Brief van zorgverzekeraar over onbekende behandeling

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

KarmaChansy

Re: Brief van zorgverzekeraar over onbekende behandeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 10:12

De zorgverzekering krijgt hem ook pas na een jaar van het ziekenhuis ;) een DBC of DOT wat het ziekenhuis voor jou als patient aanmaakt mag maximaal 365 dagen openstaan :) en daar wordt veelvuldig gebruik van gemaakt.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 10:16

Ik vind het juist prima dat jij een topic hierover opent, zo worden mensen misschien oplettend over fraude die gepleegd kan worden met allerlei rekeningen op gezondheidsgebied, er word voor miljoenen gefraudeerd, vooral als de rekeningen direct naar de zorgverzekeraar gaan. het is veel beter dat mensen elk jaar een overzicht krijgen wat er dat gedeclareerd is, dubbele controle is blijkbaar erg nodig.

JustLizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 10:16

Ik moet de pil eerst zelf betalen bij de apotheek, maar krijg hem vervolgens altijd vergoed van mijn zorgverzekeraar..Hoef er ook geen eigen risico voor te betalen..

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-13 10:20

Bigone dat overzicht krijg ik ook netjes ieder jaar. :j moet hem van afgelopen jaar nog krijgen trouwens.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 10:31

karuna schreef:
Zij hebben al betaald maar willen verhalen. Blijkt dat de rekening niet terecht is gaan ze geld terugvragen aan het zkh. Alleen ik ben de enige die echt kan uitspitten of een behandeling is geweest ja of nee. Dat mogen zij niet eens doen.

In geval van een concreet vermoeden van fraude kan de zorgverzekering er wel achteraan (al is het natuurlijk alsnog lastig om dat precies te achterhalen, maar ze kunnen dan in elk geval rechtstreeks nagaan wat er gedeclareerd is en of die behandelingen ook in je dossier staan.)

Ik zou de gespecificeerde nota nemen, zelf een heldere omschrijving geven (als dat mogelijk is - je vraagt je af of ziekenhuizen zo laat zijn met die declaraties omdat het dan minder opvalt dat er vreemde dingen opstaan? Of ben ik dan te argwanend?) wat er zoal op welke datum is gebeurd, en dan heeft de verzekering wat in handen om het verder mee uit te zoeken.

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 10:40

Ik hoef mijn pil niet te betalen.
Dit is geen keus van mij geweest, ik werd geacht hem te nemen, naja, werd... Word. Door mijn artsen in het ziekenhuis.
Om die reden krijg ik alle doosjes die ik haal vergoed. Dat zijn er sowieso meer dan normaal omdat ik geen stopweken mag doorvoeren..

Kortom.. Door een afwijking mag ik niet menstrueren. Hierdoor moet ik de pil slikken omdat sterilliseren geen optie is.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-13 10:49

Shadow die krijg ik als het goed is nu voor een deel. Gelukkig bewaar ik altijd de afspraken kaartjes voor zeker 3 jaar zodat ik kan nagaan wat wanneer en waarvoor. Vandaar dat ik ook weet dat ik 5/1/12 er niet ben geweest en zeker niet bij die arts. Of de administratie maakt een fout of het is een arts in opleiding geweest die de rekening verkeerd opmaakt.

Ik blijf het toch vreemd vinden, zo lang na datum mogen zij sturen maar je moet idd zelf wel binnen heel snel betalen want anders.... Vooral omdat verzekeraars toch wel betalen.

Overigens dit gedrag zien we ook bij zorghulpmiddelen. Onder het mom de gemeente betaald wel. Bij een lekke voorband van mijn scootmobiel en een paar gare accus. Deze tweede hand is gekocht via pgb door mij. Maar staat wel bij de gemeente geregistreerd. Voor een onderhoudscontract moet deze perfect zijn. Vanwege de gebroken voet heeft hij die winter stil gestaan maar wel aan de lader. Alleen voorband en accu vonden het toch een minder goed plan. Zou je zeggen je geeft de gemeente door en voila. Alleen de regels waren verandert dus ik moest zelf achter de reparatie aan. Daarna kon contract weer ingaan.

