Brontofobie (angst voor onweer) Wie nog meer ?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

DmNqUe

Re: Brontofobie (angst voor onweer) Wie nog meer ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 14:44

Jep hier meld zich er een! doods en doods bang kom ook echt niet buiten met het minste of geringste gerommel!

silverwind

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 14:45

Hier ook één die bang is voor onweer, en ja...ik heb een hele vreemde angst.
Niet voor inslaan of de knal..maar ik ben heel bang dat mijn hart de lading niet aankan die vrijkomt bij de flits.
Hier schaam ik me behoorlijk voor, niemand die daar ook maar iets van begrijpt.

MondyJoker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-13 14:47

Bigone, respect ! Ik moet toegeven dat ik foto's van bliksemschichten opzich wel heel mooi vind maar aan de andere kant de rillingen ervan over mn rug lopen.

@rina ben "blij" te lezen dat ik niet de enige ben met zulke voorzorgsmaatregelen hihi, al is het natuurlijk nooit echt leuk.
Als ik bij iemand in de auto zit terwijl t onweert ben ik ook echt niet happy, je ziet alles super goed ...

@silverwind , dat lijkt me vreselijk om de angst op die manier te hebben !! Weet je hoe het komt ?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 14:48

Ik ben altijd bang geweest voor onweer. Dat is er niet beter op geworden sinds ik pukkelpop heb meegemaakt.
Maar het is voor mij geen fobie.

MondyJoker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-13 14:50

Brrr was je bij pukkelpop ? Pfff bij t zien van de filmpjes had ik t al lastig, vond het zo heftig om te zien. Lijlt me dus vreselijk om mee te maken. Zou ook niet weten wat ik dan had moeten doen.

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 14:53

LovingTweety schreef:
Tellen doe ik ook en maakt het erger.

Vroeger ging ik onder de douche staan, dan hoorde en zag ik het niet meer. Totdat iemand mij vertelde dat dat nog veel gevaarlijker was. Geen idee of dat nou feit of fabel is maar ik ben er wel mee gestopt. Als het nu bezig is met onweren begin ik een slowchat op facebook op een status.

Douchen met onweer kan ik me alleen maar voorstellen dat het gevaarlijk is in de zin van; water geleidt elektriciteit. Als de bliksem in zou slaan, sta je dus onder de douche een stuk onveiliger.

Ik vind trouwens angst voor onweer absoluut niet iets om je voor te schamen. Onweer kan wel degelijk gevaarlijk zijn (is dus eigenlijk een logischere angst dan een spinnenfobie als je in Nederland woont, haha, en daar ben ik dan weer bang voor), en is een heel indrukwekkend verschijnsel.

Maar op zich is er niks gevaarlijks aan om er naar te kijken, daar wordt de situatie niet anders van, het onweer wordt niet meer of minder gevaarlijk omdat je het toevallig ziet, dus wie weet is het inderdaad een idee om jezelf daarmee te trainen, om eerst eens te beginnen met er naar te leren kijken. Desnoods helemaal weggekropen onder de dekens, hoor. ;)

Ik heb geen irreële angst voor onweer, maar wanneer ik op een riskante plek zit voel ik me er ook niet veilig bij overigens. Ik was een keer met m'n vader aan het roeien over een groot meer en toen werden we midden op het water door onweer verrast. Dat was echt geen toffe situatie. Maarja, als ik dan thuis binnen zit, in mijn rijtjeshuis temidden van zo veel andere rijtjeshuizen, dan maak ik me een stuk minder druk. De kans dat de bliksem dan net hier in zou slaan is dan toch zo klein....

Palooh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 14:54

ik ben ook bang. paar jaar geleden bij de buren (1 huis ertussen) ingeslagen in de schoorsteen. vind het niet alles... gelukkig hier alleen nog regen

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 14:54

vroeger vond ik het helemaal geweldig, met de neus er bovenop !
maar nu, nu ik weet wat de gevolgen zijn, en met paardjes in de wei....

en 2 x inslag geleiden door de muur waar ik tegenslaap... behalve aparatuurstuk en vonken niks, maar toch... en dan woodstock..

Biebz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 14:57

Ik herken het.

Net nog even snel naar de stad geweest. Wel buienrader/buienalarm om de 10 minuten gekeken :+
Toen het wel heel dicht bij kwam, snel naar huis gegaan.

