. Ik kan het geld dan in termijnen terugbetalen...

Sorry, maar hier begint het gezeik al... Hoe wil je iemand uitkopen als je anti-kraak woont? ALS het huis gekocht wacht, taxatie, waarde bepaald... verdeling gemaakt, klaar.... Maar je gaat toch iemand niet uit een huis kopen dat niet van jezelf is? Waar je met een beetje pech over een jaar uit wordt geschopt?

Was even bang dat je zelf 5 paarden had omdat het zo makkelijk en goedkoop is in de achtertuin, maar dat is gelukkig niet zo...

Tot 2018 staat het anti-kraak? Wat als er opeens een koper komt voor de grond of wat dan ook... Anti-kraak is nooit zekerheid :S dus ik snap niet dat je uberhaubt aan uitkopen denkt :S

SunNDLM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-13 14:59

Ik zal even wat duidelijkheid proberen te scheppen over het huis.

Het is een anti kraak woning. Het huis is van mijn buren, het ouderlijk paar gaat hier een nieuw huis bouwen wanneer de zoon over ongeveer 6 jaar het bedrijf (incl. huis) overneemt. Ik kan hier dus zeker tot 2018 wonen (staat ook op het contract) en afhankelijk van de procedure betreft de sloopvergunningen kan ik hier nog langer wonen.

Mijn vader heeft viavia dit huis voor mij geregeld. Tijdens de verbouwing is mijn ex bijgeschreven op het contract. Wat dat betreft hebben wij dus gelijke rechten. Verder is wel alles van mij (inboedel) en op mijn naam (verzekeringen, GWE, TV)

We hebben de kosten van de verbouwen verdeeld. Zijn vader heeft meer betaalt maar mijn vader heeft een maand verlof opgenomen er hier minimaal 40 uur in de week geklust en daarna nog 4 weken iedere avond. Het uitkopen gaat dus over de kosten van de verbouwing. Ik heb hier geen geld in geïnvesteerd zodat hij verwarming heeft en andersom ook niet...

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 15:01

Zitten blijven!! Laat hij z'n boeltje maar pakken, het is tenslotte aan je vader te danken dat jullie daar kunnen wonen.

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 15:03

Ik snap dat hele uitkopen niet zo, je woont anti-kraak, dus zoals al eerder is gezegd, dan is uitkopen helemaal niet aan de orde. Als alles wat daar staat van jou is (op de bank na) dan neem jij gewoon alles mee wat van jou is. En als jij daar eerder woonde, dan kan jij daar toch ook blijven wonen. Ik vind het nogal vaag van hem om te zeggen, ga jij maar weg. Daarbij, die kosten voor de verbouwing die blijven.

Ik ben ook net uit een relatie gestapt en we woonden ook samen. Hij woonde daar al voordat hij mij leerde kennen en ik ben er bij in getrokken. De meeste spullen waren dan ook van hem. Ik ben vertrokken, niet omdat ik het heb uitgemaakt, we hebben er gezamenlijk een punt achter gezet, maar het was eerst zijn huid, dus ja dan blijft hij daar. Ik woon weer bij mn moeder. Natuurlijk staan daar nog veel dingen van mij, zoals een kast, en servies e.d. Dat heb ik daar gelaten, wat moet ik ermee? Dus ik zou er gewoon samen proberen uit te komen.

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 15:06

Ok, dus niet via een of andere organisatie die vanalles beloofd en dan een maand later zegt "je moet er volgende week uit zijn" :')

Klinkt heel cru, maar dan moet je er echt met je ex uitkomen... Deels snap ik dat je weinig kosten hebt en daar graag wilt blijven wonen... Maar iemand uit een huis zetten die niet wilt enzo... Tjah.. dat is ook niet te doen ;) (ik had alles op mijn naam staan, maar ik vond het de moeite niet eens waard... Te veel gezeik en gezeur en de paarden die hij moest verzorgen zouden er toch blijven staan). Heb wel even naar de mogelijkheden gekeken... maar het valt tegen. Dat jouw vader er heeft gewerkt etc is niet aan te tonen, mocht hij moeilijk doen... ;) Maar als je ex echt moeilijk wil doen... dan is het geld van heel de verbouwing + nog een leuk bedrag :') (En geloof me.. mensen zijn zo vervelend als het om geld gaat)

Verder.. Het is van jouw ouders buren... Staat er niet iets in het contract dat zij de huurder eruit kunnen zetten? Huurders zijn altijd heel erg beschermd... maar geen idee of dat mogelijk is?

