Rare dromen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Femek2902

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 23:07

Oeh ja vertel! Dat vraag ik me al een poosje af!

taartjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 23:09

hannahaapje schreef:
Iemand interesse in de verklaring waarom onze dromen zo hak van de tak zijn (vergeef me als ik dit spreekwoord niet goed zeg), zo chaotisch? Want ik heb hier een hele uitleg voor jullie liggen.

Je dromen duren 5 tot 45 minuten, dan gaan je hersenen over op een andere herinnering van die dag!
Zo komt het dat je dromen zo onwijs onlogisch zijn!
Laatst bijgewerkt door taartjee op 22-06-13 23:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Rienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 23:09

hannahaapje schreef:
Iemand interesse in de verklaring waarom onze dromen zo hak van de tak zijn (vergeef me als ik dit spreekwoord niet goed zeg), zo chaotisch? Want ik heb hier een hele uitleg voor jullie liggen.

Ik ben ook wel benieuwd!

Femek2902

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 23:11

taartjee schreef:
hannahaapje schreef:

Je dromen duren 5 tot 45 minuten, dan gaan je hersenen over op een andere herinnering van die dag!
Zo komt het dat je dromen zo onwijs onlogisch zijn!

Toch kan ik in slaap vallen tussen twee wekkers door, dat zijn dan 3 minuten, en dan wel over 5 verschillende dingen dromen.. Zo dat als je weer wakker wordt dat je je kapot schikt omdat het echt al wel een uur later moet zijn.

Babbelaar20

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 23:11

mij is een x wijs gemaakt dat je dromen iets zijn wat je juist NIET wil dat gebeurt maar volgensmij is dit gebakken lucht ofniet? denken jullie dat dromen een betekenis hebben?

hannahaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 23:12

Ohw, ik heb het toch niet bij de hand maar vanavond post ik het wel.
Het was een onwijs interessant wetenschappelijk artikel over gedeeltes van je hersenen die uitgeschakeld worden tijdens de REM-slaap of juist actiever gaan werken. :)
Toen ik het twee jaar geleden las kon ik een paar dagen nergens anders aan denken, maar ja, als ik iets nieuws opeens interessant ga vinden ga ik er meteen nogal obsessief mee om.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 23:14

littlesannie schreef:
mij is een x wijs gemaakt dat je dromen iets zijn wat je juist NIET wil dat gebeurt maar volgensmij is dit gebakken lucht ofniet? denken jullie dat dromen een betekenis hebben?

Ik denk dat dromen een betekenis hebben. Maar aan de andere kant droom ik dingen waarvan ik inderdaad nooit zou willen dat het gebeurt. Dingen die ik echt totaal niet zou doen. Zoals vreemdgaan. Als ik iets verafschuw is het vreemdgaan en iets doen met iemand waar ik geen relatie mee heb.

taartjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 23:15

Dromen zijn voor je hersenen een verwerking van de dag, het is een soort resetten van je hersenen.
Maar ik geloof zeker dat er dromen zijn die betekinssen hebben, heb het zelf meegemaakt ;)
http://www.allesoverdromen.nl/

Femek2902

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 23:16

littlesannie schreef:

Ik denk dat veel dromen betekenissen hebben. Ik droom vaak dingen die ik dan later weer tegenkom, niet hele gebeurtenissen maar echt momenten. En je verwerkt natuurlijk heel veel dingen van overdag in je dromen, gedachtens, dingen die je niet wilt dat gebeurt, of dingen die je juist wel zou willen dat gebeuren, maar vooral dingen waar je je zorgen over maakt, dus als je droomt over bijvoorbeeld vreemdgaan dan wil je dat juist heel graag of helemaal niet graag.
(Dit zijn trouwens gewoon redeneringen van mij, geen feiten ofzo :) )

Geryon

Maar wat ik niet snap, is waarom ik dan bijna nooit droom over iets dat uberhaupt te maken heeft met gebeurtenissen of gedachtes van die dag of de dagen ervoor...

