Kinderen en dieren slachten...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Siggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 22:44

Mijn broer en ik stonden er vroeg als kinderen met de neus bovenop als opa de kippen slachte, vonden we prachtig :o En dat, terwijl we zelf als gezin vegetarisch waren .... !!!!!
Opa gaf ons daarna altijd de poten, konden we uren mee spelen: als je aan een peesje trok, strekten of bogen de klauwtjes. Tja, klinkt velen nu luguber in de oren misschien, maar broerlief en ik hebben er heus niks aan over gehouden. Was toen heel normaal voor ons.
We zijn overigens wel heel erg opgevoed met de boodschap altijd respect en liefde voor dieren te hebben. Als ik mijn pony niet verzorgt had, kreeg ik ook geen eten. Zo simpel was het leven toen !

Geryon

SeBart schreef:
Geryon schreef:
Heb er ook geen moeite mee om het een en ander uit te leggen en te laten zien. Maar ik zou ze niet vertellen dat duiven zijn vermoord omdat ze alles onderpoepten bijvoorbeeld. Zo een instelling zou ik ze echt niet willen mee geven. :n

Naar mijn mening is dat hetzelfde als een haan die te oud word en dus agressief word. Dat is ook overlast. En dan, de dieren worden dan wel geslacht wegens overlast, maar worden niet zomaar weggegooid.

Als een haan agressief wordt is dat niet zomaar overlast, maar onveilig. Dat is imo heel wat anders en daarvan snap ik dat het wordt geslacht. Maar ik zou mijn kinderen dat stukje egoisme dat mensen hebben (dit is geen aanval hoor!) en daardoor gewoon gezonde dieren vermoorden, niet mee willen geven.

Gewoon een questie van normen en waarden :D

tamary

SeBart schreef:
tamary schreef:
Hangt voor mij ook van de slachter af. Als die rustig en respectvol er mee omgaat heb ik er geen moeite mee. Al zal het ook van de leeftijd en karakter van het kind zelf afhangen.
Wel (om even een stapje verder te gaan hierover) zou ik een duidelijke scheiding aangeven tussen vee (= voedsel) en huisdieren (=familie) en niet kind bv het kerstkonijn laten verzorgen.

Nou ja mijn dochter verzorgt ook de kippen en is er iedere dag mee bezig. En toch liggen ze als ze te oud worden toch echt in de pan. (gelukkig eten we geen hond :+ )
Idd met honden en katten etc.. vind ik het een ander verhaal. Maar goed, konijnen is hier ook gewoon om te eten. Maar goed, daar zijn de kinderen dan ook niet zo intesief mee bezig. Als zou ik natuurlijk nooit het lievelingskonijntje laten slachten. (moet gelijk aan dat liedje denken :Y) )

Er is wel een verschil tussen :
dit is de normale levensloop voor deze dieren bij ons thuis (geen enkel probleem mee)
en :
dit is je huisdier zorg er goed voor, om die vervolgens op een dag gebraden op tafel te zien liggen. :n

@ Sieltjuh: Inderdaad flappie, vreselijk liedje trouwens.

Ladybird

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 22:45

SeBart schreef:
Caaroo schreef:
In mijn ogen - ik ben nog lang geen moeder haha - doe je dat juist heel goed. Die mensen vinden het verschrikkelijk omdat ze het zelf niet gewend zijn... Ik ben in het begin niet zo 'boers' opgevoed maar nu best wel, ik merk dat ik daar als persoon ook nuchterder van geworden ben, kalmer ook en ik verwerk dingen nu beter. Hoe erg dit nou echt met elkaar samenhangt... geen idee, maar zo'n idee heb ik wel. Als ik kinderen zou hebben, zou ik ze ook de werkelijkheid niet willen onthouden, zo lang deze niet traumatisch is op een jonge leeftijd. En wat jij denkt, denk ik ook! Ik ben blij dat ik dit geleerd heb.

Dat gevoel heb ik zelf ook. Kan dingen nu veel beter relativeren. Al botst dat nog wel eens met vrienden of familie die allemaal om en in Amsterdam en Den Haag wonen.