Fabrikant gebeld, scoot is erheen gegaan. Maar ik krijg telefoon terug zij mogen niet repareren dat moeten verkooppunten doen. Daarheen gebeld. Nieuwe accus en en voorwieltje moeten door hun vervangen worden en zouden ons in totaal globaal gaan kosten 150 euro wiel, arbeidsloon daarvoor 60 euro. (bout los wiel eruit bout weer vast, mocht niet zelf want levensgevaarlijk ahum). Accuus 2 stuks 800 euro, arbeidsloon ook 60 euro. Dat is idd iets meer werk, stoel eraf, kap eraf, losmaken en omzetten, kap er weer op en stoel weer vast. Opsturen van de onderdelen mocht niet. Onderhoudscontract daarna 60 euro per maand. :oo .

Niet betalen dus maar ja normaal betaald een gemeente dit klakkeloos. Uiteindelijk per toeval is ie gerepareerd. We zijn naar de floriade geweest waar ze scootmobielen uitleenden. Toevallig het toch zeldzame merk dat ik ook heb. Hun gebeld en ja hoor geen probleem neem de kapotte accus en voorwiel mee en we kijke ernaar. Nieuw voorwiel zouden ze meenemen en ook 2 nieuwe accus. Uiteindelijk bleek het ventieltje stuk hebben ze gratis vervangen en voor 600 euro hebben we de accus zelf vervangen. Half uurtje werk.

Was toch de scoot kapot geweest hadden ze hem voor 125 inclusief alles gerepareert. Kan dus wel. Alleen mogen zij weer geen onderhoudscontract aangaan kosten dan 75 euro per jaar omdat ze te ver uit de regio zitten. Alleen zij leveren vooral partikulier en niet overheid. Een enorm verschil in prijs voor hetzelfde product en service.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 11:25

Erg is dat he? :n Ik word daar afwisselend erg boos om en erg moedeloos van.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-13 11:32

Ik wordt er beiden van. De opmerking die ook gemaakt werd, ze geven het rustig toe. Ja de prijzen zijn zo hoog omdat gemeentes toch wel betalen. Schandalig gewoon. Geef je dit door aan de gemeente krijg je een lauwe reactie en gebeurt er niets mee.

Ze wilden hier ook in eerste instantie mijn aangepaste rolstoel en scoot niet overnemen. Die moesten maar teruggenomen worden en opnieuw ingezet. Lees aangepast voor klein kort persoon dus vernietigd. Ze konden de stoel voor 150 euro en de scoot voor 1200 euro overnemen. Een nieuwe rolstoel zou 1800 euro en een nieuwe scoot 3600 euro kosten maar dat was goedkoper. :o?

Uiteindelijk na veel gezeur hebben ze toch overgenomen. Nu 8 jaar later doet de rolstoel het nog perfect, alleen weer toe aan nieuwe bandjes. Scoot is 2 jaar geleden ingestort en nu dus vervangen voor een pgb scootmobiel. Heeft 2000 euro gekost en had 200 km gereden in anderhalf jaar tijd. Stukkie goedkoper dus omdat deze nieuw 7000 euro kosten. Zijn speciale snelle lichte offroaddingen met cruisecontrol en megagoede vering.

Edit zuch kastje muur kastje. -:(- ze moeten nu nagaan of de juiste code wel is ingevoerd. >;)

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 13:00

kirri schreef:
Dat is ook wel vreemd Kiki, heeft de zorgverlener dan wel goed gedeclareerd :?

Karuna dat is ook erg van die fraude :oo, je weet het maar nooit tegenwoordig, gelukkig zijn ze een stuk actiever in zoeken naar fraude in de zorg

Wat er precies is fout gegaan, ik heb geen idee. Dat kon degene aan de telefoon ook niet zeggen. Hij kon alleen zien dat degene niet bij ons op de gezinspolis stond en niet op ons adres woonde....

Maar sommige tandartsen slaan er ook een slaatje uit hoor. Er moest toentertijd en kies geboord worden maar tijdens het boren brak er een klein stukje van m'n kies af. Dit heeft hij gewoon hersteld met een witte vulling. Nu hebben wij wel een uitgebreid pakket maar je moet toch altijd wel wat bijleggen.... Toen ik de declaratie van de zorgverzekering kreeg en zag wat ik moest bij betalen viel ik spontaan achterover van mijn stoel.
De tandarts had bij de zorgverzekeraar geclaimd dat er een kroon gezet was, want helemaal niet het geval was. Uiteindelijk hebben ze dit onderling uitgevochten en ik hoefde gewoon alleen het vullen te betalen.
Van de tandarts kreeg ik het smoesje, we hebben denk ik per ongeluk de verkeerde code gebruikt..... jaja

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 13:10

ja klopt die tandartsen zijn erg, wij zijn op dit moment ook klanten aan het waarschuwen over bepaalde tandartsen!

