wat moet ik doen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

beauty1love

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-13 18:39

@sassol ik vroeg of hij mee wilde maar achteraf bleek dus dat hij alleen mee ging om mij een plezier te doen..
wanneer hij boos wordt is altijd maar de vraag, het kan van een klein meningsverschil overlopen tot een ruzie dat hij hen autochtonen niet mag en dat ik dat maar gewoon moet snappen alleen dan iets minder beleefd gezegd

@vuurneon ik denk inderdaad nog steeds dat dat moet lukken, aangezien wij later naar turkije willen en je daar dan geen problemen mee hebt. hij accepteert mij namelijk wel.
dat lijkt me wel een goed idee, bedankt voor de tip!

@mijati bedankt voor jou verhaal. hij weet dat ik voor altijd nederlands ben en zal blijven en hij zegt vanaf het begin dat hij mij nooit zal dwingen me te bekeren tot de islam of dat soort dingen. verder ben ik wel van mening dat, als wij later in turkije zouden wonen, ik me wel aan hun cultuur aan zou moeten passen omdat ik dat ook vind van de allochtonen in nederland. denk aan taal goed spreken etc.

hij heeft er niet zelf voor gekozen om naar nederland te komen, hij is hier met zijn ouders gekomen toen hij 4 jaar was, en hij wil al heel lang terug naar turkije maar blijft in ieder geval zijn studie afmaken in nederland. verder is hij zeker geen type die je naar de keel zou springen hoor! het is over het algemeen echt een goede jongen die geen vlieg kwaad doet!

Wartertje

Re: wat moet ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 18:42

Toch zou het voor hém beter zijn als hij zich wat meer zou mengen hier. Ik veronderstel ook dat je de eerste paar jaar nog van plan bent hier te blijven, wil je echt nog al die jaren zo verder? Ruzie maken owv je vrienden? Lijkt me toch dat daar een lampje moet gaan branden.

Hij moet accepteren dat niet iedere Nederlander zo is en daar heeft hij blijkbaar moeite mee. Maar als je geen moeite doet om dat beeld te veranderen, zal hij nog een zeer ongelukkige tijd tegemoet gaan in Nederland. Probeer hier eens face-to-face met hem over te praten en leg daarbij uit dat het zo voor jullie beiden niet verder kan. Als hij daar dan geen begrip voor heeft, dan denk ik niet dat jullie samen nog een toekomst hebben.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 18:43

Je moet gewoon niet vooroordelen, punt. Vooroordelen over die jongen uiten is gewoon hypocriet. (Hij mag dat niet over nederlanders, maar jij dan wel over hem. jaja)

Die jongen moet niet oordelen over alle nederlanders, net zoals mensen in dit topic niet moeten oordelen over de vriend van TS. Dat heeft niks te maken met allochtoon vs. autochtoon.

Edit: gezien zijn plannen om naar Turkije te verhuizen, is dat sowieso iets wat je moet overwegen. En inderdaad, als hij Nederlanders bij voorbaat al niet mag, zul jij dat moeten accepteren als je met hem verder wilt. Hij heeft namelijk geen 'open mind', dus valt er niks toe te voegen aan zijn huidige beeld van nederlanders. (Althans niet door jou)
Laatst bijgewerkt door Sassol op 19-06-13 18:45, in het totaal 1 keer bewerkt

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 18:44

Hoe staat hij ertegenover om op neutraal terrein met jou en je vrienden om te gaan? Dagje pretpark bijvoorbeeld?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 18:46

Het zou toch niet moeten uitmaken wie er begonnen is.. Ik geloof ook niet dat mensen minder aardig zijn tegen kleine turkse kinderen dan nederlandse. Misschien dat de turkse het zich meer aantrekken, mede door wat ze van hun ouders te horen krijgen.. Maar je kan mij niet vertellen dat er nooit een nederlander aardig is geweest tegen deze jongen.
Loop een winkel binnen met een lach en zeg hallo tegen de medewerkers en iedereen zal je gewoon respectvol behandelen. Het is zo makkelijk, je moet het alleen willen.. Veel turken lijken daar teveel trots voor te hebben, en blijven jammer genoeg liever in hun eigen wereldje zitten.

beauty1love

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-13 19:00

die trots is inderdaad een groot probleem, dat is ook een reden dat hij het niet zo heeft met nederland, hij vindt dat er vaak dingen worden gezegd over turkije die niet waar zijn en dat dat vooroordelen zijn. ik kan hier niet over oordelen want ik weet het niet..

