Sentido schreef:Als voorbeeld: oppervlakkig gezien ben ik meestal vrij uitgesproken, in een winkel heb ik niet zo'n moeite met mensen aanspreken en zeggen wat ik vind. Dat heb ik mezelf aangeleerd, omdat het nou eenmaal handig is. Maar stel iemand spreekt mij aan omdat ik iets fout heb gedaan, zelfs als is het op een normale manier. Dan trek ik me terug, word stil en brabbel een beetje van ik ga er wat aan doen. Terwijl ik van binnen dan een soort verwoede discussie voer met wat ik er eigenlijk van vind. Lastig? Ja. Daarom probeer ik op zo'n moment even aan te geven van ik kom er later op terug. Dan geef ik mezelf de kans om tot rust te komen, te bedenken wat ik graag kwijt wil en dan nog eens het gesprek aan te gaan. Dat is ook iets dat ik mezelf heb aangeleerd. Maar zoals in het filmpje ook wordt verteld, de wereld is wel enorm ingericht voor extraverte mensen. Op school moest ik altijd groepsopdrachten doen en dan werd me elke keer weer verteld van zeg nou eens wat je vindt. Op het werk (kantoor, administratief) hebben ze van die grote open ruimtes, want dat bevorderd de teamwork. Terwijl het voor mij totaal niet werkt omdat er veel ruis is en ik elke keer naast andere mensen moet zitten. Mijn kwaliteiten komen veel beter tot hun recht als ik een paar uur zelf wat mag uitdokteren, in alle rust, en dan mijn geniale plan naar buiten kan brengen.
Dit is wat ik bedoelde. Vind het soms best lastig als mensen je pushen te zeggen wat je er van vindt of hoe je ergens over denkt, terwijl je een paar minuten tijd nodig hebt om het te laten bezinken en over na te denken. Merk inderdaad op dat wanneer ik dan wel de tijd krijg om er over na te denken mijn uitleg en redenen beter geformuleerd zijn en met goede argumenten.
Aan de andere kant snap ik ook wel dat iemand anders juist de behoefte kan hebben gelijk antwoorden te geven en ook terug te verwachten. Dat is misschien nog het lastige, weten welke methode voor wie het prettigst is. Staat immers niet op je voorhoofd geschreven