Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
ulyse schreef:Resistance schreef:Hoi bokkers.
Ik zit nu in 3VWO, en ik ga volgend jaar naar 4HAVO.
Mijn hele klas heeft het altijd over goed je school afronden, om later een goede baan te krijgen, om veel geld mee te verdienen. Natuurlijk is het belangrijk om je school goed af te ronden, maar waarom heeft iedereen het altijd weer over geld? Waarom heeft iedereen het altijd weer over succesvol zijn?
Als ik klaar ben met school, wil ik direct naar Zweden gaan. Wij hebben daar een huis, en mijn vader heeft daar dit jaar een Bed&Breakfast geopend. Dit loopt geweldig, precies zoals we hadden gehoopt. Het is leuk, landelijk en gewoon gezellig. Geen doorsnede hotelletje met een bedje en een kastje, het is gewoon geweldig.
H
Ik wil daar gewoon gaan wonen, ik voel me zo ongelofelijk veel beter als ik daar ben, en ik voel me bovenal gelukkig. Ik ga alles op alles zetten om daar mijn droom waar te maken: Ik wil iets met paarden beginnen. Ik weet nog niet wat, maar dat komt wel. Misschien verdien ik er later net genoeg mee om van te leven en de paarden te verzorgen, maar wat maakt dat uit? Ik ben dan gelukkig, en heb geen geld meer nodig om mijn dromen waar te maken, omdat ik dat dan al heb gedaan.
Ik vind het jammer dat mijn klasgenoten (en vele anderen van mijn leeftijd) geld zo belangrijk vinden. Voor mij is het enige wat telt, dat ik later gelukkig ben. Met of zonder geld.
Het is maar goed dat je ouders zo succesvol zijn om een huis in Zweden te kunnen kopen en daar een goedlopende bed en breakfast van te maken. Eigenlijk zijn het best succesvolle ondernemers, die ouders van jou
in Nederland hebben we een goed lopende pianolespraktijk waar we van leven. Nooit één cent subsidie aan te pas gekomen.Kitty1985 schreef:Ik haal het meeste voldoening uit vrijwilligerswerk, zou dat ook graag fulltime doen, en dan elke dag ergens anders.
Maar verder dan voldoening krijg je er geen ruk voor hoor....je kan je rekeningen er niet van betalen.
Nee geld maakt niet gelukkig nee, maar je zal het wel moeten hebben om simpelweg te kunnen leven.
xSlvna schreef:Mijn moeder doet ook vrijwilligers werk, is 100% afgekeurd en kan in principe niet werken, voordeel bij haar vrijwilligers werk is dat het niet MOET en ze alleen de middag of avonddiensten draait, deze makkelijker haalbaar zijn (slaaptekort, vroeg opstaan betekend een aanval in 9 van de 10 gevallen).
Thuis zijn veel geldzorgen omdat ik een paard heb en niemand een baan, veel stress door de moeilijke karakters van mij en mijn broer, en ik merk dat ze zich echt voldaan voelt als ze van het werk komt, ze heeft weer iets goeds gedaan (gaat hier niet mee pronken, zo ken ik er ook wel een paar) maar voelt zich echt gewoon goed om wat ze gedaan heeft, verteld trots over haar werkdag (hospice) en gaat een uurtje wat voor haar zelf doen en slapen.
Maar tóch zou haar leven draaglijker zijn als ze wél geld zou verdienen bij het werk dat ze uitvoert, terwijl werken voor geld (geen plezier bij de baan) haar puur en alleen meer stres zou bezorgen.
Over mijn, naïef overkomende, post in het begin van het topic... Als ik mijn opleiding afgerond heb kan ik gelijk aan het werk, verdien door diploma icm leeftijd en ploegendienst een €1800 netto. Kan ik toch best na een jaar sparen een kleine €20.000 hebben (als ik niks koop buiten CZ uiteraard), ben geen winkelpersoon en leef best zuinig om het paard te kunnen onderhouden, prioriteiten stellen. Om nu het jaar erna van de €1800 een paard ( even ruim gezegd €600 de maand) te onderhouden, eventueel een auto te hebben, lijkt mij geen onmogelijke droom.
Werk dat ik, verwacht ik, leuk vind + een paard en nog geld over, denk dat ik op die manier wel gelukkig kan leven.
Mando schreef:Het is voor je moeder fijn even iets anders om zich heen te hebben. Daar haalt zij haar voldoening uit.
Zij kan niet werken zeg je maar ze gaat wel vrijwilligerswerk doen om toch onder de mensen te komen. Vind ik knap
Je rekent dit nu wel uit, maar je zal af en toe ook wel eens een nieuwe jeans of jas moeten kopen, of onvoorziene uitgaven, belastingen of weet ik veel wat.
Dus zo moet je niet rekenen... je zal altijd ergens geld voor nodig hebben.
Tegenwoordig is niets gratis meer.... (ok op het weggeeftopic na dan hier op Bokt)
xSlvna schreef:Mathilde, ik ben het niet verplicht. Zodra ik eigen geld heb word dit uitgegeven aan mijn hobby/sport zodat mam minder hoeft te betalen (gebeurd nu al), maar voor eten, douche etc. zal ik nooit hoeven te betalen.