Babbelaar20

Geryon schreef:
littlesannie schreef:

Ik denk dat dromen een betekenis hebben. Maar aan de andere kant droom ik dingen waarvan ik inderdaad nooit zou willen dat het gebeurt. Dingen die ik echt totaal niet zou doen. Zoals vreemdgaan. Als ik iets verafschuw is het vreemdgaan en iets doen met iemand waar ik geen relatie mee heb.

hmm raar zeg die dromen! ben benieuwd of het nou echt een betekenis heeft en wat dan precies.. maar of we daar ooit achter gaan komen?

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 23:18

littlesannie schreef:
Geryon schreef:

hmm raar zeg die dromen! ben benieuwd of het nou echt een betekenis heeft en wat dan precies.. maar of we daar ooit achter gaan komen?

Heb het wel eens opgezocht, maar kon me niet vinden in de betekenissen :=

Babbelaar20

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 23:18

Femek2902 schreef:
littlesannie schreef:

Ik denk dat veel dromen betekenissen hebben. Ik droom vaak dingen die ik dan later weer tegenkom, niet hele gebeurtenissen maar echt momenten. En je verwerkt natuurlijk heel veel dingen van overdag in je dromen, gedachtens, dingen die je niet wilt dat gebeurt, of dingen die je juist wel zou willen dat gebeuren, maar vooral dingen waar je je zorgen over maakt, dus als je droomt over bijvoorbeeld vreemdgaan dan wil je dat juist heel graag of helemaal niet graag.
(Dit zijn trouwens gewoon redeneringen van mij, geen feiten ofzo :) )

ik deel deze mening wel eigenlijk maar dan sta ik voor heel veel vragen... want ik heb echt RARE dromen soms....

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 23:19

M'n man kwam tegen me aan geschurkt en ik kreeg het ontzettend warm. Daardoor droomde ik dat een enorme stapel mensen (stuk of 25 man) tegen me aan kwam liggen. Dat vertelde ik 'm half slaapdronken en toen bedacht ik me dat ik me niet meer kon voorstellen hoe 25 man in vredesnaam tegen me aan kan komen liggen :')

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 23:22

Ik lees mee! Ik heb ook af en toe rare dromen :+
Heel vaak over m'n werk of over collega's, of studie, of pff. En dan raar samengevoegd of zo :+

hannahaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 23:23

Yes, ik hem 'm weer.

Op het moment dat een slaapcyclus bijna voltooid is beginnen hersencellen in de hersenstam (boven in de nek, onderaan in achterhoofd) te vuren; het REM stadium start op dat moment. Er zijn speciale cellen die dit doen; deze werken met stoffen die de elektrische potentiaaltjes doorgeven – neurotransmitters. De neurotransmitters die tijdens dromen actief zijn (zogenaamde cholinen) zijn heel anders dan die overdag actief zijn (aminen). Dat zorgt ervoor dat we geen informatie uit de buitenwereld verwerken, maar informatie die onze eigen hersenen maken. Onze hersenen zitten in een gesloten systeem: ze verwerken alleen informatie die ze zelf hebben gemaakt. Daarom gaan dromen ook over mensen, locaties en handelingen die we in het echt niet doen (want we liggen in bed).
Daarbij zorgen deze zenuwcellen ervoor dat nog drie dingen gebeuren:

1. Ze schakelen de motorische zenuwen uit om te voorkomen dat je ’s nachts ineens je dromen uit gaat leven (je droomt dat je rent, maar je rent niet je bed uit).
2. Ze prikkelen het limbisch systeem in de middenhersenen, waardoor de dromer een bepaalde emotie ervaart (dromen zijn bijna zonder uitzondering erg emotioneel). Dit gaat via hele snelle PGO-golven.
3. Ze prikkelen de occipitale cortex (visuele systeem) in het achterhoofd die ervoor zorgt dat alle oude herinneringen, dagelijkse ervaringen en fantasie in beeldvorm voor je ogen verschijnen. De beelden in een droom zie je echt; ze zijn niet zo maar ingebeeld. Het zijn eerder hallucinaties, de beelden worden door je eigen visuele systeem voor je eigen ogen geprojecteerd. Tijdens dromen zijn je hersenen dus een filmprojector.

