Neger of zwarte? Discussie met een Engelsman.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 17:44

Jis_ schreef:
Dat snoepgoed mag ook geen negerzoen meer heten, zegt genoeg. Wordt over het algemeen niet gewaardeerd, kan het wel begrijpen.

Is hierboven al genoemd, dat was een publiciteitsstunt. Gewoon stukje marketing van het bedrijf (wat ik een beetje sneu vind ergens := )
http://www.trouw.nl/tr/nl/4324/Nieuws/a ... ting.dhtml

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 17:44

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 17:45

Rhyddid schreef:
De Amerikanen noemen getinte Amerikaanse inwoners altijd African American! Vind ik erg netjes!

Maar dat klopt toch niet? Mexicanen zijn toch ook getint maar zijn geen African American.

Ook interessant: https://nl.wikipedia.org/wiki/Menselijk_ras
Laatst bijgewerkt door JeaDH op 28-06-13 17:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 17:46

Cayenne schreef:
http://en.wikipedia.org/wiki/Nigger Dit is ook interessant. 'Nigger of Negar' werd voorheen gebruikt om slaven aan te duiden.

"Dutch: neger is neutral, zwartje (little black one) can be amicably or offensively used, nikker is always pejorative"

Grapjasjes12

Re: Neger of zwarte? Discussie met een Engelsman.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 17:47

Neger duidt wat mij betreft de gehele 'zwarte' (of zoals je wilt 'intens donkere?') populatie aan. Iemand zei dat wij het verschil niet zien tussen een Kongolees en een Keniaan...dat is andersom precies zo en trouwens, ik zie het verschil niet tussen een Belg, een Nederlander of een Duitser hoor. Wmb zegt dat dus echt helemaal niets :n

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 17:49

Fiffill schreef:
Cayenne schreef:
http://en.wikipedia.org/wiki/Nigger Dit is ook interessant. 'Nigger of Negar' werd voorheen gebruikt om slaven aan te duiden.

"Dutch: neger is neutral, zwartje (little black one) can be amicably or offensively used, nikker is always pejorative"

Maar in gesprek met een Engelsman of Amerikaan is het dan alweer een ander verhaal ;)

princequillo
Fotograaf

Rhyddid schreef:
De Amerikanen noemen getinte Amerikaanse inwoners altijd African American! Vind ik erg netjes!

Echter is dat hier niet helemaal van toepassing - ten eerste is meerendeel al geen "Amerikaan" en ten tweede zijn er een heleboel hier ook Antilliaans of wat dan ook.

Ik vind neger of zwarte geen van beiden netjes klinken maar ik heb best veel donkere vrienden en deze hebben er geen van allen een probleem mee als je een donker persoon neger of zwart noemt. Sterker nog, ze roepen het zelf ook.

Grapjasjes12

Maar Amerikanen en Engelsen zijn gewoon overgevoelig :+ Ik vind dat dus veel racistischer he, dat gevoelige gedoe :')

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 17:50

het woord "negro "is wat netter.

en het n-woord is alleen een scheldwoord, als een blanke het gebruikt. bij de rappers onderling is het normaal, om elkaar zo aan te spreken.
dus het ligt eraan wie, en hoe je het zegt.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 17:51

phormicola schreef:
Maar Amerikanen en Engelsen zijn gewoon overgevoelig :+ Ik vind dat dus veel racistischer he, dat gevoelige gedoe :')

Mwah ik niet. Ik ken iemand die ook gevoelig reageert op 'neger of nigger', maar haar familie werd mishandeld tijdens de slavernij en toen was het dus ook een scheldwoord. Dan kan ik het me best voorstellen dat het gevoelig ligt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 17:51

phormicola schreef:

Haha :')

Neger gebruik ik ook niet hoor.. vind dat.. tsja.. klinkt niet zo netjes?

Wel bijvoorbeeld: donkere man. Met een hele donkere huid, of iets dergelijks.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 17:53

Wat vinden jullie dan van 'medelanders'? Ik weet dat het vaak voor allochtonen word gebruikt, maar tegenwoordig spreken ze iedereen er mee aan die niet enigzins blank is.

x_spekkie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 17:57

Het woord 'nigger' betekent geen 'neger', maar 'nikker'.
Het woord 'negro' betekent wel 'neger'.

De emotionele lading waar je naar op zoek bent is 'connotatie' (op zijn Engels 'connotation'). De connotatie van het woord 'nigger' is extreem negatief, terwijl dit bij het woord 'neger' veel minder is. Echter is 'nigger' dus geen 'neger', maar 'nikker', dus je kunt deze twee woorden niet zo vergelijken als in je openingspost :)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 17:58

Cayenne schreef:
Fiffill schreef:

Maar in gesprek met een Engelsman of Amerikaan is het dan alweer een ander verhaal ;)

Het ging hier over het woord neger in Nederland :)

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 17:59

Fiffill schreef:
Jis_ schreef:
Dat snoepgoed mag ook geen negerzoen meer heten, zegt genoeg. Wordt over het algemeen niet gewaardeerd, kan het wel begrijpen.

