Bitten echt zo 'oke' ?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

lanadelrey

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 17:59

Ik trek trouwens nooit mijn hoofdstel strak aan, vanwege de inwerking...

Rennie89

Re: Bitten echt zo 'oke' ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 18:00

Ik rijd meestal niet eens met neusriem (western). En als ik dat doe zit die los en hoog :)
En ik rijd met een billy allen shank, vrij vriendelijk :D

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 18:01

lanadelrey schreef:
Dorine92: Ik denk dat het verschilt per paard, iedere paardenmond is ook anders! de ene heeft een grote mond en de andere een kleinere mond! Ik zelf zou persoonlijk nooit aan een enkelgebroken beginnen :)

Daar reed ik altijd mee met mn vorige wedstrijdpony, ging ook prima. Maar ik ben er nog niet uit wat ik nou het beste bit vind. Over 20 jaar en vele paarden verder weet ik denk ik het antwoord :P

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 18:05

lanadelrey schreef:

Ik bij de vorige pony wel op wedstrijden (niet heel erg strak maar wel gewoon strak) omdat ie anders soms ineens met zn tong ging kloten. Dat deed ie al toen ie 4 was en ik nog niet eens paardreed, en dat kun je zo'n beestje niet meer compleet afleren op zn 17e. Thuis deed ie het prima maar op wedstrijd met waarschijnlijk wat spanning erbij kwam het toch terug. Ik denk dat heel veel mensen dat doen als het probleem er al is.
Bij mn huidige wedstrijdpaardje doe ik alles lekker los :)

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 18:06

lifaya schreef:
Wil je natuurlijk doen? koop een paard en zet hem in een gigantisch weiland met vriendjes en kijk er niet meer naar om :')

Wil je het natuurlijk doen? Koop helemaal geen paard, laat alle paarden los, want ja, die draadjes om dat weiland zijn ook heel onnatuurlijk.

Ik denk dat iedereen voor zichzelf moet bepalen hoe hij/zij wil rijden. Ik heb het filmpje jaren terug een keer gezien, maar er zijn genoeg fouten. En als je zonder bit rijdt, dan rijdt je met druk op de neus in plaats van in de mond. Natuurlijk zal het paard dan zijn mond niet open doen, want daar doet het geen pijn, en een paard kan moeilijk zijn neus open doen.
Beiden zijn net zo pijnlijk of zo pijnloos als je ze zelf maakt. Ik zie geen reden om bitloos te gaan rijden omdat ik altijd gewend ben om met bit te rijden. Ik kies dan toch liever het bekende dan het onbekende, omdat onwetendheid vaak genoeg voor fouten zorgt.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 18:08

RusselNuwell schreef:
En als je zonder bit rijdt, dan rijdt je met druk op de neus in plaats van in de mond. Natuurlijk zal het paard dan zijn mond niet open doen, want daar doet het geen pijn, en een paard kan moeilijk zijn neus open doen.
Beiden zijn net zo pijnlijk of zo pijnloos als je ze zelf maakt. Ik zie geen reden om bitloos te gaan rijden omdat ik altijd gewend ben om met bit te rijden. Ik kies dan toch liever het bekende dan het onbekende, omdat onwetendheid vaak genoeg voor fouten zorgt.

Ben het met je eens, want ik heb zelf ook tijdelijk bitloos gereden en paardje was 10x gelukkiger mét bit, dat was overduidelijk..

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 18:08

Maartje1990 schreef:
@ Eileen: ik snap niet waarom met een zachte hand een veel betere oplossing is dan bitloos rijden?

Waarom een bit inhangen als het bitloos ook prima gaat? Of dat dat filmpje nu wel of niet klopt. Je stopt iets onnatuurlijks in de mond van het paard.

Omdat als je een strenge hand hebt, het geen oplossing is om bitloos te gaan rijden. Met bitloos rijden kan je een paard even veel pijn doen als met bit. Ik vind dat als je bang bent dat je je paard pijn doet, je eerst naar de ruiter moet kijken voordat je met strenge hand bitloos gaat rijden omdat je denkt dat je het paard dan niet meer pijn doet.

