vraag mbt tot een vrije dag werk

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 12:48

Werkgevers moeten ergens de grens trekken en het is idd geen directe familie. Al is het nu wel heel zuur omdat de ts een dag te laat was met aanvragen. Een beetje meedenken zou wel zo fijn zijn.

Kun je niet ruilen met collega's? Vaak willen die wel een keer ruilen voor zoiets lijkt mij.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 12:49

Kan je niet met iemand ruilen? Dat jij een ander dagje voor je collega werkt? (indien mogelijk)

Vind het echt respectloos van je werkgever dat je voor zoiets geen vrij krijgt. :n

Heb even wat voor je opgezocht:

http://www.mkbservicedesk.nl/696/welke- ... jn-wet.htm
hier in staat dus dat je je werkgever niet verplicht is om je vrij te geven als het niet om een bloedverwant gaat.

friendly

Re: vraag mbt tot een vrije dag werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 12:51

Op mijn vorige werk was het zelfs zo dat als het niet om je broer/zus of ouders ging ze je niet vrij wilden geven. Ze probeerden wel wat hoor, als je geluk had, maar van harte ging het niet.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 12:54

Personeel is misschien ook niet verplicht over te werken of een stapje harder te doen als dat nodig is, maar het is wel zo prettig als het gebeurd......
En het is inderdaad niet verplicht aangezien het geen directe familie is, maar maakt het dat voor TS minder erg dat zo'n jong iemand overlijdt en ze daarbij wilt zijn om hem de laatste eer te bewijzen en de naasten bij te staan?!?
Ik vind het echt belachelijk dat er vanuit je werk geen begrip voor is en ze niet willen helpen met het zoeken naar een oplossing zodat je vrij kunt zijn!!

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 12:56

Het is ook dat je er zo veel meer gezeur van krijgt en dat het met een beetje pech je baan kan kosten anders zou je haast zeggen: ik kom gewoon niet opdagen...

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 13:34

friendly schreef:
Het is ook dat je er zo veel meer gezeur van krijgt en dat het met een beetje pech je baan kan kosten anders zou je haast zeggen: ik kom gewoon niet opdagen...

Weet niet of het TS haar vaste baan is of een bijbaantje, maar als het een bijbaantje was zou ik idd zeggen dat ik niet kom en gewoon naar de begrafenis gaan. Dan maar je baantje kreijt. Wat een oncollegiaal gebeuren, zo ga je niet met mensen om :n en beetje coulance lijkt me hier wel op zn plek. Het is immers niet een dagje vrij omdat de zon schijnt om maar wat te noemen.

annika_s

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-13 14:20

verootjoo schreef:
friendly schreef:

Weet niet of het TS haar vaste baan is of een bijbaantje, maar als het een bijbaantje was zou ik idd zeggen dat ik niet kom en gewoon naar de begrafenis gaan. Dan maar je baantje kreijt. Wat een oncollegiaal gebeuren, zo ga je niet met mensen om :n en beetje coulance lijkt me hier wel op zn plek. Het is immers niet een dagje vrij omdat de zon schijnt om maar wat te noemen.

Het gaat om een bijbaantje met 0- uren contract. Maargoed ik ga inderdaad gewoon proberen iemand te regelen.

Dit topic was ook een beetje bedoeld om te vragen hoe jullie hier over denken , ik dacht misschien denk ik te bekrompen .

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 14:26

Wat lastig zo, ik begrijp dat je vrij wil en ik had daar als baas zijnde ook zeker niet moeilijk over gedaan. Ik zou proberen te ruilen en als dat niet lukt aangeven dat je niet gaat werken aangezien je dit erg belangrijk vind. Hoe belangrijk is je baantje voor je?
Zeker omdat je je vriendin wilt steunen vind ik zoiets toch wel erg belangrijk
is er geen hoofdkantoor? Anders daar eens neerleggen/

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 14:33

Er zit een verschil tussen een dag op eigen kosten opnemen of op de dag doorbetaald worden door de baas.

Alle wetsartikelen waarmee geschermd wordt gaan over vrije dagen die volledig doorbetaald worden. Dat is dus in feite helemaal niet relevant in deze want TS vraagt niet om een doorbetaalde dag vrij maar om een verlof dag.

Het gaat erom dat de werkgever van TS niet bepaald meedenkt met zijn personeel, maar wat je geeft kan je terug verwachten zeg ik altijd. Het is geven en nemen. Het kost de werkgever geen cent, ik begrijp niet dat ze daar moeilijk over doen.
Ik vraag me af hoe ze het oplossen bij ziek zijn, moet je dat ook 4 weken van te voren aanvragen?

Ik ben blij dat ik tot nu toe geen enkele werkgever heb gehad die hier zo star in is.

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 14:37

De houding van de werkgever vind ik echt absurd... Ik vind het juist heel netjes dat je naar de begrafenis wil gaan, zoiets heet fatsoen en respect. Het kost je baas inderdaad niks en stel dat je ineens weg zou vallen door ziekte dan zou hij ook niemand hebben..

Ik zou proberen te ruilen en omdat het 'maar' om een bijbaantje gaat zou ik daarna ook een andere werkgever gaan zoeken.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 14:40

Netjes is het zeker niet van de werkgever. Hoe kan hij van zijn personeel verlangen dat ze flexibel zijn als hij het zelf ook niet is? Maar ik zou persoonlijk niet meteen alles op de spits drijven als je het er verder wel naar je zin hebt. Een (leuk) bijbaantje is best lastig te vinden in deze tijd (al weet ik niet hoe oud de ts is).