Ik heb een huisgenootje die uit amsterdam komt. de rest is allemaal wel redelijk boers opgevoed.
wij kunnen gerust aan tafel het er over hebben dat dat dier eens een kip was. maar de amsterdammer begint heel hard oeeh ,nee iewl bah, niet er over praten dat vind ik zielig, waarna ze vervolgens een hap kip neemt :')

SeBart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-13 22:45

[
Laatst bijgewerkt door SeBart op 27-02-22 21:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 22:45

blokje schreef:
Kuggur schreef:
Hier in IJsland zijn mijn kinderen met de kleuterschool naar het locale slachthuis geweest. Doen ze ieder jaar, geen ouder die zich daar druk om maakt, normaalste zaak van de wereld.

hebben ze alles gezien?

Alles behalve het schieten (doden) zelf.

Ladybird

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 22:46

Kuggur schreef:
blokje schreef:

hebben ze alles gezien?

Alles behalve het schieten (doden) zelf.

Eigenljik vind ik dat best wel goed! gewoon een stukje ontwikkeling.

ThinkAgain

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 22:48

Ik zou er wel mee oppassen: hier is het bijna té normaal, kind loopt altijd verhalen te houden over dat hij de kippen gaat vermoorden := nou zou hij dat (hoop ik toch) niet echt doen maar er moet wel een grens zijn tussen iets niet erg vinden en iets normaal vinden. Af en toe moet het maar dat betekent niet dat het goed is om dieren pijn te doen.

SeBart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-13 22:48

...
Laatst bijgewerkt door SeBart op 01-03-22 10:38, in het totaal 1 keer bewerkt

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 22:49

kuggur, respect voor die ukkies veel tieners vinden het smerig en vies.
halve groep vande excursie is halve wegen afgehaakt ;)
heb je het over 16 tot 23 jarige.
ik zat op een dierenopleiding.

Geryon

Re: Kinderen en dieren slachten...

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 22:51

Ik zou daar dus niet echt om kunnen lachen := Het is heel goed dat kinderen weten wat ze eten en wat er gebeurd en waarom.
Maar dat een kind gewoon maar even zegt dat de haan dood moet.. Gaat mij iets te ver. Dan wordt het doden te normaal voor de kinderen vind ik.

ThinkAgain

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 22:53

Geryon schreef:
Ik zou daar dus niet echt om kunnen lachen := Het is heel goed dat kinderen weten wat ze eten en wat er gebeurd en waarom.
Maar dat een kind gewoon maar even zegt dat de haan dood moet.. Gaat mij iets te ver. Dan wordt het doden te normaal voor de kinderen vind ik.

Hier ben ik het mee eens. Zou lekker zijn ook als paard een keer bokt en hij moet maar naar de slager omdat 't blijkt dat niet alle dieren doen wat jij wilt wat ze doen.

SeBart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-13 22:54

...

ThinkAgain

Re: Kinderen en dieren slachten...

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 22:59

Er is niks mis met paardenvlees eten of je kind leren waar zijn/haar eten vandaan komt, maar er is zo'n dunne lijn tussen iets gewend zijn en iets normaal vinden. Wij slachten ook onze eigen kippen en kalkoenen, maar de driejarige denkt daardoor dat alle kippen maar gewoon vermoord kunnen worden en dat we dat ook wel aan hem over zullen laten. Ik weet niet hoe oud je dochter is, maar ik zou er wel mee oppassen.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 22:59

Als je dagelijks of tenminste váák vlees eet ís het doden van dieren normaal.

ThinkAgain

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 23:00

Kuggur schreef:

Dat is niet logisch. Als ik elke dag kip eet wil niet zeggen dat ik elke kip die ik tegenkom maar kan vermoorden.

Marja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 23:00

Ach ja, ieder kind is ook verschillend. Hier bijv. een gevoelig mannetje van 4. Toen vorige week een marter alle kippen in het kippenhok van de buren (naast ons huis en die we dus ook regelmatig voeren) afgeslacht had, heb ik dat niet aan hem verteld en ook niet laten zien. Er is een verschil tussen een stukje bewustwording en realiteit, en je kleine een trauma bezorgen...

Maar die van mij is gek op vlees en snapt waar het vandaan komt, ik als vegetarische moeder heb het nooit aangemoedigd (maar ook niet verboden, behalve het eerste jaar), maar wat dat betreft heeft hij echt z'n vaders genen meegekregen ben ik bang, haha.

