Als Nederlander rijbewijs halen in Belgie. Toegestaan?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 13:02

Er zijn natuurlijk wat mogelijkheden om de kosten te drukken maar in NL zijn ze redelijk streng dus lijkt het me van belang dat je het gelijk goed leert. En ik weet niet hoe precies je vriend is maar dingen afleren is moeilijker dan dingen aanleren.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 13:02

Ik denk trouwens niet dat het systeem in België hier zou werken. Volgensmij is het in België veel minder druk op de gemiddelde weg, en ik weet niet of het ook onderzocht&bewezen is maar volgensmij rijdt de gemiddelde belg ook minder goed dan de nederlander. (correct me if i'm wrong, maar dit heb ik regelmatig gehoord)

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 13:03

Neem wel aan dat je in België rondrijdt als je les hebt van je vriend? In NL mag je dat namelijk niet op deze manier.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 13:03

gekkesies schreef:
imd schreef:
Dat kan hoor. Ik heb ook geen pakket genomen. Over je laatste alinea: ook al heb jij alles goed onder de knie, dan nog kun je natuurlijk bij een ongeluk betrokken raken. Geen rijbewijs = doorgaans onverzekerd = in het ergste geval de rest van je leven aan het werk om het bedrag wat je moet betalen af te betalen. Ik vind het een ontzettend stomme zet als je zonder rijbewijs de weg op gaat.

Mijn vriend is dit dan ook heel goed aan het uitzoeken en we gaan echt de weg niet op als het onverzekerd is. :) Ik stel enkel even vast wat vragen hier waar ik zelf mee zit, de verzekering etc uitzoeken was zijn taak. :D Zo dom ben ik echt niet. ;)

@Pingu en MrUlbe: Bedankt, dat is heel nuttige info! :) (de rest natuurlijk ook bedankt!)

Gelukkig :) Je wilt niet weten hoeveel mensen dat wel doen namelijk; geen goed woord voor over..

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 13:04

Volgens mij moet je eerst 9 maanden met een L rijden hier voordat je examen mag afleggen.

Verder vind ik het een stuk gevaarlijker om een 16-jarigen met rijbewijs de baan op te sturen dan een 18-jarige die met een voorlopig rijbewijs rijdt. Verder mag je na 22u s'avonds niet rijden met een L op de auto en voorlopig rijbewijs. In mijn tijd mocht je ook niet sneller rijden dan 70 km/u.

Undefined

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 13:08

Als ik dit allemaal zou lees zou ik gewoon echt gaan lessen bij je vriend en dan nog een stuk of 5 lessen in Nederland.
Een aantal lessen in de stad waar je af gaat rijden zou ik wel doen, dan ken je gelijk de moeilijke stukjes een beetje. Dan met je examen erbij ben je denk ik zo'n 400-500 euro kwijt.

gekkesies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-13 13:09

imd schreef:
gekkesies schreef:
Mijn vriend is dit dan ook heel goed aan het uitzoeken en we gaan echt de weg niet op als het onverzekerd is. :) Ik stel enkel even vast wat vragen hier waar ik zelf mee zit, de verzekering etc uitzoeken was zijn taak. :D Zo dom ben ik echt niet. ;)

@Pingu en MrUlbe: Bedankt, dat is heel nuttige info! :) (de rest natuurlijk ook bedankt!)

Gelukkig :) Je wilt niet weten hoeveel mensen dat wel doen namelijk; geen goed woord voor over..

Snap ik hoor, ik ook niet! :)

@Cissy: in Belgie uiteraard ja.

We zorgen sowieso dat we geen regels overtreden. Hij heeft ook al lang genoeg zijn rijbewijs, is oud genoeg en nooit overtredingen begaan etc. We gaan niets illegaals doen haha. :D

Het lijkt erop dat het dus gewoon examen afleggen in Nederland wordt! Iedereen bedankt voor de hulp/verduidelijking!