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 15:12

SunNDLM schreef:
Ojajoh schreef:
ja ik persoonlijk ben meer voorstander van kiezen voor jezelf. Paarden is een dure luxe....
kan je het niet redden met 2 paarden bijv? of met 1? 5 is natuurlijk erg geldverterend.....
ik zou kiezen voor je zelfstandigheid en je vrijheid...

Van de paarden zal ik even toelichten. Ik heb er zelf 1 waarmee in dressuur. Mijn moeder heeft er 4 waarmee ze 4-span rijd voor de kar. Als ik ga verhuizen in de richting van Dordrecht heb ik 2 opties. 1) paardje meeverhuizen naar een dure stal (i.v.m. eisen als veel weidegang, grote boxen) of 2) paardje bij m'n ouders laten staan en bijv. in het weekend rijden. Mijn moeder heeft echter een probleem wanneer ik verhuis aangezien mennen geen optie is zonder groom, laat staan 4-span. Dan moet je eigenlijk met minimaal 3 mensen zijn. Zodoende zorgt het voor spanningen met mijn ouders, aan de ene kant zeggen ze dat ik voor mezelf moet kiezen maar aan de andere kant betekend dat ook dat ik mijn moeder passie 'in gevaar breng'...

@ Eef_Bam. Hij voelt zich helemaal op zijn plek in dit huis dus wilt hier niet weg... Praten met hem is onmogelijk, zijn standpunt is heel duidelijk. 'Jij hebt besloten dat je niet gelukkig was in onze relatie, dan rot jij maar op'

Ik neem aan dat dit voor jou precies hetzelfde is? Dat argument maakt dus geen zak uit omdat die voor jullie beide geld. Zijn 2e argument kan ik de logica van in zien, maar aan de andere kant... zoals jij het beschrijft heb jij het huis aangeboden gekregen en is hij erbij komen wonen. Zonder jou had hij deze kans nooit gekregen, jij wel zonder hem. Ook heb jij zo te zien meer binding met het huis in de vorm van jou en je moeders paarden.

Als hij zich echt niet wil laten uitkopen, is het dan misschien een optie om het huis zo te verbouwen dat jullie er beide kunnen wonen, zonder dat jullie gemeenschappelijke kamers hebben? (bijvoorbeeld jij de benedenverdieping, hij de bovenverdieping, of beide half half, boven en beneden van elkaar gescheiden dmv sloten, en dan enkel de trap gemeenschappelijk) Waarschijnlijk is het bijbouwen van een keuken/badkamer dan wel noodzakelijk, maar als zijn ouders zo rijk zijn is dit geen probleem toch? :+

SunNDLM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-13 15:14

Volgens mij mogen ze ons er niet zonder goede reden uitzetten. Ik kan me dus ook niet voorstellen dat ze hierin partij gaan trekken, dan zullen ze nog eerder zeggen dat we allebei maar moeten vertrekken.

Waar ik ook al aan heb gedacht was een caravan in de schuur zetten, dan heb ik mijn eigen plekje maar toch de paarden aan huis (en een fatsoenlijke douche :P).

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 15:14

Maar ga de uren eens rekenen van je vader...... Had daar iemand voor moeten komen waren jullie nog veel meer kwijt geweest dan het geld wat er nu aan is uitgegeven.
Dus in mijn ogen is uitkopen niet meer van toepassing. De een heeft geld gegeven en de ander zijn kostbare kennis door middel van arbeid!

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 15:15

SunNDLM schreef:
Volgens mij mogen ze ons er niet zonder goede reden uitzetten. Ik kan me dus ook niet voorstellen dat ze hierin partij gaan trekken, dan zullen ze nog eerder zeggen dat we allebei maar moeten vertrekken.

Waar ik ook al aan heb gedacht was een caravan in de schuur zetten, dan heb ik mijn eigen plekje maar toch de paarden aan huis (en een fatsoenlijke douche :P).

