aanvullende uitkering, heb ik hier recht op?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Nickyyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 15:33

Als je geen uitwonende beurs krijgt omdat beide ouders teveel verdienen kan je een formulier aanvragen waarin je vraagt om het inkomen van je ouders buiten beschouwing te laten. Dit duurt enige tijd, persoonlijke ervaring.

Als je ene goede reden hebt en dit ook kan aantonen is de kans aanzienlijk dat ze het toekennen. Hou er rekening mee dat het de eerste keer altijd wordt afgewezen en je standaard in bezwaar moet ^)

Als het toegekend wordt krijg je het terug vanaf de dag dat je recht hebt op stufi :j

Uitkering krijgt je niet,, ja zoals iemand eerder al riep een WW-uitkering als je daar recht op hebt, verder niet. Ik denk dat als je niet meer kan werken dat het lenen wordt of een andere baan zoeken waar je meer verdient.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 15:34

Szan schreef:
Vergeet niet dat een aanvullende beurs alleen afhankelijk is van hoeveel jouw ouders theoretisch gezien bij zouden kunnen dragen.

Voorbeeld: ze verdienen tonnen per jaar maar geven jou niets, dan krijg je alsnog geen aanvullende beurs.
DUO gaat uit van hun inkomen en bepaalt aan de hand daarvan of jij een aanvullende beurs krijgt.
Als je in theorie ondersteuning van je ouders kan krijgen, dan zal DUO je geen aanvullende beurs geven (ongeacht hoeveel je ouders werkelijk financieel bijdragen).

Dat is de standaardregeling waar jij naar refereert. Ik doel hierop:
http://www.duo.nl/particulieren/studief ... ouders.asp

Nickyyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 15:36

bigone schreef:
Als je ouders het niet kunnen betalen ivm te weinig inkomen dan heb je recht op een aanvullende studiebeurs, heb je echter ouders die het wel kunnen betalen maar niet willen dan kun je ze voor de rechter dagen om te betalen. Klinkt misschien hard maar ik ken mensen die het gedaan hebben, je ouders zijn in principe tot je 21ste financieel verantwoordelijk.

Klopt, je kan je ouders voor de rechter dagen. Ik zou eerst gaan voor mijn eerdere post.
Voor de rechter dagen kost en geld, tijd en voorgoed de band met je ouders.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 15:49

Nickyyyy schreef:
bigone schreef:
Als je ouders het niet kunnen betalen ivm te weinig inkomen dan heb je recht op een aanvullende studiebeurs, heb je echter ouders die het wel kunnen betalen maar niet willen dan kun je ze voor de rechter dagen om te betalen. Klinkt misschien hard maar ik ken mensen die het gedaan hebben, je ouders zijn in principe tot je 21ste financieel verantwoordelijk.

Klopt, je kan je ouders voor de rechter dagen. Ik zou eerst gaan voor mijn eerdere post.
Voor de rechter dagen kost en geld, tijd en voorgoed de band met je ouders.

Klopt maar als het al zover is dat je je ouders moet dagen is er van een band toch al niets meer over, zijn helaas meer jongeren die het overkomt, bvb van gescheiden ouders.

Nickyyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 15:51

Bigone, klopt ik weet precies hoe het werkt en weet ook dat het niet per defenitie betekend dat het toegekend wordt.
die kans is maar klein.

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 17:47

Dorus schreef:
Dat is de standaardregeling waar jij naar refereert. Ik doel hierop:
http://www.duo.nl/particulieren/studief ... ouders.asp

Klopt, ik refereerde naar de standaardregeling omdat ik uit de OP van TS niet kan opmaken of de situatie met haar ouders ernstig genoeg is om voor de regeling uit jouw link in aanmerking te komen :)

Dorus

Re: aanvullende uitkering, heb ik hier recht op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 18:12

Dat is iets wat ze alleen zelf kan inschatten. Ik heb het idee dat ze daar ook niet verder op in wil gaan hier, maar dan weet ze nu dat er iig een mogelijkheid is.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 19:17

Je hebt wel recht op een uitwonende beurs, heb je die al aangevraagd?

leestmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 10:21

Je krijgt je basis stufi uitwonend en als je aanvullend erbij wilt wordt er gekeken naar het inkomen van je ouders en aan de hand daarvan bepaald of en hoeveel je krijgt.
pas wel op daarmee haal je je diploma niet of te laat mag je die aanvullende beurs terugbetalen.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 10:35

Niet alleen de aanvullende beurs, maar ook de basisbeurs en dat loopt ook aardig op in de loop der jaren.