Ik ben alles behalve tegen bitloos hoor (rij zelf ook wel bitloos of hoofdstelloos). Ik bedoelde dat bitloos geen oplossing is tegen een strenge hand. snap je?

En tja, wil je t helemaal natuurlijk? stop dan met paardrijden. Op een paardenrug zitten is sws al onnatuurlijk. En achter een hek houden, zodat jij er mee bezig kunt dan...

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 18:12

Oh, ja op die manier. Zo schreef je 't niet ;) Zoals ik al zei, paardrijden is inderdaad onnatuurlijk, maar daarvoor vind ik het te leuk en ben ik te egoïstisch :)

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 18:19

Maartje1990 schreef:
Oh, ja op die manier. Zo schreef je 't niet ;) Zoals ik al zei, paardrijden is inderdaad onnatuurlijk, maar daarvoor vind ik het te leuk en ben ik te egoïstisch :)

Dat egoïsme hebben we allemaal last van :P maar natuurlijk doen we met zn allen ons best de paarden ook zo blij mogelijk te houden. Ik rij momenteel een paard die uitzonderlijk goed is in het uitleggen wat ze wel en niet wil, en wat ze wel en niet leuk vindt, en daar leer je erg veel van als je openstaat voor wat denkwerk en eventuele aanpassingen

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 18:34

Haha, ja had t misschien een beetje onhandig verwoord :+

En idd, maarja dat egoïsme, daar zijn we mens voor :D wat je wel kan doen is zo natuurlijk mogelijk rijden natuurlijk. Dat doe ik ook voor de afwisseling en omdat het zo leuk is.

Bettine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 18:40

Heleennn schreef:
Hier gaan we weer... een bit is zo gemeen als je het zelf maakt.

En precies hetzelfde geldt voor bitloze hoofdstellen :)

Die werken enkel op een ándere manier in en zijn zeker niet niet zachter/harder/beter/slechter.
Alles valt of staat met degene die er bovenop zit!

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 18:42

Eileen_ schreef:
Haha, ja had t misschien een beetje onhandig verwoord :+

En idd, maarja dat egoïsme, daar zijn we mens voor :D wat je wel kan doen is zo natuurlijk mogelijk rijden natuurlijk. Dat doe ik ook voor de afwisseling en omdat het zo leuk is.

ik denk ook dat je altijd zelf wel kunt zien of je paard blij is of niet..

Bettine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 18:51

Dorine92 schreef:
lanadelrey schreef:

Zonder jullie gelijk te willen veroordelen (ik kan van achter de computer natuurlijk niet zien hoe strak/los jullie je hoofdstel vastmaken) zie ik hier wel een misvatting.

Een hoofdstel (te) los vastmaken is net zo paardonvriendelijk als een hoofdstel strak aansnoeren.
Met een te los hoofdstel gaan alle riempjes bewegen en schuren en op verkeerde plekken drukken. Ook komt het bit te los en veel te onrustig te liggen, waardoor je het met slechts een hele kleine handbeweging alle kanten op flost.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 18:54

vuurneon schreef:
Het enige dat ervan heb opgestoken is dat het een prachtig gekleurd filmpje is van mensen die pertinent tegen bitten zijn en daarmee heeft het filmpje voor mij geen enkele waarde doch educatieve functie.

Je bedoelt denk ik wat anders? Want zoals het er nu staat vind je dat het filmpje wel een educatieve functie heeft, maar dat strookt niet met het geen waarde hebben :).

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 18:57

_San87_ schreef:
vuurneon schreef:
Het enige dat ervan heb opgestoken is dat het een prachtig gekleurd filmpje is van mensen die pertinent tegen bitten zijn en daarmee heeft het filmpje voor mij geen enkele waarde doch educatieve functie.

Je bedoelt denk ik wat anders? Want zoals het er nu staat vind je dat het filmpje wel een educatieve functie heeft, maar dat strookt niet met het geen waarde hebben :).

