What to do verstandelijk gehandicapt

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 16:34

_mexx_lady_ schreef:
Kinderbescherming/jeugdzorg vind ik zo ver gaan.
Als ik open doe, dan zeg ik hem ook vriendelijk dat we écht geen tijd hebben en hij dus terug naar huis kan.

Dat snapt de jongen niet. Hij mag altijd naar binnen en nu ineens niet meer. Dan is het duidelijker voor hem om de deur dicht te houden.

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 16:35

zijn er met hem afspraken te maken?
Vaak zijn kinderen met een (verstandelijke) beperking erg gebaat met duidelijkheid en structuur.

Misschien zouden jullie (eerst binnen jullie eigen gezin overleggen natuurlijk) met hem kunnen afspreken dat hij bijv. 1 ochtend in de week tussen die en die tijd langs mag komen en dat er dat 'alle' aandacht voor hem is.
Voor jezelf maakt het je dan misschien ook wat makkelijker om nee te zeggen als hij aan de deur staat want het is niet 'zijn dag' dan.

Daarnaast zou ik bijv. de jeugdbescherming bellen, niet eens zozeer om melding te maken, maar om te vragen waar jullie met dit probleem terecht zouden kunnen omdat contact met de ouders tot nu toe niets heeft opgeleverd.
Laatst bijgewerkt door Annemiek80 op 28-06-13 16:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Angeliquee18

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 16:35

Jeetje.. wat een gedoe zeg... tja ik zou gewoon de deur niet meer open doen... en gewoon NIET binnen laten

troi

Re: What to do verstandelijk gehandicapt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 16:42

Ik vermoed eigenlijk dat jouw ouders te lief willen zijn waardoor ze gemengde signalen afgeven. Als hij weg moet dan kun je hem natuurlijk dwingen, niet te lief zijn. Paar keer doorpakken en dan weet bij ook waar hij aan toe is.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 16:44

Misschien wil de politie met je buren gaan praten, als ze jou er niet in laten... Desnoods meld je het je buren van tevoren, iets van; als jullie geen verantwoordelijkheid nemen, ga ik naar de politie/jeugdzorg/etc.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 16:49

ik denk idd ook dat je hiermee ook wel naar iets als jeugdzorg oid zou kunnen gaan om te vragen wat je hiermee moet/kunt.
de ouders zijn hem liever kwijt als rijk zo uit de gegeven info op te maken. dat is voor die knul ook heel sneu en jullie zijn blijkbaar toch dermate vriendelijk dat hij graag bij jullie is, wie weet zeggen zijn ouders wel gewoon dat ie maar bij jullie moet gaan spelen, zou ook nog zo maar kunnen.
die jongen is er ook bij gebaat als er hulp of toezicht komt waardoor hij een betere thuissituatie kan krijgen en jullie zullen dan naar alle waarschijnlijkheid ook heel wat minder bezoekjes krijgen van hem.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 16:51

je laat hem binnen, en geeft m ook eten.
niet open doen, de bel kan je AF zetten, en niet binnen laten.
ff volhouden..

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 16:57

ik zou eens informeren bij de gemeente want deze jongen heeft in het weekend en de vakantie ook begeleiding nodig en krijgt thuis duidelijk geen goede zorg
als jullie echt zo begaan zijn met de jongen, trek dan aan de bel bij de instanties
daar helpen jullie hem echt mee :j

er is genoeg opvang in de zomervakantie voor kinderen met werkende ouders, ook voor kinderen met een beperking, zeker in Belgie

en als hij dan aan jullie deur staat, duidelijk nee knikken voor het raam en de jongen negeren
bel afzetten en verder je ding doen
desnoods maak je een regeling dat hij 1 x per week op die en die dag bij jullie een ochtend of middag mag zijn en maken jullie er een paar leuke uurtjes van, als je dat graag wil

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 17:00

Als het daadwerkelijk zo is als jij beschrijft vind ik het verwaarlozing.
Jullie hebben in belgie toch ook wel zo instantie, ik vind het eigen jullie plicht om contact op te nemen met hun. Dat doe je niet voor jezelf indd, maar voor die jongen. Voor de rest gewoon de deur dicht houden en volhouden.

dide

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 17:05

Jeugzorg bellen (desnoods politie), voor dat soort jongeren zijn er prima tehuizen. Daar hebben ze het beter naar hun zin dan bij ouders die hun kinderen zo zat zijn dat ze er geen zorg meer over willen dragen :)
(En helaas komt dat nogal vaak voor :) )

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 17:06

Ik vind het in en in triest, de berichten die ts schrijft.
Een gezond kind aan zijn lot over laten doe je al niet, maar zeker niet een kind met een beperking!

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 17:10

Ik vrees dat het enige wat je hieraan kan doen toch de jeugdzorg/kinderbescherming erbij halen is.

Wat ik zo uit de situatie op kan maken is dat het beste vanuit het kind zelf gezien.
Ouders zijn niet te porren om een gesprek met jullie aan te gaan over het hoe en wat en misschien als jeugdzorg op de stoep staat kan dit net die hobbel zijn waardoor ze dan wel zien hoe het er precies voor staat...

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 17:12

LadyMadonna schreef:
Een gezond kind aan zijn lot over laten doe je al niet, maar zeker niet een kind met een beperking!