Maar als hij een platgereden kikker ziet liggen dan wellen de tranen al op in z'n oogjes; 'maar ik vind kikkers lief', dus dan leg ik maar uit dat hele oude kikkers dood gaan (doodsoorzaak maar niet genoemd)en er ook weer heel veel babykikkers geboren worden ;-)

SeBart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-13 23:02

...

Enphalu

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 23:03

Wij gaan waarschijnlijk volgend jaar ook met onze klas naar een slachthuis, ik weet wel dat ik dan niet mee naar binnen ga.

SeBart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-13 23:05

...
Laatst bijgewerkt door SeBart op 01-03-22 10:37, in het totaal 1 keer bewerkt

ThinkAgain

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 23:08

SeBart schreef:
ThinkAgain schreef:
Er is niks mis met paardenvlees eten of je kind leren waar zijn/haar eten vandaan komt, maar er is zo'n dunne lijn tussen iets gewend zijn en iets normaal vinden. Wij slachten ook onze eigen kippen en kalkoenen, maar de driejarige denkt daardoor dat alle kippen maar gewoon vermoord kunnen worden en dat we dat ook wel aan hem over zullen laten. Ik weet niet hoe oud je dochter is, maar ik zou er wel mee oppassen.

Mijn dochter is 4. Maar die denkt dat absoluut niet. Die snapt heel goed dat zolang de kippen lief zijn, jong en goed eieren leggen, ze gewoon mogen blijven. Dus daar maak ik me niet zo druk om. Het is niet dat er zo over gesproken word dat het zomaar even gedaan word. Het heeft altijd een reden als, te oud, ziek, gevaarlijk of noem maar op.

Ach, zoals Marja zegt, elk kind is anders. Als je zijn/haar grenzen maar kent :j Mijn moeder heeft ons altijd opgevoed dat bijna álles wat met dieren gedaan wordt zielig is. Paard voor de wagen, arm paard. Paard onder het zadel, arm paard. Koe met een kalfje, arme koe. :') Hier gaat alles precies andersom, collega wou mijn kittens wel even doden want we hebben al genoeg katten rondlopen _-:( maar hij is dan ook weer heel anders opgevoed, en heeft altijd die vuile karweitjes moeten doen. Ik denk dat het ook wel veel verschil maakt als je echt 'boers' opgroeit tegenover wat meer 'stads' (niet dat ik stads ben, maar ook niet op een boerderij opgegroeid).

Loose

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 23:08

ThinkAgain schreef:

Ik heb weleens je topic gezien over die 3-jarige, maar als ik daar zo lees is hij geen gemiddelde 3-jarige (de meeste 3 jarigen doen geen katten of honden pijn). 99% van de kinderen begrijpt wel dat ze niet zelf zomaar eventjes een kip kunnen slachten. Omdat papa en mama autorijden denken toch ook niet alle kinderen dat ze zelf de auto wel even kunnen pakken voor een ritje.

ThinkAgain

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 23:11

Loose schreef:
Ik heb weleens je topic gezien over die 3-jarige, maar als ik daar zo lees is hij geen gemiddelde 3-jarige (de meeste 3 jarigen doen geen katten of honden pijn). 99% van de kinderen begrijpt wel dat ze niet zelf zomaar eventjes een kip kunnen slachten. Omdat papa en mama autorijden denken toch ook niet alle kinderen dat ze zelf de auto wel even kunnen pakken voor een ritje.

Dat is dus waarom ik zeg dat je er voorzichtig mee moet zijn, want voor je het weet denkt je kind dat het normaal is omdat het toch altijd gebeurt. En het is echt niet zo dat hij zelf nou een kip gaat slachten maar hij heeft het er wel continu over (zie 't al voor me :') ), en dat vind ik geen prettig idee.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 23:44

ThinkAgain schreef:
Kuggur schreef:

Dat is niet logisch. Als ik elke dag kip eet wil niet zeggen dat ik elke kip die ik tegenkom maar kan vermoorden.

Dat zei ik ook niet. Als jij dagelijks kip eet is er dagelijks een kip voor je gestorven, en niet een natuurlijke dood. Behoorlijk logisch.

missRosanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 00:07

Ik vind het alleen maar goed dat je je kinderen bewust maakt!
(Zelf ben ik vegetarisch geworden door een project over de boerderij in groep 3 :+ )