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 14:47

Ik heb ooit van mijn werkgever gehoord dat hij mij niet kan verplichten om te komen werken dankzij mijn 0 uren contract. Weet niet of anderen hier meer over weten? Sterkte ts, belachelijk dat je geen vrij kunt krijgen.

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 14:55

Klopt ja, bij een 0 uren contract werkt dat anders. Zou je je even in moeten verdiepen.

Niet netjes vind ik nog zachtjes uitgedrukt, gewoon schoftig.

Aroha

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 14:56

Douce schreef:
Ik heb ooit van mijn werkgever gehoord dat hij mij niet kan verplichten om te komen werken dankzij mijn 0 uren contract. Weet niet of anderen hier meer over weten? Sterkte ts, belachelijk dat je geen vrij kunt krijgen.

Klopt, ik had ook een nul uren contract. Was 40 uur per week nodig maar kwam over het algemeen maar 4 dagen. Nooit problemen gehad. Zolang ik maar op tijd doorgaf dat ik thuis werkte of een dag vrij nam.

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 15:00

Dit vid ik een typische supermarkt mentaliteit... Toen er bij mij een familielid overleed, moest ik ook gewoon komen werken op de dag van begrafenis -O- Triest en ik was woedend!

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 15:03

Dat vind ik onmenselijk en egoistisch... Hoe heb je dat opgelost?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 15:20

annika_s schreef:
verootjoo schreef:

Het gaat om een bijbaantje met 0- uren contract. Maargoed ik ga inderdaad gewoon proberen iemand te regelen.

Dit topic was ook een beetje bedoeld om te vragen hoe jullie hier over denken , ik dacht misschien denk ik te bekrompen .

0-uren contract? Dan ben je niet eens verplicht te komen en mag je i.p. gewoon weigeren om wat voor reden dan ook.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 16:56

Douce schreef:

Ik weet niet hoe dat precies zit maar er zit wel wat in. Je word betaald voor de uren dat je komt. Maar nadeel daarvan is als je werkgever je wel wil zien en je niet komt je dat natuurlijk ook terug kan krijgen en dat je voortaan niet meer hoeft te komen. Weet niet precies hoe dat zit maar als die echt moeilijk wil doen kan je dat natuurlijk terug krijgen. Met 0-uren had je nooit zoveel te zeggen. Kan inmiddels veranderd zijn maar toen ik dat nog had waren er voor de werkgever vooral voordelen en voor de werknemer niet.

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 23:44

Tegenwoordig heb je sowieso recht op het aantal uren dat je gemiddeld over de afgelopen 13 weken. Maar weinig mensen weten dat..

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 20:14

In het geval van een 0 uren contract zou ik naar je baas stappen en hem zeggen dat je altijd erg flexibel bent naar hem en het bedrijf toe en nu ook wat flexibiliteit terug verwacht. Het gaat immers om een uitvaart en niet om een dagje Efteling.

Als het echt zo is dat je met een 0 uren contract niet verplicht beschikbaar hoeft te zijn voor die dienst zou ik hem daar ook vriendelijk op wijzen. Desnoods sluit je af met, "Als het mogelijk is om een dienst te ruilen dan zou dat helemaal een prima oplossing zijn, zowel voor mij als voor het bedrijf en zodat mijn collega's het niet op hoeven te vangen".

JoltsjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 16:38

oei wat lastig zeg.

heb je eerder je beschikbaarheid doorgegeven? met een 0 uren contract ben je volgens mij niets verplicht (hangt ook van je contract en cao etc af).

ik zou gaan overleggen met de baas

Nevaeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 16:42

Kan je niet proberen te ruilen? Er zijn vast wel collega's die de situatie begrijpen en wel willen ruilen.

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 16:47

Met een o-uren contract hoef jij niet te komen maar hou wel in je achterhoofd dat en werkgever je ook iet hoeft te laten werken als hij niet wil.
Hij kan gewoon zeggen sorry meid er is deze week geen werk en jij kunt dus thuis blijven. Denk dus heel goed na voordat je niet komt op je werk.

Ik vind overigens wel dat je werkgever wel wat meer emotie mg tonen omtrent de begravenis van het broertje van je vriendin.
Jewilt je respect tonen aan de familie door afscheid te nemen en daar mag hij toch wel een beetje resect vor opbrengen door je die dag vrij te geven.

F_inley

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 16:48

Als jij een 0uur contract heb kunnen ze je niet eens verplichten om te komen. Dit omdat je geen vaste uren hebt. Als je niemand geregeld krijgt zou ik me dus gewoon ziek melden. Kom op 1 dag te laten dat ze daar moeilijk over doen! Zelfs met een uren contract en een vast contract doen ze bij ons niet eens moeilijk in zo'n geval.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 16:54

Als de regel is 3 weken van te voren vragen en het rooster inderdaad al gemaakt was, vind ik het niet zo gek. Het is geen naaste familie en ik vermoed dat het normale gang van zaken is dat als je toch vrij wilt, dat je onderling ruilt en regelt en dat het dan geen probleem is. Zover ik begrijp is je dat nu dus ook aangegeven het zelf te regelen en met 2,5 week heb jij zelf ook zeker wel de tijd om met iemand te kunnen ruilen van dienst en dan is het ook geregeld.