Tegelijkertijd staat tijdens dromen een gedeelte van de prefrontale cortex uit (de dorsolaterale prefrontale cortex). Dit hersengebied wordt onder andere in verband gebracht met het korte-termijn geheugen, of beter gezegd: het werkgeheugen. Het regelt verschillende zaken zoals ergens de aandacht op richten, een handeling plannen en uitvoeren en al je verschillende gedachten en handelingen goed coördineren. Het werkgeheugen zorgt er ook voor dat je je kunt herinneren waar je op dit moment mee bezig bent, wat je net hebt gedaan en wat je straks wilt gaan doen.
Omdat dit werkgeheugen in dromen minder actief is, werken de hersenen overdag anders werken dan tijdens dromen. Overdag verwerken de hersenen informatie op een actieve manier: we denken dan logisch, lineair en doelgericht. Tijdens dromen werken de hersenen echter op een compleet andere manier, waardoor we in dromen informatie op een onlogische, brede en associatieve manier verwerken. In onze dromen is voor logica geen plaats. Daardoor komen ook zoveel vreemde dingen voor: je vader kan tijdens een gesprek in je buurman veranderen, er zitten bizarre monsters achter je aan of klasgenootjes van de basisschool lopen ineens door je woonkamer.

Alles is heel interessant om te lezen, hier de link waar de informatie vandaan komt:
http://www.allesoverdromen.nl/faq.html

Haha in mijn herinnering was dit allemaal zo wijs en slim :') Vandaar wetenschappelijk artikel...

Ook interessant om te lezen:

http://www.ru.nl/wetenschapsagenda/@827669/pagina/

Ik weet nog dat ik die pagina uitgeprint had en aan iedereen voorlas die het maar horen wilde. :o
Laatst bijgewerkt door EvelijnS op 23-06-13 00:04, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Onnodige opmaak uit de tekst gehaald.

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 23:25

Ik heb een tijdje mijn dromen meteen opgeschreven toen ik wakker werd. Echt, zulke debiele dingen staan ertussen :') Er komen bij mij in m'n dromen altijd heel veel bekende mensen voor, en het zijn vaak helemaal geen spannende of bijzondere dingen. Er zit dan ook vaak geen verhaal in ofzo, maar het is gewoon vaag :+ Voorbeeld;

Ik het winkelcentrum stond een worstjeskraam op mijn verjaardag. De persoon achter de kraam was eerst m'n tante en toen een ineens veranderde ze in een vriend van mij :+ Hij deed alsof hij er was voor een of ander biologisch onderzoek maar hij kon niet eens worstjes maken.

Andere droom, we gingen samen met mijn oom en nog iemand hockeyen. We deden mee aan een wedstrijd. Toen verloren we en wilde ik er mee stoppen en toen werd mijn oom krankzinnig, ging hij lachen en z'n tong uitsteken en veranderde zijn hoofd in een soort gorilla.
Uh.. :')

Ik heb echt heel veel dromen opgeschreven maar nu ik het allemaal terug lees herken ik er ook niks meer van ofzo, ik kan me echt niet herinneren dat ik dat heb gedroomd en ik snap mijn aantekeningen ook lang niet allemaal :+
Laatst bijgewerkt door Marit op 22-06-13 23:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Femek2902

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 23:26

Geryon schreef:
Maar wat ik niet snap, is waarom ik dan bijna nooit droom over iets dat uberhaupt te maken heeft met gebeurtenissen of gedachtes van die dag of de dagen ervoor...

Misschien ben je er toch onbewust mee bezig? Of komt het net in een flits ergens voorbij, op tv, of een gesprek dat je onbewust opvangt? Zoiets.. Jij noemt vreemdgaan als zon droom, maar vreemdgaan is wel iets wat vaak meerdere keren op een dag voorbij komt, niet bewust, maar bijvoorbeeld wel in reclames of in ander tv series. En het is inderdaad precies het tegenovergestelde van wat jij wilt. Ik zou me om deze dromen niet teveel zorgen maken, het klinkt niet als een droom wat echt zou uitkomen. Dat zegt mijn gevoel iig.