Maar waarom moet jij in een caravan gaan wonen? Hij kan dat toch ook? Waarom zou hij meer recht hebben op het huis dan jij?

sannedeedee1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 15:17

Zoals meerdere al zeiden: kan je, je paarden niet bij je ex laten staan en zelf een appartementje gaan huren/kopen?
En anders zou ik misschien toch voor jezelf kiezen, misschien het paard waar je de meeste herineringen enz. Aan hebt, in de buurt vaan doordrecht/papendrecht zetten zodat je toch wat met paarden doet, of daar een bijrijd paardje zoeken?

SunNDLM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-13 15:18

Rintah schreef:
Hij voelt zich helemaal op zijn plek in dit huis dus wilt hier niet weg...

Ik neem aan dat dit voor jou precies hetzelfde is? Dat argument maakt dus geen zak uit omdat die voor jullie beide geld.

Dit argument geldt deels voor mij. Ik vind het heerlijk om de paarden aan huis te hebben en het plekje is ideaal. Maar ik ben echt een stads persoon. Ik studeer in Rotterdam dus reis veel heen en weer. (2 uur enkele reis) Qua vriendinnen ga ik ook bijna alleen maar om met mensen uit Rotterdam/Dordrecht dus ik rij ook vaak daarheen om te stappen ofz in de weekenden.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 15:21

Dus even op een rijtje:
Je wil daar blijven wonen omdat:
- Paarden
- Dichtbij ouders
- Voor je moeder haar hobby
- Ideaal plekje

Niet wonen omdat:
- Studie
- Stappen
- Vriendinnen

Misschien moet je bedenken waar JIJ gelukkig bent? Hoe jij gelukkig bent? En waar jij toekomsttechnisch het beste kan wonen?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 15:23

dan lees ik tussen de regels door in je laatste bericht, dat je eigenlijk al heel goed weet wat je wil, alleen zoek je nog argumenten om de pijn te verzachten voor je moeder met haar 4 span.
Jij wil richting de randstad en je paard mee. Alleen is je moeder dan haar groom kwijt voor het 4 span.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 15:23

Is het probleem niet dat hij gewoon er nog geen vrede mee heeft dat jij de relatie hebt verbroken en daarom niet denkt aan vertrekken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 15:25

Ik neem aan dat het niet heel lastig zal zijn voor je moeder om een nieuwe groom te vinden? Ik zou voor een ander zijn hobby, zelfs al is het mijn moeder, toch niet op een plek blijven wonen waar ik eigenlijk niet gelukkig ben..

Ook in de randstad zijn genoeg leuke stallen te vinden die nog goed betaalbaar zijn :j zeker als je in omgeving Dordt / Papendrecht gaat wonen, dat is toch niet hartje Rotterdam. En als je een autootje hebt en een stukje wil rijden zou je bijvoorbeeld regio Hoekse Waard kunnen kijken.

SunNDLM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-13 15:30

Toekomsttechnisch is het een heel makkelijk antwoord: Goedkoop op kamers in Rotterdam. Geen dure hobby meer dus dan hoef ik ook (bijna) niet te werken en een korte reistijd. Dan kan ik me 300% storten op mijn opleiding. Maar op ik daar gelukkig van word...

Ik ben al eerder een jaar gestopt met de paarden i.v.m. mijn opleiding en daar werd ik echt niet blij van. Zodoende is de drempel om nu 'weer' te stoppen nogal hoog...

Ik ben ook gewoon bang om mensen te kwetsen. Natuurlijk moet ik voor mezelf kiezen maar het zijn wel m'n ouders. Zij gaan door het vuur voor mij, dan mogen zij toch minstens hetzelfde verwachten van mij... Maar ja ik kan niet leven naar de normen van anderen als ik me daar zelf niet prettig bij voel...

Ik snap inmiddels waarom 'volwassenen' me altijd voor gek verklaarde toen ik klaagde over de middelbare school en het relaxte leventje dat bij pappie en mammie wonen heet.. :Y)

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 15:33

TS: Zouden jouw ouders niet willen dat jij gelukkig bent?

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 15:39

Zonder eigen paarden die in je achtertuin staan... betekend niet dat je helemaal geen paard meer mag zien/aaien/rijden.... er zijn genoeg studentes die bij een studentenrijvereniging zitten of misschien is er wel een bijrijdpaard te vinden... daarvoor zijn wel oplossingen voor. Als jij liever het studentenleven wil meemaken ipv op je 20ste al huisje-boompje-beestje... dan geef ik je groot gelijk... je hebt meer het leven van een veertig jarige ipv een student.