Nare baan en baas, wat moet ik ermee aan?! help

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Mandy_89

Re: Nare baan en baas, wat moet ik ermee aan?! help

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-13 09:49

@Gypsy.
Dat is het probleem, ik heb nooit geen contract ontvangen. Misschien dat deze er wel is, maar ik heb hem in ieder geval niet hier in huis.

Het liefste bel ik ze op met de mededeling dat ik niet meer van plan ben om te komen, maar nu heb ik mij natuurlijk vandaag ziekgemeld. Voor mijn gevoel kan ik het althans vandaag niet meer maken om ze daarover te bellen. Weet gewoon zeker dat ze boos worden, en daar heb ik al helemaal geen zin aan.
Maar zie verder ook geen uitweg,

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 10:03

Is je baas echt zo onredelijk of lijkt dat alleen zo?
Want je geeft zelf aan geen ervaring te hebben in horeca, als je eens om je heen kijkt en ziet hoe je collega's het doen, ben jij dan niet echt een stuk langzamer?
Het heeft best even tijd nodig om op een zelfde niveau te komen als je collega's die daar al langer werken, dat is niet erg, maar het is wel logisch dat je daar op gewezen wordt door je baas. Dat je baas niet zo goed is in het tactisch brengen van commentaar is wat anders.

En horeca is nu eenmaal afwisselend, ook qua uren, drukte en pauze's, als je er niet tegen kunt dat je niet op dezelfde tijden pauze hebt kun je beter ontslag nemen.
Als je baas echt zo bot en lomp is, waarom werkt er dan nog personeel voor hem? Heb je dat al eens besproken met je collega's? Wat zeggen die ervan?

Zomaar wegblijven kan zowieso niet, dat is asociaal richting je collega's en je baas en je krijgt er direkt ontslag voor. En je werkt er al een tijdje, die paar dagen kun je ook nog wel aan.
Als je er iets aan wilt doen moet je het melden bij de bedrijfsarts oid, anders gewoon aan je baas aangeven dat je op zoek gaat naar wat anders.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 10:07

Oei dat is wel jammer..

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 10:14

Zeg, hoe denken jouw collegae erover? Als zij zich ook rot behandeld voelen, kunnen jullie dan niet met zijn allen een vuist maken? Tegen een heel team heeft je baas geen kans.

Een goed gesprek met alle, of met de meest aanwezige mensen met de baas zou misschien een oplossing bieden. Ik neem aan dat de anderen ook niet erg blij zijn met een dergelijke behandeling.

Mandy_89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-13 10:19

Ik heb het er inderdaad wel met collega's erover gehad, maar ze halen hun schouders op en zeggen van, ja ze is nou eenmaal zo. Gewoon je verstand op nul zetten en doorgaan.
Het is seizoenswerk, en voor de meeste is het hun vakantiebaan. Ik ben bang dat daarom een gesprek organiseren mij niet zal gaan lukken.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 10:20

Blijkbaar zien je collega's het probleem niet zoals jij, dan ligt het misschien toch ook aan jou?
Watvoor bedrijf is het?

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 10:23

Per direct ontslag nemen... dit is belachelijk! Zo behandel je niemand.

Mandy_89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-13 10:28

Er zijn er daar al vele gekomen en gegaan, en waarschijnlijk zijn degenen die er nu werken de ''productieslaven'' die er tegen kunnen. Ik kan gewoon niet mijn verstand op nul zetten en maar als een bezetene doorgaan. Het bedrijf is een restaurant met zelfbediening.

Daarom ligt het natuurlijk ook aan mij, want ik ben waarschijnlijk niet gemaakt om vrij eentonig werk te verrichten met een hoge werkdruk in een stressvolle omgeving.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 10:33

Als je daar niet tegen kunt neem je ontslag en ben je een ervaring rijker.
Horeca is nu eenmaal hard werken en als het echt druk is dan ga je door tot het weer rustiger is, ookal duurt dat 5 uur.
Je zegt dat het allemaal seizoenswerk is en dat mensen er een vakantiebaan hebben, dan zullen er dus veel jongeren werken, die houden het allemaal wel vol? Dan denk ik dat jij gewoon te 'zacht' bent voor dit werk, dus wat meer eelt op je ziel moet hebben, tot die tijd maar gewoon ander werk zoeken ;)

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 10:34

Als de werksfeer zo is, vermoed ik dat er ook een komen en gaan van personeel is. En de werkgever trekt er zich niets van aan want voor jou 10 anderen. Alleen, in de horeca, zijn er voor deze werkgever ook 10 anderen. Horeca is flexibel en er is altijd werk in te vinden.