AnniekSolana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 23:28

Ik droom ook heel vaak en heel erg levendig. Echt de meest gekke dingen en daarbij onthoud ik ook veel dromen.
Eentje die ik van de week gedroomd heb en veel indruk op mij had achtergelaten was dat ik aan het werk was bij mijn bijbaantje (volvodealer) en dat we overvallen werden, er werden allemaal pistolen op mij gericht en ik moest het geld gaan halen, maar daar stond dan in eens Jan Kooijman :+ en die kwam mij helpen, ik schrok toen wakker en was er nog even beduusd van.
En een paar jaar geleden toen ik nog een vriendje had, droomde ik echt bijna elke nacht dat ik vreemdging, dat was ook heel apart..

En daarnaast slaapwandel ik heel veel. Nu is het gelukkig weer een paar maanden heel rustig, maar ik heb ook maanden dat ik ELKE NACHT rond een uur of 1 opsta om te gaan douchen, omdat ik dan denk dat ik al naar school moet.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 23:30

Ik droom wel eens over een man, en als ik dan in de zelfde vertrekken kom als hem, dan krijg ik zo'n benauwd gevoel.

hannahaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 23:35

Ik heb een boek thuis en daar staat een theorie in van Stephen LaBerge (zo'n beetje pionier wat betreft lucide dromen) waarom we onze dromen vergeten.

Stel je hebt een kat. Die zit iedere dag over de schutting heen te loeren naar z'n buurhond. Hij gaat niet over de schutting heen want dan grijpt die hond hem.
Nu kan het gebeuren dat hij droomt dat die hond verhuist is en dat hij zonder zorgen gewoon over kan steken. Neemt die z'n droom serieus, steekt 'ie over, bijt de hond hem en overleeft hij dat niet.
Maar stel, hij kan dromen vergeten.
Dan weet hij nog steeds dat de hond er nog is en dat hij veilig achter de schutting moet blijven.
Zijn nakomelingen hebben ook dat ze dromen vergeten en blijven hierdoor ook in leven.

Okee ik kan echt niet meer verder uitleggen want het is een drukke dag geweest, maarr ik hoop dat jullie het snappen.
Ik ga dromen, welterusten

jadeken

Re: Rare dromen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 23:49

Nounik droom over dingen die moeten gebeuren of al gebeurd zijn ;)

Rennie89

Re: Rare dromen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-13 23:59

wat ik wel heb gelezen is dat élk gezicht en personage wat in je droom voorkomt je minstens 1 x in je leven moet hebben gezien :P

Femek2902

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 00:07

Dat heb ik inderdaad ook een keer ergens gelezen/gehoord :)
Maar het is ook bijna onmogelijk om zo een totaal nieuw gezicht in gedachten te nemen.. Iig ik kan het niet..

hannahaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 00:09

Ja het is zo dat ons brein niet in staat is een nieuw gezicht te creëren. Het zet herinneringen van gezichten in elkaar of haalt uit het verleden weer naar boven.

Ik geloof dat ieder droompersonage onderdeel is van je onderbewustzijn en dat deze personages een spiegel zijn. Sterker nog, ik ben hier voor 100% van overtuigd en heb dit ook vaak genoeg meegemaakt in dromen.

Wat ik zulke machtige dromen vind. :z
Ik droom weleens over bekenden die in werkelijkheid in een rolstoel zitten, en in mijn droom opeens kunnen lopen en rennen. Dan heb ik altijd zoiets van; wauw, die kan weer lopen, wat goed!
Ik doe vrijwilligerswerk met mensen met een handicap, vandaar dat ik deze mensen ken.
Heb een enkele keer over iemand met een verstandelijke handicap gedroomd alleen die was gewoon zoals ze in het echte leven is. :P
Ook heb ik iemand gekend die niet kon praten, als ik over hem droomde kon hij wel praten en had hij zelfs een prachtige stem. En dan ervaar ik zoveel vreugde.
Ja, ik word er echt gelukkig wakker van.