Nee, daar ben ik het helemaal mee eens, maar dat is niet het probleem van TS. Die ouders laten hem in de steek. Daar kan TS niets aan doen, ze moeten alleen oppassen dat ze niet de ouderrol over gaan nemen. TS, informeer vrijblijvend bij jeugdzorg oid., kijken wat er gedaan kan worden zonder al teveel problemen.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 17:17

Heel triest dit. Er zal echt hulp moeten komen. Die jongen zoekt jullie op omdat hij thuis niet terecht kan. Is voor jullie heel vervelend, maar jullie kunnen er misschien wat aan doen. Dus toch echt naar de kinderbescherming, huisarts of maatschappelijk werk stappen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 17:20

Zo te lezen zoekt de jongen aandacht en geborgenheid bij jullie en vinden zijn ouders dat wel makkelijk zo. Heel triest..

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 17:23

In Nederland hebben we daar het meldpunt kindermishandeling voor. Dit is verwaarlozing en dat valt daar ook onder.
Maar... Jullie laten hem wel binnen, dat is natuurlijk ook niet normaal. Je laat toch niet zomaar elke wildvreemde in je huis en dan nog mee eten ook?

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 17:29

TS, heb je al eens naar Ter Engelen gebeld?

Ik weet dat het nu vakantie is, maar Ter Engelen heeft ook bv leefgroepen en daar kan je dus altijd wel ergens iemand bereiken. Ik weet niet uit welke regio je komt, maar anders moet je even bellen (of langsgaan) naar een leefgroep in je regio of desnoods even het algemene nummer bellen. Daar zal ook vast iemand zijn aan wie je het verhaal even kunt uitleggen en vragen wat je het beste kunt doen, zij vangen immers deze mensen op.

Rosannee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 17:36

Ik zou ook JZ/kinderbescherming of zijn school bellen, en gewoon niet meer open doen, jij bent niet verantwoordelijk voor deze jongen hoe sneu het ook is.

willemieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 17:48

Wij hebben ook zoiets gehad. De volwassen dochter van onze vorige buren was ook verstandelijk beperkt en was veel bij haar ouders hoewel ze ergens anders woonde.
Deze dame/meisje was verliefd op mijn man!! Ze vond hem een lekker ding!!! In het begin erg grappig maar later niet leuk meer. Stond ze hem op de hoek van de straat al op te wachten als hij uit zijn werk kwam. Zondag ochtend vroeg aanbellen. Posten bij de voordeur tot hij de hond uit ging laten...

Wij hebben het met haar ouders besproken en namen gelukkig wel hun verantwoording, deze dame kon immers zelf geen grenzen stellen!

Het is wel grappig als n 30 jarige zit te gniffelen als n 8 jarige omdat ze zo verliefd is! ;-)

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 18:03

Heb je enig idee wat zijn verstandelijke niveau is ?

Mogelijk is zijn woordenschat groot en lijkt hij daardoor slimmer. Hij gebruikt in dat geval alleen de woorden die hij kent. En dus eigenlijk sociaal wenselijk gedrag. Wellicht begrijp hij jullie dus gewoon niet. De ene keer mag hij wel naar binnen en de andere keer niet. Dat kan echt heel verwarrend voor hem zijn. Overleg binnen het gezin wat jullie wel en niet willen en spreek allemaal de zelfde taal naar hem. In het begin lastig(weet er alles van) Maar uit eindelijk we effectief.

Imitador

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 18:10

Eén ding, buiten wat de rest allemaal zegt en waar ik het wel mee eens ben: hints en opmerkingen maken die duidelijk zouden moeten maken dat jij geen zin in hem hebt, die snapt hij niet. Dus dat je je geduld verliest na 5 hints, ziet hij waarschijnlijk niet aankomen. Duidelijke afspraken, en héél duidelijke taal. Niet gemeen, maar taal die niet ruim kan worden opgevat.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 21:04

LadyMadonna schreef:

Het is idd triest dat de buren dat doen, het is TS haar kind niet ;)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 21:54

Dat zeg ik ook nergens :+

_mexx_lady_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-13 22:05

Ik ken zijn verstandelijk niveau niet maar hij kent wel alle woordenschat lijkt me maar zijn spraak ik ook moeilijk. Je moet echt moeite doen om hem te verstaan en vaak 2 keer vragen wat hij zegt dus tot zover weet ik ook niet wat hij begrijpt en wat niet.
Hij is trouwens geen echte wildvreemde. De buren die hier al langer wonen kennen hem al van kleinsaf en daar kwam hij dan vroeger iedere dag voorbij. De buur moest een keer hier iets bespreken en heeft hem toen meegenomen. De eerste paar keer kwam hij dus telkens met die buur mee, nu 'kent' hij ons wel goed genoeg om de deurbel eraf te bellen :D Deurbel afsluiten wordt trouwens moeilijk. Hij is verbonden met de speaker aan de buitenpoort ( waar hij moet bellen dus ) en als je die wil uitschakelen moet het hele ding weer gereset en geinstalleerd worden door mensen uit het vak om het ding weer aan de praat te krijgen.
Ik denk dat als IK er echt veel last van ga hebben dus dat hij ook mij komt vervelen dat ik even naar hun thuis rij in overleg met mama en even uitleg dat vooral IK hier niet van gediend ben. Geen probleem dat ie eens even langs komt maar liever niet iedere dag.

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 22:08

De bel erafhalen zodat je iig niet wakker wordt gebeld en niet meer open doen.