Zelf loop ik stage op een basisschool als onderwijsassistent. Heb met mijn stagebegeleidster overlegt dat als het gaat onweren ik even het lokaal uit ga om te kopiëren ofzo.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 15:04

elmo_browny schreef:
Ik herken het.

Net nog even snel naar de stad geweest. Wel buienrader/buienalarm om de 10 minuten gekeken :+
Toen het wel heel dicht bij kwam, snel naar huis gegaan.

Zelf loop ik stage op een basisschool als onderwijsassistent. Heb met mijn stagebegeleidster overlegt dat als het gaat onweren ik even het lokaal uit ga om te kopiëren ofzo.

heb hier ook buienradar gekeken... maar paard vertelde met het longeren al genoeg. na flinke flits naar huis gerend :)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 15:09

_Mondy_ schreef:
Brrr was je bij pukkelpop ? Pfff bij t zien van de filmpjes had ik t al lastig, vond het zo heftig om te zien. Lijlt me dus vreselijk om mee te maken. Zou ook niet weten wat ik dan had moeten doen.

Schuilen...die hagelstenen waren enorm :')

Dan ga je op de automatische piloot.

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 15:15

Ik ben als de dood voor brand.. En ja, als het dichtbij onweert wordt ik daar wel angstig van..
Ondertussen ga ik wel gewoon rustig naar buiten als het onweert (of het moet heel dichtbij zijn en heel hard tekeer gaan..).

Verder was ik wel altijd bang dat de beesten het niet zouden overleven.. Een aantal jaar geleden was mijn werkgever op vakantie en ik zorgde een week voor zijn bedrijf. Na een flinke onweersbui kwam ik in het weiland 3 dode pinken tegen met het gras nog in hun bek.. Ik vraag mij nog altijd af waarom ze niet naar binnen gelopen zijn..

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 15:17

Ik heb het ook heel erg gehad na pukkelpop.. zo erg dat ik een keer onder tafel gekropen ben midden in de nacht.. ben nog nooit zo bang geweest..
Kon ook erg angstig zijn bij harde wind en hagel.

Na een aantal sessies bij een hele goede psych ben ik er nu redelijk vanaf.. dwz ik kan weer functioneren bij van dat rotweer, maar liefst blijf ik gewoon veilig binnen.

Hulp zoeken heeft mij heel erg geholpen, al merk ik soms nog wel eens dat ik angstig ben.

felintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 15:17

Ik vind heel erg onweren, waaien hagel etc.. wel een onbehaagelijk gevoel geven. Ik voel me dan iets minder veilig. Maar als ik thuis in de woonkamer zit tv te kijken en ik zie zo'n bliksemflits en hoor de donder vind ik dat alleen maar een héél erg fascinerend natuurverschijnsel. Zolang er niets aan het handje is en ik veilig binnen zit kan er niets gebeuren en vind ik dat onweer zeg maar wel ' gezellig ' is. Klinkt waarschijnlijk raar..

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 15:57

Goed deze gek heeft dus net de paarden van de wei gehaald, en ze staan bij de buurman dus ik moet er ook nog wel even voor lopen :+ Maar de radar zegt dat wij toch nog wat af gaan krijgen zo, en uit voorzorg haal ik ze dan binnen. Het rommelt hier, en toen ik bij de wei stond zag ik een flits. Grinnik die ouwe van me vond me niet grappig want het ging op de drafje naar huis (terwijl we normaal rustig aan stappen) :D

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 16:07

silverwind schreef:
Hier ook één die bang is voor onweer, en ja...ik heb een hele vreemde angst.
Niet voor inslaan of de knal..maar ik ben heel bang dat mijn hart de lading niet aankan die vrijkomt bij de flits.
Hier schaam ik me behoorlijk voor, niemand die daar ook maar iets van begrijpt.

Maar er komt toch alleen lading vrij als hij inslaat...?

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 16:11

Hiero :wave:

DOODSbang ben ik er voor.. en dan vooral de hele harde knallen.. dan kan ik wel janken, zo eng :')

Toen ik nog thuis woonde sloeg hij altijd in, altijd de stroom er uit.. brrrr! Vreselijk! Ben al een keer aan de dood ontsnapt door onweer.
Gelukkig woon ik nu op mezelf en slaat ie hier (tot nu toe) nooit in.. dat maakt het al ietsiepietsie dragelijker..

