Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
gekkesies schreef:imd schreef:Dat kan hoor. Ik heb ook geen pakket genomen. Over je laatste alinea: ook al heb jij alles goed onder de knie, dan nog kun je natuurlijk bij een ongeluk betrokken raken. Geen rijbewijs = doorgaans onverzekerd = in het ergste geval de rest van je leven aan het werk om het bedrag wat je moet betalen af te betalen. Ik vind het een ontzettend stomme zet als je zonder rijbewijs de weg op gaat.
Mijn vriend is dit dan ook heel goed aan het uitzoeken en we gaan echt de weg niet op als het onverzekerd is.Ik stel enkel even vast wat vragen hier waar ik zelf mee zit, de verzekering etc uitzoeken was zijn taak.
Zo dom ben ik echt niet.
@Pingu en MrUlbe: Bedankt, dat is heel nuttige info!(de rest natuurlijk ook bedankt!)
Je wilt niet weten hoeveel mensen dat wel doen namelijk; geen goed woord voor over.. imd schreef:gekkesies schreef:Mijn vriend is dit dan ook heel goed aan het uitzoeken en we gaan echt de weg niet op als het onverzekerd is.Ik stel enkel even vast wat vragen hier waar ik zelf mee zit, de verzekering etc uitzoeken was zijn taak.
Zo dom ben ik echt niet.
@Pingu en MrUlbe: Bedankt, dat is heel nuttige info!(de rest natuurlijk ook bedankt!)
GelukkigJe wilt niet weten hoeveel mensen dat wel doen namelijk; geen goed woord voor over..

pingu schreef:Ik heb even nagevraagd aan een collega:
Je kan enkel je rijbewijs halen op de plaats waar je woont (ingeschreven bent). Dit wil dus zeggen dat je indien je in Nederland woonachtig bent en je daar ook ingeschreven bent in het bevolkingsregister, je je rijbewijs niet kan halen in België.
Ook in verband met de begeleider als je je voorlopig rijbewijs hebt, kun je je best bevragen of die persoon ook in hetzelfde land moet wonen als waar jij je rijbewijs gaat halen.
Ik weet natuurlijk niet hoe het zit in Nederland, maar in België kan je inderdaad na het halen van je theoretisch rijbewijs rondrijden met een begeleider in een auto waar geen extra set pedalen in zit.
edit: ik zie net dat mrUlbe me al voor was!!
imd schreef:lifaya schreef:Soms wou ik dat ik in België woonde hoorzkeer betreft rijbewijs. Ik heb erge faalangst en ben nu 3 x gezakt, heb 49 uur lessen er op zitten (45 euro per uur!) en ik kan gewoon netjes rijden... Het is zo vreselijk duur terwijl dat helemaal niet zo moet zijn in mijn ogen... Ik wou dat wij ook die manier van Belgie hier zouden invoeren. Het CBR én de rijscholen verdienen goud aan ons...
3x afrijden in 49 uur vind ik ook best veel. Ben je dan niet te vroeg gaan afrijden?
het gemiddelde aantal uur is 45 uur geloof ik. Eerste x was ik absoluut niet klaar voor afrijden, alleen de rijschool waar ik toen zat was ook in mijn ogen niet goed voor mij. Ben toen ook over gestapt. Ik kan gewoon goed rijden, ben gisteren voor de 3e x gezakt en dit was echt puur door de angst om te falen en zenuwen. Ik heb maandag en dinsdag gewoon heerlijk gereden
GamblersCup schreef:Ik wil helemaal geen auto met L tegenkomen... er zijn niet voor niets rijscholen met aangepaste auto's. Ik blijf erbij, levensgevaarlijk!
. Idd de L's rijden meestal zelfs veel verantwoordelijker en politiek correcter dan de gemiddelde chauffeur, zij moeten immers nog hard oefenen om alles tot in de details juist te doen op het examen. Plus als je een L ziet weet je gewoon dat je een beetje afstand moet houden.
). Plus 2 toen ik effectief mijn rijbewijs had, reed ik fluitend weg want ik was het al lang gewoon om alleen in een auto te zitten zonder iemand langs mij met pedalen om te grijpen. Ik zou het juist doodeng vinden als ik slechts een beperkt aantal uren had mogen rijden met iemand met extra pedalen, mijn rijbewijs kreeg en zonder dat de andere automobilisten konden zien dat het mijn eerste keer was helemaal zonder bescherming de weg op moest
. Geef mij dan die L maar. imd schreef:Ik denk trouwens niet dat het systeem in België hier zou werken. Volgensmij is het in België veel minder druk op de gemiddelde weg , en ik weet niet of het ook onderzocht&bewezen is maar volgensmij rijdt de gemiddelde belg ook minder goed dan de nederlander. (correct me if i'm wrong, maar dit heb ik regelmatig gehoord)
. En Antwerpen mijd ik sowieso liever
. Heeft niet alles met leren rijden te maken (je moet immers toch door een streng examen dus je kàn wel netjes rijden), maar met een algemene mentaliteit. Veel belgen vergeten voor het gemak even hoe het ook weer netjes moest eens ze dat papiertje hebben
.
, zal ze niet verzekerd zijn en is zelfs strafbaar!
. Ik snap dat je je zoon wil laten lessen in NL.rina schreef:x_Anne_x schreef:Maar als je als Nederlander je rijbewijs niet mag halen in Belgie denk ik ook niet dat die regel dat je dus daar bij iemand mag lessen geldt of wel?
Idd nee dat mag ook niet.

gekkesies schreef:We zorgen sowieso dat we geen regels overtreden. Hij heeft ook al lang genoeg zijn rijbewijs, is oud genoeg en nooit overtredingen begaan etc. We gaan niets illegaals doen haha.
gekkesies schreef:Tja, officieel gezien wel, maar er zit imo een verschil in echt de weg en het verkeer in gaan of leren rijden op een gigantische parkeerplaats waar echt niemand anders rijdt.
)