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 13:09

pingu schreef:
Ik heb even nagevraagd aan een collega:

Je kan enkel je rijbewijs halen op de plaats waar je woont (ingeschreven bent). Dit wil dus zeggen dat je indien je in Nederland woonachtig bent en je daar ook ingeschreven bent in het bevolkingsregister, je je rijbewijs niet kan halen in België.

Ook in verband met de begeleider als je je voorlopig rijbewijs hebt, kun je je best bevragen of die persoon ook in hetzelfde land moet wonen als waar jij je rijbewijs gaat halen.

Ik weet natuurlijk niet hoe het zit in Nederland, maar in België kan je inderdaad na het halen van je theoretisch rijbewijs rondrijden met een begeleider in een auto waar geen extra set pedalen in zit.

edit: ik zie net dat mrUlbe me al voor was!!

Precies wat ik ook wilde schrijven. En ik heb zelfs de link voor je
http://www.wegcode.be/wetteksten/sectie ... /624-t3hs1

x_Anne_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 13:10

Maar als je als Nederlander je rijbewijs niet mag halen in Belgie denk ik ook niet dat die regel dat je dus daar bij iemand mag lessen geldt of wel?

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 13:12

imd schreef:
lifaya schreef:
Soms wou ik dat ik in België woonde hoor :') zkeer betreft rijbewijs. Ik heb erge faalangst en ben nu 3 x gezakt, heb 49 uur lessen er op zitten (45 euro per uur!) en ik kan gewoon netjes rijden... Het is zo vreselijk duur terwijl dat helemaal niet zo moet zijn in mijn ogen... Ik wou dat wij ook die manier van Belgie hier zouden invoeren. Het CBR én de rijscholen verdienen goud aan ons...

3x afrijden in 49 uur vind ik ook best veel. Ben je dan niet te vroeg gaan afrijden? :)

het zal je verbazen maar ik heb nog niet eens extreem veel uur gereden ;) het gemiddelde aantal uur is 45 uur geloof ik. Eerste x was ik absoluut niet klaar voor afrijden, alleen de rijschool waar ik toen zat was ook in mijn ogen niet goed voor mij. Ben toen ook over gestapt. Ik kan gewoon goed rijden, ben gisteren voor de 3e x gezakt en dit was echt puur door de angst om te falen en zenuwen. Ik heb maandag en dinsdag gewoon heerlijk gereden :)

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 13:13

x_Anne_x schreef:
Maar als je als Nederlander je rijbewijs niet mag halen in Belgie denk ik ook niet dat die regel dat je dus daar bij iemand mag lessen geldt of wel?

Idd nee dat mag ook niet.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 13:15

GamblersCup schreef:
Ik wil helemaal geen auto met L tegenkomen... er zijn niet voor niets rijscholen met aangepaste auto's. Ik blijf erbij, levensgevaarlijk!

Nou dat valt anders reuzemee hoor. Je wordt niet alleen met de auto de straat op gejaagd als loslopend wild :+ . Idd de L's rijden meestal zelfs veel verantwoordelijker en politiek correcter dan de gemiddelde chauffeur, zij moeten immers nog hard oefenen om alles tot in de details juist te doen op het examen. Plus als je een L ziet weet je gewoon dat je een beetje afstand moet houden.

Zowel NL als B heeft zijn voor en nadelen. Voordeel van ons systeem vond ik dat ik 1 véééééél meer uren heb kunnen rijden en oefenen alvorens ik mijn rijbewijs had dan ik in Nederland zou hebben gedaan...zeg maar honderden uren en wanneer ik wou(op die uitzonderingen dan :P ). Plus 2 toen ik effectief mijn rijbewijs had, reed ik fluitend weg want ik was het al lang gewoon om alleen in een auto te zitten zonder iemand langs mij met pedalen om te grijpen. Ik zou het juist doodeng vinden als ik slechts een beperkt aantal uren had mogen rijden met iemand met extra pedalen, mijn rijbewijs kreeg en zonder dat de andere automobilisten konden zien dat het mijn eerste keer was helemaal zonder bescherming de weg op moest :) . Geef mij dan die L maar.
Laatst bijgewerkt door Kwanyin op 20-06-13 13:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 13:16

imd schreef:
Ik denk trouwens niet dat het systeem in België hier zou werken. Volgensmij is het in België veel minder druk op de gemiddelde weg , en ik weet niet of het ook onderzocht&bewezen is maar volgensmij rijdt de gemiddelde belg ook minder goed dan de nederlander. (correct me if i'm wrong, maar dit heb ik regelmatig gehoord)

