Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
lanadelrey schreef:Dorine92: Ik denk dat het verschilt per paard, iedere paardenmond is ook anders! de ene heeft een grote mond en de andere een kleinere mond! Ik zelf zou persoonlijk nooit aan een enkelgebroken beginnen
lanadelrey schreef:Ik trek trouwens nooit mijn hoofdstel strak aan, vanwege de inwerking...
lifaya schreef:Wil je natuurlijk doen? koop een paard en zet hem in een gigantisch weiland met vriendjes en kijk er niet meer naar om
RusselNuwell schreef:En als je zonder bit rijdt, dan rijdt je met druk op de neus in plaats van in de mond. Natuurlijk zal het paard dan zijn mond niet open doen, want daar doet het geen pijn, en een paard kan moeilijk zijn neus open doen.
Beiden zijn net zo pijnlijk of zo pijnloos als je ze zelf maakt. Ik zie geen reden om bitloos te gaan rijden omdat ik altijd gewend ben om met bit te rijden. Ik kies dan toch liever het bekende dan het onbekende, omdat onwetendheid vaak genoeg voor fouten zorgt.
Maartje1990 schreef:@ Eileen: ik snap niet waarom met een zachte hand een veel betere oplossing is dan bitloos rijden?
Waarom een bit inhangen als het bitloos ook prima gaat? Of dat dat filmpje nu wel of niet klopt. Je stopt iets onnatuurlijks in de mond van het paard.
Zoals ik al zei, paardrijden is inderdaad onnatuurlijk, maar daarvoor vind ik het te leuk en ben ik te egoïstisch
Maartje1990 schreef:Oh, ja op die manier. Zo schreef je 't nietZoals ik al zei, paardrijden is inderdaad onnatuurlijk, maar daarvoor vind ik het te leuk en ben ik te egoïstisch
maar natuurlijk doen we met zn allen ons best de paarden ook zo blij mogelijk te houden. Ik rij momenteel een paard die uitzonderlijk goed is in het uitleggen wat ze wel en niet wil, en wat ze wel en niet leuk vindt, en daar leer je erg veel van als je openstaat voor wat denkwerk en eventuele aanpassingen 
wat je wel kan doen is zo natuurlijk mogelijk rijden natuurlijk. Dat doe ik ook voor de afwisseling en omdat het zo leuk is. Eileen_ schreef:Haha, ja had t misschien een beetje onhandig verwoord
En idd, maarja dat egoïsme, daar zijn we mens voorwat je wel kan doen is zo natuurlijk mogelijk rijden natuurlijk. Dat doe ik ook voor de afwisseling en omdat het zo leuk is.
Dorine92 schreef:lanadelrey schreef:Ik trek trouwens nooit mijn hoofdstel strak aan, vanwege de inwerking...
Bij mn huidige wedstrijdpaardje doe ik alles lekker los
vuurneon schreef:Het enige dat ervan heb opgestoken is dat het een prachtig gekleurd filmpje is van mensen die pertinent tegen bitten zijn en daarmee heeft het filmpje voor mij geen enkele waarde doch educatieve functie.
. _San87_ schreef:vuurneon schreef:Het enige dat ervan heb opgestoken is dat het een prachtig gekleurd filmpje is van mensen die pertinent tegen bitten zijn en daarmee heeft het filmpje voor mij geen enkele waarde doch educatieve functie.
Je bedoelt denk ik wat anders? Want zoals het er nu staat vind je dat het filmpje wel een educatieve functie heeft, maar dat strookt niet met het geen waarde hebben.
Bettine schreef:Dorine92 schreef:
Bij mn huidige wedstrijdpaardje doe ik alles lekker los
Zonder jullie gelijk te willen veroordelen (ik kan van achter de computer natuurlijk niet zien hoe strak/los jullie je hoofdstel vastmaken) zie ik hier wel een misvatting.
Een hoofdstel (te) los vastmaken is net zo paardonvriendelijk als een hoofdstel strak aansnoeren.
Met een te los hoofdstel gaan alle riempjes bewegen en schuren en op verkeerde plekken drukken. Ook komt het bit te los en veel te onrustig te liggen, waardoor je het met slechts een hele kleine handbeweging alle kanten op flost.
Bettine schreef:@Dorine, dat zei ik ook niet! Daarvoor had ik nog speciaal de eerste zin erbij gezet!

Tuigloos... Maar dat moet je maar kunnen. Willemina_L schreef:...
Laat TS gerust verdiepen in de stof, niet alleen met bitten maar ook andere zaken uiteraard. Goed dat je het beste voor je paard wil, dat willen we allemaal! En ik denk dat onze paarden heel blij zijn vergeleken bij de arme Argentijnse paarden....