Daarom kijk ik mijn eigen nota's altijd goed na.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 13:28

S_en_Z schreef:
Die rekening heb jij niet gestuurd naar ze dus laat ze lekker verhaal halen bij degene die de declaratie heeft ingediend :+

Ze bellen juist naar de verzekerde omdat er veel fraude wordt gepleegd met declaraties. Doen ze gewoon steekproefsgewijs dus niks raars aan.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 13:33

karuna schreef:
Bigone dat overzicht krijg ik ook netjes ieder jaar. :j moet hem van afgelopen jaar nog krijgen trouwens.

Dat krijg je alleen als er is gedeclareerd in je eigen risico... Alles erbuiten krijgt niemand een overzicht van... Heel krom imo

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-13 16:53

Verootje tot die van 2011 kreeg ik netjes overzicht van alles van het hele jaar. Idiote bedragen dat wel tot aan 10000 euro aan toe op jaarbasis. :oo . Ze zijn daar kennelijk mee gestopt hoorde ik vandaag. Dus die van 2012 komt dus nooit meer helaas.

Maar na veel heen en weer bellen is er in ieder geval een oplossing. Wat blijkt bij elke code hoort een bepaalde genezingstijdsduur. Geen idee wie deze idiote regel heeft bepaald maar dat is overheidswege vastgesteld. En die tijdsduur is een harde kennelijk.

Voor de code waaronder de voetbreuk valt liep van 5/10/11 tot en met 4/1/12 en dus geen dag langer. Alles wat binnen die periode valt wordt weggeboekt onder de code en komt op een grote gezamelijke hoop rekening. Zodat niet voor elk bezoekje een aparte rekening gestuurd hoeft te worden. Dat is dus voor iedereen zo die in het ziekenhuis komt met een bepaalde klacht.

Kom je buiten die code is het kennelijk per arts verschillend waar ze de verdere behandelingen onder boeken. Sommigen starten de hele procedure opnieuw op voor misschien nog maar een of twee controles of behandelingen. Dan wordt dus de volle mep in rekening gebracht voor misschien iets kleins.

Andere artsen leveren coulance en boeken ook na die harde periode op de voorgaande en dan kost het dus niets extra s. weer anderen pakken een willekeurige code die er een beetje op lijkt en kijken niet naar de prijs die eraanhangt.

Ik ben op 11/1/12 nog een keer bij de gipskamer geweest om de inlegger in de schoen te laten vernieuwen. Dit hield in een gellapje opwarmen in warm water. Even tegen de onderkant van mijn voet laten afkoelen en harden. Op maat knippen en klaar. Ik stond in 5 minuten weer buiten. Daarvoor is een willekeurige code gepakt die gebruikelijk is voor de gipskamer omdat ik dus 7 dagen buiten de codeperiode zat. Hierdoor kom je dus op een idioot bedrag uit dat eigenlijk bedoelt is voor dan lang traject van gips/foto/controle/gips enz en niet voor een 5 minuten tussendoor klusje. Deze code was overigens geldig van 5/1/12 tot 3/1/13, veel langer dan de andere code dus.

Het ziekenhuis belde dus terug dat ze deze rekening gaan crediteren en alsnog onder de voorgaande periode gaan stoppen. Zowel agis als ikzelf krijgen hier schriftelijk bericht van ter controle.

Maar dat verklaard wel idiote zorgkosten in nederland. Artsen doen maar wat omdat ze overal codes voor moeten verzinnen die een gemiddelde zijn van veel behandelingen. Ga je bv eenmalig naar een cardioloog en blijk je gezond kan er heel goed een rekening uitkomen van tegen de 1000 euro omdat er ook mensen zijn die na zo n bezoekje een open hartoperatie moeten ondergaan. Alleen maar omdat de artsen niet meer voor ieder ding een rekening mogen sturen van de overheid.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 23:08

'Perverse prikkels.'

(Maar goed. De DBC's zijn natuurlijk deels ingesteld omdat ziekenhuizen daarvoor een behandeling in tig 'verrichtingen' wisten te knippen om lekker veel te declareren. De overheid is niet handig bezig, maar ziekenhuizen gaan er ook niet echt integer mee om en doen dat al een tijdje niet.)