Dát lijkt me heel sterk. Belgische wegen zijn allemaal overbevolkt en ik ken menig Nederlander die panikeert de eerste keer dat hij op de Belgische wegen terechtkomt.

De Belgische wetgeving is ook gewoon compleet ontverantwoord en hier moet imo ook zeker verandering in komen. Zowel vriendlief als ik hebben 20uur rijschool gevolgd (maximaal aantal uren in België) en daarna zelfstandig rondgereden 3 maanden lang. Het eerste wat wij te horen kregen op de rijschool: Belgen zijn de slechtste chauffeurs van Europa en dat komt door de manier waarop wij leren rijden. Het is ook zo, ik heb al heel wat chauffeurs meegemaakt in mijn vriendenkring... Doe mij het Nederlandse syteem maar, want mensen die zonder rijschool leren rijden hebben over het algemeen de eerste jaren nog zoveel meer te leren! Ik rij voor een jonge chauffeur extreem veel kilometers en weet ook dat ook ik nog niet alle situaties gezien heb en mezelf nog geen 'goede' chauffeur mag noemen, maar als ik mezelf vergelijk met een hoop van mijn jonge medebelgen scoor ik niet slecht denk ik.

Wel is het systeem in NL niet correct imo dat je meteen na je lessen gaat afrijden. Een tijd zelfsandig rondrijden met een L ná de verplichte lessen lijkt mij de ideale oplossing.

Afrijden is ook in België stresserend en ook hier wordt je "gemakkelijk gebuisd". Gelukkig maar, want wat ik soms zie rondrijden... %)

TS, ik weet dat het voordeliger is om te leren autorijden met je vriend. Maar het gaat hier om je leven imo, goed autorijden met een rijschoolinstructeur is erg leerrijk en vele malen veiliger. Je gaat heel blij zijn dat je bepaalde situaties hebt geleerd bij de rijschool, zodat je die niet helemaal alleen tegenkomt.
Laatst bijgewerkt door Ine23 op 20-06-13 13:21, in het totaal 1 keer bewerkt

BAStable

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 13:18

De rijstijl in België blijft me verbazen.. Zomaar de (vracht)auto ervoor gooien op de ring van Antwerpen. Hoevaak daar wel niet ongelukken gebeuren! (gek he..) ik vind de regels wel raar, want zelfs zonder passagiers kun je nog ongelukken maken en gevaarlijk zijn voor de medeweggebruiker..
Nederland is wel (abnormaal) stuk duurder maar ik vind het veel fijner en veiliger!

Ine23

Re: Als Nederlander rijbewijs halen in Belgie. Toegestaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 13:22

Rijschool volgen kost hier 56euro per uur (toen ik bijna 4 jaar geleden lessen volgde). Hier is het dus nog een stuk duurder maar niet verplicht. En daardoor doet bijna niemand het, want aan 60euro per uur ben je snel veel geld kwijt.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 13:23

ach je moest eens weten hoe vaak ik mij erger aan mensen met een gele nummerplaat die hier rondrijden, dat zijn ook niet allemaal lieverdjes :+ . En Antwerpen mijd ik sowieso liever :') . Heeft niet alles met leren rijden te maken (je moet immers toch door een streng examen dus je kàn wel netjes rijden), maar met een algemene mentaliteit. Veel belgen vergeten voor het gemak even hoe het ook weer netjes moest eens ze dat papiertje hebben :P .