@vuurneon binnenkort ga ik wel met hem naar een pretpark met mijn ouders en zusje misschien geeft dat ook wel een ander beeld van ons autochtonen..

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 20:12

Hoe oud is hij TS? Ik zeg 18 jaar en meteen hopla terug naar geboorteland! Wegwezen hier.....
Probleem opgelost

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 09:07

Geryon schreef:
Wartertje schreef:
Ik vind gewoon dat je niet moet discrimineren als je die jongen totaal niet kent. Wie weet is hij naar hier gekomen en heeft hij van het begin al een scheve blik gekregen van de Nederlanders, dan kan ik het best begrijpen dat je daar moeite mee hebt. Bovendien veronderstel ik dat de jongen in kwestie nog jong is en er misschien zelf helemaal niet voor gekozen heeft hier te zijn. Iedereen in dit topic zit te roepen dat je niet alle Nederlanders over 1 kam mag scheren, dan vind ik ook niet dat je alle Turken die een probleem hebben met Nederlanders dan maar over 1 kam mag scheren door te zeggen 'dat het zijn eigen schuld wel zal zijn'.

Maar als het andersom is, valt het nooit te begrijpen. Valt me altijd op dat discriminatie van allochtonen richting autochtonen als minder erg wordt beschouwd.

Inderdaad!!!!!
Kijk maar uit ts. Zo word je stukje bij beetje meer geïsoleerd. Want onbewust ga je toch rekening me t hem houden omdat je wil voorkomen dat hij boos word.

xMarloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 19:20

Ik wil dit eigenlijk niet zeggen, maar doe het toch.
Ik denk dat hij steeds meer macht over jou wilt hebben. In die culturen is dat allemaal ''heel normaal''.
Hij hoeft echt geen beste vrienden met jou vrienden te zijn, maar als hij jou het gevoel geeft dat jij niet met hun om mag gaan en er zelfs boos over word, zou ik er toch eens goed over nadenken.

Ook vind ik dat als hij hier in Nederland woont, zich maar lekker aan moet passen. Als hij zoveel vooroordelen heeft gaat hij toch lekker terug naar Turkije?

ikkuh15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 17:07

Ik heb nu al bijna 5 jaar een Turkse vriend (wonend in Turkije) en hij heeft geen problemen met de Nederlanders hier. In het begin had hij natuurlijk wel een bepaald beeld van "ons" maar door veel omgang met mijn familie en vrienden kon hij zelf ervaren en een onderbouwde mening vormen.

Er wordt in Nederland inderdaad veel dingen over Turkije gezegd die niet kloppen. Ik kan mij best inbeelden dat dit moeilijk voor hem is. Het is en blijft immers zijn geboorte land. Hij kan hier tegen in blijven gaan of het accepteren. Er zijn altijd mensen die bepaalde vooroordelen over onderwerpen hebben.

Je zegt dat hij autochtonen niet "mag". Vraag hem eens wat specifieker te zijn. Wat vind hij niet leuk? Is het de directheid? De manier waarop jou vrienden met elkaar omgaan of dat ze gewoon verschillende interesses hebben?

Het lijkt mij er meer op dat hij "gevangen" zit tussen twee werelden. Hij is Turks, maar in Nederland opgegroeid. Als hij er nu al over praat om terug te willen dan gaat hij veel Nederlandse aspecten als negatief zien om zijn keuze makkelijker te maken. Het lijkt mij het beste als hij zich juist meer openstelt en zich meer gaat mengen.

Hij roept misschien wel dat hij terug naar Turkije wilt maar heeft hij daar wel eens een tijd gewoond en gewerkt? Ben je zelf wel eens in Turkije geweest? Heb je een idee hoe het dagelijks leven er daar aan toe gaat?