Ik zit ook al de hele middag weer te bibberen :')

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 16:14

omgeving heerenveen... gaat aardig tekeer

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 16:14

Kom bij mij maar schoktherapie doen! ik woon 13 hoog en bij mij hoor je het kei hard en zie je het heel mooi! Als je dat eenmaal gewend bent (je kan weinig kanten op want mijn wanden zijn bijna allemaal van glas) dan kun je er ook tegen ineen gewone huiskamer op de begane grond :D.

ik baal dat ik op het werk zit en niet thuis met die onweer. ga graag bij het raam naar het uitzicht kijken! Het is zo mooi!

taartjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 16:16

Ik heb het niet zo erg, maar ik kan af en toe ook onwijs schrikken van onweer!
Ik moet zeggen dat het veel minder is geworden sinds ik aan het Lago Maggiore zat, in een vouwwagen met een aantal dagen fikse onweer. Je zit daar in een uitkam van de alpen, tussen allemaal bergen. Je raad het al, het geluid van de knal is veel harder, duurt langer (het rolt door de bergen heen en weer) en je voelt iedere donder.
Ik heb een soort van 'respect' voor onweer gekregen, en hoewel ik het nog steeds doodeng vind, vind ik het ook machtig mooi!
De manier waarop de bliksem zijn weg naar beneden zoekt, de manier waarop je de donder hoort aanzwellen.
Ik kan nu gewoon in mijn kamer blijven 's nachts, zonder dat ik in paniek naar mijn ouders toe ren en bij hun in bed kruip (met je 17 jaar is dat echt niet meer leuk als je ligt te shaken bij je ouders in bed _O- )
Heel af en toe, als het echt heel hard gaat ren ik nog wel eens naar benenden (ik slaap op zolder) maar ben ik ook heel snel weer in mijn eigen bed :D

Daenerys

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 16:23

leonie87 schreef:
Kom bij mij maar schoktherapie doen! ik woon 13 hoog en bij mij hoor je het kei hard en zie je het heel mooi! Als je dat eenmaal gewend bent (je kan weinig kanten op want mijn wanden zijn bijna allemaal van glas) dan kun je er ook tegen ineen gewone huiskamer op de begane grond :D.

ik baal dat ik op het werk zit en niet thuis met die onweer. ga graag bij het raam naar het uitzicht kijken! Het is zo mooi!

Gaaf is dat!

Mijn ouders wonen in het buitenland in een vallei, en als het daar onweert zie je de onweersbui in een bocht langs de bergen trekken. De donder weerklinkt tegen de bergwand en de bliksem verlicht de hele vallei, dat is zo'n mooi gezicht! Dan zit ik ook graag buiten om ernaar te kijken :)

Maar vervelend voor degenen die er zo'n angst voor hebben :(:)

joann123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 16:29

Ik ook doods bang

xZiva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 16:31

goh en ik maar denken dat ik als enige bang ben voor onweer :+
ik durf zelfs nieteens naar buiten te kijken, omdat ik weet dat ik toch schrik

joann123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 16:33

Hihi als er een hk zal zijn waren der vast veel leden :+

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 16:33

Toen ik klein was begon mijn angst al. Als er een kliko omviel dan rende ik naar binnen omdat ik dacht dat dat de donder was. Ook had ik weleens dat als ik te snel knipperde met mijn ogen dat ik dacht dat dat een flits was en ook dan streste ik.
Als ik in de wei aan t uitmesten was rende ik snel naar stal als t onweerde ( was 20 min lopen).

In de auto als het donker is en het onweert dan is het net of ik bij de flits een soort shock door mezelf heen voel gaan, heel bizar.

Tegenwoordig gaat het al iets beter. Als het ( verder weg) onweert en ik loop buiten, dan loop ik wel iets harder maar ren niet meer.
Ik probeer nu ook naar buiten te kijken als het onweert, hierdoor is mijn angst volgens mij al verminderd.

Wat mij het meest geruststeld als het onweert is de aanwezigheid van mijn moeder of vriend, dit is op zich wel apart want zij kunnen toch ook weinig doen mocht er iets gebeuren.
Laatst bijgewerkt door laura1987 op 20-06-13 16:35, in het totaal 1 keer bewerkt