Heb je wel ooit een contract getekend? Indien nee en je hebt er ook geen in handen dan ben je niets verplicht aan die werkgever. Salut en de kost. Als je het netjes wil doen kom je nog 1 dag en zeg je gelijk die ochtend dat dit je laatste dag is. Minder netjes: je belt en zegt dat je niet meer komt.
Heb je wel een contract dan moet je dat even uitpluizen en kijken hoe je ontslag kan nemen.

Horeca is een stiel die je moet liggen. Het zijn lange dagen, weinig pauzes en in hoogseizoen kan het best vermoeiend zijn. Sommige mensen ligt het gewoon niet en sommigen zijn er idd ook niet geschikt voor. Maar in geen geval hoort een werkgever zich zo te gedragen.
Ik heb jaren bijbaantjes gehad in de horeca. En echt, niets simpelder. Stond het me niet aan, :wave: en ik stapte het volgende restaurant/café binnen. Nooit om werk verlegen gezeten. Bij sommigen heb ik dus letterlijk maar 1 avond gewerkt, bij anderen ben ik jaren blijven werken. Er zitten echt goeden tussen.
Als je een slechte treft zoals jouw baas moet je het laten voor wat het is.

Mandy_89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-13 10:50

Verder heb ik daar ook al eens te horen gekregen dat omdat ik dus 23 ben en duurder dan de rest ik ook meer werk moest kunnen verrichten als de rest. (de anderen zijn tussen de 15 en 22 jaar)

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 11:18

Ik vraag mij af, of jij een arbeidsovereenkomst hebt? Is alles mondeling gegaan? Ontvang jij je loon via de bank of krijg je het in je handen? heb je al eens een loonstrook ontvangen?
Omdat jij je ziek hebt gemeld, zou ik uitzoeken of je je ziektedagen wel krijgt uitbetaald? Of heb je een afroepcontract (0-uren)?

Mandy_89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-13 11:20

Ik heb denk ik wel een arbeidsovereenkomst, want ik moest wel zon papiertje voor de belasting tekenen. En ik ontvang mijn loon via de bank. Het is wel op afroepbasis, dus mijn ziektedagen worden niet betaald.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 11:24

Mandy_89 schreef:
Verder heb ik daar ook al eens te horen gekregen dat omdat ik dus 23 ben en duurder dan de rest ik ook meer werk moest kunnen verrichten als de rest. (de anderen zijn tussen de 15 en 22 jaar)

Maar dat is toch ook wel zo?
Je verwacht van een 16 jarige minder dan van een 23 jarige maar het loon is er dan ook naar.
Jij krijgt meer loon, dus wordt ook verwacht dat je meer kunt doen in minder tijd en/of meer verantwoordelijkheid kunt dragen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 11:25

Ik heb ook een flexcontract met 0 uren maar mijn ziektedagen worden wel betaald vanaf de 2e dag.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 11:26

Na drie maanden bestaat er een arbeidsvermoeden voor het gemiddelde van je uren die je werkt per week, en heb je dus ook recht op ziekengeld. Als de sfeer tussen jou en je werkgever toch al waardeloos is, en het duidelijk is dat je het daar niet volhoudt, kun je daar altijd nog een punt van maken.

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 11:33

Ziek melden vind ik absoluut niet collegiaal, niet als het om niets is en ook nog eens last-minute. Dan laat je een ander lekker voor jouw zooi opdraaien boven zijn eigen zooi op.

Je voelt je duidelijk niet op je plaats op het werk, dan moet je er weggaan. Maar dan moet je het wel eerlijk zeggen dat je er mee stopt. Ik zou maar eens je papierwerk nakijken voor je contract, want het lijkt me sterk dat je deze niet hebt. In principe is het zo dat je of een tijdelijk contract hebt, of een vast contract. Tijdelijk betekent in principe uitwerken tot de datum die op het contract staat, maar vaak kan het als nog wel opgezegd worden, dan heb je een opzegtermijn van een maand.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 11:39

Als de werkgever zoveel druk legt op werknemers dat ze het werk niet goed kunnen uitvoeren, en daar ook niets aan willen veranderen als je dat aangeeft, is ziek het logische gevolg. En trouwens ook werkelijk het effect dat zo'n situatie op iemand heeft: je wordt er lichamelijk ziek van. (En hoe langer je dat negeert en doorloopt, hoe ernstiger die gevolgen kunnen zijn.)