Is hierboven al genoemd, dat was een publiciteitsstunt. Gewoon stukje marketing van het bedrijf (wat ik een beetje sneu vind ergens := )
http://www.trouw.nl/tr/nl/4324/Nieuws/a ... ting.dhtml

Hahahaha! Maar ze lagen toch echt als zoenen in de winkel toen toch? Eet die dingen nooit. Zag ze met de huldiging van WA liggen bij de
kassa als koningszoenen. :')

Maar goed, ik zal nooit iemand aanspreken met neger, je weet nooit hoe gevoelig dat ligt.

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-13 17:59

x_spekkie_x schreef:
Het woord 'nigger' betekent geen 'neger', maar 'nikker'.
Het woord 'negro' betekent wel 'neger'.

De emotionele lading waar je naar op zoek bent is 'connotatie' (op zijn Engels 'connotation'). De connotatie van het woord 'nigger' is extreem negatief, terwijl dit bij het woord 'neger' veel minder is. Echter is 'nigger' dus geen 'neger', maar 'nikker', dus je kunt deze twee woorden niet zo vergelijken als in je openingspost :)

Kijk, daar heb ik wat aan! Ik ga weer verder met mijn discussie :Y)

MiReRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 17:59

Tsja lastig hè, dat gewoon een aanduiding om te laten begrijpen wie je bedoelt zo beladen is.
Dat zwarte meisje, of die dikke man, die hele lange dunne jongen, ik bedoel die vrouw met die pukkels in haar gezicht, dat kind met die flaporen, die met die hoofddoek etc... Iedereen weet dan tenminste meteen wie je bedoelt alleen komt het niet zo aardig over. Terwijl het niet onaardig bedoeld is maar alleen een overduidelijk uiterlijk kenmerk.
En toch voelen we ins genoodzaakt er om heen te draaien. Ik ook. Zou ik het zelf erg vinden als men mijn naam niet kent en me onderlig aanduidt met "die mollige dame, die altijd jurkjes draagt, die met die heel rode wangen, met die grote borsten" ik geloof dat ik dat niet zo erg vind eigenlijk. Het zijn feiten die nou eenmaal zo zijn.

Zijn hier misschien donkere mensen op het forum, en zouden jullie misschien zélf willen reageren hoe je het liefst benoemd zou willen worden? Aangenomen dat er over je gesproken wordt door mensen die je naam niet kennen, anders verdient de roepnaam uiteraard de absolute voorkeur.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 18:04

Ik zeg altijd die donkere man of hele donkere man daar is toch niks mis mee, vind dat beter klinken dan die neger.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 18:08

als ik iemand specifiek aan moet duiden, b.v. als degen hem/haar niet kent -zeg ik altijd : die surinaamse, met de vlechtjes.(voorbeeld ) kan ntl. ook antilliaans zijn, of afrikaans.
donkere man of vrouw vind ik ook acceptabel.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 18:11

Negroïde man is geaccepteerd; let wel, dit is gewoon een ras aanduiding op basis van oa schedel kenmerken (bredere neusbrug bijvoorbeeld).
Ik ben caucasisch en de Aziaat op de hoek is mongoloïde :)

Let er maar op als er een lichaam is gevonden, maar de huidskleur niet meer niet meer te herkennen is; op basis van de kenmerken proberen ze wel een rasbepaling te doen om zo meer over de identiteit te weten te komen.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 28-06-13 18:13, in het totaal 1 keer bewerkt

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 18:13

dat zijn meer wetenschappelijke termen.
niet echt gebruikelijk in de dagelijkse omgangstaal.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 18:13

spicegirl schreef:
dat zijn meer wetenschappelijke termen.
niet echt gebruikelijk in de dagelijkse omgangstaal.

Ligt eraan met wie je omgaat :P

Ik zou zelf overigens ook niet 'die witte" willen worden genoemd, dan verkies ik liever de blanke dame daar :)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 18:17

Ik ben altijd 'die rooie' :')

Imitador

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 18:19

Hangt denk ik een beetje van de context af. Ik merk dat het hier in het westen minder geaccepteerd is (voor mijn gevoel) dan het in het oosten is.

Context: Hé neger, om een onbekende mee te roepen, is not done natuurlijk.
Maar vertellen dat je 'lange negers' wel sexy vindt, vind ik persoonlijk best oke.

Yaemyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 18:22

Neger of zwarte zijn hier ook gewone benamingen. Zie ook niet waarom mensen dat in deze tijd nog racistisch vinden. Nou gebruik ik de woorden zelf eigenlijk nooit. Als ik een donkere vreemde moet beschrijven zeg ik zwart/zwarte, maar dat zo'n beetje de enige keer dat ik het gebruik. :+ Maar bij mijn familie is neger of zwarte dus normaal. Dat betekend niet dat wij allemaal een stelletje racistische blanken zijn.. Ik moet zeggen dat de benamingen eigenlijk nooit gebruikt worden tegen een donker iemand zelf. Word meestal gebruikt als je over iemand praat of zo he?

Bijv als iemand vraagt wie de moordenaar nou was in die en die serie.. "Die zwarte." Zoiets.
Laatst bijgewerkt door Yaemyn op 28-06-13 18:24, in het totaal 1 keer bewerkt