Lienek
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-13 10:49

Bedankt voor alle antwoorden. Hier staan sws een aantal goede adviezen bij.

Ik heb nog een kleine vraag... ik wil graag een nieuwe zorg verzekering afsluiten.. eentje die mij niet klauwen vol geld kost zoals avero achmea waar ik nu bij zit. Heeft daar toevallig iemand ervaring mee?

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 10:56

Er zijn online zorgverzekeringen voor jongeren die minder premie kosten.

Maar denk er wel aan dat je niet midden in het jaar, maar pas per 1 januari as kunt overstappen naar een andere zorgverzekering. Daarop zijn uitzonderingen, die vind je hier:

http://www.independer.nl/zorgverzekerin ... ering.aspx

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 11:25

Szan schreef:
Vergeet niet dat een aanvullende beurs alleen afhankelijk is van hoeveel jouw ouders theoretisch gezien bij zouden kunnen dragen.

Voorbeeld: ze verdienen tonnen per jaar maar geven jou niets, dan krijg je alsnog geen aanvullende beurs.
DUO gaat uit van hun inkomen en bepaalt aan de hand daarvan of jij een aanvullende beurs krijgt.
Als je in theorie ondersteuning van je ouders kan krijgen, dan zal DUO je geen aanvullende beurs geven (ongeacht hoeveel je ouders werkelijk financieel bijdragen).

Ouders kunnen buiten beschouwing worden gelaten, afhankelijk van de situatie. Wel een hoop werk om het te laten doen, maar het is wel mogelijk.

TS, als ik het zo lees heb je een conflict met je ouders, waardoor je geen contact meer met ze hebt? In dat geval (ook in een aantal andere gevallen) heb je recht om het inkomen van je ouders buiten beschouwing te laten halen bij de DUO. Dan kom je onder de inkomensgrens en heb je recht op een aanvullende beurs. Als ik jou was zou ik even met de DUO bellen, dan krijg je binnen een week de formulieren waarin staat wat je hiervoor nodig hebt toegestuurd. Het is wel een beste hoop werk, maar het scheelt je een boel geld per maand.

Lienek
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-13 11:34

Klopt, daar wil ik hier niet verder op in gaan omdat dit privé is. Ik zal bij DUO eens informeren en ook bij mijn zorgverzekering aangezien ik een brief heb ontvangen waar op mijn zorgverzekering niet bekend is bij het ziekenhuis waar ik voor controle heen moet ivm astma. Daarom denk ik dat ze alles hebben stop gezet waardoor ik waarschijnlijk alles mag gaan terug betalen aan ziekenhuiskosten. ik vraag mij daarom af in hoeverre ik nu nog wel een zorgverzekering heb?

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 11:47

Ben je dan verzekerd onder de polis van je ouders? En aan wie betaal je dan?
Heb je wel een pasje van de zorgverzekering met een polisnummer of relatienummer? Dan zou ik daarmee maandag meteen bellen om te informeren hoe het zit.

De hoofverzekerde kan wijzigingen aanbrengen op de polis. Zo kreeg schoonzusje ineens de melding dat ze zelf moest gaan betalen, omdat d´r toekomstige ex had besloten dat hij geen zin meer had om voor haar te betalen. Helaas voor hem liep hij een beetje op de feiten vooruit en is het voorlopig teruggedraaid, maar haar is niks gevraagd, de verzekering heeft gewoon gedaan wat hij aan hun vroeg te doen.

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 11:53

In de periode waarin je geen recht hebt op studiefinanciering heb je mogelijk wel recht op een aanvullende uitkering. Het kan echter wel zo zijn dat de gemeente die de uitkering verstrekt nagaat of jouw ouders ook een bijdrage moeten betalen.
Ik zou naast DUO ook bij de sociale dienst in jouw woonplaats informeren. Dan weet je het zeker.