De collega's horen de rotzooi niet op te ruimen, dat hoort de werkgever te doen. Dat hij/zij dat afwentelt op de werknemers ipv behoorlijke vervanging te regelen is de fout van de werkgever en niet van de TS.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 11:48

Dat is veel te kort door de bocht Shadow, als je je 's morgens ziek meld kun je niet verwachten dat de baas 's middags een vervanger heeft geregeld, zeker niet als het maar een relatief klein bedrijf is.
En druk hoort er nu eenmaal bij in de horeca, er zijn natuurlijk wel grenzen maar als je er niet tegen kunt te moeten pieken en onder druk niet kunt presteren moet je niet in de horeca gaan werken.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 11:50

Balen zeg dat je je zo voelt door je werkgever :(:)

Het is dus duidelijk dat je geen goed gesprek met je werkgever wilt proberen te hebben om de sfeer wat beter te krijgen? En toch weer gaan werken is ook geen optie?

Dan is stoppen de enige optie en is het wel zo netjes om dit z.s.m. aan je werkgever te melden en niet te doen alsof je ziek bent en de indruk te wekken dat je er van de week weer staat.

Geef je werkgever dan de kans om een vervanger voor je te zoeken zodat je collega's z.s.m. extra hulp krijgen.

Ofwel: vandaag nog bellen en zeggen dat je niet meer komt, dat is voor jezelf vast ook een opluchting :)

Of doe het anders desnoods morgen, dat je vanavond eerst nog even met je vriend erover praat :)

Ginam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 11:56

Vervelend probleem! Ik zeg ontslag nemen en op zoek naar een andere baan. In welke volgorde is afhankelijk van wat je zelf ziet zitten. Is het niet nog uit te houden als je weet dat het einde in zicht is?

Ik zou zowieso niet zomaar weg blijven, want dan ligt de fout altijd bij jou. Zolang jij je zelf netjes blijft gedragen, valt jou in ieder geval niets te verwijten. Succes!

Mandy_89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-13 12:06

Ik ga vandaag een brief schrijven met de uitleg erin, dat is denk ik beter dan bellen.
Dan kan is het allemaal wat beter verwoorden, van de situatie daar en hoe ik mij erbij voel.

@anneliesdj: maar die 16 jarigen hebben wel 3 maanden meer ervaring dan ik in deze branche.

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 12:09

Shadow0 schreef:
Als de werkgever zoveel druk legt op werknemers dat ze het werk niet goed kunnen uitvoeren, en daar ook niets aan willen veranderen als je dat aangeeft, is ziek het logische gevolg. En trouwens ook werkelijk het effect dat zo'n situatie op iemand heeft: je wordt er lichamelijk ziek van. (En hoe langer je dat negeert en doorloopt, hoe ernstiger die gevolgen kunnen zijn.)

De collega's horen de rotzooi niet op te ruimen, dat hoort de werkgever te doen. Dat hij/zij dat afwentelt op de werknemers ipv behoorlijke vervanging te regelen is de fout van de werkgever en niet van de TS.

Vervanging als jij je op de morgen dat je moet werken ziek meld? Good luck with that. Dat is geluk of pech hebben, en meestal is het pech. En dan kan een werkgever niet anders dan de oliebol verdelen over de andere werknemers, en met een beetje eerlijkheid ook nog zichzelf.

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 12:10

Als je nu al aangeeft dat je het niet lang volhoud, dan ga je dat ook niet doen.

Ik werk zelf nu anderhalf jaar in de horeca, jaartje bij een ander restaurant gewerkt waar alles niet altijd helemaal 100% soepel liep. Horeca is druk, snel werken, veel doen, weinig pauze. Als je dan een team bij je hebt waarmee het niet werkt (lees: baas die iedereen af bekt, slechte sfeer, geen collegialiteit) dan houd je dit gewoon niet vol. Ik draai op drukke dagen (Koninginnendag etc) soms wel 12 uur achter elkaar, geen enkel probleem want dat doet iedereen, maar dan heb je wel echt een sterk team nodig anders dan heb je er en geen zin meer in, en loopt alles de soep in.

Ik zou zeggen, lekker weg gaan daar.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 12:18

RusselNuwell schreef:
Vervanging als jij je op de morgen dat je moet werken ziek meld? Good luck with that. Dat is geluk of pech hebben, en meestal is het pech. En dan kan een werkgever niet anders dan de oliebol verdelen over de andere werknemers, en met een beetje eerlijkheid ook nog zichzelf.

Vooral omdat werkgevers er voor kiezen het zo in te delen. Nou geef ik toe, dat is niet altijd makkelijk om het anders te doen, omdat je inderdaad niet altijd reserves kan hebben. Van de andere kant - het wordt ook niet echt geprobeerd. Mensen met een schuldgevoel opzadelen is makkelijker en op korte termijn goedkoper.