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 13:25

Er zijn maar weinig Belgen die goed auto kunnen rijden dus de kinderen die het leren van hun ouders leren het net zo beroerd!
Belgie staat enorm hoog in het aantal verkeersslachtoffers en ongelukken.

Verder mag TS zeker niet rijden op openbaar terrein :n , zal ze niet verzekerd zijn en is zelfs strafbaar!

Je bent nederlandse, woonachtig in Nederland dus moet je daar je rijbewijs halen maar ook op de door Nederlandse wetgeving manier.
De enige manier is je laten inschrijven bij je vriend als woonachtige.

Ik wilde dus ook het omgekeerde.
Mijn zoon, in bezit van theorie rijbewijs, laten lessen in Nederland bij een Nederlandse rijschool, maar dat mag ook niet.
Zo krom want hij moet aflessen in een dorpie hier vlakbij en het gross van de exame lui hebben dan nog nooit op een snelweg gereden , maar alleen in en rondom dat dorpie zodat ze de examen routes goed kennen.
Net over de grens in Nederland zit wel een grote snelweg en ik had graag dat hij daar ook ervaring kon opdoen maar dat kan dus pas als hij zijn rijbewijs heeft 8)7

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 13:28

Spatter, dat ligt dan toch aan de rijschool in kwestie. Compleet belachelijk trouwens :oo . Ik snap dat je je zoon wil laten lessen in NL.

Ik woon in centrum Antwerpen, reed mijn 1e les zo het stadscentrum in en mijn 4e uur zat ik al op de autostrade. Op lessen van 2uur kunnen de rij instructeurs perfect tot aan een autostrade rijden zodat je dat ook eens geprobeerd hebt.

gekkesies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-13 13:28

rina schreef:
x_Anne_x schreef:

Idd nee dat mag ook niet.

We hebben dit een tijdje terug al nagevraagd en het zou wel mogen (dus verzekerd én niet strafbaar zijn) als ik mijn theoretisch examen zou hebben afgelegd en gehaald. Mede daarom nu dus de vraag of ik dat in België mocht doen, want nogmaals, we doen helemaal niks illegaals en willen geen gevaar vormen voor anderen. :)

Nu blijkt dat dit niet kan zit er dus helaas weinig anders op dan alsnog veel te veel geld uit te geven om het allemaal in Nederland te doen. Jammer maar helaas. :)

Vivat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 13:34

TS waar in België zit je als ik vragen mag? mag ook per PB uiteraard ;)

Duplo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 13:35

gekkesies schreef:
We zorgen sowieso dat we geen regels overtreden. Hij heeft ook al lang genoeg zijn rijbewijs, is oud genoeg en nooit overtredingen begaan etc. We gaan niets illegaals doen haha. :D

Uhm als jij op een openbare parkeerplaats 'les' krijgt van je vriend dan ben je sowieso al illegaal bezig.

gekkesies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-13 13:43

Tja, officieel gezien wel, maar er zit imo een verschil in echt de weg en het verkeer in gaan of leren rijden op een gigantische parkeerplaats waar echt niemand anders rijdt.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 13:46

het is net zo illegaal als dat je dit in NL zou doen :)

gekkesies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-13 13:48

Tja, als we gaan muggenziften kun je ook gaan zeggen dat iemand die een keer zijn kauwgom op straat gooit illegaal bezig is. Dat is ie ook, maar zoals ik al zei, imo is er een wezenlijk verschil. Ik breng niemand in gevaar en er is geen haar op mijn hoofd die eraan denkt het verkeer in te gaan zonder dat dit verzekerd of verantwoord is.

Duplo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 13:50

gekkesies schreef:
Tja, officieel gezien wel, maar er zit imo een verschil in echt de weg en het verkeer in gaan of leren rijden op een gigantische parkeerplaats waar echt niemand anders rijdt.

Technisch gezien niet, als je het iig over regels en illegaal hebt. (en zoals in mijn eerdere quote van jou zou je dat zeker niet doen ;) )