Bedoel alleen dat je zoiets wellicht ook wilt meenemen in het totaalplaatje. 
. En dan zit er géén stalgeld en boodschappengeld bij. Mikkiej schreef:Wees dan idd blij dat je dit topic hebt geopend.
En dat je de reacties leest en daar iets mee doet! Niet iedereen doet dat.
Maar, hopelijk heeft dat je ogen geopend
Het leven is niet zo makkelijk als het lijkt. Was het maar zo!
Edit, jij hebt dit topic helemaal niet geopend

xSlvna schreef:Over mijn, naïef overkomende, post in het begin van het topic... Als ik mijn opleiding afgerond heb kan ik gelijk aan het werk, verdien door diploma icm leeftijd en ploegendienst een €1800 netto. Kan ik toch best na een jaar sparen een kleine €20.000 hebben (als ik niks koop buiten CZ uiteraard), ben geen winkelpersoon en leef best zuinig om het paard te kunnen onderhouden, prioriteiten stellen. Om nu het jaar erna van de €1800 een paard ( even ruim gezegd €600 de maand) te onderhouden, eventueel een auto te hebben, lijkt mij geen onmogelijke droom.
Werk dat ik, verwacht ik, leuk vind + een paard en nog geld over, denk dat ik op die manier wel gelukkig kan leven.
janouk schreef:Kitty1985 schreef:Het gaat erom dat zij haar ultieme geluk al heeft, zij hoeft dus niet meer keihard te werken om haar geluk te zoeken.
Het verschil is dat nu haar ouders nog alles voor haar betalen. Maar als TS straks ouder is, zal ze toch zelf geld moeten verdienen om alles te betalen. Zeker als ze paarden wil houden; paarden kosten nu eenmaal veel geld maandelijks. Meer dan ze opbrengen. OP de hele wereld zijn er helaas maar weinig mensen, die van werk met paarden kunnen leven.
Misschien eens met je ouders praten: ik durf te wedden dat je vader ook geldzorgen heeft als hij een slecht B&B seizoen draait. Neemt niet weg, dat het prachtig is dat je zo blij bent met het leven in Zweden. Het is een prachtig land met fijne mensen. Veel geluk in Zweden.
xSlvna schreef:Over mijn, naïef overkomende, post in het begin van het topic... Als ik mijn opleiding afgerond heb kan ik gelijk aan het werk, verdien door diploma icm leeftijd en ploegendienst een €1800 netto. Kan ik toch best na een jaar sparen een kleine €20.000 hebben (als ik niks koop buiten CZ uiteraard), ben geen winkelpersoon en leef best zuinig om het paard te kunnen onderhouden, prioriteiten stellen. Om nu het jaar erna van de €1800 een paard ( even ruim gezegd €600 de maand) te onderhouden, eventueel een auto te hebben, lijkt mij geen onmogelijke droom.
Wieke86 schreef:xSlvna schreef:Over mijn, naïef overkomende, post in het begin van het topic... Als ik mijn opleiding afgerond heb kan ik gelijk aan het werk, verdien door diploma icm leeftijd en ploegendienst een €1800 netto. Kan ik toch best na een jaar sparen een kleine €20.000 hebben (als ik niks koop buiten CZ uiteraard), ben geen winkelpersoon en leef best zuinig om het paard te kunnen onderhouden, prioriteiten stellen. Om nu het jaar erna van de €1800 een paard ( even ruim gezegd €600 de maand) te onderhouden, eventueel een auto te hebben, lijkt mij geen onmogelijke droom.
Mag ik vragen wat voor opleiding je doet? Aangezien dat best een aardig starterssalaris is? Al tikt onregelmatigheidstoeslag vaak ook wel lekker aan ja.

Kitty1985 schreef:janouk schreef:
Het verschil is dat nu haar ouders nog alles voor haar betalen. Maar als TS straks ouder is, zal ze toch zelf geld moeten verdienen om alles te betalen. Zeker als ze paarden wil houden; paarden kosten nu eenmaal veel geld maandelijks. Meer dan ze opbrengen. OP de hele wereld zijn er helaas maar weinig mensen, die van werk met paarden kunnen leven.
Misschien eens met je ouders praten: ik durf te wedden dat je vader ook geldzorgen heeft als hij een slecht B&B seizoen draait. Neemt niet weg, dat het prachtig is dat je zo blij bent met het leven in Zweden. Het is een prachtig land met fijne mensen. Veel geluk in Zweden.
Het bedrijf is al gestart. Als het inderdaad zo goed loopt als TS zegt dat het loopt...kans groot dat het een nog groter succes wordt. En ze niet meer hard hoeft te werken om het bedrijf op te bouwen en klanten hoeft te werven.
En als ze paardrijdt vakanties aanbiedt, en dit goed aanpakt, dan verdienen die paarden met een beetje mazzel hun eigen brokjes
Ik help altijd hard mee op de manege (Manege de [naam]), wat toch echt wel een aardig bedrijf is. Hier leer ik veel van, en de instructeurs weten dat ik later voor mijzelf iets wil beginnen. Dit vinden ze erg leuk, en geven daarom veel tips.