Ik bedoelde inderdaad 'noch' :j

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 18:59

Bettine schreef:
Dorine92 schreef:

Zonder jullie gelijk te willen veroordelen (ik kan van achter de computer natuurlijk niet zien hoe strak/los jullie je hoofdstel vastmaken) zie ik hier wel een misvatting.

Een hoofdstel (te) los vastmaken is net zo paardonvriendelijk als een hoofdstel strak aansnoeren.
Met een te los hoofdstel gaan alle riempjes bewegen en schuren en op verkeerde plekken drukken. Ook komt het bit te los en veel te onrustig te liggen, waardoor je het met slechts een hele kleine handbeweging alle kanten op flost.

Ik zei ook niet te los, ik zei los (in de zin van niet strak)
Er schuurt helemaal niets, er bewegen ook geen riempjes, maar hij zit geen gaatje strakker dan ook maar nodig is. Bit zit ook niet los, en al helemaal niet onrustig want het is een ongebroken trens, en het flost ook niet alle kanten op.
(daar kan je ook geen M2 proef mee doorkomen)
Kijk maar in mn profiel :j

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 19:01

Maar vergeleken met hoe strak iedereen zijn aansnoer neusriem doet, zit die van mij echt wel los hoor! Soms zie ik mensen zo sjorren aan dat ding!

Bettine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 19:06

@Dorine, dat zei ik ook niet! Daarvoor had ik nog speciaal de eerste zin erbij gezet! :)

juliedo24

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 19:11

ik volg even, erg interessant (voor hoelang het topic nog leeft :Y) )

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 23:03

Bettine schreef:
@Dorine, dat zei ik ook niet! Daarvoor had ik nog speciaal de eerste zin erbij gezet! :)

Nee weet ik.. Is niet aanvallend bedoeld, zag het al, maar ik had dan idd even beter de lange weg kunnen nemen en erbij vertellen dat ik wéét dat je het niet aanvallend bedoelt :D
Haha elkaar begrijpen met typen is echt wel heel lastig soms :P

josje4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 13:00

Ik ben pro bit en pro bitloos
ik doe het alle twee
Alleen ligt het bij beide manieren aan HOE je het gebruikt

Willemina_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 13:16

Oh dear, dit is weer zo'n eeuwige discussie... Wat niet wegneemt dat het belangrijk is dat door vele inzichten er ook nieuwe worden gecreëerd. En voor nieuwe mensen in de paardenwereld ik het alleen maar prijzenswaardig vind dat ze zich verdiepen in topics waar anderen al lang hun buik van vol hebben.

Laat TS gerust verdiepen in de stof, niet alleen met bitten maar ook andere zaken uiteraard. Goed dat je het beste voor je paard wil, dat willen we allemaal! En ik denk dat onze paarden heel blij zijn vergeleken bij de arme Argentijnse paarden....

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 13:20

:O :O :O

Hoe dat zij het voorstellen, is een bit idd slecht. Maar niet iedereen rijdt zo!
Ze zouden eigenlijk ook eens een filmpje moeten maken van de effecten van het bitloos rijden, want als je daar ook trekt, is dat ook niet geweldig goed voor het paard :n
Dan zou de conclusie eigenlijk zijn: Het is beter om niet paard te rijden.

Als je correct omgaat met een bit, dan is er niets mis mee. Hetzelfde geldt voor bitloos. Als je er correct mee omgaat, is er niks mis mee. :)

Yiruma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-13 18:06

Of met een neckrope :P Tuigloos... Maar dat moet je maar kunnen.

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 23:00

Willemina_L schreef:
...
Laat TS gerust verdiepen in de stof, niet alleen met bitten maar ook andere zaken uiteraard. Goed dat je het beste voor je paard wil, dat willen we allemaal! En ik denk dat onze paarden heel blij zijn vergeleken bij de arme Argentijnse paarden....

Om je goed te verdiepen moet je van beide kanten de voor- en nadelen weten. Dit filmpje is daar veel te eenzijdig voor, en juist door mensen die hun informatie winnen uit eenzijdig materiaal raakt de buik bij anderen vol imo.